Bukefalos 28 år!

Sanningen om "invandrarna"

Vad är SD's bild av "invandraren"?

Att de har en tydlig linje angående invandringspolitiken vet jag, men att de även har förmedlat en bild av "invandraren" var för mig okänt.

Upplys mig!


Du kanske minns reklamfilmen som visade att en invandrare är en mörk person i heltäckande kläder som stjäl gamla människors pensioner :banghead: Annars har väl deras motto vara alla som inte passar i deras "svenska" mall helt enkelt. Och har de inte sagt något specifikt så kan ingen beskylla dem för nåt :angel: Själv tycker jag att de länge har varit rätt tydliga i vilket Sverige de vill ha:

Sdsticker.jpg


Möjligen var de faktisk ännu tydligare förr, när de inte lindade in budskapet så förbaskat:

Skärmavbild%202014-05-05%20kl.%2021.03.24.png
 
Invandrare = alla vars förfäder inte finns i kyrklängderna från 1600-talet? Iofs bara på moderns sida eftersom ingen kan vara säker på faderskapet. Undrar vad man skulle hitta om man började rota i de flesta 'svenskars' stamtavla ;)
till mesta dels valoner, tyskar, turkar och balter som våra "kära" krigar kungar tagit hit som krigsmän förmodar jag.
 
Det var väl kvinnan som sa det i sitt inlägg på FB. Var ju där allt kom ifrån.
Det jag ville ha sagt var dock att just såna här skriverier ger SD mer eld. Jag säger inte att jag har en aning om vad som hände, jag var ju inte där, utan menade att allt sånt här som kommer fram bara eldar på debatten.

Jag tror ditt första inlägg blev lite otydligt. Om du menar att det är synd att rasistiska sidor lever på att vinkla sådana här händelser, vilket ger SD mer stöd, när du skriver "Det gör ju att rasister får gehör för sin politik." så är det nog bra att förtydliga. Det är lätt att missförstå annars i den kontexten det stod.
 
Ja visst är vi fantastiskt generösa o omhändertagande av de asylsökande som lyckas ta sig hit:
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/mittnytt/horribelt-av-migrationsverket

Många välutbildade flyttar vidare till UK, Canada o USA där deras akademiska meriter snabbehandlas så de kan komma igång o arbeta istället för att behöva vänta på förläggningar i flera år, måste vara en lukrativ inkomstkälla för landet.
Ja där håller jag med dig, det är en människokapitalförstöring av enorma mått när högt utbildade och kompetenta människor tvingas vegetera i åratal.
 
På mitt jobb har jag en del problem med blonda, blåögda "Svenskar".

Folk är jobbiga. Det handlar inte om nationalitet!

Det är håller jag med om.
Det tråkiga hos oss är att nio av tio gånger det är strul så innefattar det ickesvenskar.
Det är jättetråkigt eftersom det spär på hatet så himla mycket.
Annars håller jag med, de är precis som oss, vissa är ärliga, andra är oärliga.
Men visst är det trist att jag kan kliva ombord och direkt peka ut vilka som kommer bli problem.
 
@landsbygdsbo

Varför skulle jag ljuga?
Det är så det är tyvärr.
Jag hoppas att det beror på det. Men jag förstår varför SD är så stort i småorterna som vi trafikerar eftersom det är mycket lättare att se den enkla "sanningen"

Jag röstar som sagt inte på SD, skulle aldrig falla mig in.
 
Debattekniken påminner om när vi diskuterar CM på diverse hundfora.
"Jag plockar russinen ur kakan, o han säger ju eb del väldigt bra saker, som att hundar behöver motion, det vet ju alla, sunt förnuft...jada...jada...jada, alltså är CM bra."

Kruxet med "russinen ur kakan"-metoden när det kommer till att plocka åsikter är väl just att det lätt urartar i "även en blind höna hittar ett korn ibland", redan när det begav sig på 30-talet hade ju fascisterna några goda idéer, men med tanke på vilket bagage man får med sig när man plockar de russinen känns de ju inte så smakliga längre.
 
Kruxet med "russinen ur kakan"-metoden när det kommer till att plocka åsikter är väl just att det lätt urartar i "även en blind höna hittar ett korn ibland", redan när det begav sig på 30-talet hade ju fascisterna några goda idéer, men med tanke på vilket bagage man får med sig när man plockar de russinen känns de ju inte så smakliga längre.

Nä. Det blir liksom "plocka russinen ur bajskakan".
 
@landsbygdsbo

Varför skulle jag ljuga?
Det är så det är tyvärr.
Jag hoppas att det beror på det. Men jag förstår varför SD är så stort i småorterna som vi trafikerar eftersom det är mycket lättare att se den enkla "sanningen"

Jag röstar som sagt inte på SD, skulle aldrig falla mig in.
Jag säger inte att du ljuger. Du har ju upplevt situationen, inte jag. Men vad jag säger är att Invandrare är inte mer "strulbenägna" än svenskar om man ser till exempelvis samma sociala situation.

En heroinist tenderar att vara a pain in the ass för grannskapet oavsett om han är blåögd svensk eller brunögd somalier.
 
Jag jobbar på tåg.
Självklart har du o dina arbetskamrater problem med invandrare eftersom ni förutsätter att de skall ställa till med problem.
Hur identifierar ni invandrare? Hur är ert omedvetna bemötande av invandrare? En stor del av de som i statistiken klassas som invandrare är utlandssvenskar som flyttar hem, har ni samma problem med dem? Om inte, varför har ni inte det?
 
Om du är ärlig så hänger väl ofta "strulet" ihop med den sociala situation personen i fråga befinner sig i.
Ingen jäkel ska försöka slå i mig att en Syrier eller Somalier är "struligare" än en svensk om en liknande bakgrunds situation existerar.

Ja ju högre utbildning de har desto större orsak anser de sig ha att strula och bråka, speciellt om saker de inte vet ett skvatt om eller ens ids ta sig tid att ta reda på. Det kvittar alltså vilken färg man har på sitt skinn, utan verkar handla om helt andra saker.
 
@vallhund

Jag förutsätter verkligen inget. Har de inte biljett så har de inte.
Jag försöker verkligen bemöta alla på samma sätt, det är min målsättning, annars är jag på fel plats och jag gillar mitt jobb.

Om jag ska dra det grovt, icke svenskfödda.

Jag behandlar fuskare och tjuvåkare precis likadant, jag har inte större problem med att avvisa en supersvensk än en inflyttad. Men visst är det påfrestande i längden att bli kallad rasistfitta, svennehora osv.

Det jag försöker få fram är att jag kan förstå varför SD är så stora eftersom det är så lätt att bara se en sida.

Jag försöker uttrycka mig så gott jag kan men det blir alltid missförstånd ändå.

Röstar på Centern, skänker pengar till kvinnor i Afrika och köper mat till tiggarna, jag är inte rasist.
 
En heroinist tenderar att vara a pain in the ass för grannskapet oavsett om han är blåögd svensk eller brunögd somalier.
Lite fel där. Många missbrukare av diverse substanser har helt vanliga arbeten, t ex så är läkare o sjuksköterskor inom anestesi en utsatt grupp vad gäller opiatmissbruk. Skådisar o andra i Stureplanssvängen har snortat kokain i åratal utan att det påverkat deras arbetsförmåga.

Det är en missvisande bild att alla missbrukare är lallande ohygieniska monster som sover på parkbänkar o i trappuppgångar som invallar oss i en falsk trygghet att mänskligheten kan delas in i dom o oss. Verkligheten är mer komplicerad än så.
 
Lite fel där. Många missbrukare av diverse substanser har helt vanliga arbeten, t ex så är läkare o sjuksköterskor inom anestesi en utsatt grupp vad gäller opiatmissbruk. Skådisar o andra i Stureplanssvängen har snortat kokain i åratal utan att det påverkat deras arbetsförmåga.

Det är en missvisande bild att alla missbrukare är lallande ohygieniska monster som sover på parkbänkar o i trappuppgångar som invallar oss i en falsk trygghet att mänskligheten kan delas in i dom o oss. Verkligheten är mer komplicerad än så.
Låt oss säga så här, sannolikheten för att en blond heroinist jävlas med dig är densamma som om en svarthårig heroinist jävlas med dig.
Strulandet ligger inte i generna
 
Om jag skulle skriva att jag är rasist, undras hur många som skulle tro mig då, förmodligen inte så många som läst mina inlägg genom åren.
Undras vad man har för motiv att gång på gång påpeka att man inte är rasist beror på?
Jag behöver inte poängtera gång på gång att jag inte är rasist, det torde de flesta förstått sen Metusalem. Vad jag röstar på för parti har ingen med att göra.

Sista meningen är en känga till LBB som skriver att någon skribent i tråden ev röstar på MP, inte OK enligt hur jag tolkar netickett.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 127
Senast: Sasse
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 273
Senast: jemeni
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 087
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 746
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp