Sås to be, or not to be?

Är sås livet?


  • Antal omröstningsdeltagare
    210
  • Omröstning stängd .
Tipsar om Oatlys Imat. Det står att den är kylvara men det fungerar utmärkt att ha den i skafferiet. Finns även i 3dl-förpackningar. Några såna som backup så vet man att man kan göra sås när man behöver.
Alltså pulver går ju också bra så klart!! Men om man nu vill göra en sås som man inte har pulver för och inte har grädde hemma.
Angående smöret hänvisar jag till @Jeffery s tråd.
Bra tips, men pallar inte bismaken av havre (även om det nu var 3 år sedan jag provade sist - kanske finns det alternativ med mindre tydlig havre idag) . Men det finns andra alternativ, är lite tveksam bara inför dem också.

https://www.dabas.com/productsheet/07392672003537
 
Tipsar om Oatlys Imat. Det står att den är kylvara men det fungerar utmärkt att ha den i skafferiet. Finns även i 3dl-förpackningar. Några såna som backup så vet man att man kan göra sås när man behöver.
Ja det är lite lustigt det där, eftersom det packas i en förpackning som brukar användas just för produkter som inte behöver kylas.
 
Jag väljer mellanmjölkens väg. Jag äter gärna sås, till vissa rätter är det ett måste — till andra kan det kvitta.

En hemlagad aioli med massor (!) med vitlök till sommarens grillade skaldjur är nog bland det bästa!
 
På tal om sås! Jag har inte hittat världens bästa recept på egen aioli/vitlökssås. Åt en på restaurang igår som var TO DIE FOR, men har själv inte riktigt lyckats. Tips tack! :love:
 
På tal om sås! Jag har inte hittat världens bästa recept på egen aioli/vitlökssås. Åt en på restaurang igår som var TO DIE FOR, men har själv inte riktigt lyckats. Tips tack! :love:

Var den typ ”vit och lättflytande aioli a la Delikatessfabriken” (om du provat den) eller tjockare och gulare?
 
Var den typ ”vit och lättflytande aioli a la Delikatessfabriken” (om du provat den) eller tjockare och gulare?
Delikatessfabriken är helt okej som färdigsås. :) konsistensen är helt oviktig, det är smaken jag är ute efter! Jag vet att aioli och vitlökssås inte är samma sak men jag saknar det perfekta receptet på båda två!
 
Delikatessfabriken är helt okej som färdigsås. :) konsistensen är helt oviktig, det är smaken jag är ute efter! Jag vet att aioli och vitlökssås inte är samma sak men jag saknar det perfekta receptet på båda två!

Jag gillar också Delikatessfabrikens, även Jävligt Gott har en väldigt god vitlökssås :)

För en hemlagad aioli däremot använder jag en Tupperware vispmojäng (mycket huslig, bra förklarat). Blandar först 6 klyftor pressad vitlök och tre äggulor. Droppar i ca 1,5 dl rapsolja under långsam vispning. Smaksätter med lite citron eller lime, salt och vitpeppar. Saffran är också gott!

Säkert inte det ultimata aiolireceptet, men jag gillar’t och det brukar gå fett hem hos alla middagsgäster.
 
Jag gillar också Delikatessfabrikens, även Jävligt Gott har en väldigt god vitlökssås :)

För en hemlagad aioli däremot använder jag en Tupperware vispmojäng (mycket huslig, bra förklarat). Blandar först 6 klyftor pressad vitlök och tre äggulor. Droppar i ca 1,5 dl rapsolja under långsam vispning. Smaksätter med lite citron eller lime, salt och vitpeppar. Saffran är också gott!

Säkert inte det ultimata aiolireceptet, men jag gillar’t och det brukar gå fett hem hos alla middagsgäster.

Jag gillar fransk senap i och tycker om det här receptet https://www.ica.se/recept/snabb-aioli-724178/
Tack för tipsen, jag får testa båda!
 
På tal om sås! Jag har inte hittat världens bästa recept på egen aioli/vitlökssås. Åt en på restaurang igår som var TO DIE FOR, men har själv inte riktigt lyckats. Tips tack! :love:
ett tips är att pressa i färsk vitlök. Och rosta färsk pressad vitlök i kastrull och ha i den också. Så får du hela spektrat av vitlökssmaker.
 
20230127_192102.jpg


Smördegsknytte med lammfilé, svamp, ädelost och ädelostsås.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag hittade en dikt som jag tycker är så klok och så vacker att jag vill dela den med någon. Har även bett min svägerska läsa den på...
Svar
2
· Visningar
702
Senast: Mineur
·
L
  • Artikel
Dagbok Idag var det ett år sen min hund Bella dog 💔 Och jag kommer nästan inte håg det 💔 Förlåt förlåt förlåt älskade Bella för att jag har...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 348
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag skrev dethär igår kväll när jag hade panik och ALLT bara var förmycket i huvudet. Så sa den personalen som var med mig att jag kunde...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 978
Senast: Voeux
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 893
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp