Bukefalos 28 år!

sårskada på häst

daschni

Trådstartare
för 14 dagar sedan hittade jag min häst på 3 ben i hagen. Hon hade ett stort fult sår och var jätte halt..

Veterinär tillkallades och han sydde en del av såret för att skydda senan.
Hon fick ordinerad boxvila i 12 dagar och penicillin/antibiotika kur och bandagerat ben.

I onsdags fick hon slippa boxen och gå ut igen. Hon är inte halt nu, men går inte helt rent, men de e ju för att de spänne roch är lite ömt.
Hållt regelbunden kontakt med vet och han säger att de kommer läka men kommer ta tid.
Han ville att de skulle va bandagerat ett tag men sen få luftas.
nu blir ja så nojjig, utan bandage känns de som bakterier och flugor kommer gå på såret, och med bandage känsn de som de kommer bli knall fuktigt å ingen chans till luftning. känner mig förvirrad:crazy:
kollade såret idag och vet inte helt, (jag har ALDRIG haft sårskada på häst så jag har ingen aning om hur de skall se ut... nu efter 14 dagar...
skall ringa veterinären på måndag igen för uppdatering,,,
men vad tror ni? :nailbiting:

så här såg de ut från början. 20:e juli
1063292_10153037399605057_1521390483_n.jpg


25:e juli 5 dagar senare
1081547_10153044589630057_805673381_n.jpg


29.e juli (9dagar)
1012051_10153057041150057_1581744617_n.jpg


och detta var idag 2:e augusti 14 dagar
600823_10153070822925057_1617978653_n.jpg

969775_10153070823555057_60272247_n.jpg

1009814_10153070825375057_2059152449_n.jpg

600823_10153070822925057_1617978653_n.jpg

svallkött?????
 
Sv: sårskada på häst

Är det en dv som kommit till ditt stall och tittat? Är det röntgat? Jag tänker eftersom det är ett öppet sår att inte lederna i hasen blir infekterade, för det är på ett bakben va?
Jag var med om detta med min häst förra året, hon fick ett sår vänster fram som läkte fint, men det visade sig sen att bakterier tagit sig in i leden vilket ledde till en ledinfektion.
Även om såret inte är särskilt nära någon led så kan de drabbas ändå!
Menar inte att skrämmas men jag vet hur illa det kan gå så vill bara berätta för dig att verkligen ta det säkra före det osäkra och åka till en klinik (om du inte redan varit det) och få det röntgat!
Hoppas det ordnar sig!
 
Sv: sårskada på häst

ja de va DV som kom ut....
det är inte röntgat.
ja det är på ett bakben :( men tanken har allt slagit mig.. men ville se hur de dåg ut efter medicinering o boxvil var avslutat.
så när ja kolla på såret idag så såg de liksom bubbligt ut. är det svallkött??
och eftersom de är öppet sår fort, och det har vätskat en del (ser man när man byter bandaget) så blir ja nojjig. vet sa att de inte var nån fara, men vi skulle ändå höras på måndag... uff blir jätte nojjig nu..
hade haft hästen i 1 vecka när det hände :(
 
Sv: sårskada på häst

Det är svallkött som börjat bildas. Har just ett stort sår på min häst med så jag vet hur det är. Du kan ta procell salva, googla på nätet så hittar du hemsidan, o lägga på o sen kompress o bandage. Då hålls såret fuktigt, som är senaste rönen om läkning av sår, och flugor o skit kommer inte åt. Eller så kan du prova Aloe Vera o kompress o bandage. Samma funktion. Jag har testat bägge o tycker det är bättre med Procell som håller svallköttet borta. Lyckas du inte med detta så måste du ringa veterinär o få Lotagen utskrivet, det "bränner" bort svallkött.

Håll det bandagerat tills värmen o flugorna är borta annars lär du få ett litet helvete.
 
Sv: sårskada på häst

Jag tycker såret ser ut att vara på god väg att läka fint!
Numer har man gått ifrån det där med att sår ska luftas, eftersom man upptäckt att sår faktiskt läker bättre om ytan är fuktig. (Däremot är det förstås inte bra för den omgivande, hela huden att vara fuktig eftersom den kan luckras upp lite av fukt. Vid vätskande sår måste man därför ha ett absorberande lager utanpå kompressen över såret).

På de senaste bilderna ser det mycket riktigt ut som svallkött. Idag är Lotagenbehandling omodernt, istället skär man bort svallköttet med en liten kniv. Det blöder, men eftersom svallköttet inte har några nerver gör det inte ont.
Jag tycker inte att du ska börja experimentera med olika salvor själv, utan gör som du tänkt och prata med veterinären på måndag.
 
Sv: sårskada på häst

tack alla =)

ang svallkött, för mej är det helt okänt,
vad är det egentligen?
är det farligt om dte blir svallkött?
vad jag förstått behövs veterinär tas ut för att ta bort svallkött?
eller har jag fel? :)
 
Sv: sårskada på häst

Svallkött är inte farligt med kan se otäckt ut. Det värsta jag sett var för många år sen på häst som fastnat i taggtråd och vid läkningen hade fått svallkött i storlek blomkålshuvud på benet. Men det torkade ihop med tiden och föll av, fast hästen fick aldrig någon päls där igen.

Mindre så med svallkött kan man bränna med lapis, fråga veterinären om det är lämpligt i det här fallet. Men annars så brukar man inte göra så mycket mer än att låta det sitta för att så småningom torka ihop och försvinna/bli mindre. Ja det kan hända att om det väldigt mycket att man skär bort det för att få finare kanter på såret så att det kan läka. Men att döma av dina bilder så är det inte aktuellt på häst. Återigen så din veterinär som kan se hästen på plats den bästa att fråga.
 
Sv: sårskada på häst

tack alla =)

ang svallkött, för mej är det helt okänt,
vad är det egentligen?
är det farligt om dte blir svallkött?
vad jag förstått behövs veterinär tas ut för att ta bort svallkött?
eller har jag fel? :)

Precis vad jag tänkte när jag såg bilden på annat ställe, det kommer att bli svallkött:(. men det är ju som sagt inte farligt men fult.
 
Sv: sårskada på häst

Om det hade gått in i leden hade din häst varit akut sjuk vid detta laget ;)
Minst sagt .

Jag tycker utifrån bilderna att det ser ut att läka fint . Jag hade dock gärna tagit ut vet igen för en koll ang vidare bedömning , ordination , ev bedömning av svallkött osv . Kostar lite i sammanhanget ...

Ang dina frågor så håll såret från flugor ute till varje pris . Byt bandage varje dag innan utsläpp om du är orolig , och låt det lufta inne varje natt inne på stall . Gärna utan bandage nattetid på stall , optimalt .
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver hjälp! Jag har en 1-åring SWB som i början av juli gjorde illa sig i hagen. Veterinär kom ut och konstaterade att det...
2
Svar
28
· Visningar
3 953
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Var inne på klinik med min häst, som varit svullen i ett bakben (insidan nedanför has till kota) i ett par dagar, idag. På...
Svar
7
· Visningar
2 032
Senast: Sirap
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
3 887
Hästvård Min älskade häst har varit halt nu ett bra tag och trots stort förtroende för min veterinär hade det varit skönt att höra andra...
Svar
8
· Visningar
2 133
Senast: lett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp