sångbett -skillnader sinsemellan

kvandi

Trådstartare
Jag undrar lite vad det är för skillnad i inverkan/påverkan mellan de olika stångbetten.

Kandarstång
Pelahamstång oledad
Pelamstång ledad (två/tre leder?)

Jag har kikat efter oledad pelhamstång men det verkar inte finnas i de större hästpostorderaffärerna. Så anledningen till min fråga är egentligen kan man köpa en kandarstång o få samma upplevelse för hästen?

Och så en fråga till finns det något oledat bett med kedja men med begränsad hävstång/korta skänklar?

Sv: sångbett -skillnader sinsemellan

En delad pelhamstång skulle jag inte föredra att rida på då den kan trycka i gommen när hävstången används. Att rida på ett kandar blir ju skarpare eftersom det inte finns någon "bettring", dvs du rider endast på hävstången. Fördelen med pelham är ju att du kan välja mellan att rida med delta eller två tyglar. Ska du köpa ett kandar så ska du isåfall köpa hela "konceptet" med två bett så att du kan använda bridongen i första hand men lägga till stången om du behöver förtydliga.

Be din ridsportbutik beställa hem ett oledat pelham, det kan alla ridsportbutiker göra. Det blir dessutom billigare än att köpa kandarstång + bridong + nytt huvudlag med dubbla sidostycken.

Vill du ha ett bett med mindre hävstångseffekt kanske du ska kika på ett Kimblewick (jaktkandar) som också bör vara odelat, har kindkedja och lite hävstång men inga långa skänklar = mkt liten hävstångseffekt.

Mvh Jate Volim

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 816
Senast: MiaMia
·
Islandshäst Jag har förstått att det debatterats inom islandshästvärlden huruvida stångbett med tungfrihet skall vara tillåtna eller ej, eftersom...
Svar
14
· Visningar
2 888
Senast: skuggi
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och... 15 16 17
Svar
335
· Visningar
47 406
Senast: Efwa
·
Ridning Jag blir snart dum i huvudet av detta konstanta sökandet efter det perfekta bettet! Kan det inte bara stå "Bambilino ta det här bettet"... 2 3
Svar
44
· Visningar
7 576
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka