Samhällsförändringar för miljö och klimat

Jag skulle vilja se en debatt som tar faktiska förhållanden i Sverige som utgångspunkt vad gäller tex mat. Det blir aningens irriterande när man hänför kossa till miljöskadligt när man tittar på världens sämsta boskapsuppfödning och inte den svenska hö/betes modellen som tillför gigantiska ekosystemstjänster.
Jag skulle vilja se något miljöindex som produkter märks med och då framförallt MILJÖ och inte klimat eftersom många klimatåtgärder är direkt kontraproduktiva vad gäller miljö och biologisk mångfald.
Jag skulle vilja se begripliga livscykelanalyser, se ovan, för att kunna ta övervägda val.
Jag skulle som redan skrivits vilja se en seriös diskussion och forskning på alternativa drivmedel då jag har svårt att tro att batteribilar är annat än ytterligare en miljövidrig återvändsgränd (nu pratar man ju om att dammsuga djuphaven efter metaller med den ekologiska katastrof det kommer medföra).
Jag skulle helt enkelt vilja ha en fungerande debatt och korrekt information så att jag kan ta övervägda val för idag känns hela miljöfrågan och då framförallt klimatfrågan som en fråga som diverse (ofta radikala) intresseorganisationer kidnappar för att kunna plocka hem poäng för sitt budskap och sin åsikt.

Till detta skulle jag vilja se en miljöpolitik som var inflätad i samhället med den samhällsombyggnad som behövs. Nu är miljöpolitiken till stor del ett trasigt lapptäcke där åtgärder mest känns som förtvivlade försök att gör något men man har ingen aning om hur, varför eller vad resultaten blir.

Jag vill helt enkelt att några smarta människor ska sätta sig ner och diskutera fram hur man kan bygga upp ett samhälle som är hållbart så att det finns något att förhålla sig till för det som sker nu ger mig mest panik och så suckar jag när det blir alldeles för verklighetsfrånvänt (typ som verkligheten ser ut idag "du ska inte köra bil" för att i nästa andetag "du måste stå ut med att bilpendla 4h/dag till/från jobbet").
 
Jag vill se lokala matbutiker, med närproducerad mat i större utsträckning än EMV och importerade produkter. Lokala matbutiker skulle gynna både lokalt mathantverk och göra det enklare att handla lokalt producerat mat efter säsong. I övrigt mycket som @skiesabove skrev om matproduktionen.

Lagstifta om distansarbete. Jag har arbetat hemma utan någon större inverkan på mitt arbetsresultat i två år, men nu är det inte möjligt längre tydligen. Det är viktigare att fylla lokalerna.

Ett gångbart alternativ till dieselbilen. Jag har hundar och bor på landet, det är inte ett alternativ med kollektivtrafik och det är inte heller rimligt att bygga ut kollektivtrafiken till alla Sveriges landsändar. Istället behövs en ersättning till fossildriven bil. Elbil är inte en hållbar lösning enligt mig, varken med hänsyn till miljö, energiproduktion eller nivå på utvecklingen idag.

Billigare att installera solceller. En ROI på 10 år är alldeles för dyrt. Fast med utvecklingen på elpriserna så är det förmodligen betydligt kortare ROI snart...

Att det vore mer lättillgängligt att köpa kvalitetsprodukter. Oavsett om det är kläder, verktyg eller något annat. Kvalitet över kvantitet!
 
Ett till förslag: information och ekonomiskt stöd till de som vill konvertera sin bil till miljövänligare drift. Att alla ska skrota sin nuvarande bil och istället köpa elbil är inte vägen framåt. Det går att konvertera fossilbilar till biogas relativt billigt och det är också på gång med konverteringspaket till eldrift. Och tvinga tillverkarna av biogasbilar att säkerställa att det finns gastankar och andra reservdelar för utbyte minst 20 år framåt så att livslängden förlängs på de bilarna som rullar på vägarna idag.
 
Jag vill se lokala matbutiker, med närproducerad mat i större utsträckning än EMV och importerade produkter. Lokala matbutiker skulle gynna både lokalt mathantverk och göra det enklare att handla lokalt producerat mat efter säsong. I övrigt mycket som @skiesabove skrev om matproduktionen.

Lagstifta om distansarbete. Jag har arbetat hemma utan någon större inverkan på mitt arbetsresultat i två år, men nu är det inte möjligt längre tydligen. Det är viktigare att fylla lokalerna.

Ett gångbart alternativ till dieselbilen. Jag har hundar och bor på landet, det är inte ett alternativ med kollektivtrafik och det är inte heller rimligt att bygga ut kollektivtrafiken till alla Sveriges landsändar. Istället behövs en ersättning till fossildriven bil. Elbil är inte en hållbar lösning enligt mig, varken med hänsyn till miljö, energiproduktion eller nivå på utvecklingen idag.

Billigare att installera solceller. En ROI på 10 år är alldeles för dyrt. Fast med utvecklingen på elpriserna så är det förmodligen betydligt kortare ROI snart...

Att det vore mer lättillgängligt att köpa kvalitetsprodukter. Oavsett om det är kläder, verktyg eller något annat. Kvalitet över kvantitet!
Ellastcykel? Fantastisk uppfinning.
 
Ellastcykel? Fantastisk uppfinning.

Nja, om jag kunde få distansarbeta i större utsträckning så är det framförallt längre resor på 10+ mil som jag behöver ett alternativ för.

Om jag nu skulle vara riktigt miljömedveten så skulle jag såklart sluta med dessa bilresor eftersom de till största del är nöjesresor. Men nu var ju frågeställning vilka lösningar vi vill se, och då vill jag gärna se en miljövänlig billösning som gör att jag kan göra dessa resor på ett miljövänligt sätt.
 
Ett till förslag: information och ekonomiskt stöd till de som vill konvertera sin bil till miljövänligare drift. Att alla ska skrota sin nuvarande bil och istället köpa elbil är inte vägen framåt. Det går att konvertera fossilbilar till biogas relativt billigt och det är också på gång med konverteringspaket till eldrift. Och tvinga tillverkarna av biogasbilar att säkerställa att det finns gastankar och andra reservdelar för utbyte minst 20 år framåt så att livslängden förlängs på de bilarna som rullar på vägarna idag.
Ja det här är jag mkt intresserad av, konvertera äldre bilar. Dumt slöseri att skrota.
 
Jag skulle gärna se att det går att ta med bilen på tåget till norra Norrland. Det borde inte vara omöjligt med en transportvagn kopplat till persontåget?
Till det skulle jag vilja ha mer forskning på alternativa drivmedel, jag är inte övertygad om att el är det bästa egentligen. (Förutom med tanke på hur elen skapas så även med tanke på batterier och dess innehåll och livslängd. Bland annat.)
Himla lustigt, det är tydligen inte bara möjligt och finns nere i Europa utan vi har rent av haft det i Sverige :eek:

http://www.biltag.com/

I Sverige körs för närvarande ingen biltågstrafik. Tidigare har bland annat följande trafik förekommit:

  • Kiruna-Narvik innan vägförbindelsen (idag Europaväg 10) mellan städerna färdigställdes
  • Södra Sverige (Malmö, Göteborg, Stockholm) till Luleå (Umeå?) åren 1984-1993 (datum osäkert). Trafiken upphörde på grund av olönsamhet. Tågen utnyttjades mer norrut än söderut, bilförarna fick inte själva köra in bilarna i tåget utan järnvägspersonal måste göra det vilket fördyrar transporten, transportvagnarna kunde bara användas under svensk semestertid eftersom de behövdes i ordinarie godstrafik.
  • Strömstad-Trelleborg för lastbilar, försökstrafik under 1996. Upphörde på grund av lågt utnyttjande, omkring 10 procent av kapaciteten
 
Spontant:

Att kollektivtrafiken till och från jobbet inte var mer än dubbelt så dyrt och tog mer än dubbelt så lång tid som att ta bilen.
Ingen överdrift över huvud taget. Jag har en mil till arbetsplatsen. 70 spänn enkel väg med kollektivtrafiken, finns inga månadskort eller liknande som passar mina behov. 25 minuter (+20 minuter promenad...) istället för 15 minuter med bil.

Att elektronik höll längre, hade mer universella tillbehör och bättre reparationsmöjligheter.
 
Har blivit ifrågasatt i affären en gång (av annan kund) för att jag inte tagit påsar till paprika och melon utan klistrat scanetiketten direkt på (skulle jag också vilja slippa för övrigt genom smartare lösning) . Sköljer liksom grönsakerna hemma sen. Och skalet på melonen äts inte heller.
lite halvt OT, men när vi självscannat grönsaker tar vi en påse (papp) och sätter alla etiketter på den och alla grönsaker i den påsen. Vi har gått från flera påsar till en, det är framsteg, skulle vilja hitta bättre lösning men just nu vet jag inte om någon.
 
lite halvt OT, men när vi självscannat grönsaker tar vi en påse (papp) och sätter alla etiketter på den och alla grönsaker i den påsen. Vi har gått från flera påsar till en, det är framsteg, skulle vilja hitta bättre lösning men just nu vet jag inte om någon.
Det var ju inte alls så dum idé! Vet inte varför jag fått för mig att man helst ska ta påse för varje sort, måste ha med tidigare vana (när det skulle vägas i kassan) att göra. Nu brukar jag ta det mesta helt utan påse och klistra på en av frukterna… jag tänker att ett system helt utan utskrivna lappar också måste gå att värka fram för någon fiffig ingenjör inom självscanningssystem.
 
lite halvt OT, men när vi självscannat grönsaker tar vi en påse (papp) och sätter alla etiketter på den och alla grönsaker i den påsen. Vi har gått från flera påsar till en, det är framsteg, skulle vilja hitta bättre lösning men just nu vet jag inte om någon.
Smart
Jag tar iofs vanligen en påse för som sedan återbrukas som kompostpåse. Har jag överskott på kompostpåsar hemma så lägger jag ner ett par begagnade papperspåsar i väskan som jag återbrukar till ny frukt i affären. Funkar dock inte med påsarna från Lidl som är av usel kvalitet.
 
Smart
Jag tar iofs vanligen en påse för som sedan återbrukas som kompostpåse. Har jag överskott på kompostpåsar hemma så lägger jag ner ett par begagnade papperspåsar i väskan som jag återbrukar till ny frukt i affären. Funkar dock inte med påsarna från Lidl som är av usel kvalitet.
Så gör jag hemma också, använder fruktpåsarna som matavfall/kompost påsar.
 
Det var ju inte alls så dum idé! Vet inte varför jag fått för mig att man helst ska ta påse för varje sort, måste ha med tidigare vana (när det skulle vägas i kassan) att göra. Nu brukar jag ta det mesta helt utan påse och klistra på en av frukterna… jag tänker att ett system helt utan utskrivna lappar också måste gå att värka fram för någon fiffig ingenjör inom självscanningssystem.
Jag kommer ihåg att de gjorde så i charken när jag jobbade i affär när någon köpte olika saker, då klistrades alla lapparna på en. Jag började göra det när jag började självscanna eller gå i de där snabbkassorna där man väger själv, då spelar det ingen roll om allt ligger i en påse. :p
Men kan nog va så att det ligger kvar från att kassörskan ska väga de olika.
 
Jag kommer ihåg att de gjorde så i charken när jag jobbade i affär när någon köpte olika saker, då klistrades alla lapparna på en. Jag började göra det när jag började självscanna eller gå i de där snabbkassorna där man väger själv, då spelar det ingen roll om allt ligger i en påse. :p
Men kan nog va så att det ligger kvar från att kassörskan ska väga de olika.
Jag tror ofta det är att folk inte tänker. Jag menar varför ska man ha en påse till bananklasen? Den är liksom redan förpackad i sin naturliga förpackning.
 
Jag tror ofta det är att folk inte tänker. Jag menar varför ska man ha en påse till bananklasen? Den är liksom redan förpackad i sin naturliga förpackning.
Till bananerna tar vi aldrig någon, däremot är bananer rätt stötkänsliga förvisso men å andra sidan stoppar inte en påse det heller så. Kan hända att det lever kvar för vissa att man tar påse för att skydda från det smutsiga bandet i kassan, sen är det säkert dom som inte tänker och gör det för deras föräldrar kanske gjorde så eller något.
 
När klimatkris och miljöproblem kommer upp till debatt så blir det allt som oftast diskussion om hur olika förbättringar för klimatet skulle påverka personen i fråga negativt. Så jag tänkte att vi kanske kan försöka tackla problemet från andra hållet för en stund: Vilka förändringar i politik, infrastruktur, och kultur skulle underlätta mest för just dig att leva med mindre miljö- och klimatpåverkan? Allt från det lilla till det stora, det vardagliga till det visionära, med utgång från ditt eget liv :)

Inte riktigt hängt med i tråden och minns inte en om jag svarat. Men jag hade velat ha tydliga siffror a la lifscykelanalys, energibehov, reparationsmöjligheter, CO-förbrukning för tillverkning (ingår väl i LCA antar jag, längesedan jag läste om sådant), miljöpåverkan i stort osv på i princip ALLT man köper. Alltså sammanställt till ett tydligt system! Från gurkan till spisen till stängselstolpen till hästhagen osv. För mig känns det så himla svårt att faktiskt göra välgrundade val eftersom det verkar finnas rätt lite gemensamt överenskommet om hur alla våra val påverkar vår omvärld. Jag fattar också att grunden väl är att det inte finns ett enhetligt forskningsläge men alltså tänk vad enkelt om man bara kunde se direkt på butikshyllan om det var bäst att köpa den svenska gurkan eller den ekologiska utländska. Om stängselstolpen i plast ledde till 10x mer problem för vår miljö än den tunna i trä så kanske jag gjort mig besväret att stängsla även tillfälliga hagar med spett och slägga istället för att på några sekunder trycka ner en plaststolpe. Om jag enklare kunnat lämna in mina hörlurar på reparation (eller till att börja med veta vilket märke jag skulle köpa för enkel reparationservice) kanske jag bara hade haft ett par i många år. Osv. Alla de där små valen lägger jag ganska mycket tid och energi på varje dag och min hjärna är lite för fyrkantig för att jag ska lyckas navigera mig fram till något som känns bra.

Och en helt random. Jag hade älskat att få elen ransonerad på något vis istället för att nästan enbart fokusera på produktionen. Något tydligt att förhålla sig till och med stora och tydliga incitament för att hjälpa alla med stort elbehov typ otäta bostäder osv. Min lägenhet hade definitivt behövt ses över för den drar orimligt mycket för att inte behöva värmas alls (pga nybyggd och välisolerad) tex. Jag gissar dåligt planerad kyl o frys som är instängda och värmer varandra och att ju inomhustemperaturen är 28-30 flera månader varje år. Tänk om alla villor, gårdar och flerfamiljshus var planerade med egna solceller osv (ja, jag vet problem med mineraler osv men drömma liksom), hade känts fint att kunna vara liiiiite självförsörjande på något även om man som jag bor i hyresrätt.
 
Jag klistrar också etiketterna på, man sköljer ju sina grejer? Knäpp kund!

Jag äter ganska mycket gurka (och handlar sällan) så köper nästan alltid en och sätter alla etiketter på den (alla är inplastade på mitt Ica så fäster bra). Alltid lika förvirrande vid en avstämning när personalen vill se etiketten och jag en sekund blir livrädd att jag glömt göra en etikett och scanna innan jag kommer på GURKAN 😳😅
 
Dåså, då.är det bara att börja igen 👍🙂
Då måste det dessutom vara kraftigt subventionerat. Inte ens nu med rådande bensinpriser är det i närheten av lika dyrt för två personer att åka tåg 100 mil norrut som det är att ta bilen om man inte bokar tre månader i förväg så kan bara föreställa mig vad det skulle kosta att ta med bilen på tåget också :crazy:
 
Då måste det dessutom vara kraftigt subventionerat. Inte ens nu med rådande bensinpriser är det i närheten av lika dyrt för två personer att åka tåg 100 mil norrut som det är att ta bilen om man inte bokar tre månader i förväg så kan bara föreställa mig vad det skulle kosta att ta med bilen på tåget också :crazy:
Vore ju lämpligt om de subventioner som finns (eller fanns, men jag har inte hört något om att de försvunnit?) på flyg flyttas till tåg i stället.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 417
Senast: IngelaH
·
Äldre Kanske blev rubriken lite missvisande, jag är inte efter "tänk på det här" i första hand, utan tips på resmål och aktiviteter! Jag är...
Svar
10
· Visningar
1 839

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Aktivering/leksaker
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp