Sås to be, or not to be?

Är sås livet?


  • Antal omröstningsdeltagare
    210
  • Omröstning stängd .
Jag tycker sås är viktigare än att bli utan, så jag sällar mig till kören som helt klart ser poängen med att ha pulversåser. En del vackra dagar står man där utan rätt råvaror till såsen och med lite enkel pulvermagi och eget brunnsvatten så har man en sås som förgyller rätten.
Den dag smör grädde och cf inte finns i min kyl den dagen är det nog dags att lämna in..
 
Sås är inget måste för att maten ska kunna ätas. Men herreg*d vilken skillnad på nivå det kan bli. Förra helgen slog jag en bea som avnjöts med en hängmörad entrecote. En dröm! Men även en pulversås kan höja en annars medioker råvara flera steg. I båten har jag t ex mer begränsade möjligheter att koka sås och där är pulversåser tillåtna. Hemma däremot kokas all sås från grunden.

Sen räknar jag tzatziki, hommous, baba ganoush, yogurt, sky, vinägrett, kryddsmör och därtill liknande anrättningar som sås.
 
Under mina första tjugo år i livet undvek jag blöt och/eller blandad mat. Det innefattade bland annat sås, gryta, gratäng, soppa. Vissa undantag fanns, till exempel hollandaisesås till fisk. Jag älskade, och älskar fortfarande, kokt potatis bara som den är utan något till.

Numera äter jag det mesta och kan till och med uppskatta sås. Min man gör exempelvis en fantastisk pepparsås som är god till kött.

Dressing till sallad är fortfarande ett stort nej. Det blir bara blött och kallt.
Jag har svårt för vissa konsistenser och ibland såser. Olika typer av vit sås till pasta har jag svårt för ibland till exempel, men stuvade makaroner går visst bra. 😅
Bäst är det ofta när såsen serveras på sidan om. :heart
 
Jag älskar sås. Det kan gömma medioker mat, och förhöja bra mat.

Jag kan äta nästan vad som helst om jag får sätta majonäs på.
 
Även om man kryddar den och har den på mat? Eller även utan att krydda den då om man har den på mat. Tråden, hjälp mig! Visst är yoghurt på mat att betrakta som sås??

Tar du en klick yoghurt från burken och lägger på din tallrik, så har du en klick yoghurt på tallriken.
Tar du en klick yoghurt och lägger i en skål, drar ett varv med pepparkvarnen och rör runt, så har du en yoghurtsås.
Universiell lag.

;) ;)
 
Tar du en klick yoghurt från burken och lägger på din tallrik, så har du en klick yoghurt på tallriken.
Tar du en klick yoghurt och lägger i en skål, drar ett varv med pepparkvarnen och rör runt, så har du en yoghurtsås.
Universiell lag.

;) ;)
Jag ser ingen anledning att säga emot. Även om jag tycker att en klick yoghurt ibland kan få räknas som latmask-sås i de fall man egentligen skulle rört i lite peppar men inte orkade.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag hittade en dikt som jag tycker är så klok och så vacker att jag vill dela den med någon. Har även bett min svägerska läsa den på...
Svar
2
· Visningar
702
Senast: Mineur
·
L
  • Artikel
Dagbok Idag var det ett år sen min hund Bella dog 💔 Och jag kommer nästan inte håg det 💔 Förlåt förlåt förlåt älskade Bella för att jag har...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 348
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag skrev dethär igår kväll när jag hade panik och ALLT bara var förmycket i huvudet. Så sa den personalen som var med mig att jag kunde...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 978
Senast: Voeux
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 892
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp