Samhällsförändringar för miljö och klimat

Att se inte kör hela natten förstår jag, finns inte underlag för det här.
Men hade räckt med en avgång till så hade jag kunnat åka.
Med tanke på hur många hur stort "mitt" företag är och hur många det är som pendlar så tycker jag det är lite märkligt att det inte finns.
Har du lämnat in önskemål till utförarna?
 
Ja, kollektivtrafik som går att lita på är en viktig sak tycker jag. Och gärna till fördelaktigare priser för de som åker regelbundet, lite extra rabatter lite då och då. Med tanke på alla problem är priset rätt dyrt som det är.....
Ja. Det blir bara dyrare och dyrare där jag bor. Och då är det bussar som är olidligt varma på sommaren, som går sönder var 5 resa och ibland är överfulla att bussen inte ens stannar för man inte får plats.

Sen tåg, alltså jag reser gärna med tåg på långa sträckor. Jag föredrar det, men det är alltid förseningar, alltid trafikfel, alltid brist på vagnar. Eller som i somras när SJ tåget man hade biljett till blev inställt och man får betala mellanskillnaden för en ny biljett. Jag önskar att jag var gjord av pengar men det är jag inte, så att behöva punga ut flera 100kr mer för en tågbiljett hem svider. Och behöva planera om hela hemfärden. Jag förstår varför vissa flyger...
 
Bättre information om hur mycket klimatpåverkan matvarorna har. Jag försöker verkligen göra medvetna val i matbutiken men det är ju jätte svårt och veta om den ena eller andra tomaten är bäst. Så om allt skulle ha bättre märkning hur klimatsmart de är så hade det underlättat. Kan också ge lite mer medvetenhet till "vanliga" konsumenter.
 
Gör som Nederländerna, lagstifta rätten till distansarbete i kontorsyrken. De som vill jobba hemma ska få göra det, vi sparar jättemycket transportutsläpp på det.

Koldioxidskatt på importerad mat. Vinsten från det in i svenska jordbruket.

Lätta upp reglerna för gårdsförsäljning.

Satsa ännu mer på forskning om hur vi får tung trafik och jordbruk att kunna gå på el, det måste börja nununu. Regna pengar över lastbilstillverkarna i Sverige om så behövs.

Förbjud transport av råvaror för förädling i annat land än det land där produkten ska säljas. Ingen norsk lax till thailand för packning som sen säljs i Sverige.

Jag vill alltså kunna köpa all min mat svenskproducerad och med så lågt koldioxidavtryck som möjligt. För att det ska bli möjligt måste vi producera mer mat i Sverige.
 
Cykelvägar och kunna ta med cykeln på tåg och spårvagn (här är det en bedömningsfråga från gång till gång om cykeln får tas med eller inte). Fler avgångar (fast då behöver det byggas ut och frågan är hur miljövänligt det är).
Är inte en chans att jag lämnar cykeln vid någon station, kommer vara borta på nolltid här.

Även intressant utveckling med att kunna köra truck på ett lager hemifrån.
 
En annan sak som hade gjort det lättare för mig är om det var billigare och enklare att få saker lagade. För det mesta går det inte ens eller så är det snordyrt.
Jag lagar mycket själv. Men behövs speciella delar är det ofta dyrare än att köpa nytt. MP har en del intressanta idéer om att åtminstone sänka skatten för reparationer.
 
En annan sak som hade gjort det lättare för mig är om det var billigare och enklare att få saker lagade. För det mesta går det inte ens eller så är det snordyrt.
Angående att det hade varit bra om det var billigare och enklare att få saker lagade - min grästrimmer (från en svensk tillverkare) har gått sönder, och jag lämnade in den till verkstad för att se om de kunde göra något. Och när de kollade kom de fram till att reservdelen som behövs, utan att ta hänsyn till arbetskostnad, skulle kosta flera hundralappar mer än att köpa exakt samma modell av grästrimmer ny igen... :banghead: Det finns en del att jobba med när en ny produkt som innehåller del x och 30 andra delar är billigare än att bara köpa del x :meh:
 
Jag lagar mycket själv. Men behövs speciella delar är det ofta dyrare än att köpa nytt. MP har en del intressanta idéer om att åtminstone sänka skatten för reparationer.
Men man kan göra mycket med en bit plåt och lite verktyg. Grillarna är inne på andra lagningsomgången - känns så onödigt att köpa nytt när det mesta av materialet håller fler år.
 
Istället för att göra mat (genom att slänga på importerad sådan moms/vat) dyrare särskilt nu när inflationen skenar, så gör svenskproducerat lättare och billigare för storstadsbor. Här i Stockholm finns Bondens marknad men det är svindyrt Södermalms hipster. I gamla tider kom det bönder körande med sina foror och stod på torget och sålde (Hötorget bl.a). Jag tror att många som bor i storstaden gärna vill köpa svenskproducerat men inte när priserna skiljer vilket det gör i alla vanliga affärer.
 
Jag lagar mycket själv. Men behövs speciella delar är det ofta dyrare än att köpa nytt. MP har en del intressanta idéer om att åtminstone sänka skatten för reparationer.
Jag lagar också mycket själv, men har varken tid eller kunskap till att laga allt som behövs lagas. Men visst, mer ledig tid hade hjälpt med en del av det, men inte allt. Och så tycker jag det hade varit positivt på andra sätt om möbelsnickare, sömmerskor, skomakare, plåtslagare etcetcetc kunde skapa lokala jobb.
 
Ja provocerande när min gamla bra skärm gick sönder och det skulle kosta ett antal tusenlappar att laga och jag kunde köpa en ny för en tusing.

Läste någonstans att många producenter numera medvetet gör så att deras produkter inte kan lagas i någon stor utsträckning och det blir dyrt. Och inte görs för att hålla många år.
 
När klimatkris och miljöproblem kommer upp till debatt så blir det allt som oftast diskussion om hur olika förbättringar för klimatet skulle påverka personen i fråga negativt. Så jag tänkte att vi kanske kan försöka tackla problemet från andra hållet för en stund: Vilka förändringar i politik, infrastruktur, och kultur skulle underlätta mest för just dig att leva med mindre miljö- och klimatpåverkan? Allt från det lilla till det stora, det vardagliga till det visionära, med utgång från ditt eget liv :)
Bättre fungerande kollektivtrafik (här finns den knappt) är mer som en linjeversion av skolbussen. Inga turer klickar i varandra etc.

Sen skulle det finnas någon möjlighet att ta bostadslån även om man inte har över 25 000 kr i månaden. Då skulle vi kunna renovera och isolera huset jag bor i.
 
Bättre kollektivtrafik, som inte bara är anpassad efter skolan. Sommartid går inga direktbussar alls.. Hade det passat mina arbetstider hade jag lätt tagit bussen. Jag hade dessutom önskat nån slags 10-kort eller nåt, att man kan köpa ett visst antal resor billigare utan tidsbegränsning.

Det är nog en av de största grejerna samhället kan göra för mig.
 
Rent här och nu - att kommunen byter ut soptunnorna till flerfackskärl. Som det är nu behöver jag ta bilen för att kasta insamling, medan grannkommunen jag bodde i fram till i vintras införde redan för ca 2-3 år sedan flerfackskärl (jag bor i villa).
 
Det är så mycket, och lite, som behöver fixas i mitt liv.
Slit- och slängkulturen måste bort, vi kan inte ha saker som bara håller några dagar och sedan är tänkta att kastas bort. Inte för att jag medvetet köper saker som är dåliga, utan för att det är så svårt att hitta något som håller och/eller går att laga (utan att det kostar mer än att köpa nytt, som sagts tidigare).

Sedan skulle jag behöva bli kraftigt uppmuntrad att titta mer på att inte köpa saker, och att minska den mat som är dålig. Det är alldeles för lätt att köpa en gurka att ha på mackan, trots att den färdats tre varv runt jorden innan den kom hit. Och det skulle vara skönt att slippa behöva läsa på förpackningen om maten har ursprung Sverige, men sedan transporterats till Kina för att packas, och sedan tillbaka hit.
 
När klimatkris och miljöproblem kommer upp till debatt så blir det allt som oftast diskussion om hur olika förbättringar för klimatet skulle påverka personen i fråga negativt. Så jag tänkte att vi kanske kan försöka tackla problemet från andra hållet för en stund: Vilka förändringar i politik, infrastruktur, och kultur skulle underlätta mest för just dig att leva med mindre miljö- och klimatpåverkan? Allt från det lilla till det stora, det vardagliga till det visionära, med utgång från ditt eget liv :)

För mig personligen är det följande:

-Bra kollektivtrafik som på ett kostnads- och tidseffektivt sätt kan ta mig till och från jobb. Även de dagar då jag har tider att passa eller lite allmänt ont om tid. Nu i sommar har jag åkt kollektivt för sommarbiljetten har varit så billig. Men det tar 3 ggr så lång tid som att köra bil. På höst och vinter kan jag inte göra det de dagar jag ska rida för då hinner jag inte innan det blir mörkt. Sen skulle jag vilja att det fanns bra rabatter även för oss som inte åker 5 dagar/veckan. Jag är på kontoret 2 dagar/vecka och då blir det svårt att få rabatt. Till och från stallet på landet anser jag att det är utopi att förvänta sig bra kollektivtrafik men mellan två huvudorter i grannkommuner tycker jag inte att det ska behöva ta 3 ggr så lång tid kollektivt.

-Pålitlig kollektivtrafik. Vi har flera gånger i sommar tagit bilen till en grannstad till viktiga möten trots att vi har sommarbiljetten. Helt enkelt för att vi inte litar på att tågen går i tid och mötena var väldigt viktiga. Så ska man inte behöva tänka. Flera gånger i sommar har jag blivit stående på en perrong och väntat på försenade tåg. Av en massa möjliga anledningar. En gång p.g.a. personalbyte! Det tog över 20 minuter det personalbytet. Helt orimligt!

-Bra, kostnadseffektiva och miljövänliga lösningar för att minska skräpet. T.ex. genom smarta förpackningar, minska antalet onödiga förpackningar och bra flergångsprodukter som ersätter engångs. Detta ska man inte behöva åka till specialaffärer för att köpa. Det ska finnas på de vanliga stora mataffärerna! Lätt tillgängligt för alla.

-Lagstadgad obligatorisk ursprungsmärkning av allt kött, fisk, skaldjur på restauranger. Jag vill att det ska stå på menyn var det kommer ifrån. Om det varierar så kan de sätta det på en tavla som är lätt att se där de skriver vart köttet kommer från just den dagen.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 400
Senast: IngelaH
·
Äldre Kanske blev rubriken lite missvisande, jag är inte efter "tänk på det här" i första hand, utan tips på resmål och aktiviteter! Jag är...
Svar
10
· Visningar
1 839

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp