Samhällsförändringar för miljö och klimat

Funderade idag på att det fortfarande inte slagit igenom med riktigt bra second hand. Måste erkänna att en stor del av varför jag fortfarande handlar en stor del av vad jag handlar nytt, är för att det inte finns någon smidig, välbeskriven (online då), välsorterad second hand butik. Det blir liksom ett enormt projekt att leta och gissa och chansa. En vill ju att det ska vara trevligt och kanske till och med lite lyxigt att handla second hand.

Jag tror att en stor anledning till att det blir så är för att det är för mycket jobb att lägga upp bra bilder och beskrivningar på secondhand-items.
 
Jag tror att en stor anledning till att det blir så är för att det är för mycket jobb att lägga upp bra bilder och beskrivningar på secondhand-items.

Jag tror också att det blir svårt att jämföra insatsen en butik gör som kan köpa in 1000 fabriksnya exemplar som ska marknadsföras med att man får in ett enda objekt som kan säljas. Ska man matcha det skulle second-hand-artiklarna bli väldigt dyra.
 
Jag tror också att det blir svårt att jämföra insatsen en butik gör som kan köpa in 1000 fabriksnya exemplar som ska marknadsföras med att man får in ett enda objekt som kan säljas. Ska man matcha det skulle second-hand-artiklarna bli väldigt dyra.
Precis så.
 
Jag skulle vilja ha initiativ som gör det lätt att starta bilpooler i bostadsområden. Och även att det blir lättare att dela på andra saker som gräsklippare m.m. Jag tror på delningsekonomi. Alla kan och behöver inte äga allt själva. Jag tror att det måste vara lätt tillgängligt och nära om det ska funka. Men det är ett stort jobb att få tillräckligt många att förstå poängen med det och börja tänka annorlunda om det ska slå. Jag känner inte att jag har orken att göra det jobbet. Plus att man måste lösa ekonomin på ett bra sätt.
 
Jag skulle vilja ha initiativ som gör det lätt att starta bilpooler i bostadsområden. Och även att det blir lättare att dela på andra saker som gräsklippare m.m. Jag tror på delningsekonomi. Alla kan och behöver inte äga allt själva. Jag tror att det måste vara lätt tillgängligt och nära om det ska funka. Men det är ett stort jobb att få tillräckligt många att förstå poängen med det och börja tänka annorlunda om det ska slå. Jag känner inte att jag har orken att göra det jobbet. Plus att man måste lösa ekonomin på ett bra sätt.

En viktig grej att lösa med delningsekonomin är kring vård och underhåll. Väldigt ofta tenderar delade ägarskap att minska omtanken om utrustningen, så att underhållet både blir eftersatt och behovet mycket större. Hur får man till den där känslan av att det är viktigt att ta hand om även om det inte bara är mitt, utan "vårt" i en större grupp? Självklart kan man köpa in underhållet för att lösa ena änden av problemet, men det löser inte den andra att slarv ökar behovet och kostnaden för underhåll.
 
Att se inte kör hela natten förstår jag, finns inte underlag för det här.
Men hade räckt med en avgång till så hade jag kunnat åka.
Med tanke på hur många hur stort "mitt" företag är och hur många det är som pendlar så tycker jag det är lite märkligt att det inte finns.
Jag tror du kan kontakta bussbolaget och be om det, eller kontakta företagsledningen och be att de ber om det. Så gör bussbolagen och företagen här i stan.
 
Jag skulle vilja ha initiativ som gör det lätt att starta bilpooler i bostadsområden. Och även att det blir lättare att dela på andra saker som gräsklippare m.m. Jag tror på delningsekonomi. Alla kan och behöver inte äga allt själva. Jag tror att det måste vara lätt tillgängligt och nära om det ska funka. Men det är ett stort jobb att få tillräckligt många att förstå poängen med det och börja tänka annorlunda om det ska slå. Jag känner inte att jag har orken att göra det jobbet. Plus att man måste lösa ekonomin på ett bra sätt.

Jag har inte provat själv så tar inget ansvar för detta tips men har läst om det och tycker att det verkar vettigt. Skönt att slippa göra allt själv.
https://www.sambil.se/
 
Nej helst skulle man ha någon slags låsbara spiltor att parkera ekipagen i, typ förvaringsboxar i jätteformat. Eller något liknande gamla kyrkstallar. Det konceptet har ju bevisligen funkat! Men enklare att ordna med hästsällskap under en specifik tid i veckan förstås.
Det har jag sett för hundar utanför ICA Maxi i Visby. För hästar borde det inte behövas mycket större för de där var rejält stora.
 
Jag vill ha solceller på mitt lagårdstak. Tyvärr har vi inte råd med den investeringen just nu.
Jag vill också ha solceller. Förra hösten tänkte jag komma till skott men fick inse att jag inte kunde få lån till det. Jag behöver en tillsvidareanställning först.
 
Nä, för folk är inte kloka utan ska hälsa för det är en ”söt ponny”. Vill inte att nån blir av med ett finger.
Har funderat på att sy ett medeltida schabrak med texten "JAG BITS" på ena sidan och "JAG SPARKAS" på andra. Funderade även på "JAG ÄR INTE SNÄLL" men det känner jag ger utrymme för tolkning:p
Visst ja, jag var informerad av en som undervisar pa universitet i "agriculture" att min olivolja behover mer vatten an avocado oljan gor. :crazy: Go figure. :cautious:
Men det beror ju på var saker odlas, det vill säga om de finns där det naturliga vattnet finns. Nu finns det väl inget naturligt vatten för odling i största delen av Californien men en kan inte stirra sig blind på direkt vattenanvändning utan måste se till om det är hållbart på den plats där grödan odlas.
Jag tror att en stor anledning till att det blir så är för att det är för mycket jobb att lägga upp bra bilder och beskrivningar på secondhand-items.
Jag hade gladeligen betalat extra för en välsorterad butik med bra kundservice. Men så är ju tråden inte nödvändigtvis till för lösningar som är realistiska i nuvarande värld, så jag vet inte riktigt varför just detta sågades så hårt.
 
När klimatkris och miljöproblem kommer upp till debatt så blir det allt som oftast diskussion om hur olika förbättringar för klimatet skulle påverka personen i fråga negativt. Så jag tänkte att vi kanske kan försöka tackla problemet från andra hållet för en stund: Vilka förändringar i politik, infrastruktur, och kultur skulle underlätta mest för just dig att leva med mindre miljö- och klimatpåverkan? Allt från det lilla till det stora, det vardagliga till det visionära, med utgång från ditt eget liv :)

Jag behöver desperat fungerande tågtrafik mellan min bostad och mitt jobb, det hade jag faktiskt hela förra året men inte i år. (Dvs sparka ut upphandlat tågbolag och SJs nya schemasystem och reparera järnvägen bara). Men det ändrar ju inte beteendet för jag sitter ju där på tåget stilla bara. Sedan vill jag ha rimliga priser för att åka enkelbiljett jämfört med köra enkel resa.

Annars har jag jättedålig fantasi, kan inte komma på något som skulle revolutionera för mig just nu. Det hade varit himla trevligt med laddningsstolpe i huset, men det spelar ingen jätteroll för jag vill ha bilen om jag åker långt och det finns inga laddningsstolpar i tex Dalarna heller egentligen har jag för mig.

(Så man kan ju slå på stort och önska en infrastruktur med laddstolpar.)

Men jag vill ha billiga och enkla tågresor/båtresor till städer i Europa! (har ju fått till Berlin men jag vill till London, Madrid och Amsterdam :rofl:) (Tänk tåg till Göteborg och så båt till England :), det gjordes på 80-talet.)

Jo en sak jag jättegärna skulle vilja ha är ett sätt att få tag i mat utan bil om man är och åker skidor eller överhuvudtaget semestrar :). + ett sätt att transportera cyklar på tåg. Allt är byggt för att man ska ha en bil med sig (med matkassar i bagaget) så även om det är jätteenkelt att ta sig till Åre med tåg och så vidare till stugby så får man svälta när man väl kommit dit.

(antar att man kunde önska mindre centralisering på landet när det gäller affärer och allting egentligen. Bibliotek och affärer som fanns när man var liten har slagit igen och mer slår igen hela tiden. -när mamma var liten kunde man åka tåg ut till Kullaberg, när jag var liten kunde man kvista förbi barnbiblioteket i Höganäs, för bara tio år sedan kunde man handla mat i Arild.)

(Så mina önskemål blir ju vanliga tråkiga rädda fisken och fixa skatterna och gör miljövänligt billigare och bygg mer cykelvägar någon annanstans åt någon annan för själv har jag så det räcker.)
 
Senast ändrad:
Funderade idag på att det fortfarande inte slagit igenom med riktigt bra second hand. Måste erkänna att en stor del av varför jag fortfarande handlar en stor del av vad jag handlar nytt, är för att det inte finns någon smidig, välbeskriven (online då), välsorterad second hand butik. Det blir liksom ett enormt projekt att leta och gissa och chansa. En vill ju att det ska vara trevligt och kanske till och med lite lyxigt att handla second hand.

Kollat https://secondhand.se ?
 
Jag skulle gärna se att det går att ta med bilen på tåget till norra Norrland. Det borde inte vara omöjligt med en transportvagn kopplat till persontåget?
Till det skulle jag vilja ha mer forskning på alternativa drivmedel, jag är inte övertygad om att el är det bästa egentligen. (Förutom med tanke på hur elen skapas så även med tanke på batterier och dess innehåll och livslängd. Bland annat.)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 410
Senast: IngelaH
·
Äldre Kanske blev rubriken lite missvisande, jag är inte efter "tänk på det här" i första hand, utan tips på resmål och aktiviteter! Jag är...
Svar
10
· Visningar
1 839

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp