L
Lill-my
Sv: Sänkta avelsvärdeklasser för hblhingstar...
Nej du, jag betäcker inga ston som inte borde vara i avel, så jag känner mig inte träffad. Tycker bara att det är så himla komiskt att du sänker övriga uppfödare till någon slags efterblivenhet. Att säga att folk inte vet vad de håller på med tycker jag från din sida är att kasta sten i glashus, eftersom du själv inte verkar veta vad du gör. Dina frågor här på buke kan man ju skratta sig fördärvad åt, de tyder minst sagt på okunskap. Att sedan dessutom använda en icke godkänd hingst, av sentimentala skäl, (det är ju din egen lilla kille...) gör ju inte att det låter som mer seriöst direkt.
. Är man däremot ägare till en poppishingst så går det ju att få in en del pengar, men nu talar vi om stoägare.
Min avelsverksamhet försöker jag få att gå runt, dvs fölen ska betala sig själva och sin mammas omkostnader. Så, jag försöker få aveln att bli en gratishobby.
PS. Danskarna kan vara ena riktiga poängspridare, så det är ju ingen nyhet med hästar med idel 9.or därifrån. Jag har sett en hel del medelmåttor (och riktiga skithästar med för den delen) som kommit från Danmark med 8.or, 9.or och 10.or i protokollet. Impar ej på mig, tyvärr.
Jag vet inte varför just hobbyavlare skulle vara mer okunniga än någon annan. Bara för att man har mycket pengar och inte behöver ha ett arbete för att försörja sig så skulle man vara mer kunnig? Menar du att du lever på inkomsterna från din avel eller? Om man är en okunnig hobbyuppfödare (som inte ska hålla på med avel enligt dig) om man inte kan leva på inkomsterna av sina uppfödningar så är det ganska kört för svensk avel. Jag vet ingen som kan leva på enbart sådana inkomster. Däremot så känner jag folk som är så rika att de inte behöver arbeta utan bara kan leka med sina hästar, men det är knappast för att de får några inkomster på avel, utan snarare pga arv, rik make eller dyligtAnsvaret att rätt ston används i aveln ligger i huvudsak hos stoägaren som måste bli mer kritisk för vad som stoppas i avelsboxen, Tyvärr är detta kanske inte alltid så enkel då kunskapen att bedömma vad man har ofta inte räcker till hos den lilla "hobbyavlaren".
Min avelsverksamhet försöker jag få att gå runt, dvs fölen ska betala sig själva och sin mammas omkostnader. Så, jag försöker få aveln att bli en gratishobby.
PS. Danskarna kan vara ena riktiga poängspridare, så det är ju ingen nyhet med hästar med idel 9.or därifrån. Jag har sett en hel del medelmåttor (och riktiga skithästar med för den delen) som kommit från Danmark med 8.or, 9.or och 10.or i protokollet. Impar ej på mig, tyvärr.