Sänkta avelsvärdeklasser för hblhingstar...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 369
  • Visningar Visningar 28 442
Sv: Sänkta avelsvärdeklasser för hblhingstar...

Ska vi ha en avel som bara verkar för att få fram en häst som är en hejare på tävlingsbanan eller vill vi ha en allsidig brukshäst som även duger till gemene man att rida på? Halvblodshästen är en härlig ridhäst och det kommer alltid att finnas avkommor som inte blir tävlingshästar, vad ska vi göra med dem? Nej fler aspekter än prestationer på tävlingsbanan behöver finnas med. Vi har en såpass bred halvblodsavel att det finns fina tävlingshästar att hitta här hemma även som det är nu.

Men visst vill man kunna mäta hur hästar förärver sig? Tävlingsresultat och exteriörbedömningar är ett relativt enkelt sätt att mäta, men visst hade det varit intressant att ha med hållbarhet, friskhet, ålder. En häst som går på ridskola och har det lynnet och exteriören för att klara detta skulle också generera plus för en hingst. Men det är ganska kontroversiellt att försöka mäta sånt. Det finns en hel del mycket bra och högt utbildade hästar som inte tävlas pga av ryttarna inte är intresserade av tävling. Hur skulle man fånga upp dem för att ge plus för hingsten? Hur tycker du att man skulle göra?

Jo om jag får råda så är det sådana ston vi vill ha i avel, såvida hon är sund både psykiskt och fysiskt. Och med en hingst som passar henne, och den behöver för min del inte ligga högst i blupen.
Men jag är bara en vetgirig nybörjare som försöker lära mig så mycket som möjligt..

Ska man hinna tävla stoet upp till svår klass tar det ju några år, och går hon i svår klass så är det ju dumt att ta henne därifrån, då hon är värd mer i pengar som tävlingshäst än avelssto. Ska man då tacka nej till budet man får på henne och sätta henne i avelsboxen?

Ulrika

Ja det är ju det där med poppishingstarnas säljbarhet. Verkar helt klart som en avkomma e.Poppishingst u.Halta Helena är lättare att sälja än avkomman e.GP-hingst men inte poppis u. Framgångsrika Fia. Ganska barockt men sant.. Tyvärr
Ulrika

Att som ett mantra upprepa att det är FAKTA att dagens uppfödare är både dum och ointresserad är inte bara provokativt utan blir dessutom ett hinder för ett vettigt meningsutbyte...!!!!!!!!!!

Och..jag upprepar frågan ställd ovan....vad är tillräckligt bra när det gäller stona bedömningsresultat????
Bör ett diplomsto från en framgånsrik stostam kunna anses tillräckligt bra?? Ett klass I-sto??

Ridsport gjorde en undersökning tillsammas med ASVH och publicerade en artikel om "medeluppfödaren", alltså inte mitt påhitt.

Många skaffar sig massor av kunskaper innan de betäcker och ju fler som gör det desstå bättre. Men att förneka att det bland tusentals stoägare inte finns de som är okunniga är lika förödande.

Det håller jag absolut med Dig om...!!! Självklart skall man inte förneka de stora kunskapsluckor som finns inom aveln..men heller inte förringa det intresse och den stora kunskap som finns även idag.

Jag menade heller inte att det var Ditt påhitt....utan är väl medveten om att det bland annat är ASVH som utbasunerar detta som en sanning...och det är just det mjag vänder mig emot.

Om man från den avelsorganisation som skall vara den som leder utvecklingen i landet och som skall stimulera oss uppfödare att använda våra bästa ston, visa våra finaste hingstar och nå visionära avelsframsteg är det mer än korkat att samtidigt lansera bilden av uppfödaren som en okunnig KVINNA som betäcker sitt gullesto med vilken hingst som helst och som dessutom utöver sin okunnighet lider av dåligt omdöme.

Så får man i min värld i alla fall ingen framgång i kommunikationen...inte heller får man några av dessa att arbeta ideellt för aveln heller...vilket vi alla i de regionala föreningarna gör.

Angående att ha råd att låta någon svårklassryttare tävla ens avkommor - har ni kollat vad det kostar?

Jag vet nämligen att det inte är särskilt dyrt! Det finns även många ryttare som rider svårklass som inte har råd att äga fler än kanske en häst och kan då som egen marknadsföring gärna visa bra hästar åt en uppfödare till en rimlig peng - ett vinna vinna koncept!!!

Har ni inte kontakter så kan jag hjälpa er om ni bara säger vilken typ av ryttare ni söker ;)

// I

Tävlingsresultat och exteriörbedömningar är ett relativt enkelt sätt att mäta, men visst hade det varit intressant att ha med hållbarhet, friskhet, ålder. En häst som går på ridskola och har det lynnet och exteriören för att klara detta skulle också generera plus

Avkommebedömning:

2 p till "Ridskolehäst som förtjänstfullt deltagit i regelbunden lektionsverksamhet i minst 5 år verifierat genom intyg av ridskolechef" detta likställs med "B-prem sto"

Alla som jobbat med skolhästar vet att detta är snett. B-prem sto har inte gjort mer än fått minst klass III, och föl över 153 cm.

En skolhäst som "jobbat förtjänstfullt..." är ju en Guldklimp

Vad är en rimlig peng? Jag har ingen häst som behöver tävlas men vill ju planera lite.
Ulrika

Ansvaret att rätt ston används i aveln ligger i huvudsak hos stoägaren som måste bli mer kritisk för vad som stoppas i avelsboxen,...

Tyvärr kan jag nog säga att bara här på forumet borde inte hälften av de ston som är i avel vara det. Min åsikt är att är inte stoet riktigt bra antingen i hoppning eller gång och då menar jag riktigt bra och inte bara bra då skall hon inte in i avelsboxen heller. Medelmåttor finns det tillräckligt av ändå, och jag tycker faktiskt tyvärr att dessa ökar mer och mer om man tittar ute på tävlingsbanorna tex. Hårda ord tyvärr men det behövs en storgallring bland vårt stomaterial och mer kunskap bland stoägarna att verkligen kunna granska sitt material.

Håller helt med dig! Men var drar man gränsen angående ett riktigt bra sto eller ej?
Om ett sto ska ha hunnit placerat sig i svår hoppning eller dressyr innan hon hamnar i avelsboxen så blir det ju inte många föl producerade pga den biologiska klockan.
Eller ska man bara avla på ston ur en bra stostam producerat bra sporthästar. Vad är det som säger att alla dessa ston ur bra stostam förärver sig bra och inte är en sk slutprodukt?

Jag har tex ett sto vars mor och mormor är elitston och båda två har producerat avkommor med plac i både svår och msv i både hoppning och dressyr (men inga egna tävlingsmeriter). Stoet själv har inte tävlat (T-märkt i unga år pga en skada/olyckshändelse som inte borde påverka avelsmässigt) och är bara visad på stamboksföring med inte alltför bra resultat. Jag har tagit två föl på henne (-03 och -04), men tog sen en liten paus eftersom jag inte riktigt visste om jag tyckte att hon platsade i aveln. Hennes två avkommor såg inte så mycket ut för världen som föl, men har nu som unghästar utvecklats fint och då kände jag att jag ville betäcka henne i alla fall en gång till, då jag tycker att hon har en bra stam.

Om man å andra sidan tittar på mitt andra avelssto, så har hon inget meriterat möderne. Men hon fick själv prestationsdiplom i både gångarter och hoppning som 4-åring. Tävlad med plac upp tom LA i båda disiplinerna, sen satte en skada/olyckshändelse stopp för vidare tävling. Hon har fått 7 avkommor varav alla utom en blivit klass I som föl och en blev årets Riksföl (en annan kom också med till Riksfölet). En avkomma har plac upp tom msv fälttävlan och lätta klasser hoppning och en plac lätta klasser hoppning och klass I vid stamboksföring. Alla avkommorna är mkt trevliga temperamentsmässigt och mkt ridbara.

Ska man vara hård, så håller ju inget av dessa två ston måttet (om man nu menar typ svår klass), men jag menar ändå att de har i aveln att göra, ffa det andra stoet. Första stoet har jag ju som sagt var haft lite funderingar på om hon platsar, men kanske mest pga hennes temperament.

Hur ska man resonera om ston av denna klassen? Alla kan ju faktiskt inte avla fram elithästar och kan man få fram exteriört korrekta, ridbara, relativt bra presterande hästar med bra temeperament är det väl inte helt fel? Eller är jag helt ute och cyklar? Vad säger ni lite mer erfarna uppfödare?

Dessa två ston är väl skolexempel på de två kriterier som avgör om de ska avlas på, stam och/eller prestation. Om svårklass kommer in som faktor får vi snart inhämta EU-bidrag för bevarande av utrotningshotad ras!!

KL

Men okej. Jag visar mitt sto och får diplom eller klass 1. Är det gott nog att sätta henne i avel? Eller vad ska de få för bedömning för att det ska vara värt det?

Sett ur den urvalsstruktur som jag fick ovan skulle jag tolka det som så.
Om vi pratar gedigen stostam med prestationsavel så är det ju diplom som gäller för ett lyckat resultat. Så har är hon ur en gedigen stostam och får diplom in med henne i avelsboxen.
Får hon "bara" klass I så får man väl se till vad som drog ner för att avgöra om det är lyckat resultat eller inte, alltså kanske ta en avkomma se hur den blir innan man avlar vidare på stoet.

Är hon inte ur en gedigen stostam så vid diplom ta en avkomma ut med stoet på tävlingsbanan och avvakta bedömning av avkomman/ kontra om stoet uppfyller förväntningarna prestations mässigt.
"Bara" klass I utan stostam ut med den på tävlingsbanan och låt den visa att den kan prestera först innan avel blir aktuellt.

Jag vet att de resultat uppfödaren jag pratade med räknar som riktigt bra bedömning där handlar det om toppskiktet alltså diplom och då så höga poäng som möjligt, inget annat gäller specifikt vet jag att höga siffror på stoets inriktning alltså hoppning eller gång är ett måste för att hon skall vara intressant för vidare avel.

Ärligt talat, vem är du att klaga på dessa medel-stoägare? Själv använder du dig av din ICKE godkända hingst, vilket i min bekantskapskrets kallas buskavel. Dessutom har du betäckt ett sto som enligt dig själv är helt galen, och därför känner du behov av att avvänja fölet extra tidigt. Att du betäckte henne skyller du på att du inte kände till henne innan. Snacka om att kasta sten i glashus!

Dessutom undrar jag var din egen mångåriga erfarenhet är, eftersom du har frågat om varenda liten grej som uppkommit kring dina egna föl, ända sedan de föddes. Sedan skriver du att folk klagar över sina hästars dåliga poäng, hur många trådar har inte du startat om din icke godkända hingst, där du klagar över hans bedömning?

Ang "stolpskott"

Vid förra sommarens fölmönstring (NVS) exteriörbed. 28 ston för stamboksföring;
8 Kl I
13 Kl II
7 Kl III
Det är ju inte konstigt att det dyker upp "stolpskott". Hingstarna kan ju omöjligt väga upp alla kl II+III ston som de betäcker.

Men allvarligt vad visar att ett kl III sto inte skulle duga i avel???

Eller det är bara exteriör och 3årstest man går på?

Jag vet månag ston som visat sig vara super i tävling men som inte fått speciellt höga poäng på visningarna som sedan när de sätts i avelsboxen får väldigt bra avkommor.

Jag anser att om man skall avla så skall stoet vara duglig som tävlingsindivid också inte bara röra sig fint eller se bra ut. Och det är inte alltid ett kl I sto är lämplig i avel eller duger senare som tävlingshäst när det väl gäller

Men allvarligt vad visar att ett kl III sto inte skulle duga i avel???

Eller det är bara exteriör och 3årstest man går på?

Jag vet månag ston som visat sig vara super i tävling men som inte fått speciellt höga poäng på visningarna som sedan när de sätts i avelsboxen får väldigt bra avkommor.

Jag anser att om man skall avla så skall stoet vara duglig som tävlingsindivid också inte bara röra sig fint eller se bra ut. Och det är inte alltid ett kl I sto är lämplig i avel eller duger senare som tävlingshäst när det väl gäller

Jag svarade på Ameos inlägg om att höjdare och "stolpskott" påverkar bed. och hingstarnas BLUP.

Min åsikt om klass III ston i avel har jag inget behov att försvara.;) Om klass II stona hade haft tävlingsmeriter hade de blivit premierade AB, det blev de inte.

OJ här trampade vi vist på en öm tå, du verkar vist ha ston i avel som inte borde vara där iom dina låga försök till att vara spydig.

Om vi börjar med mitt "galna" sto, så har jag aldrig någonstans påstått att hon var galen, hon är ouppfostrad ja, men därifrån till att vara galen är steget ganska stort minst sagt. För övrigt så är stoet ifråga mkt högt bedömd vid sin visning bla 9,9,9,9 på hopp och legat på topplistorna i danmark över högst bedömda ston, lägg därtill till att stoet kommer ur en liten men mkt bra stostam som gett ca 25-30 gdk hingstar över hela världen samt ett mkt stort antal internationella svårklass hästar bla som tävlat OS. Stoet har en mkt bra ridbarhet något stostammen är känd för. Så jag tror nog att hon har i aveln att göra sedan att det önskas en del övrigt i hennes grunduppfostran det kommer vi ta tag i så snart fölis är avvand, och dessa brister skall knappast läggas stoet till last utan en uppfödare som uppenbarligen skitit i att ta tag i vissa saker i tid, det känns som om man nog borde göra de grundläggande bitarna innan 7 års ålder.

Vad gäller hingsten, så kan du försöka hur mkt du vill, jag vet AVNs åsikt om honom, hade han bara varit frisk på bruksprovet så hade han varit gdk. Att man tar sk "provföl" för att se nedärvningen på egna ston är inte precis ovanligt och sker nog på de flesta hingstar som klart visar bra anlag för avlen. Har för övrigt även fått förfrågningar från stora välkända uppfödare om betäckning men sagt nej just för att inte syssla med avel utanför systemet, för övrigt har vi även fått miljonbeloppsbud på honom från utlandet men det är nog också för att han är så "dålig" eller ? Jag ifråga satte hans låga ext.siffror på första bruks ja iom att han låg 4 poäng lägre än vad delvis samma dommare dömt honom till 6 mån innan bara på de tre första betygen vilket jag nog anser att vara för stor diff. AVN förklarade detta år vid samtal att de ansåg honom för ofärdig i kroppen då något han nu hade rättat till och för övrigt signalerade de att ytterligare höjning (utöver de poäng han fick i år som räckte för gdk) var inom grepphåll om vissa saker gjordes.
För övrigt så anser jag han klart värdig i aveln med det han åstadkommit hittills (diplom hopp 3-års , en poäng ifrån på gång, diplom 4-års kvalitet, final 4-års championat hopp, kvalificerad till 5-års championat (tyvärr ingen start ju pga hovböld)) lägg där till hans stostam som är en av danmarks/holsteins bästa bara sett tillbaka till hans mormorsmor som lämnade 3 ston som sedan i sin tur gett upphov till ca 20 tal gdk hingstar och ungefär lika många svårklasshästar. För övrigt har han två bröder varav en helbror båda gdk hingstar och premiehingstar vid sina gdk. Hans yngre helsyster har nu också visats och även hon fick diplom och höga hoppsiffror. Mamman är för övrigt danmarks yngsta elitsto naturligtvis fick även hon diplom när hon visades fram som ung. Så tyvärr kan du inte få mig till att tycka att jag gjort ett dåligt val när jag valde att betäcka med honom, och konstigt nog så har ingen av de uppfödare som vet det heller tyckt det trots att de annars är klara motståndare till buskavel, som du påstår att detta är.

Vad gäller min erfarenhet, så bara för att man inte haft de nyfödda här innan så skulle man inte kunna bedömma hästar menar du ? Jag har hållt på och utbilda unghästar på heltid i många år nu så det har blivit ett antal man hunnit se och till detta sett åtskilliga dylika ute på tävlingsbanorna genom åren när jag innan min skada tävlade aktivt med flera hästar i stort sett varje helg året runt. Har man blicken för det så är det inte särskilt svårt att lära sig skilja guldkorn från grus.

Så nej jag anser inte att jag kastar sten i glashus förutom ovanstående två individer har jag ett sto till i avel denna bla bedömd med 10,10,9 på gång och 10,10,10,10 på hopp som tre åring därefter tävlad tom 140 som 7 åring. Har som sagt i år fått två föl som båda mer än väl lever upp till förhoppningarna och får beröm från alla kunniga som sett dem. Bla har gammal välkänd hästprofil och domare kommenterat den yngsta (den enligt dig galna stoets föl) med att det var det bästa föl han någonsin sett.

Ni som har "koll" på vad som ger bäst utslag på BLUP för ston....

kan inte ni berätta hur det ligger till för oss ovetande!!!!!! Eller länka till var informationen finns...

Hur fungerar det till exempel om du importerar ett sto, som jag gissar inte får något BLUP från sin härstamning. Kommer hennes BLUP att börja på "NOLL" ????

Som svar på vettigt peng: Allt är relativt och olika ryttare har olika lösningar - men är ni intresserade så tveka inte att ta kontakten och hör er för bland tränare/domare/ryttare i er närhet.

//I

Nej..jag tror detta är en riktigt ordentligt förneklad sanning. Visst är det så att vi idag kanske inte kan våra ston utan och innan på samma sätt som gårdagens uppfödare...men å andra sidan så bedömer jag det som i det närmaste uteslutet att som inte var ovanligt förr....att alla mina ston skulle passa just till den hingst som Flyinge valt att stationera nästgårds.

Idag finns ett otroligt sug efter kunskap och råd och vi är många som gör allt i vår makt för att försöka skaffa oss de kritiska ögon som vi behöver för att ordentligt kunna bedöma våra ston.

Att som ett mantra upprepa att det är FAKTA att dagens uppfödare är både dum och ointresserad är inte bara provokativt utan blir dessutom ett hinder för ett vettigt meningsutbyte...!!!!!!!!!!

:bump: Håller med

Hur fungerar det till exempel om du importerar ett sto, som jag gissar inte får något BLUP från sin härstamning. Kommer hennes BLUP att börja på "NOLL" ????

Många importston t ex från Tyskland och Danmark har släktingar här på farsidan så det är inte ofta det helt saknas släktingar.
Hästar från forna östländer antar jag får ett lågt härstamningsindex (liksom många fullblod) eftersom material/upplysningar om förvärvning saknas eller är bristfällig.

Blup för ston är mycket osäker (eftersom ston får så få avkommor) men söker du nytt avelssto och har två likvärdiga ston exteriört, meritmässigt o s v så kan du lägga in Blup som en "egenskap" när du väljer vilken du ska köpa.
Ston efter hingstar med hög Blup brukar ha ett högt Blup själva.

Det hjälper inte med alla meriter i världen på stoet om inte stoet sköter, fostrar och präglar sina föl på ett sätt som gör att fölen blir lättillgängliga, sociala och trevliga.
Ett bra avelssto är fertilt, mjölkar bra, social med folk, lugn vid t ex hantering och transportering. Dessutom ska hon vara varsam (vet ett sto som råkade trampa av benet på sin fölunge två år i rad, de tog inga mer föl på den "klumpedunsan") med fölet så att den inte skadar sig, skyddar den från faror o s v. En bra mamma helt enkelt.
Liksom en del hingstar så är en del ston "slutprodukter" d v s riktiga tävlingsindivider men olämpligt avelsmaterial.

I ett par trådar har du beskrivit dina problem med dina ston och föl och skyllt på det ena stoets uppfödare (som inte kan försvara sig här) alt hingsten (CB).
De ston jag själv haft eller de ston uppfödare jag känner avlar på har aldrig behövt strida med sina ston som du beskriver och då har några av stona varit nästan ohanterade innan de blev fölston.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka