Anledningen till att jag använder Socatylsalva är att jag inte vill stalla upp en häst som har fått ett litet ofarligt sår som inte går att skydda m bandage eller täcke under betesperioden. Det jag ju då måste se till är att flugorna inte gör det lilla ofarliga såret till ett större infekterat och potentiellt farligt sår. Socatylsalva går att lägga på ett färskt sår, den stelnar, torkar ut såret och blir som en sårskorpa = inga flugor i såret. Att den innehåller sulfa är för mig oväsentligt. Det är sättet salvan fungerar på jag gillar. Finns det samma salva utan antibiotika i är det suveränt! Vad heter den i så fall? Skaffar den bums!
Zinkpasta
 
Det är sen några år nya rön för sårläkning.

INGEN lokalbehandling med antibiotika. Dvs släng allt vad socatyl och streptocillin heter.

Sår ska läka fuktigt. Dvs om det sitter så att det går att bandagera - gör det. Dygnet runt. Bäst är om bandaget kan sitta 3-5 dagar innan byte.

Tvätta med koksalt och helst inget annat. (ibland kan man behöva tvätta med mild tvål dock).

Välj kompress efter sårtyp.

Honungssalva, med manukahonung/medicinsk honung - tyvärr inte vanlig honung, är kanon. Finns kompresser med honung med.

Så, beroende på läkningsbild kan veterinärbesök vara på sin plats. Annars om det ser fint ut men bara läker sakta så ändra sårvården.

Det behövs absolut inte manukahonung eller medicinsk honung! Det är helt fel, en vanföreställning faktiskt! All senare forskning visar att vanlig svensk obehandlad honung är lika effektiv när det gäller sårläkning som manukahonung.
Min man är biodlare och bitillsyningsman sedan flera år och mycket insatt i detta. Av någon anledning propagerades det stort för manukahonung för några år sedan. Forskning kring honungens bakteriedödande egenskaper blir allt viktigare i takt med att bakterier blir resistenta mot antibiotika, och det man ser är att vanlig honung som inte är värmebehandlad är mycket effektiv. Alltså svensk honung med sigill. Det borgar för att den inte är värmebehandlad, vilket det mesta av den importerade är.
Nu ska jag inte uppta den här tråden med detta mer. Ville bara rätta till en felaktig information.
 
Anledningen till att jag använder Socatylsalva är att jag inte vill stalla upp en häst som har fått ett litet ofarligt sår som inte går att skydda m bandage eller täcke under betesperioden. Det jag ju då måste se till är att flugorna inte gör det lilla ofarliga såret till ett större infekterat och potentiellt farligt sår. Socatylsalva går att lägga på ett färskt sår, den stelnar, torkar ut såret och blir som en sårskorpa = inga flugor i såret. Att den innehåller sulfa är för mig oväsentligt. Det är sättet salvan fungerar på jag gillar. Finns det samma salva utan antibiotika i är det suveränt! Vad heter den i så fall? Skaffar den bums!

Zinksalva. Tar plaster sårspray med tjära. Snögg.

Tre antibiotikafria alternativ.
 
Det behövs absolut inte manukahonung eller medicinsk honung! Det är helt fel, en vanföreställning faktiskt! All senare forskning visar att vanlig svensk obehandlad honung är lika effektiv när det gäller sårläkning som manukahonung.
Min man är biodlare och bitillsyningsman sedan flera år och mycket insatt i detta. Av någon anledning propagerades det stort för manukahonung för några år sedan. Forskning kring honungens bakteriedödande egenskaper blir allt viktigare i takt med att bakterier blir resistenta mot antibiotika, och det man ser är att vanlig honung som inte är värmebehandlad är mycket effektiv. Alltså svensk honung med sigill. Det borgar för att den inte är värmebehandlad, vilket det mesta av den importerade är.
Nu ska jag inte uppta den här tråden med detta mer. Ville bara rätta till en felaktig information.

Intressant. Enligt de studier jag läst så är det inte samma sammansättning på vanlig och manuka, och man får inte samma verkan. Däremot finns en studie på vanlig färsk som är lovande och där de söker ekonomiskt stöd för att forska vidare. Men den är den enda jag hittat som ger stöd för det du skriver. Du får jättegärna skicka ett PM med den studien som visar samma effekt på "vanlig" honung :)
(Jag föredrar ju lokalproducerat framför importerat om inte annat och manukan åker ju över halva jordklotet)
 
Det behövs absolut inte manukahonung eller medicinsk honung! Det är helt fel, en vanföreställning faktiskt! All senare forskning visar att vanlig svensk obehandlad honung är lika effektiv när det gäller sårläkning som manukahonung.
Min man är biodlare och bitillsyningsman sedan flera år och mycket insatt i detta. Av någon anledning propagerades det stort för manukahonung för några år sedan. Forskning kring honungens bakteriedödande egenskaper blir allt viktigare i takt med att bakterier blir resistenta mot antibiotika, och det man ser är att vanlig honung som inte är värmebehandlad är mycket effektiv. Alltså svensk honung med sigill. Det borgar för att den inte är värmebehandlad, vilket det mesta av den importerade är.
Nu ska jag inte uppta den här tråden med detta mer. Ville bara rätta till en felaktig information.
Klart att man propagerde för "medicinshonung". För snacka om dyr honung och tyvärr lever mycket av den propagandan kvar och folk betalar onödigt mycket för honung av ganska dålig kvalitet.
Ja jag gick på det själv i början och köpte av den, ingen höjdare och definitivt inte värt pengarna.

Men honung är känt för sin förmåga att läka sår m m ända sedan det gamla Egypten bara det att att modern forskning först nu börjat intressera sig för det.
 
Nu måste jag tillägga en sak; den bästa honungen när det gäller sårläkning är den som tas direkt ur kupan och som inte har täckts med vax av bina. Den innehåller fortfarande mjölksyrebakterier som tillsammans med honungens andra antibakteriella egenskaper bekämpar infektionen. Det finns 10-12 olika sorters mjölksyrabakterier i sådan honung, och var och en av dessa angriper olika områden på bakterierna.
Har man inte tillgång till sådan honung är vanlig icke upphettad honung också bra, men i den liksom i t ex manukahonung missar man mjölksyrabakterierna.
Alexandra W, pm kommer!
 
..... man har forskat just på det som ts beskriver, svårläkta sår på hästar. Sår som har behandlats med antibiotika och andra traditionella behandlingsmetoder utan att läka.
När man då har behandlat med färsk honung som bina inte hunnit täcka med vax har såren läkt helt inom ganska kort tid. Detta är forskning som bedrivs av forskare vid Lunds universitet.
 
Nu måste jag tillägga en sak; den bästa honungen när det gäller sårläkning är den som tas direkt ur kupan och som inte har täckts med vax av bina. Den innehåller fortfarande mjölksyrebakterier som tillsammans med honungens andra antibakteriella egenskaper bekämpar infektionen. Det finns 10-12 olika sorters mjölksyrabakterier i sådan honung, och var och en av dessa angriper olika områden på bakterierna.
Har man inte tillgång till sådan honung är vanlig icke upphettad honung också bra, men i den liksom i t ex manukahonung missar man mjölksyrabakterierna.
Alexandra W, pm kommer!

Om jag inte minns alldeles galet så var det just sån honung, med mjölksyrabakterierna kvar, som den svenska studien visade hade väldigt, väldigt lovande effekt. Men där de behöver mer pengar för att forska vidare =)
Slutar väl med att man får bli biodlare också =)

Ett problem med manuka är att majoriteten av det som säljs som det tydligen INTE är det när de väl testar den... =/

Lite knapplån
Jag har enbart använt manukahonung, i medicinska produkter. Alltså i salva från veterinären. Fungerat fantastiskt bra. Har faktiskt provat helt vanlig honung för att se om det gick lika bra, men det gjorde det tyvärr inte (använde vanlig honung i burk från lokal biodlare). Sen exakt vad det säger är ju begränsat - men jag shoppade på mig lite tuber honungssalva (veterinär dito) på rea häromsistens, så jag står mig.
 
..... man har forskat just på det som ts beskriver, svårläkta sår på hästar. Sår som har behandlats med antibiotika och andra traditionella behandlingsmetoder utan att läka.
När man då har behandlat med färsk honung som bina inte hunnit täcka med vax har såren läkt helt inom ganska kort tid. Detta är forskning som bedrivs av forskare vid Lunds universitet.

Precis, och det är där de söker mer pengar för att forska vidare. Men det är INTE samma sak i studien som "vanlig honung" i meningen den man kan köpa av affären/odlaren. Därför jag protesterade mot att det går lika bra med vanlig honung =)

Den studien är enormt fascinerande - honungen slog ut MRSA tom! =)
 
Måste förtydliga: svensk honung med sigill, som man köper i affärerna, är inte upphettad och innehåller levande organismer som är mycket bra för sårläkning. Men bina har täckt den med vax, så mjölksyrabakterierna har hunnit dö i olika grad. Samma sak med manukahonungen. Täckt med vax, innehåller inte de här fantastiska mjölksyrebakterierna.
Däremot: vanlig svensk honung som är helt färsk och inte hunnit täckas med vax innehåller dessa mjölksyrebakterier som samarbetar för att döda sjukdomsbakterier.
Biodlare är ofta villiga att sälja sådan honung, om man har någon sådan i närheten.
 

Snögg är Guds gåva till klanthästar - hästplåster! ;)

Skämt åsido, det är som tunt skumgummiplåster enkelt förklarat. Det klistrar fast - så man måste lägga en kompress av något slag mot såret - och sen sitter det där. Skyddar mot insekter och smuts men andas. Kan användas mitt på bogen eller på ett ben eller var man vill. Klipps i så stor bit du vill ha.

OBS att det finns snögg soft och snögg polster. Det är det som heter polster man ska ha, som klistrar.

Ursprungligen togs det fram som spenbandage till kor. Ibland trampar korna på en spene och får sår. Ni kan ju gissa själv hur lätt en spene är att bandagera, dessutom ligger de mot underlaget när kon ligger. Snögg löser det - och en hel massa annat.
 
Tyvärr är det inte alla apotek som har eller ens kan beställa hem rätt sort. apotek hjärtat tex har bara den som heter soft. Den klistrar INTE på päls och hud.

Men om man googlar snögg animal polster så hittar med var man kan köpa på nätet :)
Jag bor ju där Ultunaapoteket har sånt så jag antog att andra ställen också har ;). Men tydligen inte. Vetten hade en lång utläggning med demonstration i måndags om allt sånt där.:up:
 
Jag bor ju där Ultunaapoteket har sånt så jag antog att andra ställen också har ;). Men tydligen inte. Vetten hade en lång utläggning med demonstration i måndags om allt sånt där.:up:

Lite skillnad på det Apoteket och "vanliga". Men de har ja - finns att köpa inne på Ultuna med, i hästreceptionen :)
 
Ska testa! Har en unghäst som pillar på allt - klarar att knäppa upp sitt eget täcke fram utan att förstöra det! Hon får bli testpilot!
 
Om jag inte minns alldeles galet så var det just sån honung, med mjölksyrabakterierna kvar, som den svenska studien visade hade väldigt, väldigt lovande effekt. Men där de behöver mer pengar för att forska vidare =)
Slutar väl med att man får bli biodlare också =)

Ett problem med manuka är att majoriteten av det som säljs som det tydligen INTE är det när de väl testar den... =/

Lite knapplån
Jag har enbart använt manukahonung, i medicinska produkter. Alltså i salva från veterinären. Fungerat fantastiskt bra. Har faktiskt provat helt vanlig honung för att se om det gick lika bra, men det gjorde det tyvärr inte (använde vanlig honung i burk från lokal biodlare). Sen exakt vad det säger är ju begränsat - men jag shoppade på mig lite tuber honungssalva (veterinär dito) på rea häromsistens, så jag står mig.
Manukahonung är vanlig honung där bina flugit på manukabusken, som är nya zealands motsvarighet till Australiens teatree, så det går lika bra med opastöriserad honung med teatreetinktur i. kommer från min bästa vän som är yrkesbiodlare och är lärare i biodling för jordbruksverkets utbildningar och har varit i nya zealand på studiebesök hos deras biodlare. (om nu ni vill ha källhänvisning :) )
 
Manukahonung är vanlig honung där bina flugit på manukabusken, som är nya zealands motsvarighet till Australiens teatree, så det går lika bra med opastöriserad honung med teatreetinktur i. kommer från min bästa vän som är yrkesbiodlare och är lärare i biodling för jordbruksverkets utbildningar och har varit i nya zealand på studiebesök hos deras biodlare. (om nu ni vill ha källhänvisning :) )

Jag föredrar det som det finns studier på. Men jag tror området honung kommer utvecklas enormt. Och om säg 5 år kommer man ha en helt annan kunskap och mest troligt hittat än fler fördelar med ännu mer honung!

Jag skyr Tea tree oil, så skulle inte ha honung med tillsat Tea tree, oavsett sort, i sår.

Däremot om - när - de får fram en produkt av vanlig honung från binas honungsmagar, den med mjölksyrebakterier, då ska jag köpa den oavsett pris. För ett stort minus med manuka är att den transporterats över halva jordklotet. Jag föredrar om det finns möjlighet närproducerat :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
743
Senast: Fazeem
·
Hästvård I maj skadade sig min häst. Hon fick ett rejält sår precis ovanför hoven som går nästan runt hela benet. Såret gick in till skelettet...
Svar
4
· Visningar
1 031
Senast: Lis88
·
Hästvård Hade en distriktsveterinär ute hos min häst igår på grund av en sårskada som inte vill läka ordentligt. Skadan fick han för snart 2...
Svar
2
· Visningar
1 667
Senast: Luleå
·
Hästvård Jag skulle behöva lite råd. Min häst fick för ganska precis 3 veckor sedan en spark på hasen. Ett ganska stort sår i mina ögon eftersom...
Svar
10
· Visningar
6 672
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp