Jag är själv invandrare. Mina föräldrar flydde hit från forna Tjeckislovakien i början på 80-talet.
Jag var alltså 4 år när vi kom hit.
Inga problem att få uppehållstillstånd. Gick väldigt fort av någon anledning. Vet att flera av dom som varit på flyktingförläggningen innan oss fortfarande var kvar när vi flyttade ut.
Mamma och pappa fick fort jobb. De gick runt och frågade på företagen. Första jobbet var som städare.
Pappa avancerade snabbt till elektriker genom att jobba sig upp (det var vad han var utbildad till).
Mamma bytte bana flera gånger. Bla sekreterare, kock, vårdbiträde mm.
Först hamnade vi i Uppsala men flyttade snabbt därifrån till Göteborg (Bergsjön) då pappa tyckte det fanns för många från Tjeckien där. Svårt att lära sig svenska och komma in i det Svenska samhället om man bara umgås med landsmän. Vi bytte även namn till något mer svenskt (men det fungerar faktiskt även i Tjeckien) för mina föräldrar ville inte att vi skulle bli dömda utifrån våra namn.
Tanken har hela tiden varit att man skall anpassa sig till sitt nya hemland.
Först efter Berlinmurens fall kunde vi åka och hälsa på i Tjeckien (hade den inte fallit så hade vi aldrig kunnat åka och hälsa på).
Bodde några år i Bergsjön innan mina föräldrar köpte hus i en by söder om Kungsbacka.
Min bror är advokat och delägare i en av Göteborgs största advokatbyråer. Jag själv jobbar med kollektivtrafik.
Både jag och min bror är gifta med svenskar.
Ingen av oss har någonsin haft några problem med polisen.
Det enda då är möjligtvis att jag har fyra barn så enligt SD så planerar jag att ta över Sverige genom att föda många barn