Sår vid öronen

Skönt att kortisonet hjälper :):heart

ja, det är det! Jag försöker intala mig att en halv tablett dessutom är ganska lite, så det borde inte bli alldeles för mycket biverkningar. Men usch varje gång jag ska ge tabletten! Hon är visserligen inte långsint (än) men jag får jaga henne och hålla fast. Sen får jag inte klappa på en bra stund. :cry:
 
ja, det är det! Jag försöker intala mig att en halv tablett dessutom är ganska lite, så det borde inte bli alldeles för mycket biverkningar. Men usch varje gång jag ska ge tabletten! Hon är visserligen inte långsint (än) men jag får jaga henne och hålla fast. Sen får jag inte klappa på en bra stund. :cry:

Jag förstår dig precis! Frasse HATAR kortisontabletter. Som mest äter han 3 om dagen, inte roligt att tvinga i honom. Om ni ska fortsätta med kortison blir dom förhoppningsvis lättare att ge när / om ni slutar med eleminitionsdiet, så det går gömma den i något gott :)
 
Jag förstår dig precis! Frasse HATAR kortisontabletter. Som mest äter han 3 om dagen, inte roligt att tvinga i honom. Om ni ska fortsätta med kortison blir dom förhoppningsvis lättare att ge när / om ni slutar med eleminitionsdiet, så det går gömma den i något gott :)

Stackars Frassekatten :(

Jag kör med ingivare, det går snabbt och smidigt om än obehagligt. När hon får börja äta annat igen ska jag muta med godis.
 
  • Gilla
Reactions: Lii
ja, det är det! Jag försöker intala mig att en halv tablett dessutom är ganska lite, så det borde inte bli alldeles för mycket biverkningar. Men usch varje gång jag ska ge tabletten! Hon är visserligen inte långsint (än) men jag får jaga henne och hålla fast. Sen får jag inte klappa på en bra stund. :cry:

Så typiskt att du inte får ge nått annat. Min astmatiker får en slick kaviar efter varje "puffbehandling", jag är glad att jag har den möjligheten.
Hoppas verkligen att hon funkar på bara rätt foder och slipper kortisonet sen :heart
 
Nu ringde veterinären. Blodprov visade noll allergi mot typ allt som går att testa.
Så vi fortsätter med kortison och allergifoder ett tag till. Ska prova ett annat foder om det inte blir bättre.
 
Det finns en autoimmun sjukdom jag glömt vad den heter men som kan yttra sig sådär. En av mina förra katter hade den. Kortison hjälper (såklart)
 
Men usch, säg inte så :nailbiting: Håller tummarna för foderallergi tror jag.

Det är inte så jätteilla som det låter. Allergi är också en autoimmun sjukdom. Det där jag glömt vad det heter kommer i skov, och även om man inte lyckats räkna ut exakr varför vissa får det tror man på en allergisk komponent. Min katt fick ett skov kanske en gång per åt. Då fick han en injektion kortison av vet och så var det bra. Fick nån ”känning” kanske ytterligare en gång per år när man bara behövde bryta kliandet. I övrigt helt oberörd/symptomfri.
 
Det är inte så jätteilla som det låter. Allergi är också en autoimmun sjukdom. Det där jag glömt vad det heter kommer i skov, och även om man inte lyckats räkna ut exakr varför vissa får det tror man på en allergisk komponent. Min katt fick ett skov kanske en gång per åt. Då fick han en injektion kortison av vet och så var det bra. Fick nån ”känning” kanske ytterligare en gång per år när man bara behövde bryta kliandet. I övrigt helt oberörd/symptomfri.

Det låter odramatiskt :) jag hoppas veterinären kommer på vad det är!
 
@sthu tänker även sen att om det visar sig att ni trots allt behöver fortsätta med kortisonet så brukar man hitta en intervall där det går att ge mindre/ha paus några dagar osv.

Det viktiga med långtidsordination med kortison är dock att hålla det på rätt nivå dvs det behövs i regel anpassas så att man aldrig slutar tvärt osv.
 
Det finns en autoimmun sjukdom jag glömt vad den heter men som kan yttra sig sådär. En av mina förra katter hade den. Kortison hjälper (såklart)
Pemphigus foliaceus? Det är vad min katt har. Det är den vanligaste autoimmuna hudsjukdomen hos katt.

@sthu Om din katt får blåsor eller krustor så kan det definitivt vara värt att ta en biopsi på dessa för att se om det är pemphigus som spökar. Det kan yttra sig på lite olika sätt, men oftast börjar det vid öronen/nosen/ansiktet.

Rent spontant tror jag inte att det är vad din katt lider utav, men det kan ju ändå vara värt att ha i åtanke. :) (Vill du läsa mer om det rekommenderar jag dock inte att du utgår från min Älvas pemphigus-story. Hennes sjukdom har inte yttrat sig på det typiska sättet över huvud taget.)
 
Pemphigus foliaceus? Det är vad min katt har. Det är den vanligaste autoimmuna hudsjukdomen hos katt.

@sthu Om din katt får blåsor eller krustor så kan det definitivt vara värt att ta en biopsi på dessa för att se om det är pemphigus som spökar. Det kan yttra sig på lite olika sätt, men oftast börjar det vid öronen/nosen/ansiktet.

Rent spontant tror jag inte att det är vad din katt lider utav, men det kan ju ändå vara värt att ha i åtanke. :) (Vill du läsa mer om det rekommenderar jag dock inte att du utgår från min Älvas pemphigus-story. Hennes sjukdom har inte yttrat sig på det typiska sättet över huvud taget.)

Nej. Men nu kom jag på det. Eosinofilt granulom eller något liknande
 
Tycker det känns konstigt att ni ska fortsätta med det fodret om ni misstänker såren är pga foderallergi. För mig känns det spontant som att kisse även reagerar på detta foder.

Ja det tyckte jag med. Men vetten stod på sig. Jag litar ju på att han vet vad han gör.
 
  • Gilla
Reactions: Lii
Tycker det känns konstigt att ni ska fortsätta med det fodret om ni misstänker såren är pga foderallergi. För mig känns det spontant som att kisse även reagerar på detta foder.
Det kan ta flera veckor innan man ser resultat av foderbyte.
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 372
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 778
Senast: jemeni
·
Övr. Katt Jag har under många år funderat på att skaffa katt, men inte vågat ta på mig det ansvaret. Möjligheten att få kattvakt är också...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
13 161
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 070

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp