Samlad tölt med välvd överlinje och stor aktion?

Sv: Samlad tölt med välvd överlinje och stor aktion?

Jag tycker ju då att Disas tölt ser ut att flyta på men filmen på Bragi gör honom inte rättvisa, såg honom nämligen också på VM -05 ..

Jag tycker ju då att Disas tölt ser ut att flyta på men filmen på Bragi gör honom inte rättvisa, såg honom nämligen också på VM -05 ..

Och jag har haft förmånen att se Bragi och Alex undeer ett helt vanligt träningspass, och det är fantastiskt fint.
Önskar jag hade kunnat filma det, för där var det minsann både aktion, form och extrem lösgjordhet och mjukhet.
Alex rider ju för Julio Borna också, och har hämtat inspiration därifrån. Det är en bra mix- isländskt, dressyrigt och portugisiskt :D

Detta ser ju oxå, enligt mej ut som en häst som viftar med frambenen, & för det mesta kräver tölt samling oxå.
Hursomhelst så är det så sporten ser ut, såklart folk som sysslar med islandshästar är ute efter att se ut så på banan, oavsett om man har en bensprattlare som inte går i form eller om man har en bensprattlare som går i form.
Jag kan bara hoppas att man som ryttare inte kräver dessa rörelser från hästarna jämt & ständigt.

Detta ser ju oxå, enligt mej ut som en häst som viftar med frambenen, & för det mesta kräver tölt samling oxå.
Hursomhelst så är det så sporten ser ut, såklart folk som sysslar med islandshästar är ute efter att se ut så på banan, oavsett om man har en bensprattlare som inte går i form eller om man har en bensprattlare som går i form.
Jag kan bara hoppas att man som ryttare inte kräver dessa rörelser från hästarna jämt & ständigt.

Jag har sett många hästar som går i tölt eller icketölt osamlade med benvift.

"Jämt och ständigt" Knappast troligt att Disa har kravet på sej att gå extremt samlad dagarna i ända.

Det kan man väl önska av dom som rider i den högre skolan också ;)
Levad passage och kapriol och sånt kan man inte hålla på med hela dagarna.
Dom kanske skulle ta och binda ner hästarnas ben också så att dom inte kompenserar vinklingen bak med högre vinkling fram. Då slipper man ju dylikt benvift.:grin:

Kort samlad tölt är en sak. En helt annan sak är ökad tölt. Där borde rymd i steget ge mer betalt än decimetrarna uppåt.

Jag kan känna lite så här när jag läser vad du skriver, och det är ju vad du själv skrev i ett tidigare inlägg.

Här lägger jag mej i & skriver att det kan bli hyffsat resultat ändå, nu är det så att det finns vissa krav på hur hästen ska gå för att få vissa poäng & visst kan man poängrida fast man inte gillar sättet, men personligen tycker jag då att man ska försöka hitta andra grenar man kan tävla, där man gillar tränings& tävlingssättet.
Man måste tappa mkt ridglädje & inspiration genom att ha en ras vars tävlingsklasser/tävlingskrav man inte gillar, men man kan ju såklart ha en islandshäst utan att tävla gångartsridning oxå.

Jag tyckte det såg ansträngande ut för hästen faktiskt.
Men så är ju målet en onaturlig aktion oxå.

Jo, jag tror att det är ansträngande för hästen. En sådan här tölt är väl att jämföra med piaff, terre-a-terre, eller kanske en levad. De är också ansträngande för hästen, inget man gör någon lång stund.

OA

Du har så rätt(som vanligt;) ).Egentligen har jag aldrig gillat att rida islandshäst, jag är kvar i dressyrtänket, men nu har jag testat ha islandshäst & tävlat, & jag har en fin häst med bra förutsättningar, men jag vill helt enkelt inte rida honom på det sätt som krävs för att uppnå vissa poäng & då är ju hela grejen bortkastad.
Jag vill ju kunna rida hemma som förberedelse till tävling, ett ridsätt.

Det känns inte rätt & har aldrig känts rätt, därför håller jag på att gå tillbaka till dressyren, som är det jag känner mej hemma med, som jag alltid kan rida, även på tävling, utan att poängrida för att uppnå vissa kriterier.
För dessa grenar är totalt olika, olika kriterier helt enkelt & jag förstår bedömningssystemen i båda grenarna, men tycker att dressyrsystemet bättre främjar en välriden häst där man får lön för mödan man gjort hemma.
Ot & nu låter jag tråden vara.

Men det ser inte lika jobbigt ut när ett harmonsikt dressyrekipage rider piaff eller passage.Visst KAN det se jobbigt ut, men då får de inte speciellt höga poäng heller.

Men det ser inte lika jobbigt ut när ett harmonsikt dressyrekipage rider piaff eller passage.Visst KAN det se jobbigt ut, men då får de inte speciellt höga poäng heller.

Man kan inte jämföra utseendet på en mycket samlad diagonal gångart med en mycket samlad tölt. Klart att det är jobbigare för en häst att utföra nåt med ett ben som bär huvudtyngden istället för två. Är väl därför det också ofta blir en förskjutning i takten.

Jag kanske överreagerar, men jag tycker faktiskt det är allt annat än vackert.

Jag tycker att det är ljuvligt att titta på :) Du får gärna förklara vad du inte gillar med den filmsnutten. :)

jag tycker att både Disa och framförallt Bragi ser spända, ryckiga och oharmoniska ut, Höga lyft som attan men det flyter inte på och ser inte avslappnat och naturligt ut.

Har kollat i den här tråden lite då och då och tycker som någon annan skrev tidigare i tråden att man borde eftersträva att ha hästen mer lösgjord och sluta tänka enbart på lyften.

Jag tycker iaf inte det ser trevligt ut, men det är min åsikt.

Angående Disa så är hon väldigt samlad i den snutten.
En piaff eller passage ser inte heller så avslappnad och naturlig ut.
Det är ju inte narturligt för en häst att gå samlad. Jag har då aldrig sett någon av mina hästar springa runt och samla sig;)

Det här med vad som är snyggt och rätt inom ridning handlar om oss männsikors bild av hur det ska se ut enligt våra mått. Rätt eller fel...

Hästar kan ha passagerörelserna i frihet, tex om de blir är "tittiga", vissa trippar, vissa rör sig passageliknande, eller vad olika hästar nu har för egenheter.
En harmonisk, bra uppvisning ska se lätt ut, inte jobbig, då får ekipaget lägre poäng.
Men har nog aldrig varit med om en häst som går i den slags tölt vi kan se här, i hagen, tölt ja, men inte med de frambenen.

men tänk om det är som såhär att hela tiden strävar vi efter mer samling, högre benlyft, ännu längre överlinje, mer undertramp, mer mer mer, mycket vill ha mer. någonstans måste det väl ta stopp? någonstans går man över gränsen för det naturliga och då är det ju klart att det ser onaturligt och spänt ut, kanske är det ett tecken på att det är inte så det skall vara egntligen utan det är vi människor som skapat detta.
hur mkt kan hästarna egentligen prestera, hur högt kan de lyfta benen och samtidigt trycka ner huvudet utan att nocka sig själva, skelettet säger ju ifrån det går ju inte hur långt som helst.

eller har jag fel?

men en sak vet jag, Ia och Denni är mina idolet iaf men jag tror de med har tänkt tankten gång gång, de som ligger och tullar på gränsen till max...om ni förstår hur jag menar.
för de är extremt duktiga.
man förstår ju varför Ia valde Denni iaf vad gäller hästbiten;)

Men har nog aldrig varit med om en häst som går i den slags tölt vi kan se här, i hagen, tölt ja, men inte med de frambenen.
Sådan aktion har jag sett visad i hagen korta stunder. Islandshästar med bra balans och smidiga bogar kan visa sånt när dom gör en hastig nedbromsning och inte slänger tyngden på framdelen. men inte med den stora samlingen och korta tempot som på filmen.

Islandshästar är framförallt hästar. Jämför med det de på spanska ridskolan i Wien, varför skulle inte islandshästar klara det, någon som vet ? De där hoppen som har sitt ursprung i att hästarna skulle knocka ned motståndaren i krig.

Jag tycker Disa var fin, otrolig samling och hon hade hela arschlet under sig. Dessutom har i filmen hon en rörlighet i bakbenen som verkar över det normala, någon som vet ? Det skulle vara roligt och se ett sånt där hopp med Disa, de är väl den optimala samlingen, han får åka till spanska ridskolan och lära sig... ni ser det finns alltid något nytt att lära sig.

Ia kan få rida :min häst, det är helt okej.. :idea: Vi kan byta kanske :D ( okej, okej, okej bara en ide, förresten bor de för långt bort.... )

Jag kanske överreagerar, men jag tycker faktiskt det är allt annat än vackert.

Måste verkligen hålla med, jag blir lite illa till mods av att se detta. Tycker det ser osynt och fruktansvärt onaturligt ut, helt utan flytt och harmoni...

Det ser helt onaturligt ut, disa ser inte alls tillfreds ut om man (speciellt) kollar bakbenen. Jag tycker gången ser ut som om den är ojämn, och allt ser väldans pressat ut. Inte alls trevligt.

Sen att domarna gillar det, det är en annan femma. Jag kan inte bedömma sådär, jag bara får en stark obehagskänsla av att se det.

Mosi: såg inte ditt svar, men håller bara med...

Liknande trådar

Hästmänniskan (Vet inte om detta är rätt tråd, men provar) Hej! Jag är en 19 årig tjej som verkligen vill rida och tävla på den högsta nivån i...
Svar
9
· Visningar
2 424
Senast: Grazing
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag... 2 3
Svar
45
· Visningar
9 020
Senast: prallan
·
Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 843
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 854
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka