Samhället idag

Att bete oss trevligt mot andra är något vi kunde göra som art långt före vi tog såna steg som att börja elda saker eller domesticera djur. Annars hade vi inte varit det vi är.

Vi är ett socialt däggdjur som så många andra. Att bete sig väl mot andra ger högre fitness, det sker ett selektivt tryck på det. Människor överlever bättre tillsammans, dåligt ensamma. Det är när vi fjärmar oss från oss själva, våra lokala sociala sammanhang och "naturen" som vi blir oempatiska individualister.
 
Jo, det är det jag menar, det finns ju en massa olika röster som är mer eller mindre kritiska mot transpersoner och det är verkligen inte alla som tillhör den kristna högern. Och jag kan tycka det är viktigt att, precis som artikeln gör, reda ut vilka som säger vad och bemöta det sakligt.

Ja, jag har också förstått det som att det är ett pågående bakslag för transpersoner som pågår sedan ett par år tillbaka. Här kan jag inte riktigt använda min vän som referens längre, hon har redan genomfört sin transition och lever fullt ut som kvinna (och "passerar" väldigt bra, det är i stort sett omöjligt att se att hon en gång varit och sett ut som en man, nu är hon bara en ovanligt lång kvinna).
Det som jag kan se som ett potentiellt hot mot personer som redan genomfört sin transition och passerar, rent vårdrelaterat, är vissa av argumenten som lyfts när könsbekräftande vård till unga problematiseras. Det är ju för många en livslång process som inkluderar att fortsätta ta hormoner, vilket såklart är viktigt att informera både unga och äldre om, men det förekommer absolut de som tycker att det här är en "onödig" sak att utsätta kroppen för. Där varierar synen på hur livsviktig behandlingen kan vara, vilket ibland nästan tippar över till att ifrågasätta transpersoners existens. I delstater i USA där man stoppat behandling för unga (inledningsvis har det nog faktiskt börjat med ett ifrågasättande av RCT-studier, vilket blir lite knepigt eftersom att det skulle vara svårt att få till etiskt), så har det också lett till att man vill gå ännu längre och banna vården för vuxna. Det kan ju verka lösryckt att ta upp när vi talar om Sverige, men med tanke på att problematiserandet av transvården här också delvis utgått från samma tvivelaktiga källor, och fått genomslag, så är det ju värt att nämna.
 
Nej absolut inte - men jag tror att det snarare är ett resultat av *mer* civilisation, inte mindre.

Civilisation är inte ett särskilt trevligt samhällskoncept i grunden.

"Att bete sig civiliserat" blir liksom en knasig mening när man tänker på vad civilisation egentligen var/är.

Livet i Mesopotamiens städer är inte något beundransvärt mål. Det fanns slavar och en oerhört lidande arbetarklass, och ett styrande toppskikt som levde lyxliv på bekostnad av de flesta andra och miljön runtom.

Och vi hade ett avancerat samhälle här i norden innan vi räknas som en civilisation. En tingtradition. Massvis med självstyrande småregioner. Och googla gärna Burned House Horizon, för ett exempel på städer där det helt verkade saknas skiktning av samhällsklasser. Det var säkert inte helt jämnställt och vackert det heller såklart, jag är bara historienördigt irriterad på att populärhistorien fokuserar på just civilisationer och inte på alla samhällen som fanns.
Fast ordet civilisation betyder idag inte samma sak som det gjorde historiskt. Ordets betydelse har, i alla fall i vardagsspråket, utvecklats från Mesopotamiens samhälle för 10k år sedan. (I övrigt håller jag med dig)
 
Tycker arbetsklimatet har vänt och går bakåt igen. Tågen är väl ett praktexempel och vi har liknande problem på bussen snart. Man ska vara tillgänglig dygnets alla timmar, inte behöva gå på toaletten, inte vara trött.
Det är så konstigt, tågbolagen klagar på lokförarbrist och klagar på strejk i tåg och pendeltåg, men genom att bara gå tillbaka till gammal framförhållning i scheman som de hade i november 2022 så har jag fått uppfattningen att lokförarbristen skulle försvinna genom att folk helt enkelt faktiskt vill jobba för dem. (kanske inte lika plötsligt som de fick brist i SJs nya schemaläggningssystem, men så småningom) Så surt för mig som pendlar med tåg att de inte bara kan ge sig, ge bra villkor, så att tågen kan gå som vanligt. Och surt att de för pendeltågen vill sänka säkerheten för passagerarna och de enda som bryr sig är lokförarna och tågvärdarna.
 
Det är så konstigt, tågbolagen klagar på lokförarbrist och klagar på strejk i tåg och pendeltåg, men genom att bara gå tillbaka till gammal framförhållning i scheman som de hade i november 2022 så har jag fått uppfattningen att lokförarbristen skulle försvinna genom att folk helt enkelt faktiskt vill jobba för dem. (kanske inte lika plötsligt som de fick brist i SJs nya schemaläggningssystem, men så småningom) Så surt för mig som pendlar med tåg att de inte bara kan ge sig, ge bra villkor, så att tågen kan gå som vanligt. Och surt att de för pendeltågen vill sänka säkerheten för passagerarna och de enda som bryr sig är lokförarna och tågvärdarna.

Allt är bara pengar. Jag måste säga att jag är nästintill rörd av stödet de fått från resenärerna! Resenärer brukar stötta tills de drabbas annars. Borde vara en stor ögonöppnare för politikerna och MTR.
Men ja, att backa några år skulle göra mycket tror jag. Eller att politikerna helt enkelt slutar ta lägsta bud och låter det kosta vad det bör få kosta. Att spara in på vård, skola, kollektivtrafik och sånt är hål i huvudet. Tycker jag.
 
Inser att jag lever i en bubbla. Märker ärligt talat knappt av att det är lågkonjunktur ens. Visst maten har blivit dyrare men annars tycker jag det är precis som vanligt.

Men om vi tar en tioårsperiod. På vilket sätt har Sverige förändrats? Skulle vara intressant att höra personliga erfarenheter och inte bara i allmänna ordalag.
Tycker att det man läser om så blir uppfattningen att det gått mot det sämre hållet inom alla möjliga områden.
Jag syftar på ekonomin, klimatet, vården, synen på sina medmänniskor osv.

Hur vanligt är det att folk väljer att flytta från Sverige? Och kommer det bli vanligare?

För egen del, dvs mig personligen, har det hänt otroligt mycket med min behandling (sjukvårdande behandling) senaste 10 åren. Aldrig har jag haft det så lätt eller mått så bra som nu 😍

Jag är överlag rätt positiv, tycker tvärtemot många i denna tråd att vi lärde oss mycket bra saker med under pandemin och att vi uppskattar våra hem, vårt närområde och att vara ute i naturen mer idag än vi gjorde 2013.
Likaså är jag väldigt nöjd med att det märktes hur otroligt onödiga många möten och utbildningar på plats var 🫣 och att jag nu får göra dem på andra sätt 👍
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 617
Senast: Tofs
·
Samhälle Just nu så, med rätta, fokuserar de flesta länder akut på att stänga ner, men jag funderar mycket vad som kommer att hända efter covid...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 460
Senast: Jenka
·
Skola & Jobb Jag har funderat på en sak och har nu kommit till slutsatsen att det skulle vara oerhört intressant att höra hur ni andra resonerar...
18 19 20
Svar
386
· Visningar
22 124
Senast: Enya
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kan förstås inte låta bli att fundera en del över den våg av hat, oro och konflikter som blir allt mer tongivande i världen nu. Det...
Svar
0
· Visningar
770

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp