Sänkta avelsvärdeklasser för hblhingstar...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 369
  • Visningar Visningar 28 442
Sv: Sänkta avelsvärdeklasser för hblhingstar...

:D Nej du, jag betäcker inga ston som inte borde vara i avel, så jag känner mig inte träffad. Tycker bara att det är så himla komiskt att du sänker övriga uppfödare till någon slags efterblivenhet. Att säga att folk inte vet vad de håller på med tycker jag från din sida är att kasta sten i glashus, eftersom du själv inte verkar veta vad du gör. Dina frågor här på buke kan man ju skratta sig fördärvad åt, de tyder minst sagt på okunskap. Att sedan dessutom använda en icke godkänd hingst, av sentimentala skäl, (det är ju din egen lilla kille...) gör ju inte att det låter som mer seriöst direkt.

Ansvaret att rätt ston används i aveln ligger i huvudsak hos stoägaren som måste bli mer kritisk för vad som stoppas i avelsboxen, Tyvärr är detta kanske inte alltid så enkel då kunskapen att bedömma vad man har ofta inte räcker till hos den lilla "hobbyavlaren".
Jag vet inte varför just hobbyavlare skulle vara mer okunniga än någon annan. Bara för att man har mycket pengar och inte behöver ha ett arbete för att försörja sig så skulle man vara mer kunnig? Menar du att du lever på inkomsterna från din avel eller? Om man är en okunnig hobbyuppfödare (som inte ska hålla på med avel enligt dig) om man inte kan leva på inkomsterna av sina uppfödningar så är det ganska kört för svensk avel. Jag vet ingen som kan leva på enbart sådana inkomster. Däremot så känner jag folk som är så rika att de inte behöver arbeta utan bara kan leka med sina hästar, men det är knappast för att de får några inkomster på avel, utan snarare pga arv, rik make eller dyligt :angel: . Är man däremot ägare till en poppishingst så går det ju att få in en del pengar, men nu talar vi om stoägare.
Min avelsverksamhet försöker jag få att gå runt, dvs fölen ska betala sig själva och sin mammas omkostnader. Så, jag försöker få aveln att bli en gratishobby.

PS. Danskarna kan vara ena riktiga poängspridare, så det är ju ingen nyhet med hästar med idel 9.or därifrån. Jag har sett en hel del medelmåttor (och riktiga skithästar med för den delen) som kommit från Danmark med 8.or, 9.or och 10.or i protokollet. Impar ej på mig, tyvärr.

Det hjälper inte med alla meriter i världen på stoet om inte stoet sköter, fostrar och präglar sina föl på ett sätt som gör att fölen blir lättillgängliga, sociala och trevliga.
Ett bra avelssto är fertilt, mjölkar bra, social med folk, lugn vid t ex hantering och transportering. Dessutom ska hon vara varsam (vet ett sto som råkade trampa av benet på sin fölunge två år i rad, de tog inga mer föl på den "klumpedunsan") med fölet så att den inte skadar sig, skyddar den från faror o s v. En bra mamma helt enkelt.
Liksom en del hingstar så är en del ston "slutprodukter" d v s riktiga tävlingsindivider men olämpligt avelsmaterial.

I ett par trådar har du beskrivit dina problem med dina ston och föl och skyllt på det ena stoets uppfödare (som inte kan försvara sig här) alt hingsten (CB).
De ston jag själv haft eller de ston uppfödare jag känner avlar på har aldrig behövt strida med sina ston som du beskriver och då har några av stona varit nästan ohanterade innan de blev fölston.

Var har jag skrivet något som motsätter din beskrivning av en bra mamma ? Båda mina föl är supersociala och trevliga precis som stona. Att de är skarpa stona efter CB II är inget okänt fenomen, det är det som gör dem till så bra tävlingshästar en bra tävlingshäst kan inte vara vek i skallen då kommer den ingenstans. dock krävs det klara direktiv i uppfostringen av en sådan vilket inte den nyaste märren fått, hon har aldrig fått lära sig att vara ensam tex, eller att gå ifrån de andra hästarna, hon är uppenbarligen aldrig uppbunden mm mm alltså klara basic grejor som ställer till det en hel del när vi försöker uppfostra fölis, så vist skall alla dessa bitar tas tag i innan nästa föl men knappast något som påverkar om hon är lämplig för avel eller inte.
För övrigt får du gärna tala om vad jag skulle ha haft för problem med mitt andra CB II sto för jag kan inte komma på något själv.

Kan vi försöka vara lite konstruktiva och diskutera sakfrågorna, tack? Jag vet att du, Lill-My, med jämna mellanrum vill trycka till folk (gud vet vad som ligger bakom detta behov, men jag är glad att jag inte är du!) men det är väldigt otrevligt och tillför absolut ingenting. Jag struntar fullständigt i vem du är, vilka ston du har, om du är med i Mensa, etc etc. Det är helt ointressant och i sanning patetiskt. Om det är någonting som verkligen inte imponerar så är det den typen av personattacker och påhopp på andras hästar.
Okej?

Senast ändrad av en moderator:

Jag instämmer, jag vill ha en matnyttig diskussion om ston, och då menar jag ston i allmänhet.

Som det verkar nu så verkar vi försöka avla bort de svenska linjerna eftersom vi ligger så långt efter de tyska linjerna. Om vi bara ska avla på hypermoderna hästar så blir det nog så tyvärr, om vi inte vågar lägga in fullblod. Nu menar jag inte att vi krampaktigt ska hålla fast i det svenska, och inte ta in det tyska. Kan det vara riktigt att vi inte ska avla på alla ston som är totalmoderna? Eller kan det räcka att vi väljer att ta erbjudandet som kommer med de högädla hingstarna till våra omoderna ston. Nu har jag inte sagt att alla ston är omoderna, men de som är, som faktiskt kan besitta andra kvaliteter.

Jag sitter inte med ett omodernt gammelsvenskt sto så mina tår trampar ingen på i det här fallet, men jag hade tyckt det var synd om vi inte tog hand om det fina arvet vi har fått, förvalta det väl och föra det till nutiden och framtiden. Vi har i alla tider importerat hingstar och ston, men det är i en annan utsträckning nu när var och varannan människa kan importera själv.
Ulrika

Förlåt att jag tar mig friheten att svara på frågor som du ställt till någon annan, hoppas att det är ok.

Jag kommer ihåg att du bl a tog upp att dina ston slogs hejdlöst med varandra när de gick ihop med sina föl. Detta är knappast något som du kan lasta den stackars uppfödaren... Inte ett bra fölstobeteende.

Sedan har du, som jag skrev tidigare, tydligen upplevt stora bekymmer med hanteringen av fölungen, eftersom du ville avvänja för tidigt. Det går knappast ihop med att du nu skriver att de är så sociala. Social för mig är att en häst är positivt inställd till människor och att den därigenom är lätthanterlig. Om man känner sig tvungen att avvänja i förtid, bara för att man är orolig för att fölet ska få lynnesfel och/eller hanteringssvårigheter, så är det väldigt illa!

Jag råkar känna flera fd tävlingsston med meriter t o m int svår klass som är rena änglarna i fölboxen. Ibland kan gamla tävlingsmärrar vara något stressade eller nervösa (troligtvis pga alla resor, allt liv på tävlingsplatser osv), men de är fortfarande lugna och trevliga med sina föl och är väl fungerande i flock. Så ditt argument att bra tävlingshästar måste vara skarpa på det sätt du beskriver ditt sto håller jag definitivt inte med om.

Jag vill även säga (som försvar till dina ston) att det kanske är din stallmiljö det är fel på. Du verkar ha haft alla möjliga och omöjliga bekymmer (enligt dig själv så är ju allt väldigt speciellt och ovanligt med det mesta), så du kanske skulle ta och se över ditt stalls utformning, dina stallrutiner, ditt beteende, fodringar osv? Det är kanske där felet ligger, inte hos ditt stos uppfödare. Men vad vet jag, det är ju du som är den kunniga här :angel: .

:D Nej du, jag betäcker inga ston som inte borde vara i avel, så jag känner mig inte träffad. Tycker bara att det är så himla komiskt att du sänker övriga uppfödare till någon slags efterblivenhet. Att säga att folk inte vet vad de håller på med tycker jag från din sida är att kasta sten i glashus, eftersom du själv inte verkar veta vad du gör. Dina frågor här på buke kan man ju skratta sig fördärvad åt, de tyder minst sagt på okunskap. Att sedan dessutom använda en icke godkänd hingst, av sentimentala skäl, (det är ju din egen lilla kille...) gör ju inte att det låter som mer seriöst direkt.

Jag vet inte varför just hobbyavlare skulle vara mer okunniga än någon annan. Bara för att man har mycket pengar och inte behöver ha ett arbete för att försörja sig så skulle man vara mer kunnig? Menar du att du lever på inkomsterna från din avel eller? Om man är en okunnig hobbyuppfödare (som inte ska hålla på med avel enligt dig) om man inte kan leva på inkomsterna av sina uppfödningar så är det ganska kört för svensk avel. Jag vet ingen som kan leva på enbart sådana inkomster. Däremot så känner jag folk som är så rika att de inte behöver arbeta utan bara kan leka med sina hästar, men det är knappast för att de får några inkomster på avel, utan snarare pga arv, rik make eller dyligt :angel: . Är man däremot ägare till en poppishingst så går det ju att få in en del pengar, men nu talar vi om stoägare.
Min avelsverksamhet försöker jag få att gå runt, dvs fölen ska betala sig själva och sin mammas omkostnader. Så, jag försöker få aveln att bli en gratishobby.

PS. Danskarna kan vara ena riktiga poängspridare, så det är ju ingen nyhet med hästar med idel 9.or därifrån. Jag har sett en hel del medelmåttor (och riktiga skithästar med för den delen) som kommit från Danmark med 8.or, 9.or och 10.or i protokollet. Impar ej på mig, tyvärr.

Nu tycker jag du skall ta och ge dig.

Vi kan börja med att göra klart med en gång att jag är ingen som du vill få fram rik glidare, jag jobbar och sliter för det jag har och har aldrig fått någonting gratis här i livet. Jag har jobbat mig upp med mitt hästbestånd, suttit och korrigerat fler problemhästar och omöjliga unghästar än vad du kan drömma om. Efterhand som jag gjort något fynd som med hårt arbete blivit bra och därmed kunnat tjäna någon krona så har jag puttat dessa in i nya hästar. Majoriteten av hästarna som står här hemma har kostat mindre i inköp än vad ni får betalt för ett föl. Den första sk "dyra" hästen jag någonsin köpt är faktiskt hingsten och detta efter att jag fått en fullträff med en ful skranglig åring jag köpte för en del år sedan som blev en svan med åren och hårt arbete och betingade ett bra pris när den såldes. Då bestämde jag mig för första gången i livet att kosta på mig lite lyx och köpa något mkt lovande med okomplicerad bakgrund och temperament.

Sedan kan vi gå över till biten med danska poäng, du är rejält ute och cyklar där då danskarna tvärtom är mkt hårdare med poängen, i stort sett aldrig man ser en 10 där. Däremot ser man mkt mer att de använder hela skalan. För att få en åtta där så skall hästen vara bra mkt bättre än här. Det är allmänt känt att man ofta kan plussa på minst en poäng på de danska så får du vad hästen skulle fått i sverige. Nu är iofs inte den som har alla tiorna visad i danmark, men holstein är väl lika illa enligt dig antar jag.

Det jag menar med uttrycket hobbyavlare är alla dem som precis som jag själv har ett par ston och tar föl på, jag har väl aldrig sagt att jag är något annat. De som jag syftar på för övrigt är stora uppfödare för att nämna några tex L.Nyström, T Pehrson, Hästak odylika som alltså har ett mkt större antal ston i avel och besitter en mkt större kunskap att själv bedömma sina ston med sin mångåriga kunskap. Sedan har jag knappast sänkt någon till att de är imbecilla, det är väl ändå allmänt känt att det avlas för mkt på ston som inte borde vara i aveln och detta pga brist på kunskap att kunna bedömma vad man egentligen har. Jag har själv varit lika okunnig och tagit till mig och insett det och gjort något åt det, jag har jobbat hårt för att få denna kunskap och det är det jag vill förmedla till fler just hur viktigt det är att skaffa denna kunskap.

På vilket sätt skulle jag inte veta vad jag gör ? Om du åter igen syftar på fölfrågorna, så har jag sagt det innan det är mina första egenfödda föl tidigare har de varit minst 1,5 när de hamnat här. Men hur detta på något sätt skulle påverka min kunskap i att se vad som är bra att avla på eller inte i hästmaterialet kan jag inte få ihop.

Och som slutkläm kan jag klart säga att här används ingen hingst av några sentimentala skäl, nu får du väl för fan ge upp.
Han användes för att han är bra, för att han har något att tillföra och för att han passade stona och som en test för att se hans nedärvning och suprise den var lika bra som förväntat.

Som ett litet ps har du någon gång blivit bjuden 150.000:- för ett av dina föl i magen ? För det har jag för dessa konstigt va, varför skulle någon vilja ha dem som bara är tillverkade av sentimentala skäl enl dig.

Det är inte små krav vi ställer på våra avelsston.
Om man betäcker för att behålla fölet själv är man beredd på att det är en "förlustaffär" sett ur strikt ekonomiskt perspektiv.
Men som uppfödare där det måste gå runt kommer så många aspekter in. Jag har inte råd att chansa på ett sto utan meriter/prestationssäker stostam. Det är svårt att föda upp dressyrhästar av den enkla anledningen att köparna är få och jäkligt kräsna.

För trots merit+toppstam+bruksprovsvinnare kommer det bakslag. Och det är dyra bakslag.

Min dröm är inte att ta fram en gdk hingst, eller nästa Blue Horse Matiné. Utan hästar som är sociala, har bra mekanik och balans, har hög ridbarhet och ska ha förutsättningar att gå lilla rundan. Men det dröjer många år innan jag får kvitto på det och rik... det blir jag aldrig (inte på pengar iallafall)

Hoppsan här hände det grejer medans jag skrev mitt inlägg.

Sedan kan vi gå över till biten med danska poäng, du är rejält ute och cyklar där då danskarna tvärtom är mkt hårdare med poängen, i stort sett aldrig man ser en 10 där. Däremot ser man mkt mer att de använder hela skalan. För att få en åtta där så skall hästen vara bra mkt bättre än här. Det är allmänt känt att man ofta kan plussa på minst en poäng på de danska så får du vad hästen skulle fått i sverige.

Tyvärr har du fel där. Varför tror du VT togs in med dispens för att dömma föl i Skåne och var det inte så att topphingsten i Danmark Schufro Hit med 9889 88 899 9 inte kunde komma upp i tillräckliga poäng för godkännande i Sverige (hur snälla AVN än försökte vara).

Ja....jag trodde aldrig att din avel skulle kallas buskavel :D . Mer seriös och genomtänkt avel är väl svårt att få. Supertrist att hingsten inte gick igenom för vilken häst det är, han kommer säkert att bli godkänd senare. Tror att du har en guldklimp där.
Och dina ston :love: . Vem vid sina sinnens fulla bruk vill inte ha dem i avel. Om du inte hittar dina årsföl så kan du titta i mitt stall :angel: . De är så otroligt fina båda två!

Jag tycker att det var bra att du tog två föl själv för nu vet du att du bör behålla honom som hingst.

Jag kanske är "ute och cyklar" men för mig är buskavel när det betäcks med grannens skäck eller Lisa superfiiiiina travsto etc etc. Ta inte åt dig - du har superfina hästar!

Mvh / Fia

Tyvärr har du fel där. Varför tror du VT togs in med dispens för att dömma föl i Skåne och var det inte så att topphingsten i Danmark Schufro Hit med 9889 88 899 9 inte kunde komma upp i tillräckliga poäng för godkännande i Sverige (hur snälla AVN än försökte vara).

Vem riktar du ditt inlägg till nu? Inte mig, antar jag. ;) Men eftersom du nu gjorde det kan jag också erinra mig att Jazz Times trav sågades i Danmark (fick 7:a), samtidigt som den hyllades stort här. Works both ways. Hur som helst toppar de danska hingstarna även svenska index för dressyr just nu! (Hertug och Don Schufro). Så helt kassa kan de inte vara...

Förlåt att jag tar mig friheten att svara på frågor som du ställt till någon annan, hoppas att det är ok.

Jag kommer ihåg att du bl a tog upp att dina ston slogs hejdlöst med varandra när de gick ihop med sina föl. Detta är knappast något som du kan lasta den stackars uppfödaren... Inte ett bra fölstobeteende.

Sedan har du, som jag skrev tidigare, tydligen upplevt stora bekymmer med hanteringen av fölungen, eftersom du ville avvänja för tidigt. Det går knappast ihop med att du nu skriver att de är så sociala. Social för mig är att en häst är positivt inställd till människor och att den därigenom är lätthanterlig. Om man känner sig tvungen att avvänja i förtid, bara för att man är orolig för att fölet ska få lynnesfel och/eller hanteringssvårigheter, så är det väldigt illa!

Jag råkar känna flera fd tävlingsston med meriter t o m int svår klass som är rena änglarna i fölboxen. Ibland kan gamla tävlingsmärrar vara något stressade eller nervösa (troligtvis pga alla resor, allt liv på tävlingsplatser osv), men de är fortfarande lugna och trevliga med sina föl och är väl fungerande i flock. Så ditt argument att bra tävlingshästar måste vara skarpa på det sätt du beskriver ditt sto håller jag definitivt inte med om.

Jag vill även säga (som försvar till dina ston) att det kanske är din stallmiljö det är fel på. Du verkar ha haft alla möjliga och omöjliga bekymmer (enligt dig själv så är ju allt väldigt speciellt och ovanligt med det mesta), så du kanske skulle ta och se över ditt stalls utformning, dina stallrutiner, ditt beteende, fodringar osv? Det är kanske där felet ligger, inte hos ditt stos uppfödare. Men vad vet jag, det är ju du som är den kunniga här :angel: .

Nu skall du få ett sista svar från mig, din sandlåde miljö kan du leka själv i.

För det första handlar detta inte om gamla ston (de lugnar sig med åren om du på din låga nivå inte viste det) utan om två ston egentligen mitt i karriären.
Det är två starka ledarston som ingen av dem vill ge sig och som iom att det andra stoet skaffades under dräktigheten aldrig gått tillsammans förrän båda fölat och därmed inte gjort upp därav att det blev bråk, fölen var inte i närheten när de rök ihop så de utsatte knappast sina föl för någon fara.

Var har jag sagt att jag har haft stora bekymmer vid hanteringen av fölet ? Jag har inga bekymmer mer än att den ena är svår att spruta, något jag kan leva med. Huvudanledningen att vet ville att hon skulle avskiljas tidigt är att hon växer alldeles för mkt för att mamma mjölkar alldeles för bra. Att sedan svårigheterna med att det inte går att hantera föl och sto separat pga missen i mammans uppfostring vad gäller att vara själv/resp vara uppbunden mm gör delar av hanteringen mkt jobbig och vet ansåg att risken är stor att fölis tar efter mammans hysteriska ideer i dessa avseende. Alltså en ren uppfostringssak och inget annat.

Sedan är det ju så att alla vill vi ha olika psyke på våra tävlingshästar, jag avskyr mesproppar medans andra bara vill ha sådana. Så smaken är ganska delad där.

Vad skulle jag ha haft för bekymmer för övrigt ? Du kan inte ana hur långt ifrån sanningen du är i ditt uttalande, detta stall är nog det mest rogivande stall och stallmiljö man kan tänka sig, om du läser mitt förra svar så har jag fått hit mer än en häst som verkligen har kommit på kant med människor och livet men se det tar aldrig lång tid innan de har blivit trevliga och välfungerande hästar som litar på människor igen, måste nog vara för att allt är fel i mitt stall eller hur ?

Som ett litet ps har du någon gång blivit bjuden 150.000:- för ett av dina föl i magen ?
Nej, men däremot när de är utfödda. Jag själv har aldrig haft nå´t hästföl i magen :cool: .

Tyvärr kan jag nog säga att bara här på forumet borde inte hälften av de ston som är i avel vara det.
Så du kan döma av andras inlägg här att deras ston inte bör vara i avel, men du tycker att det är fel att jag dömer dig/dina ston efter dina inlägg här? Håller med om att det avlas för mycket på travare, korsningar, hästar utan gröna papper, icke godkända hingstar osv. Vet inte varför det skulle vara mer oseriöst att avla på en avelsvärderad skäck än på en avelsvärderad skimmel bara? Tycker att det är samma skräpavel, men som man brukar säga, smaken är som baken... Detta blir även mitt sista svar till dig i den här frågan.

Nej, jag hade tänkt det till gylle.:angel:
Var ett svar till hennes åsikt att domarna dömmer hårdare i Danmark än Sverige.
Hade inget vare sig med Hertug eller D Schufro att göra.

Senast ändrad:

Ok Pastejja jag hoppar över och bollar åsikter med dig. Själv är jag lite kärring mot stömmen som inte riktigt är helt övertalad om att att högädelt sto + högädel hingst = hållbar framgångsrik dressyrhäst.

Rent träningsfysiologiskt är ju hopp och dressyr så olika, men ändå till vissa delar lika. Därför kan det bli så fel i dessa diskusitioner.
Det är OK att en hopphäst har 5:a på traven, men totalt förödande hos en dressyrhäst. Så egentligen skulle vi vara tydligare i vårt resonemang.

Vad vill vi avla fram? Där ingen produkt är "fel" eller ickeballt, så länge vi följer vårt egna avelsmål.

Varför är det så fel att vara hobbyuppfödare? Det är ju bara ett namn som beskriver att man föder upp utan ekonomisk vinning. :confused:
För mig är uppfödningen del av min inkomst och det har jag inte lust att skämmas för heller.:cool:

Så vi kan ju bolla åsikter utan påhopp;)

Nej, jag hade tänkt det till gylle.:angel:
Var ett svar till hennes åsikt att domarna dömmer hårdare i Danmark än Sverige.
Hade inget vare sig med Hertug eller D Schufro att göra.

Ok, jag förstod inte riktigt vad du menade, hon har väl aldrig hävdat det? Om jag förstår saken rätt var det väl snarare Lill-My som påstod motsatsen. Hursomhelst, I rest my case.

Nej det var inte Lill-My
Gylle skrev :
då danskarna tvärtom är mkt hårdare med poängen, i stort sett aldrig man ser en 10 där. Däremot ser man mkt mer att de använder hela skalan. För att få en åtta där så skall hästen vara bra mkt bättre än här. Det är allmänt känt att man ofta kan plussa på minst en poäng på de danska så får du vad hästen skulle fått i sverige.
Och det var det jag svarade på.

Enstaka hingstar och deras poäng kommer nog alltid att variera upp och ner från båda hållen har sett många exempel på det i båda länderna så kommer det nog alltid att vara men åt båda hållen.
Däremot har jag rört mig mkt i uppfödarkretsar i danmark och sett mer vanliga hästar (alltså ston, valacker) och deras bedömningar sadelkåring, egenskaps test, exteriörbed och jämställt med våra motsvarande bedömningar så ligger poängen lägre i danmark för samma material. Här hemma används ju knappt poängskalan även om det skulle vara befogat ibland, danskarna däremot använder friskt både 5 och 6 så väl på typ som på övrigt.
Ganska enkelt förenklat kan man säga att deras 7,a är bra jämställt med vad vi får en 8 på här. Likadant 9 ges endast till något riktigt extraordinärt när de här hade fått en 10.
När det inte är hingstar involverat är det mkt sällan man ser en 10 i visningsresultaten i danmark. Här hemma är det ju var visning någon som lyckas knipa den åtråvärda oftast då antingen i hopp eller i någon gångart. Jag disskuterade just detta med hingstens uppfödare härom året och de sa just det också att 10 på vanliga visningar är inget de sett särskilt många av och då har de ändå några av danmarks bästa unghästar (ständigt någontng på topp i alla unghästtävlingar) det avelsmaterialet de har där ute i stallet skulle man inte tacka nej till.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka