Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tycker ju då att Disas tölt ser ut att flyta på men filmen på Bragi gör honom inte rättvisa, såg honom nämligen också på VM -05 ..
Som jag skrev innan - han är inte fokuserad.Den gör dem inte rättvisa. Jag minns dem från VM -05.
Detta ser ju oxå, enligt mej ut som en häst som viftar med frambenen, & för det mesta kräver tölt samling oxå.
Hursomhelst så är det så sporten ser ut, såklart folk som sysslar med islandshästar är ute efter att se ut så på banan, oavsett om man har en bensprattlare som inte går i form eller om man har en bensprattlare som går i form.
Jag kan bara hoppas att man som ryttare inte kräver dessa rörelser från hästarna jämt & ständigt.
Detta ser ju oxå, enligt mej ut som en häst som viftar med frambenen, & för det mesta kräver tölt samling oxå.
Hursomhelst så är det så sporten ser ut, såklart folk som sysslar med islandshästar är ute efter att se ut så på banan, oavsett om man har en bensprattlare som inte går i form eller om man har en bensprattlare som går i form.
Jag kan bara hoppas att man som ryttare inte kräver dessa rörelser från hästarna jämt & ständigt.
Här lägger jag mej i & skriver att det kan bli hyffsat resultat ändå, nu är det så att det finns vissa krav på hur hästen ska gå för att få vissa poäng & visst kan man poängrida fast man inte gillar sättet, men personligen tycker jag då att man ska försöka hitta andra grenar man kan tävla, där man gillar tränings& tävlingssättet.
Man måste tappa mkt ridglädje & inspiration genom att ha en ras vars tävlingsklasser/tävlingskrav man inte gillar, men man kan ju såklart ha en islandshäst utan att tävla gångartsridning oxå.
Kort snutt på Disa och Denni från SM i år!
http://www.youtube.com/watch?v=Bz7f2N9wN-0
Jag tyckte det såg ansträngande ut för hästen faktiskt.
Men så är ju målet en onaturlig aktion oxå.
Som jag skrev innan - han är inte fokuserad.
Men det ser inte lika jobbigt ut när ett harmonsikt dressyrekipage rider piaff eller passage.Visst KAN det se jobbigt ut, men då får de inte speciellt höga poäng heller.
Jag kanske överreagerar, men jag tycker faktiskt det är allt annat än vackert.
jag tycker att både Disa och framförallt Bragi ser spända, ryckiga och oharmoniska ut, Höga lyft som attan men det flyter inte på och ser inte avslappnat och naturligt ut.
Har kollat i den här tråden lite då och då och tycker som någon annan skrev tidigare i tråden att man borde eftersträva att ha hästen mer lösgjord och sluta tänka enbart på lyften.
Jag tycker iaf inte det ser trevligt ut, men det är min åsikt.
Sådan aktion har jag sett visad i hagen korta stunder. Islandshästar med bra balans och smidiga bogar kan visa sånt när dom gör en hastig nedbromsning och inte slänger tyngden på framdelen. men inte med den stora samlingen och korta tempot som på filmen.Men har nog aldrig varit med om en häst som går i den slags tölt vi kan se här, i hagen, tölt ja, men inte med de frambenen.
Jag kanske överreagerar, men jag tycker faktiskt det är allt annat än vackert.