Sara Danius är död.

Jag blev också mycket illa berörd av nyheten. En person som verkade vara både otroligt intelligent och samtidigt vänlig. Så tomt det blev plötsligt.
 
Jag kan knappt minnas att jag någonsin har hört att media så starkt visar en bortgången kvinna som intellektuell.

Det känns väldigt fint.
Har gjort liknande reflektion. Intellektuell, intelligent, modig och rakryggad. Så där som det typiskt sett anstår män att bli beskrivna efter sin bortgång.

Sara Danius var exceptionell, men kanske skymtar ändå någon form av medveten kursändring där? Bara det i så fall också ytterligare ett fantastiskt arv efter denna makalösa kvinna.
 
Har gjort liknande reflektion. Intellektuell, intelligent, modig och rakryggad. Så där som det typiskt sett anstår män att bli beskrivna efter sin bortgång.

Sara Danius var exceptionell, men kanske skymtar ändå någon form av medveten kursändring där? Bara det i så fall också ytterligare ett fantastiskt arv efter denna makalösa kvinna.
Precis!

Och om det är en kursändring, vilket jag också drömmer om, så blir bilden av Danius som så makalös lite mattare med tiden. När vi så småningom blir lite vanare vid att kvinnor kan beskrivas på det sättet. (Inte ett ord om att hon var en god mor, lagade god mat och alltid stöttade de som behövde det.)

Marie Curie är det enda liknande exempel jag kommer på.

Jag tror jag måste leta lite efter eftermälen över tex Hannah Arendt, Simone de Beauvoir och kanske Golda Meir.

Och att de sa "feministisk kämpe" om Danius! Som om hela världen vore överens om att det är bra!
 
Jag kan knappt minnas att jag någonsin har hört att media så starkt visar en bortgången kvinna som intellektuell.

Det känns väldigt fint.
Lite tjat om hennes modeintresse och extravaganta klänningar och knytblusen men vet inte egentligen om det är så negativt faktiskt. Känns mera som det beskrivs som lekfullt och kreativt vilket ju är positiva egenskaper.
 
Lite tjat om hennes modeintresse och extravaganta klänningar och knytblusen men vet inte egentligen om det är så negativt faktiskt. Känns mera som det beskrivs som lekfullt och kreativt vilket ju är positiva egenskaper.
Jag har också tänkt på det, och landat ungefär där du har landat. Och det handlar ju uteslutande om kläder som hon bar i sina offentliga roller.

Kanske får Angela Merkel ett liknande eftermäle, när den dagen kommer? Hon är också cool med kläderna, fast på ett helt annat sätt. (57478536 kavajer i samma modell, olika material.)
 
Jag har sådan längtan efter min knutblus.
20191012_202747.jpg
 
Har idag lyssnat lyssnat på hennes sommarprat igen, lika imponerad som förra gången över hennes intellekt, skärpa och lagom sarkastiska pikar. Helt enastående.
Hennes bortgång påverkar mig mer än någon annan offentlig persons. Vila i våra minnen!
 
Jag tycker om Katarina Wennstams ordval: den andständiga sekreteraren i Akademien

Jag kände till alldeles för liteom Sara Danius innan allt som hände i Svenska Akademien under 2017-2018 - men hon var hela tiden den anständiga - den rakryggade, den som kort och gott gjorde alla rätt.

Fan och skit- vi behöver fler som hon
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Läste precis att Sara Wedlund är död, så tragiskt. Trots sin korta löparkarriär gjorde hon ett mycket stort avtryck och var en...
Svar
10
· Visningar
3 449
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Hopphästen Butterfly Flip är död vid 30 års ålder. Malin Baryard-Johnsson uttrycker den stora sorgen efter sin stjärnhäst. ”Vila i frid...
Svar
0
· Visningar
320
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Hästmänniskan Hejsan! Jag är en tjej på fjorton år som verklgen brinner för hästar. Tyvärr har jag nyss fått reda på att många utnyttjar ungdomarinom...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
8 387
Senast: morgaine
·
Kropp & Själ Det här tycker jag är lite roligt. Det känns som att barnmorskorna har förnekat att vissa får sämre humör av p-piller och jag var...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 769
Senast: Aroma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Problemhund
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Hage
  • Bildtråden

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp