Sambos, barn, häst, föräldrapenning och ekonomi!

lisahjelmgren

Trådstartare
Hej! Är sedan ett halvår sambo och för 6 v fick vi vår första barn. Vi flyttade till annan del av landet för ca ett halvår sedan pga att min kille fick jobb på annan ort. Han flyttade då ut ur hyresrätt och jag lade ut min gård till försäljning. Tyvärr har jag ännu ej fått sålt och betalar lån, försäkring och viss drift fortfarande. Jag har dessutom häst som jag nu måste stalla upp på anläggning vilket ju kostar några tusen... Min sambo har köpt vårt nuvarande hus själv, eftersom jag ju äger annan fastighet och inte kan få mer bolån.

Innan vår dotter föddes betalade min sambo alla kostnader för detta hus och jag alla kostnader för min gård. Vi delade matkostnaderna hälften var. Övriga utgifter betalade var och en.

Min sambo får i vanliga fall ut 50procent mer netto än vad jag får ut. Nu när jag är mammaledig får han ut dubbelt. Jag tar ut max ersättning 7dgr/vecka, annars har jag inte råd betala gård, stallhyra, studielån och andra fasta utgifter jag har.

Han vill inte betala för min häst, vilket jag kan förstå, men nu när jag är hemma kan jag inte få min ekonomi att gå runt. Jag ligger på minus varje månad!

Vi har kommit överens om att han ska stå för bådas matkostnader när jag är mammaledig. Detta gör att jag precis får det att gå runt.

Min bil behövde repareras förra månaden och min häst skadade sig och behövde åka till klinik denna månaden. Jag har fått ta av mitt näst intill obefintliga sparande till dessa utgifter och nu fick jag återkrav på del av min lön med flera tusen härom dagen på grund av min föräldraledighet! Jag har tydligen fått lön utbetald samtidigt som föräldrapenning runt tiden kring vår dotters födelse. Jag fick panik, bröt ihop och bad min sambo om hjälp att betala denna räkning. Det var ju pga föräldraledighet jag fått återkrav...

Min sambo sade först nej. Han tycker inte det är rätt att han ska betala allting hemma och nu även min häst. Egentligen var det ju inte en hästräkning han skulle betala men indirekt så blir det så menar han. Och det kanske det blir men det är ju pga vårt gemensamma barn som jag nu får så dålig ekonomi!

Tillslut gick han med på att betala denna fakturan efter att jag bokstavligen var på väg att ta vår dotter häst och hund och flytta tillbaka till min gård. Hade blivit billigare för mig bo där eftersom jag kan ha hästen hemma där...

Nu känner jag mig ledsen och besviken på min sambo. Jag vill förhindra att liknande situation uppstår nästa gång någon oförutsedd faktura dyker upp.

Hur gör ni andra med hästutgifter och mammaledigheten?? Jag kan ju inte vara den enda med detta dilemma här på Buke?!
 
Sv: Sambos, barn, häst, föräldrapenning och ekonomi!

Oj, jag vet inte om du är den enda men det låter som att det är mindre bra kommunikation samt en mindre bra planering som ligger bakom detta.
Vi delar på fasta utgifter som hyra, bil o likn sen har vi våra egna löner att förfoga över. Ser även till att vi båda sparar varje månad. Vi hjälps självklart åt om det på något sätt skulle krisa. Vi har dock talat igenom vårt upplägg flera gånger.
Antar att det är annorlunda när en har ett sådant kostnadskrävande intresse..
 
Sv: Sambos, barn, häst, föräldrapenning och ekonomi!

Vi delar på allt nu och kommer dela på allt när och om det blir barn.

Jag har haft det annorlunda och så vill jag aldrig ha det igen.

Vi delar även på hästarna.
 
Sv: Sambos, barn, häst, föräldrapenning och ekonomi!

Ja, lite dålig kommunikation får jag erkänna. Vi har pratat om ekonomin inför bäbis nedkomst och han sade då att jag gärna får vara hemma mer än honom, dels för att jag vill men även för att vi förlorar mindre pengar totalt sett om jag är hemma än om han är det. Han frågade även mig om jag kommer få det att gå runt om han började betala även mina matkostnader, vilket jag svarade ja på men samtidigt sade att jag inte skulle klara oförutsedda utgifter....
 
Sv: Sambos, barn, häst, föräldrapenning och ekonomi!

Vi betalar oftast procentuellt efter inkomst. Då har båda pengar över när allt är betalt.
Ärligt talat har jag svårt att förstå din sambo. Är det inte rent slöseri från din sida tycker jag att man hjälper varandra. Flytten måste ju varit ett gemensamt beslut, och då får man ju hjälpas åt tills din gård är såld.
 
Sv: Sambos, barn, häst, föräldrapenning och ekonomi!

Det är ju jättejobbigt att bråka om pengar. Hur ser ekonomin ut överlag? Om ni slår ihop inkomsterna, är det några problem då?

Jag själv har svårt att förstå det där att skilja på mitt och ditt när man har barn, åtminstone när den ena är hemma med barnet. Att kostnaderna blir högre när en går hemma är väl något man förstår när man ger sig på ett barnavlande och hopflytt med allt det innebär, är det dessutom med det gemensamma barnet måste man ju hjälpas åt. Det låter som om det är läge att sätta sig ner och diskutera ordentligt.

Vi har ett gemensamt konto men respektive lön går in på varsitt konto. Vi har alltså inte något gemensamt bankkort utan två olika slutna till varsitt kort. Min sambo har mycket högre inkomst. Han sparar dessutom för oss båda till t.ex husköp, renoveringar etc. Jag är medveten om att jag kan sitta i skiten vid eventuell separation eller veterinärräkning när vi har gjort så men jag räknar med och litar på att han ställer upp och separation är ingenting som hänger i luften. En risk jag har valt att ta helt enkelt men hittills trots bilreparationer och sånt har det inte varit några problem och vi har det gott ställt. När jag var föräldraledig kunde jag bli irriterad på att sambon valde uttryck som att han kunde ge mig pengar för olika saker som jag behövde. Mina pengar gick då in på gemensamma kontot och jag ansåg att det var konstigt att jag såg mina pengar som bådas pengar där allt gick till vårt gemensamma plus mina hästar. Just "mina"-stämpeln gjorde mig sur när jag var hemma med vårt gemensamma barn även om det naturligtvis inte var så han menade och bara försökte vara snäll.

Nä, en diskussion är nog på sin plats. Det är ju förjävligt att han inte kan hjälpa dig när ni är ett par och du är hemma med ert barn. Var det så bråttom att flytta kanske han hellre skulle ha flyttat själv så du kunnat sälja din gård först?

Hoppas att du får gården såld snart så du får en räkning mindre.
 
Sv: Sambos, barn, häst, föräldrapenning och ekonomi!

Vi har ju delad ekonomi och stor skillnad i inkomst.
Men med tänket vi har har båda pengar att röra sig med.
Jag betalar hela vår boendekostnad som exempel, men han betalar annat.


Ts: som ni resonerar i dagsläget skulle jag ta ett banklån tills vidare och när gården är såld köpa en annan bostad som investering. Jag antar att du kommer göra en viss vinst? Är den då bara din?
 
Sv: Sambos, barn, häst, föräldrapenning och ekonomi!

Har man inte råd så har man inte. Ni verkar ha väldigt "ditt&mitt" uppdelat.
Jag tycker att det låter som att han är snål och kanske inte så mån om dig.
 
Sv: Sambos, barn, häst, föräldrapenning och ekonomi!

Procentuellt efter inkomst är ju absolut en fungerande metod men vi ansåg väl båda att vårt sätt funkade för oss idag vilket ju är huvudsaken.
 
Sv: Sambos, barn, häst, föräldrapenning och ekonomi!

Just nu lever jag helt på min man, han betalar alla fasta kostnader även hästrelaterade saker. Jag är student och efter att vi fick barn så känns det inte självklart att jobba helg längre, vi vill ju spendera tid som familj också.

Eftersom dealen egentligen är att jag ska betala iaf hästarna själv så säger vi att jag lånar pengar av honom.

Till sommaren kommer jag att jobba och då får han tillbaka det jag lånat. Förhoppningsvis så kommer jag på så mycket plus att det täcker hästarnas vinterfoder osv. Annars får jag låna igen.

Har (när vårterminen är klar) 1,5 år kvar i skolan, sen kan jag börja jobba och tjäna pengar på riktigt. Då kommer en del av min lön att gå till "presenter" till mannen för att han ställt upp och försörjt mig de här åren. För det är ju de där extra rolighetspengarna som han får avvara för min skull.

Vi har det bra ekonomiskt på en lön, vilket så klart är en faktor till att det funkar. Hade det varit kärvt hade det säkert blivit slitningar pga ojämnheten i inkomst.

Oavsett hur man löser det så kommer det, för det mesta, att jämna ut sig på slutet. För eran del kommer troligen din gård att bli såld framåt våren, och barnet kommer att växa till sig och du kan börja jobba igen. Den här svackan i din ekonomi kommer inte att vara för evigt. Ni måste båda ha tålamod under den här perioden och se till att prata med varandra så det inte blir en större grej än vad det behöver vara.

Lycka till!:)
 
Sv: Sambos, barn, häst, föräldrapenning och ekonomi!

För mig är det självklart att man hjälps åt inom familjen. Speciellt om den ena får det knapert pga att denne är hemma med det gemensamma barnet.

För min del behöver det inte vara 100% rättvist. Om det inte går ut över resten av ekonomin så spelar det ingen roll att någon har en dyr hobby.

Däremot om det skulle bli väldigt knapert för er båda om din sambo går in och betalar din häst då är det ju läge att ta en funderare på hur det skall lösas. Men är kostnaden för hästen fullt möjlig så hade i alla fall inte jag haft något emot att betala den.

Skall jag vara riktigt ärlig så tycker jag nog att din sambo är snål och gniden (förutsatt att det finns ekonomiskt utrymme för hästen). Jag hade inte orkat ha det så.
 
Sv: Sambos, barn, häst, föräldrapenning och ekonomi!

Oj.

Här finns inget mina och dina pengar. Vi har ett gemensamt konto som alla räkningar dras från och ett konto dit vi båda har bankkort. Vi har i dagsläget inget sparande alls (lågavlönade och föräldralediga), men amorterar rejält på bolånen (som vi båda står på) varje månad.

Är det något dyrare utöver det vanliga tas det diskussioner från fall till fall, men det skulle aldrig bli att någon av oss stod och inte kunde betala en räkning.
 
Sv: Sambos, barn, häst, föräldrapenning och ekonomi!

Är inte "vi förlorar" ett starkt uttryck där? Om ni har delad ekonomi så är det ju han som förlorar mindre pengar på att du är hemma, din ekonomi går i kras. Han kanske borde vara hemma längre.

Jag tror inte jag riktigt förstod hur ni gör kanske. Men när jag var hemma så fick min man gå ned bra mycket i konsumtion för att täcka upp ekonomiskt för mig. Rättvist, absolut-min ekonomi var dålig för jag var hemma med Vårt barn. När han var hemma, ungefär lika länge täckte hans jobb upp första månaderna o jag såklart sedan (men han tjänade lite mer).

Lyxigt o billigt för män att skaffa barn om allt ska gå på kvinnans ansvar o ekonomi, + barnbidrag har de ens barn då?
 
Senast ändrad:
Sv: Sambos, barn, häst, föräldrapenning och ekonomi!

Så tänker jag med.

Det är ju inte ni som förlorar mindre när han är hemma... det är du som förlorar när du är hemma mer. Finns det inget gemensamt tänk alls i ekonomin så finns inte argumentet att "Vi förlorar mer om han är hemma"
 
Sv: Sambos, barn, häst, föräldrapenning och ekonomi!

För att förtydliga- det kostar pengar att vara hemma. Det kostar löneförhöjningar, pension, pengarna man får från försäkringskassan är mindre än lönen. Om två har barn, då ska två betala för barn. En person kan inte betala alla kostnaderna. Nu betalar du för barnet ensam om jag förstått rätt.

(Så egentligen kan ni räkna på det kanske, hur mycket mindre pengar du får i månaden vet ni säkert, förlorad löneförhöjning brukar väl vara hälften av den kollegorna får, pension är kanske svårt finns nog siffror. Slå ihop och så får han betala hälften av beloppet till dig varje månad du är hemma o så tvärtom när han är hemma? Fast det verkar kanske trist o lite snålt det med)
 
Senast ändrad:
Sv: Sambos, barn, häst, föräldrapenning och ekonomi!

Jag har inga barn, inget hus men häst har jag.

Vi bor i lägenhet förvisso..men vi har bestämt att det är delad ekonomi, vi delar på allt. Detta för att slippa tjafs och det faktum att han alltid kommer att tjäna mer än mig..då känns det mest rättvist att slå ihop våra kassor till en i stället som vi delar av än att han ska ha mycket mer över än mig varje månad för det ansåg vi känns orättvist.

Finns det pengar finns det pengar och vi planerar utefter det helt enkelt men inte att vi skulle säga "mina/dina pengar" utan våra pengar.
 
Sv: Sambos, barn, häst, föräldrapenning och ekonomi!

Justja jag glömde en sak. Om man ska vara strikt borde han nog också betala hälften av merkostnaden du fick för hästarna när ni flyttade, ni flyttade för hans nya jobb-han har orsakat dig merkostnad.
 
Sv: Sambos, barn, häst, föräldrapenning och ekonomi!

Jag betalar för min häst och man kan väl säga att vi delvis har uppdelat i min och din ekonomi. Vi delar på räkningarna och sedan betalar vi för det som är våra intressen var och en. Fast man kan väl säga att det är i teorin och även om vi inte har något gemensamt konto ens så hjälps vi hela tiden åt. Under föräldraledigheterna var det mina pengar som gick till hästen men mannen betalade all mat och större del av räkningarna så egentligen kan man väl säga att han betalade för hästen. Jag hade däremot bunkrat upp med en hel del pengar på kontot inför föräldraledigheterna, bl a för att ha till oförutsedda utgifter för hästen. Mannens inställning till hästen har alltid varit toppen. Han var hela tiden sedan vi träffades varit helt med på att hon ingår i paketet, han vet att jag blir lycklig av att ha häst och han ser henne som en familjemedlem även om han själva nästan aldrig sätter sin fot i stallet (sedan vi fick barn i alla fall, för någon måste ju vara med dem medan mamma är ute och susar runt i skogen :)).
 
Sv: Sambos, barn, häst, föräldrapenning och ekonomi!

Han vill inte betala för min häst

Min sambo sade först nej. Han tycker inte det är rätt att han ska betala allting hemma och nu även min häst.

vi förlorar mindre pengar totalt sett om jag är hemma än om han är det.

Din sambo framstår som snål och närmast girig, efter din beskrivning.

Det är ju inte "ni" som totalt sett förlorar mindre om du är föräldraledig! Det är du som förlorar och han som tjänar på det. Hans fördel är ju större än den kostnad han tar för det du äter. Han skor sig på att du är föräldraledig, som jag ser det.

I dina kläder skulle jag också vara rätt orolig för hästeriet i framtiden. Om han är så njugg att han inte kan ta någon kostnad åt dig, därför att han ser det som att han indirekt försörjer hästen, skulle jag inte vara optimistisk vad gäller att ha tid och råd att ha häst framöver.

Den enda rimliga tolkning han kan göra, är ju att du har ont om pengar därför att du är föräldraledig med ert barn. Att han inte ser det så, hade oroat mig rejält i dina kläder.
 
Sv: Sambos, barn, häst, föräldrapenning och ekonomi!

Får man fråga hur länge ni varit ihop innan ni skaffade barn? Ni har bott ihop i 6 mån?
 

Liknande trådar

Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
28 148
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 297
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 715
Senast: Lhas
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 023

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp