Sanningen om "invandrarna"

Jag har arbetat i flyktingtäta områden och sett konsekvenserna av deras liv och vad det gör med barnen .
Ena dagen är de i skolan, nästa inte och man får inte veta vad som skett.
om de utvisats eller gömt sig.
De barn som då är kvar i skolan får höra att de åkt på semester eller annat.. fast de har ju genomskådat det där. För det barnet kommer aldrig tillbaka mer och det skapar oro för de andra. "när händer det mig"
Fruktansvärt är det.
 
Hur ska jag förklara det då?
Att jag av erfarenhet vet vilka som saknar biljett och kommer börja tjafsa.
Jag får normalt inte låta folk åka gratis, det handlar inget om ursprung.

Vill man missförstå så gör man.

Det är ju kombinationen av att du säger att du inte förutsätter något, samtidigt som du säger att du på förhand vet vilka som kommer tjafsa, baserat på hur de ser ut. Det hänger ju inte ihop alls. Antingen kliver du in i vagnen helt förutsättningslöst, utan uppfattning om vem som kommer tjafsa, eller också vet du redan från början vilka som kommer sakna biljett och tjafsa.

Båda går inte - antingen har du förutfattade meningar om passagerarna baserat på deras utseende (t ex att du genom att titta på dem kan veta om de kommer ha biljett eller inte, och om de kommer tjafsa om saken), eller så har du inte det, och har ingen uppfattning om hur utseende hänger ihop med biljettinnehav och tjafstendenser.
 
Ställer man sig idag frågande till vissa aspekter i svensk migrationspolitisk så blir svaret oftare en anklagelse om rasism och intolerans än ett svar på den fråga man ställer.
Genom att anklaga en frågeställare att vara ex SD sympatisör så ställer man personen i fråga politiskt offside och detroniserar dennes argumentering.
En "härskarteknik" som i alla tider används mot obekväma
I kommunistiska länder blev oppositionelle per automatik kontrarevolutionärer, en anklagelse som även nazisterna ansåg fylla sitt syfte.

Men vad det här härskartekniken avslöjar för den som förmår se bakom rökridåerna är ju att den som anklagar har ett suddigt begrepp om vad demokrati o respekt för mänskliga rättigheter är.

Så när ledande socialdemokrater bittert anklagar ett riksdagsparti för att vara fascistiskt, bara fr att man agerar helt i enlighet med de lagar som reglerar riksdagens röstningsprocedurer, då kan man ju börja undra...

Vän av ordning kan ju bara konstatera att riksdagens majoritet förkastade regeringens budget och att det fascist-anklagade partiet förfogar över ca 13% av platserna i parlamentet.
 
Det är ju kombinationen av att du säger att du inte förutsätter något, samtidigt som du säger att du på förhand vet vilka som kommer tjafsa, baserat på hur de ser ut. Det hänger ju inte ihop alls. Antingen kliver du in i vagnen helt förutsättningslöst, utan uppfattning om vem som kommer tjafsa, eller också vet du redan från början vilka som kommer sakna biljett och tjafsa.

Båda går inte - antingen har du förutfattade meningar om passagerarna baserat på deras utseende (t ex att du genom att titta på dem kan veta om de kommer ha biljett eller inte, och om de kommer tjafsa om saken), eller så har du inte det, och har ingen uppfattning om hur utseende hänger ihop med biljettinnehav och tjafstendenser.

En biljettkontrollen agerar ju ungefär som en tullare eller polis.
Om möjligt ska alla kontrolleras.
Nu är detta inte praktiskt genomförbart, alltså får den enskilde tjänstemannen slumpvis kontrollera + att han/hon bygger upp en erfarenhet var arbetsinsatsen lönar sig bäst.

Tullarna lär sig vilka signaler som brukar betyda att något inte stämmer, Polisen lär sig att till det yttre risiga bilar även till det inre brukar vara risiga och biljettkontrollen lär sig erfarenhetsmässigt var ett nedslag brukar ge resultat.

Detta brukar kallas yrkeserfarenhet.

Att rassistanklagelser brukar komma som ett brev på posten när en myndighet "stör" en (1;a. 2;a generationens invandrare) individ som inte har rent mjöl i påsen kan nog de allra flesta myndighetspersoner i yttre tjänst verifiera.
 
Ett beslut för EU fastställer att myndigheter o kommuner INTE är skyldiga att betala ut socialhjälp/sjukvård till andra EU medborgare. 11/11 2014

Men, och nu kommer det intressanta, beslut om skyldighet att betala ut arbetslöshetsbidrag (aktivitetsstöd etc) tas inte förrän nästa år.
Så vore jag Rom och satt o tiggde så skulle jag å det snaraste gå ner till AF och registrera mig som arbetssökande.
Det kan ju resultera i att jag får 223 kr om dagen + det jag skulle få in i muggen
 
Poliser är ju kända gratisåkare menar jag :)
Är inte en polisman egentligen alltid i tjänst?
Han/hon är väl skyldiga att ingripa vid brott oavsett om man klockat in eller ej?
Om så är fallet så borde de ju ha rätt att nyttja sin legitimation för att åka gratis eftersom de......
 
"
Svar nej. På båda.
"Beträffande din fråga om en polisman måste ingripa på fritiden framgår i Polislagens 9 § att
”När en polisman får kännedom om ett brott som hör under allmänt åtal Skall han lämna rapport om det till sin förman så snart det kan ske”. Dock kan polismannen under vissa omständigheter lämna sk rapporteftergift.
Det står inget om att han/hon ska vara i tjänst!
I Polisförordningens 4 kap 10 § står att:
”Även när polismän är lediga är de skyldiga att:
1. Efter en förmans order är de skyldiga att tjänstgöra.
2. Självmant ingripa för att trygga den allmänna ordningen och säkerheten inom det polisdistrikt (ex Värmland) där de är anställda.
3. Självmant inställa sig vid särskilt allvarliga händelser.
Är en polis onykter ska han INTE ingripa eftersom man inte får var onykter i arbetet.
Lasse Bloom
Polisinspekt."

;)
fast det är klart, nu riskerar jag ju att bli av med mitt medborgarskap eftersom jag inte håller med Sjöbergarn ;)
 
Senast ändrad:
Nej de åker bara i tjänsten de är nämligen alltid i tjänst.
Någon har gjort en tankemiss där.

Så här är det:
"En polis är alltid i tjänst och har en
skyldighet att ingripa även om det infaller
på hans/hennes fritid. En polis får alltid bära sin uniform."

Källa: http://www.polis.umu.se/digitalAssets/90/90381_uniformsfreskrift-120116.pdf

Så ser inte Stockholmspolisens mycket tydliga instruktioner ut. Endast i tjänst får man åka på polisleg. Inte på fritiden och inte till/från jobbet.
 
"
"Beträffande din fråga om en polisman måste ingripa på fritiden framgår i Polislagens 9 § att
”När en polisman får kännedom om ett brott som hör under allmänt åtal Skall han lämna rapport om det till sin förman så snart det kan ske”. Dock kan polismannen under vissa omständigheter lämna sk rapporteftergift.
Det står inget om att han/hon ska vara i tjänst!
I Polisförordningens 4 kap 10 § står att:
”Även när polismän är lediga är de skyldiga att:
1. Efter en förmans order är de skyldiga att tjänstgöra.
2. Självmant ingripa för att trygga den allmänna ordningen och säkerheten inom det polisdistrikt (ex Värmland) där de är anställda.
3. Självmant inställa sig vid särskilt allvarliga händelser.
Är en polis onykter ska han INTE ingripa eftersom man inte får var onykter i arbetet.
Lasse Bloom
Polisinspekt."

;)
fast det är klart, nu riskerar jag ju att bli av med mitt medborgarskap eftersom jag inte håller med Sjöbergarn ;)

Även påtagligt avvikande människor får vara medborgare. I vårt land råder demokrati, åsiktsfrihet och yttrandefrihet.
 
Även påtagligt avvikande människor får vara medborgare. I vårt land råder demokrati, åsiktsfrihet och yttrandefrihet.
Då kanske du kan förklara vad du menar med "riktiga svenskar" :)

För som jag skrev så anser jag att riktiga svenskar är de som äger eller har rätt att äga ett svenskt pass, dvs de är svenska medborgare. eller hur?

Medborgare kan man ju vara på många sätt , Svensk medborgare är ju en aning mer precist.
 
Senast ändrad:
Så ser inte Stockholmspolisens mycket tydliga instruktioner ut. Endast i tjänst får man åka på polisleg. Inte på fritiden och inte till/från jobbet.

Visst den ena bestämmelsen säger klart att endast polisman i tjänst får åka gratis, den andra bestämmelsen säger, att i praktiken är en polisman alltid i tjänst, såvida han inte är onykter, för det får han inte vara i tjänsten ;)
 
Visst den ena bestämmelsen säger klart att endast polisman i tjänst får åka gratis, den andra bestämmelsen säger, att i praktiken är en polisman alltid i tjänst, såvida han inte är onykter, för det får han inte vara i tjänsten ;)

Fast direktiven är utarbetade för poliser i Stockholm och säger explicit att man inte får åka till/från jobbet eller på fritiden.
 
Då kanske du kan förklara vad du menar med "riktiga svenskar" :)

För som jag skrev så anser jag att riktiga svenskar är de som äger eller har rätt att äga ett svenskt pass, dvs de är svenska medborgare. eller hur?

Medborgare kan man ju vara på många sätt , Svensk medborgare är ju en aning mer precist.

De är en del av den mångfald de själva inte vill ha. Eftersom de är en påtagligt avvikande grupp, är det inte de som skulle bli kvar om vi ska ta bort mångfalden och renodla en sorts svensk, som hypotetiskt exempel.

Det vore konstigt om man vill ta på sig äran för en unik asylmottagande som man aktivt vill motarbeta.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 006
Senast: Sasse
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 891
Senast: jemeni
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 829
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 709
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp