Såromläggning på helger

Wille

Trådstartare
Jag har en böld på ryggen och det är fortfarande oklart om den tänker gå tillbaka eller spricka. Hur som helst är jag på vc dagligen och får en ny alsolspritskompress. Idag frågade jag hur man gör på helgen och svaret var att man inte lägger om på helgen. Man lägger om på fredagen och sen får man komma på måndagen nästa gång.

Kan det verkligen vara sant? Det känns liksom inte klokt alls. Hur gör andra vid sår som behöver läggas om dagligen? Är det bara folk med familj som kan få hjälp då?
 
Jag har en böld på ryggen och det är fortfarande oklart om den tänker gå tillbaka eller spricka. Hur som helst är jag på vc dagligen och får en ny alsolspritskompress. Idag frågade jag hur man gör på helgen och svaret var att man inte lägger om på helgen. Man lägger om på fredagen och sen får man komma på måndagen nästa gång.

Kan det verkligen vara sant? Det känns liksom inte klokt alls. Hur gör andra vid sår som behöver läggas om dagligen? Är det bara folk med familj som kan få hjälp då?

De som har beviljat hemsjukvårdsinsatser får omläggning på helgerna.
 
Jag har en böld på ryggen och det är fortfarande oklart om den tänker gå tillbaka eller spricka. Hur som helst är jag på vc dagligen och får en ny alsolspritskompress. Idag frågade jag hur man gör på helgen och svaret var att man inte lägger om på helgen. Man lägger om på fredagen och sen får man komma på måndagen nästa gång.

Kan det verkligen vara sant? Det känns liksom inte klokt alls. Hur gör andra vid sår som behöver läggas om dagligen? Är det bara folk med familj som kan få hjälp då?
Finns det någon vårdcentral som har helgöppet/akutöppet/jouröppet (eller vad det nu kan tänkas heta) på annan ort, kanske? I annat fall förmodar jag att din vårdcentral har bedömt att din böld inte behöver få ny kompress varje dag :confused: ?
 
Jag har en böld på ryggen och det är fortfarande oklart om den tänker gå tillbaka eller spricka. Hur som helst är jag på vc dagligen och får en ny alsolspritskompress. Idag frågade jag hur man gör på helgen och svaret var att man inte lägger om på helgen. Man lägger om på fredagen och sen får man komma på måndagen nästa gång.

Kan det verkligen vara sant? Det känns liksom inte klokt alls. Hur gör andra vid sår som behöver läggas om dagligen? Är det bara folk med familj som kan få hjälp då?

I de fall det bedöms indicerat får man omläggning av hemsjukvård helgtid. Ditt fall låter ändå rätt så modest?
 
Jag har en böld på ryggen och det är fortfarande oklart om den tänker gå tillbaka eller spricka. Hur som helst är jag på vc dagligen och får en ny alsolspritskompress. Idag frågade jag hur man gör på helgen och svaret var att man inte lägger om på helgen. Man lägger om på fredagen och sen får man komma på måndagen nästa gång.

Kan det verkligen vara sant? Det känns liksom inte klokt alls. Hur gör andra vid sår som behöver läggas om dagligen? Är det bara folk med familj som kan få hjälp då?
Om det är så att man har ett sår som kräver omläggning varje dag så ska man få hemvård beviljat, ibland hittar man andra lösningar till exempel om man har ett nära samarbete med närsjukhus så kan man få gå dit och få hjälp en viss tid.
 
Behöver den verkligen läggas om dagligen?
Få sår behöver det. Jag lägger om sår i mitt jobb och nästan alla har såromläggning 2-3 dagar/v och då pratar vi rejäla sår i vissa fall.
Endast svåra sittsår läggs om dagligen.
 
De som har beviljat hemsjukvårdsinsatser får omläggning på helgerna.
Och det har ju inte jag.
Finns det någon vårdcentral som har helgöppet/akutöppet/jouröppet (eller vad det nu kan tänkas heta) på annan ort, kanske? I annat fall förmodar jag att din vårdcentral har bedömt att din böld inte behöver få ny kompress varje dag :confused: ?
Inte vad jag vet.

Behöver den verkligen läggas om dagligen?
Få sår behöver det. Jag lägger om sår i mitt jobb och nästan alla har såromläggning 2-3 dagar/v och då pratar vi rejäla sår i vissa fall.
Endast svåra sittsår läggs om dagligen.

Jag känner rätt stort obehag inför att kanske ha en nyligen tömt böld inför helgen och inte kunna ha koll på det.
 
Och det har ju inte jag.

Inte vad jag vet.



Jag känner rätt stort obehag inför att kanske ha en nyligen tömt böld inför helgen och inte kunna ha koll på det.
Jag förstår att det kan kännas jobbigt men tyvärr får du nog lita på att vården gör rätt bedömning i att lägga om på Fredag och sen Måndag.
Det är inte alltid bra att pilla för mycket i sånt här.
Annars får du ta dig till en annan, jouröppen vårdcentral. Men jag har full förståelse till att man inte tar emot en såromläggning under en helg. Specielt inte i tungt belastade Covidtider.
 
Min erfarenhet är också att man måste vara "hemsjukvårdare" då. Tänker lika som @Fetaost att vården troligtvis gjort en rimlig bedömning hur ofta omläggning krävs.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har lite lösa funderingar kring sjukperiod och krav på sjukintyg (från dag 8). Vilka frånvarodagar räknas? Vad jag förstår räknas...
Svar
4
· Visningar
629
Fordon Fredagen 15 september köpte jag en bil av en bilfirma. Den var nybesiktigad, kamremmen bytt, rostfri, bra sommardäck och ok vinterdäck...
18 19 20
Svar
384
· Visningar
24 898
Senast: ptr
·
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 463
  • Artikel
Dagbok Livet som 50+kvinna Jag ramlade av hästen i våras. Hade precis köpt ny säkerhetsväst. Gjorde förbannat ont och jag fick åka in till...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 133

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp