Sår vid öronen

Äsch.. Gav sista kortisonet igår och ikväll var det början på små sår igen.. :down: Ska ringa veterinären på måndag. Kanske behövs mer kortison?

Din katt har kanske svårare allergi - tyvärr är allergi på katt ibland väldigt problematiskt 😞. Fy vad tråkigt 😞

Jag känner med dig - men det kan ändå gå bra trots mycket meck ang utredning/foder/medicin osv . Beror på många variabler dock .

Så tråkigt för er 😞
 
@MissFideli Ja, varför inte? Det skadar inte att testa. Tycker du jag ska prata med veterinären först eller byta ändå? Om jag får tag i Hills så fort vill säga.

@mackan Usch, jag hoppades på något enkelt :down: Men vi kämpar vidare!
 
Prata med veterinären om du vill. Jag hade nog bara bytt, men jag vågar inte säga att så ska du göra.

Jag byter nog. Det fungerar ju uppenbarligen inte med RC. Och sen ringer jag veterinären och frågar hur vi ska gå vidare.
Undrar om lokala djuraffären har Hills. Ska kolla imorgon, annars blir det nätshopping.
 
@MissFideli Ja, varför inte? Det skadar inte att testa. Tycker du jag ska prata med veterinären först eller byta ändå? Om jag får tag i Hills så fort vill säga.

@mackan Usch, jag hoppades på något enkelt :down: Men vi kämpar vidare!


Jag hade inte bytt foder utifrån att katten trots kortison och rekommenderat foder under utredning ändå får problem . Hade konsulterat veterinär i första hans utifrån att katten trots kortisonet ändå reagerar .
 
@mackan Nu vet jag inte hur jag ska göra :p
Nej, jag lär inte få tag i annat foder i helgen. Så jag ringer veterinären måndag morgon. Så får det bli! Så får veterinären bestämma hur vi går vidare.

Usch fy jag känner verkligen med dig och utifrån erf med allergi . Men som sagt - bästa är att snabbt ta in till kunnig vet igen för utredning/justeringar utifrån konstaterad allergi och att nuvarande ordination inte fungerar ...

Hoppas du vill uppdatera hur det går för er .
 
Ska till veterinären imorgon förmiddag för blodprov och en liten titt.

Ska ge mer kortison igen och byta foder.
 
Vad skönt att man kommit så långt med testerna. När jag hade en foderallergiker för många år sen, visade testerna bara vad katten var överkänslig emot. Vilket inte alls betydde att den fick reaktioner på dessa saker. Så det gav inte mycket eftersom mam fortfarande inte visste vad som gav reaktionen.
 
Nu har vi tagit blodprov. Vet inte riktigt vad jag ska hoppas på. Kisse var snäll i varje fall, varken sa något eller korvade sig hos veterinären.

Så vi kör med 5 mg kortison (en halv tablett) om dagen och hypoallergenic-fodret tills vi fått provsvaren.

Nu låter det kanske lite dumt här :o Men jag hoppas din katt visar utslag på blodprovet, att ni börjar allergivaccinera och att kisse svarar bra på det :heart

Jag har en katt som är allergisk mot typ allt.... Och allergivaccinet är verkligen fantastiskt, han svarar bra på det. I alla fall mot kvalster, vi har precis lagt till mot en jäkla massa utomhus-allergier och hoppas nästa sommar blir dräglig. Utöver det äter han Hills z/d allergifoder, och har kortisoninhalator 2 gg/dag , och det fungerar bra :) Han får även vanliga människo-allergitabletter i sämre perioder och blir han jättedålig så får han kortison och bronkvidgande medicin :) Bifogar en bild på senaste blodprovet ifall du är nyfiken

43878292_10156158744374317_9076023597398491136_n.jpg
 
@Lii intressant! Tack!

Kisse låter mig knappt komma nära nu.. Hon gillar inte kortisontabletterna..

Usch stackare 😓
Har du provat att krossa tabletten i mortel och smeta in i Katzenmaltz ? Det funkade jättebra för min katt ett tag .

Annars ngt annat att smeta in i som katten gillar (räkost etc etc) ?
 
Usch stackare 😓
Har du provat att krossa tabletten i mortel och smeta in i Katzenmaltz ? Det funkade jättebra för min katt ett tag .

Annars ngt annat att smeta in i som katten gillar (räkost etc etc) ?

Hon får ju inte äta nåt godis :crazy: annars hade jag kunnat muta med favoritgodiset efteråt.

Hon är inte så långsint som tur väl är, nu fick jag gosa lite utan problem.
 
Hon får ju inte äta nåt godis :crazy: annars hade jag kunnat muta med favoritgodiset efteråt.

Hon är inte så långsint som tur väl är, nu fick jag gosa lite utan problem.

Prata med vetten när ni kommit lite längre i att försöka hitta vad det är. Det kanske kan vara ok att ändå ge medicinen med ngt litet annat osv.

Nu vet jag inte hur gammal din kisse är, men min var redan 8 när allergin började blossa upp rejält, så de tyckte inte utredning riktigt var värt det när skoven ändå var hanterbara med långa intervaller utan kortison samt att det verkade vara ngt mer komplicerat och svårutrett än foderallergi efter tester osv.

Så jag fick ge henne medicinen så med ngt lite annat. Det underlättade massor.

Fast även sen när hon var 13 och kortisonet inte tog utan hon fick gå över på Atopica ( och allergifoder som vanligt ändå såklart) så då fick jag ju inte ge minsta annat och kisse var svinjobbig att fånga in pga dagliga medicineringen och jag kände att gud - hur ska det här bli hanterbart, så hon vande sig faktiskt att acceptera det så medicineringen blev vettigt okomplicerad....

Men som sagt - jag VET hur jobbigt det är med allergi på katt - du har all min sympati 😞
 
@mackan planen är att det inte ska behövas kortison (hoppas hoppas hoppas!) så länge till. Vi måste "bara" komma på vad det är hon inte tål :crazy:
Jag tycker inte om att bråka med henne men det går rätt bra än så länge. Jag håller tummarna att det är övergående.

@Alexandra_W jo tror det finns som blötmat med. Ska kolla med veterinären!
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 354
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 712
Senast: jemeni
·
Övr. Katt Jag har under många år funderat på att skaffa katt, men inte vågat ta på mig det ansvaret. Möjligheten att få kattvakt är också...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
13 138
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 066

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp