Samlad tölt med välvd överlinje och stor aktion?

Sv: Samlad tölt med välvd överlinje och stor aktion?

Och vad jag ville säga med frågan är att man inte kan prata om huvets läge efter en enda mall. Det går alldeles till överdrift med "låg samlad form".
---------------
Man kan ju ta en titt på hur rörelser utförs på spanska ridskolan. Hur skulle det se ut med en "korrekt form i trav" när hästen ska göra levad och kapriol...
Självklart att man måste anpassa formen till vad hästen ska utföra.

:bow::bow::bow:
Jag bockar och bugar för detta kloka inlägg. Det var väl det jag försökte säga med mina långa, röriga inlägg :)

Senast ändrad:

Vänta nu, här har vi en hel kovändning. För du menar väl ändå inte att du sitter och tränar på det sätt du förespråkar här i inlägg efter inlägg, sen går du ut på tävlingsbanan och visar hästen på det sättet som du själv anser är pest? Hur går det ihop? Om jag tränar hästen på ett sätt, för att sedan visa hästen på ett annat sätt, så kan det bara sluta med en sak, nämligen s*it och pannakaka.:confused::eek:

Här lägger jag mej i & skriver att det kan bli hyffsat resultat ändå, nu är det så att det finns vissa krav på hur hästen ska gå för att få vissa poäng & visst kan man poängrida fast man inte gillar sättet, men personligen tycker jag då att man ska försöka hitta andra grenar man kan tävla, där man gillar tränings& tävlingssättet.
Man måste tappa mkt ridglädje & inspiration genom att ha en ras vars tävlingsklasser/tävlingskrav man inte gillar, men man kan ju såklart ha en islandshäst utan att tävla gångartsridning oxå.

Jag tyckte det såg ansträngande ut för hästen faktiskt.
Men så är ju målet en onaturlig aktion oxå.

Var hade du tänkt hon skulle göra av sina framben med den samlingen? Det är ju tölt hon går i.

Senast ändrad av en moderator:

jag tycker att både Disa och framförallt Bragi ser spända, ryckiga och oharmoniska ut, Höga lyft som attan men det flyter inte på och ser inte avslappnat och naturligt ut.

Har kollat i den här tråden lite då och då och tycker som någon annan skrev tidigare i tråden att man borde eftersträva att ha hästen mer lösgjord och sluta tänka enbart på lyften.

Jag tycker iaf inte det ser trevligt ut, men det är min åsikt.

det där ser mycket trevligare ut, ser ut som om det flyter på bättre, däremot ser det ut som hästen skulle behöva bli starkare i kroppen den ser lite svag ut på något sätt. Men den ser avslappnad ut och det rinner på. Ökade tölten ser stark ut däremot.

haha min flummiga förklaring:p

Men samling är inte samma sak som aktion, visst får hästarna oftast mer aktion i samband med samling däremot(kolla dressyrhästarna, men där bedöms inte aktion).
Tänker inte alls förstöra denna tråd med en ot diskussion men jag ville skriva min åsikt.

Men samling är inte samma sak som aktion, visst får hästarna oftast mer aktion i samband med samling däremot.
Just precis. Och Disa är samlad. Mer än vad man kan säga om andra där dom bara viftar med frambenen.

jag tycker att både Disa och framförallt Bragi ser spända, ryckiga och oharmoniska ut, Höga lyft som attan men det flyter inte på och ser inte avslappnat och naturligt ut.

Har kollat i den här tråden lite då och då och tycker som någon annan skrev tidigare i tråden att man borde eftersträva att ha hästen mer lösgjord och sluta tänka enbart på lyften.

Du kan inte likställa Bragi och Disa på dom två filmerna. Titta på filmerna en gång till så borde du se skillnaden.
Den ena hästen är skärrad och spänd pga en viss orsak. Ser du vilken av dom det är?...
Den andra hade inte kunnat gått så som den gör om den inte varit lösgjord...

Här kommer en till film från VM förra året. Det är på Naepa vom kronshof. Hon ser betydligt mer avslappnad ut än både Bragi och Disa men däremot ser hon inte lika samlad ut?

http://www.youtube.com/watch?v=NGKR_PpLZPA&feature=related

Jag tycker inte hon såg mer avslappnad ut?
Jag såg Disa på SM i år. Hon var inte avslappnad hela tiden. Under finalerna stack hon med Denni men till det trots var hon en av dem som tog publiken med storm. Hon blev helt seriöst rädd när publiken hurrade. Kanske inget man tycker att en häst på hennes nivå bör bli, men alla hästar blir rädda och skrämda någon gång. Min favorit under SM var helt klart Disa på stosidan.

Här kommer en till film från VM förra året. Det är på Naepa vom kronshof. Hon ser betydligt mer avslappnad ut än både Bragi och Disa men däremot ser hon inte lika samlad ut?

http://www.youtube.com/watch?v=NGKR_PpLZPA&feature=related
Dom visar helt olika tempon i kort/samlad tölt. Går inte att jämföra så.
Ungefär som att jämföra kort trav med passage.

Sen kan man ju fundera på varför Naepa håller på så med läpparna och käkarna.

Senast ändrad av en moderator:

När Ia o Denni visade bla Disa igår på Strömsholm (företagsseminariet), så berättade de just att Disa var en mycket spänd hästtyp och att de fick jobba hela tiden med att få henne avslappnad...

Vad har du att föreslå då - visa något som du tycker är bra och avslappnad ridning.

Liknande trådar

Hästmänniskan (Vet inte om detta är rätt tråd, men provar) Hej! Jag är en 19 årig tjej som verkligen vill rida och tävla på den högsta nivån i...
Svar
9
· Visningar
2 424
Senast: Grazing
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag... 2 3
Svar
45
· Visningar
9 020
Senast: prallan
·
Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 843
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 854
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka