Sanningen om "invandrarna"

Men så ser SL-personalens instruktioner ut.
Jag vet då jag är en av dessa.

Jag har bara uttalanden från Stockholmspolisen som stöd. De var dock inte ett dugg otydliga eller lämnade öppningar för tolkning. Jag kan tänka mig att SL har en generösare tolkning för att det inte ska uppstå problem vid akuta situationer.
 
Jag kan tänka mig att SL har en generösare tolkning för att det inte ska uppstå problem vid akuta situationer.
Personligen så stödjer jag mig mot lagen.
Där så står det:

"Skyldigheter under ledig tid

16 § Även när en polisman är ledig är han eller hon skyldig att
1. efter en förmans order avbryta ledigheten för att utföra vissa uppgifter,
2. självmant anmäla sig hos närmaste förman vid särskilt allvarliga händelser som kräver större polisiära insatser, och
3. vid svårare brott eller för att förhindra andra allvarligare störningar av den allmänna ordningen och säkerheten självmant vidta de omedelbara åtgärder som förhållandena medger.

En polisman som är ledig får även i andra fall än som anges i första stycket ingripa för att trygga allmän ordning och säkerhet eller för att tillförsäkra allmänheten skydd och hjälp."

Källa:
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument...mling/Polisforordning-20141104_sfs-2014-1104/

Att visa Polisbrickan är att legitimera sig som Polis och då så är man i tjänst.
Det är Polisens eget val som den med stöd av lagen har rätt att göra.
Så Stockholmspolisen får se över sina rutiner och rätta dem efter de regler som SL har.
Dock kan det vara en skattepliktig förmån - men det är en helt annan historia det.
 
Personligen så stödjer jag mig mot lagen.
Där så står det:

"Skyldigheter under ledig tid

16 § Även när en polisman är ledig är han eller hon skyldig att
1. efter en förmans order avbryta ledigheten för att utföra vissa uppgifter,
2. självmant anmäla sig hos närmaste förman vid särskilt allvarliga händelser som kräver större polisiära insatser, och
3. vid svårare brott eller för att förhindra andra allvarligare störningar av den allmänna ordningen och säkerheten självmant vidta de omedelbara åtgärder som förhållandena medger.

En polisman som är ledig får även i andra fall än som anges i första stycket ingripa för att trygga allmän ordning och säkerhet eller för att tillförsäkra allmänheten skydd och hjälp."

Källa:
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument...mling/Polisforordning-20141104_sfs-2014-1104/

Att visa Polisbrickan är att legitimera sig som Polis och då så är man i tjänst.
Det är Polisens eget val som den med stöd av lagen har rätt att göra.
Så Stockholmspolisen får se över sina rutiner och rätta dem efter de regler som SL har.
Dock kan det vara en skattepliktig förmån - men det är en helt annan historia det.

Det är klart att det när som helst kan uppstå en situation som gör att det är tillåtet. Det är inte samma sak som att det alltid är tillåtet. Jag lutar mig som sagt på de direktiv Stockholmspolisen ger sina anställda. Den anonyma gratisåkande polis de intervjuade verkade helt medveten om att det inte var tillåtet, men sade att "så gör många".

Polisen behöver inte alls rätta sig efter SLs tillämpning. De kan lämna det till varje polis att bedöma varje situation och ge tydliga direktiv. Som de gjort.Sedan får polisen stå för och motivera sitt beslut.
 
Det är ju kombinationen av att du säger att du inte förutsätter något, samtidigt som du säger att du på förhand vet vilka som kommer tjafsa, baserat på hur de ser ut. Det hänger ju inte ihop alls. Antingen kliver du in i vagnen helt förutsättningslöst, utan uppfattning om vem som kommer tjafsa, eller också vet du redan från början vilka som kommer sakna biljett och tjafsa.

Båda går inte - antingen har du förutfattade meningar om passagerarna baserat på deras utseende (t ex att du genom att titta på dem kan veta om de kommer ha biljett eller inte, och om de kommer tjafsa om saken), eller så har du inte det, och har ingen uppfattning om hur utseende hänger ihop med biljettinnehav och tjafstendenser.

Det är ju inte så att jag går ombord, ah, invandrare, nu blir det problem. Absolut inte!
Utan det är mer, okej, nu är den och den med, nu kommer jag få problem. Sen att de nio gånger av tio är ickesvenskar är väldigt tråkigt, jag skulle mycket hellre se att det var tvärtom eftersom SD får vatten på sin kvarn varje gång det händer.

Något som säkert tolkas som rasistiskt av vissa är när vi kontrollerar färdbevis på vissa innan avgång. Det folk då inte vet är att de antingen är kända av oss innan eller så har de åkt med tidigare tåg och betett sig illa, vi har bra kontakt med varandra kollegor emellan.
Självklart kollas även ibland etniska svenskar (eller hur jag nu ska skriva för att inte feltolkas) men då är det aldrig någon som reagerar.

Förstår du nu hur jag menar?
Jag tycker det är jättesvårt att få fram det i skrift på ett bra sätt utan att det ska feltolkas :(
 
Det är ju inte så att jag går ombord, ah, invandrare, nu blir det problem. Absolut inte!
Utan det är mer, okej, nu är den och den med, nu kommer jag få problem. Sen att de nio gånger av tio är ickesvenskar är väldigt tråkigt, jag skulle mycket hellre se att det var tvärtom eftersom SD får vatten på sin kvarn varje gång det händer.

Något som säkert tolkas som rasistiskt av vissa är när vi kontrollerar färdbevis på vissa innan avgång. Det folk då inte vet är att de antingen är kända av oss innan eller så har de åkt med tidigare tåg och betett sig illa, vi har bra kontakt med varandra kollegor emellan.
Självklart kollas även ibland etniska svenskar (eller hur jag nu ska skriva för att inte feltolkas) men då är det aldrig någon som reagerar.

Förstår du nu hur jag menar?
Jag tycker det är jättesvårt att få fram det i skrift på ett bra sätt utan att det ska feltolkas :(
Tänker du på hur många "ickesvenskar" (vad syftar du på där? utseende? dvs ickevita?) som åker med ditt tåg utan att ställa till problem?

Och är utseendet/att vara utlandsfödd(?) verkligen minsta gemensamma nämnaren för "problemresenärer"? Inte kön, ålder eller något annat?
 
@Trani

Det var just det jag menade, att jag inte tänker så just för att de flesta är hur trevliga som helst.
Jag menar just ickesvenska, inte ickevita.

Män är överrepresenterade och åldern är blandad. Jag kan inte säga att den typiska tjuvåkaren är si och så mer än att majoriteten av gångerna är det en ickesvensk och som sagt så skulle jag hellre se att det är tvärtom just för reaktuonerna som blir. Dels de som tycker att jag är rasist men främst de som hejar på och tycker det är rätt, ut med packet.
Det tycker jag är jobbigt. Jag är en snäll person, jag ogillar när det uppstår situationer där jag måste avvisa folk. Jag vill att folk ska göra rätt för sig och vara trevliga mot varandra.
 
Jag tror att på Bukefalos och andra liknande forum så hör vi en sida av vad som sker i Sverige idag. Med ganska stor säkerhet är den absoluta majoriteten av de som postar här etniskt och kulturellt svenska. Vi hör av transportpersonal, ordningsvakter och liknande att det är vissa människor som stör mer, som är mer benägna till brottslighet vilket mycket väl kan stämma. Vad man inte hör om är den tonåring, född i Sverige men som har Algeriska föräldrar som stannas mitt på dagen av en polispatrull när han är på väg till affären och anklagas för inbrott. Han kropsvisiteras trots protester att han inte har något med brottet att göra. Körs till polisstationen sätts i enskilt rum i timmar, telefon, id handlingar, plånbok tas i beslag av polisen. Han utsätts för ett intensivt polis'förhör' (fast ändå inte eftersom han inte fick legal representation) efter ytterligare några timmar ensam, kommer en polis in och säger kort att han kan gå. Han får ingen förklaring eller ursäkt.

Fråga den pojken om han någonsin litar på polisen igen - och ja det här hände en väns lillebror. Fråga honom och hans vänner om de tror att polisen arbetar mot eller för dem. Fråga om hur vana de är att polisen stoppar just dem och frågar ut dem utan anledning. Fråga kvinnan i slöja som blir spottad i ansiktet av en man som skriker, 'jävla muslimhora åk tillbaka där du hör hemma!' Medan alla andra resenärer tittar ut genom fönstret och låtsas som ingenting. Om den unga mannen återigen född i Sverige men föräldrar från Irak som ser att det finns en bubbla runt honom även i rusningstraffik. Hur han möts av ständigt misstänktsamma blickar (och om han råkar ha skägg och har en rygga då är det klart! han är en självmordsbombare). Fråga den unga andra generationens invandrare som gått ut KTH med en examen som civilingenjör och en ekonomiexamen från Handels och som jobbar som personlig tränare eftersom han inte får en anställning någonstans. Försök själva söka jobb men använd namnet Ahmed/Amida Mohammed och se hur många intervjuer ni kommer på (empirisk forskning bekräftar att namn spelar stor roll vid arbetssökande).

Utanförskap skapar bitterhet och hat, att vissa får höra redan som barn i skolan att du kanske kan jobba i en pizzeria och ständigt få höra att man inte duger, är inte bra nog, inte svensk nog, ja då blir det en självuppfyllande profetia. Det är en blivande katastrof att det skapas en generation av människor som trots födsel, uppväxt och liv i Sverige inte anser sig som svenskar. Varken av dem själva eller majoriteten av invånare i det land de bor it.

Som alltid ligger sanningen någonstans i mitten, och när bara en sida får berätta sin historia då blir det enkelriktat och en självbekräftelse.
 
Jag tror att på Bukefalos och andra liknande forum så hör vi en sida av vad som sker i Sverige idag. Med ganska stor säkerhet är den absoluta majoriteten av de som postar här etniskt och kulturellt svenska. Vi hör av transportpersonal, ordningsvakter och liknande att det är vissa människor som stör mer, som är mer benägna till brottslighet vilket mycket väl kan stämma. Vad man inte hör om är den tonåring, född i Sverige men som har Algeriska föräldrar som stannas mitt på dagen av en polispatrull när han är på väg till affären och anklagas för inbrott. Han kropsvisiteras trots protester att han inte har något med brottet att göra. Körs till polisstationen sätts i enskilt rum i timmar, telefon, id handlingar, plånbok tas i beslag av polisen. Han utsätts för ett intensivt polis'förhör' (fast ändå inte eftersom han inte fick legal representation) efter ytterligare några timmar ensam, kommer en polis in och säger kort att han kan gå. Han får ingen förklaring eller ursäkt.

Fråga den pojken om han någonsin litar på polisen igen - och ja det här hände en väns lillebror. Fråga honom och hans vänner om de tror att polisen arbetar mot eller för dem. Fråga om hur vana de är att polisen stoppar just dem och frågar ut dem utan anledning. Fråga kvinnan i slöja som blir spottad i ansiktet av en man som skriker, 'jävla muslimhora åk tillbaka där du hör hemma!' Medan alla andra resenärer tittar ut genom fönstret och låtsas som ingenting. Om den unga mannen återigen född i Sverige men föräldrar från Irak som ser att det finns en bubbla runt honom även i rusningstraffik. Hur han möts av ständigt misstänktsamma blickar (och om han råkar ha skägg och har en rygga då är det klart! han är en självmordsbombare). Fråga den unga andra generationens invandrare som gått ut KTH med en examen som civilingenjör och en ekonomiexamen från Handels och som jobbar som personlig tränare eftersom han inte får en anställning någonstans. Försök själva söka jobb men använd namnet Ahmed/Amida Mohammed och se hur många intervjuer ni kommer på (empirisk forskning bekräftar att namn spelar stor roll vid arbetssökande).

Utanförskap skapar bitterhet och hat, att vissa får höra redan som barn i skolan att du kanske kan jobba i en pizzeria och ständigt få höra att man inte duger, är inte bra nog, inte svensk nog, ja då blir det en självuppfyllande profetia. Det är en blivande katastrof att det skapas en generation av människor som trots födsel, uppväxt och liv i Sverige inte anser sig som svenskar. Varken av dem själva eller majoriteten av invånare i det land de bor it.

Som alltid ligger sanningen någonstans i mitten, och när bara en sida får berätta sin historia då blir det enkelriktat och en självbekräftelse.

När det fanns jobb - fanns inte det här problemet.
Utanförskap är inte ett tillstånd reserverat för invandrare i dagens Sverige, det är något som skoningslöst tar alla utan hänsyn till etnicitet, kön eller ålder.
Arbetssituationen för dem utan spetskompetens, dvs den stora majoriteten, är så pass svår att det ur det perspektivet snarare kan vara en fördel att tillhöra någon av de premierade minoritetsgrupperna och således både ha förtur till bostad och lönebidrag.
Förr krävdes lönebidraget för att individen skulle ha någon chans övht, idag kan det vara räddningen.
 
När det fanns jobb - fanns inte det här problemet.
Utanförskap är inte ett tillstånd reserverat för invandrare i dagens Sverige, det är något som skoningslöst tar alla utan hänsyn till etnicitet, kön eller ålder.
Arbetssituationen för dem utan spetskompetens, dvs den stora majoriteten, är så pass svår att det ur det perspektivet snarare kan vara en fördel att tillhöra någon av de premierade minoritetsgrupperna och således både ha förtur till bostad och lönebidrag.
Förr krävdes lönebidraget för att individen skulle ha någon chans övht, idag kan det vara räddningen.

Om du menar nysvenskar så är det människor som i vuxen ålder kommit till Sverige. Varken FK, AF eller kommunen gör det minsta skillnad på människor som är födda i Sverige. Det gör däremot arbetsgivare. Och var exakt har du fått informationen att vissa svenska medborgare får förtur vad gäller bostäder eller lönebidrag? Lönebidrag bestäms av lagstiftning och förordningar som FK lyder under, varken lag, praxis eller verksamhet gör det minsta skillnad om du heter Anders Svensson eller Ahmed Mohammed. Det som har dokumenterats är att många både privata och kommunala hyresrättsbolag vägrar bostad till en del som tillhör en viss etnisk minoritet. Vissa har tom haft helt olagliga register om önskade hyresrättsinnehavare och nej inte är det Anna Erikssom som hamnat där för att hon råkar vara etniskt svensk.
 
Om du menar nysvenskar så är det människor som i vuxen ålder kommit till Sverige. Varken FK, AF eller kommunen gör det minsta skillnad på människor som är födda i Sverige. Det gör däremot arbetsgivare. Och var exakt har du fått informationen att vissa svenska medborgare får förtur vad gäller bostäder eller lönebidrag? Lönebidrag bestäms av lagstiftning och förordningar som FK lyder under, varken lag, praxis eller verksamhet gör det minsta skillnad om du heter Anders Svensson eller Ahmed Mohammed. Det som har dokumenterats är att många både privata och kommunala hyresrättsbolag vägrar bostad till en del som tillhör en viss etnisk minoritet. Vissa har tom haft helt olagliga register om önskade hyresrättsinnehavare och nej inte är det Anna Erikssom som hamnat där för att hon råkar vara etniskt svensk.



Jag har skrivit ett längre svar i samma ämne här: http://www.bukefalos.com/threads/sd-nu-3-e-storrsta-parti.1273180/page-25#post-16607534

Och ja, nyanlända och invandrare som fortfarande tillhör "en särskilt utsatt grupp" har förtur till bla bostäder. Dels genom migrationsverkets överenskommelser och dels genom kommunernas. Detta är Sveriges integrationsprogram och det läggs enorma summor på särbehandlande aktiviteter. Bra tycker vissa, galenskap anser andra.
 
Polisen behöver inte alls rätta sig efter SLs tillämpning. De kan lämna det till varje polis att bedöma varje situation och ge tydliga direktiv.
Det är den som viserar biljetter som bestämmer vem som får åka med efter det regelverk som SL har.
Och enligt det regelverket så är inte Poliser gratisåkare när de visar sin Polisbricka - de är i tjänst.
Så att peka ut dem som gratisåkare som kontrollanter skall hantera blir så fel.
De är inte ett fall för vare sig kontrollanter, spärrvakter eller bussförare.

Det är en intern fråga för Polisen som vi som viserar biljetter inte har med att göra.
Om nu SL vill bjuda alla Poliser på resan så är det väl ändå bara upp till SL att bestämma det.
Eller hur?
 
Det är den som viserar biljetter som bestämmer vem som får åka med efter det regelverk som SL har.
Och enligt det regelverket så är inte Poliser gratisåkare när de visar sin Polisbricka - de är i tjänst.
Så att peka ut dem som gratisåkare som kontrollanter skall hantera blir så fel.
De är inte ett fall för vare sig kontrollanter, spärrvakter eller bussförare.

Det är en intern fråga för Polisen som vi som viserar biljetter inte har med att göra.
Om nu SL vill bjuda alla Poliser på resan så är det väl ändå bara upp till SL att bestämma det.
Eller hur?
Jag håller helt med och det var det jag försökte framföra.
 
Vad är SD's bild av "invandraren"?

Att de har en tydlig linje angående invandringspolitiken vet jag, men att de även har förmedlat en bild av "invandraren" var för mig okänt.

Upplys mig!
En annan bild, förmedlad av en hög partifunktionär inom SD, är att Zlatan inte är svensk. Det räcker inte med medborgarskap, språket och arbete. De måste ha "arketypiska svenska drag". Tidningen Fokus har i senaste numret, nr 49, en ingående artikel om den partifunktionären, Mattias Karlsson.
 
En annan bild, förmedlad av en hög partifunktionär inom SD, är att Zlatan inte är svensk. Det räcker inte med medborgarskap, språket och arbete. De måste ha "arketypiska svenska drag". Tidningen Fokus har i senaste numret, nr 49, en ingående artikel om den partifunktionären, Mattias Karlsson.
:o :o :o

Men Zlatan är ju Svensk i all utländsk media, han vill leva och bo i Sverige (fast han inte gör det nu egentligen) och han kör Volvo.

Oj oj :o
 
Jag växte upp i Sveriges (då) flyktingtätaste kommun. Vi bodde i villa i ett område som låg rätt så nära flyktingförläggningen. I denna lilla kommun spreds enormt många rykten om "invandrarna" från människor som bodde i andra änden av kommunen. Om en cykel försvann så var det "de där", om äpplen pallades så var det "de där" och det påstods att tvätt stals från tvättlinor och folk hittade flyktingar i trädgården som hänvisade till allemansrätten. Been there, heard it all. Och hör samma historier upprepas om och om igen (några årtionden tidigare gick historierna om finnarna som inrättade bastuaggregat i köket genom att slå på spis och ugn på full fräs och slänga vatten på plattorna). Det börjar bli tjatigt....

Det lustiga är att inget av detta drabbade oss; vi hade ofta huset olåst (det hade man på den tiden), vi hade cyklar parkerade olåsta precis på uppfarten, vi hade plommonträd som var populärt att palla ifrån, men vi såg aldrig några invandrarbarn där; bara etniska svenskar. Vi bodde vid det "stråk" som alla gick för att komma ner till centrum; inklusive alla flyktingar. Och hör och häpna: vi hade ALDRIG några problem. Men tydligen fanns problemen på alla avlägsna platser längst ifrån flyktingförläggningen.

Jag bodde under ca 1 år som vuxen i Tumba i lägenhetsområde där jag blev upplyst om att ca 70% var "invandrare" (med en lite beklagande min från vaktmästaren som visade lägenheten). Jag hade aldrig något problem där heller.

Vi har grannar som flyttat in från öststatsland. Mannen har jobb, kan i princip ingen engelska, men liiiiite svenska. Frun är föräldraledig, men har frågat mig om möjligheter att starta eget litet företag på orten. Hon kan pyttelite svenska, men bra engelska. De har fyra barn, ett jämnårigt med vårt äldsta. Barnen leker tillsammans trots språksvårigheter. Mamman är driven, ambitiös och högutbildad. Det råder inga som helst tvivel om att både hon och resten av familjen kommer att greja både språket och jobb inom någorlunda överskådlig framtid.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 886
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 708
Senast: Rie
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 361
Senast: Nepenthe
·
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 343
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp