Samhällsförändringar för miljö och klimat

- Kollektivtrafik som även passar skiftarbetande.

- Cykelinfrastruktur som fungerar året om, även när det är mörkt och behöver plogas och sandas.

- Tillverka saker som håller, som inte behöver bytas ut så fort de går sönder, vilket de är konstruerade att göra snabbt.

- Billigare att tanka miljödiesel istället för vanlig diesel för oss som inte har möjlighet att köra elbil (som jag fö inte heller anser vara så miljövänligt genom sin livscykel).

- Bättre pris på lokalproducerade varor så att vi minskar transporter och ökar produktion i vårt eget land, detta gäller alla varor men ffa livsmedel.
 
Sen borde det kosta för företag att vara miljöovänliga, idag är det gratis och miljöinsatser kostar. Det påverkar mig som konsument så att den mer miljöovänliga produkten borde vara dyrare än den miljövänliga snarare än tvärtom som det är idag. Idag är miljövänlighet/hållbart konsumerande ett specialintresse för människor med intresse och ekonomi att engagera sig. Det måste vara enkelt/standard att köpa det som är hållbart/miljövänligt inte att det ska vara det exklusiva som man köper för att man vill vara en lite "bättre människa".
 
7A3774CD-98E8-44EA-AC8B-74C76759A34C.jpeg


Den orangea pacman är den som långsamt kväver världen.
 
Jag skulle gärna köpa elbil, men de är på tok för dyra för mig.

Bra cykelvägar även på landet. Jag kör ju buss och cyklister på 70/80-vägar utan vägren är otroligt hindrande för oss. Så min dröm är bättre möjligheter följt av krav för cyklister att inte köra på "bilbanan". Det skulle gynna alla. Även mig om jag vill kunna cykla till jobbet.

Jag önskar också bättre priser på lokalproducerad mat, men det känns helt omöjligt att lösa.

Om jag någon gång kan köpa mig ett litet hus, önskar jag att det vore lättare och framförallt billigare att vara självproducerande på el.

Vad jag kommer på nu.

Edit: Utökad kollektivtrafik är såklart önskvärt av många, men redan idag är det brist på folk som vill jobba inom kollektivtrafiken. Så man bör tänka på hur man gör de yrkena mer attraktiva.
 
Senast ändrad:
Funderade idag på att det fortfarande inte slagit igenom med riktigt bra second hand. Måste erkänna att en stor del av varför jag fortfarande handlar en stor del av vad jag handlar nytt, är för att det inte finns någon smidig, välbeskriven (online då), välsorterad second hand butik. Det blir liksom ett enormt projekt att leta och gissa och chansa. En vill ju att det ska vara trevligt och kanske till och med lite lyxigt att handla second hand.
 
Funderade idag på att det fortfarande inte slagit igenom med riktigt bra second hand. Måste erkänna att en stor del av varför jag fortfarande handlar en stor del av vad jag handlar nytt, är för att det inte finns någon smidig, välbeskriven (online då), välsorterad second hand butik. Det blir liksom ett enormt projekt att leta och gissa och chansa. En vill ju att det ska vara trevligt och kanske till och med lite lyxigt att handla second hand.

Det är nog lokalt betingat? I min småstad finns minst 3 second hand-butiker med både kläder, möbler och prylar.... 4 faktiskt när jag tänker efter. Jag har i hela mitt liv handlat på second hand, har fortfarande möbler kvar sedan jag var 20-nånting.
När jag flyttade hemifrån för drygt 20 år sedan var second hand jättestort och jag tycker verkligen inte att det blivit mindre poppis.
Insåg nu då jag håller på att flytta att herregud så gamla möbler jag har. Tex TV-möbel anno 2005, köksmöbler anno 2005, soffbord minst 10 år gammalt. Det nyaste är soffan och den fick jag i 30-årspresent för 8 år sedan och den har måååånga år kvar. En lampa sedan 50-talet und so weiter. Men det känns bra, jag belastar iaf inte miljön med att konsumera mkt saker till mitt hem.
 
Det är nog lokalt betingat? I min småstad finns minst 3 second hand-butiker med både kläder, möbler och prylar.... 4 faktiskt när jag tänker efter. Jag har i hela mitt liv handlat på second hand, har fortfarande möbler kvar sedan jag var 20-nånting.
När jag flyttade hemifrån för drygt 20 år sedan var second hand jättestort och jag tycker verkligen inte att det blivit mindre poppis.
Insåg nu då jag håller på att flytta att herregud så gamla möbler jag har. Tex TV-möbel anno 2005, köksmöbler anno 2005, soffbord minst 10 år gammalt. Det nyaste är soffan och den fick jag i 30-årspresent för 8 år sedan och den har måååånga år kvar. En lampa sedan 50-talet und so weiter. Men det känns bra, jag belastar iaf inte miljön med att konsumera mkt saker till mitt hem.
Det finns absolut, men kvalitén på det är sällan bra. Möbler är lättare, men talar vi om kläder, husgeråd, inredningsdetaljer, hästgrejer och så vidare så tycker jag det är svårt att få en positiv shoppingupplevelse. Särskilt online. Jag är väldigt petig med kvalitet, tyger/material, etc just eftersom jag vill leva hållbart, men bilder och info är sällan bra. Många handlar ju ändå lite för nöjes skull, och för mig personligen som handlar väldigt sällan så vill jag verkligen att allt ska vara lätt, smidigt, och bra när jag väl gör det. Oftast svårt på second hand-marknaden.
 
Det finns absolut, men kvalitén på det är sällan bra. Möbler är lättare, men talar vi om kläder, husgeråd, inredningsdetaljer, hästgrejer och så vidare så tycker jag det är svårt att få en positiv shoppingupplevelse. Särskilt online. Jag är väldigt petig med kvalitet, tyger/material, etc just eftersom jag vill leva hållbart, men bilder och info är sällan bra. Många handlar ju ändå lite för nöjes skull, och för mig personligen som handlar väldigt sällan så vill jag verkligen att allt ska vara lätt, smidigt, och bra när jag väl gör det. Oftast svårt på second hand-marknaden.

Jag förstår. Jag köper ju nästan allt i butik numera så det är klart att då är det enkelt att bedöma kvalitet. Online blir ju svårare. Har handlat mkt på Blocket och Tradera men ja, det kan vara svårbedömt som du beskriver...
 
Det finns absolut, men kvalitén på det är sällan bra. Möbler är lättare, men talar vi om kläder, husgeråd, inredningsdetaljer, hästgrejer och så vidare så tycker jag det är svårt att få en positiv shoppingupplevelse. Särskilt online. Jag är väldigt petig med kvalitet, tyger/material, etc just eftersom jag vill leva hållbart, men bilder och info är sällan bra. Många handlar ju ändå lite för nöjes skull, och för mig personligen som handlar väldigt sällan så vill jag verkligen att allt ska vara lätt, smidigt, och bra när jag väl gör det. Oftast svårt på second hand-marknaden.
En hel del kan man köpa på auktion utan att priserna blir helt orimliga, där är beskrivningarna oftast petnoga.
 
Det finns absolut, men kvalitén på det är sällan bra. Möbler är lättare, men talar vi om kläder, husgeråd, inredningsdetaljer, hästgrejer och så vidare så tycker jag det är svårt att få en positiv shoppingupplevelse. Särskilt online. Jag är väldigt petig med kvalitet, tyger/material, etc just eftersom jag vill leva hållbart, men bilder och info är sällan bra. Många handlar ju ändå lite för nöjes skull, och för mig personligen som handlar väldigt sällan så vill jag verkligen att allt ska vara lätt, smidigt, och bra när jag väl gör det. Oftast svårt på second hand-marknaden.

På nåt vis så räknas gamla möbler med lite "patina" som fina, men gamla malätna kläder inte har samma charm.

Kläder idag är gjorda för att bli slitna fort, oavsett märke eller pris. Det är väldigt synd. Läder och ylle åldras lite bättre, jeans också.

I princip så har andrahandskläder ett värde endast om de i stort sätt aldrig har använts
 
Det finns absolut, men kvalitén på det är sällan bra. Möbler är lättare, men talar vi om kläder, husgeråd, inredningsdetaljer, hästgrejer och så vidare så tycker jag det är svårt att få en positiv shoppingupplevelse. Särskilt online. Jag är väldigt petig med kvalitet, tyger/material, etc just eftersom jag vill leva hållbart, men bilder och info är sällan bra. Många handlar ju ändå lite för nöjes skull, och för mig personligen som handlar väldigt sällan så vill jag verkligen att allt ska vara lätt, smidigt, och bra när jag väl gör det. Oftast svårt på second hand-marknaden.

Jag står inte ut i secondhand hand klädbutiker. Jag förstår aldrig deras sortering och orkar inte kolla igenom varje plagg. Jag frågade en gång hur plaggen var sorterade. Efter typ var svaret. Vilket innebär att jag måste gå och kolla igen varenda plagg för att se om det finns nåt i min storlek. Eftersom secondhand hand butiker oftast bara har en storlek av varje plagg så hade en storlekssortering underlättat enormt!! Nu orkar jag bara inte. Jag shoppar inte heller i vanliga butiker där sorteringen är dålig t.ex. H&M butiker ser alltid ut som att de bara hängt upp plaggen slumpmässigt.

Så om secondhand hand butiker hade sorterat efter storlek så hade det snabbat på letandet och jag hade kanske kunnat tänka mig att handla där.
 
Jag står inte ut i secondhand hand klädbutiker. Jag förstår aldrig deras sortering och orkar inte kolla igenom varje plagg. Jag frågade en gång hur plaggen var sorterade. Efter typ var svaret. Vilket innebär att jag måste gå och kolla igen varenda plagg för att se om det finns nåt i min storlek. Eftersom secondhand hand butiker oftast bara har en storlek av varje plagg så hade en storlekssortering underlättat enormt!! Nu orkar jag bara inte. Jag shoppar inte heller i vanliga butiker där sorteringen är dålig t.ex. H&M butiker ser alltid ut som att de bara hängt upp plaggen slumpmässigt.

Så om secondhand hand butiker hade sorterat efter storlek så hade det snabbat på letandet och jag hade kanske kunnat tänka mig att handla där.
Jag tycker precis tvärtom! Storlekar är så godtyckliga, då måste jag leta igenom precis allt. När det är sorterat efter typ hittar jag lättare. Men det har blivit svårare att hitta bra kläder, det speglar väl marknaden, fast fashion före kvalitet. Runt 75% av min kläder är second hand, 95% av husgeråd och möbler de senaste 30 åren.
 
Jag står inte ut i secondhand hand klädbutiker. Jag förstår aldrig deras sortering och orkar inte kolla igenom varje plagg. Jag frågade en gång hur plaggen var sorterade. Efter typ var svaret. Vilket innebär att jag måste gå och kolla igen varenda plagg för att se om det finns nåt i min storlek. Eftersom secondhand hand butiker oftast bara har en storlek av varje plagg så hade en storlekssortering underlättat enormt!! Nu orkar jag bara inte. Jag shoppar inte heller i vanliga butiker där sorteringen är dålig t.ex. H&M butiker ser alltid ut som att de bara hängt upp plaggen slumpmässigt.

Så om secondhand hand butiker hade sorterat efter storlek så hade det snabbat på letandet och jag hade kanske kunnat tänka mig att handla där.
Jag kommer faktiskt på rak arm inte på en enda av de 3-4 secondhandbutiker jag brukar handla i som sorterar efter storlek (fast ibland med lite intervall). Håller med om att det låter som ett dumt system.
 
Jag tycker precis tvärtom! Storlekar är så godtyckliga, då måste jag leta igenom precis allt. När det är sorterat efter typ hittar jag lättare. Men det har blivit svårare att hitta bra kläder, det speglar väl marknaden, fast fashion före kvalitet. Runt 75% av min kläder är second hand, 95% av husgeråd och möbler de senaste 30 åren.

Alltså, jag upplever inte storlekar som godtyckliga. Men för mig är det väldigt frustrerande att kolla igenom plagg efter plagg efter plagg som jag tycker är fint och sen är det en storlek som inte passar mig. Då är det bättre att bara kolla på storlekar som har potential att passa mig och slippa kolla igenom alla XS, L, XL, XXL osv som garanterat inte passar mig. Jag orkar helt enkelt inte gå igenom hela affären. Då åker jag hellre till en butik som har flera storlekar av varje plagg. Blir mycket effektivare och mindre frustrerande.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 400
Senast: IngelaH
·
Äldre Kanske blev rubriken lite missvisande, jag är inte efter "tänk på det här" i första hand, utan tips på resmål och aktiviteter! Jag är...
Svar
10
· Visningar
1 839

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp