Sås to be, or not to be?

Är sås livet?


  • Antal omröstningsdeltagare
    210
  • Omröstning stängd .
I-love-LAMP.jpg


Ryktet säger att Shakespeare blev inspirerad till Hamlets monolog "To be or not to be" efter att ha blivit förvägrad sås när han slagit sig ner för att äta sin kvällsmåltid på en enkel taverna. Att inte ha en sås som binder ihop maträtten, är att likställas med en tragedi och kan ge upphov till några av de svåraste existentiella frågorna som mänskligheten stött och blött under vår livstid. Sås har under historiens gång ibland haft ett dåligt rykte, särskilt efter att familjen Borgia spred skräck i Italien genom att bjuda meningsmotståndare på - just det - förgiftad sås. Folk dog som flugor av marinara och bagna cauda vid påvens middagsbord. Men nog hade Gud ett sinne för humor när Alexander VI själv dog av förgiftad svampstuvning (också räknad som sås /adm.). I flera regioner bannlystes därför alla tänkbara former av sås efter påvens död, vilket blev uppkomsten till de berömda sås-upproren runt om i Italien vilket i sin tur föranledde franska revolutionen ett par hundra år senare.

Just ordet sås, från engelskans sauce [ˈsɔs], sägs vara den anglosaxiska synonymen till ambrosia, den grekiska mat som skänkte gudarna deras odödlighet. Detta makes sense, eftersom sås är ett avgörande livselixir.

Således gör illasinnade sås-motståndare sig icke besvär i mitt liv.
 
Jag tycker generellt att vita varma såser är lite läskiga. Kanske är det därför jag är gay? :p

Haha! Ja! Jag håller med dig och jag är ju också gay. Kanske ligger något i det då..

escalated-quickly-anchorman.gif


Tror inte att jag någonsin tidigare har fått chansen till inte mindre än TVÅ memes från Anchorman i en och samma tråd, efter varandra. I'm impressed (och lite förfärad).
 
Det är en lite flytande form, består av tomater med andra kryddor och man använder det för att förhöja smaken .... är det inte sås? 🤔
:D Jo! Rent tekniskt... Men ketchup är ju så dominant i smaken att häller man den över hela maträtten lär man knappast känna mycket annat än ketchupsmak. Jag ser ketchup mer som en slags krydda eller nåt sånt, i såsform. Men jag vet som sagt vissa som gärna dränker hela måltiden i ketchup. Då känns det lite trist när man lagt ner massor av tid och möda på att göra en riktigt god måltid med fina smaker. (Och jag tror mig veta att den är god, ketchupfloden är en (o-)vana som gäller alla rätter.)
 
Alltså. 😅 Jag skrev att jag inte använder bechamel i min lasagne utan bara lägger till mer ost. Fick då tips om att köpa ostsås i tetrapack för mer såsighet, och menar att jag inte vill ha mer sås utan bara specifikt mer ost. Det är ju även en tråd om ickesåsighet!

Jag vet inte jag... "ickesåsighet" känns som någon form av hädelse :cautious: Oklart vilken religion det skulle gälla dock ;)
 
:D Jo! Rent tekniskt... Men ketchup är ju så dominant i smaken att häller man den över hela maträtten lär man knappast känna mycket annat än ketchupsmak. Jag ser ketchup mer som en slags krydda eller nåt sånt, i såsform. Men jag vet som sagt vissa som gärna dränker hela måltiden i ketchup. Då känns det lite trist när man lagt ner massor av tid och möda på att göra en riktigt god måltid med fina smaker. (Och jag tror mig veta att den är god, ketchupfloden är en (o-)vana som gäller alla rätter.)
Dränker man någon rätt tillräckligt med vilken sås som helst så tar smaken över :cool:
/djävulens advokat
 
Jag vet inte jag... "ickesåsighet" känns som någon form av hädelse :cautious: Oklart vilken religion det skulle gälla dock ;)
Gör en krisma-vinegrett på myrra så kan en gräva i de kristna sakramenten. Kanske rimligt med ost och dip till oblaterna. Jesu kropp, blod och... sås. Kan inte "osåsa" utan att häda!

(var inte det en grej i ostreklam, förresten - att ta med klosterosten till nattvarden?)
 
Den dag smör grädde och cf inte finns i min kyl den dagen är det nog dags att lämna in..

Eftersom det är färskvaror som måste lagras i ett minimalt kylutrymme och det är låååångt till närmaste langare så händer det att någon av dessa livsnödvändiga elixir är helt slut emellanåt och då kvarstår behovet av sås som kan trollas fram med pulver. Utan sås vore det såklart däremot dags att lämna in.
 
Eftersom det är färskvaror som måste lagras i ett minimalt kylutrymme och det är låååångt till närmaste langare så händer det att någon av dessa livsnödvändiga elixir är helt slut emellanåt och då kvarstår behovet av sås som kan trollas fram med pulver. Utan sås vore det såklart däremot dags att lämna in.
Färskvaror? Nja både grädde smör och cf håller länge.....
 
Eftersom det är färskvaror som måste lagras i ett minimalt kylutrymme och det är låååångt till närmaste langare så händer det att någon av dessa livsnödvändiga elixir är helt slut emellanåt och då kvarstår behovet av sås som kan trollas fram med pulver. Utan sås vore det såklart däremot dags att lämna in.
Tipsar om Oatlys Imat. Det står att den är kylvara men det fungerar utmärkt att ha den i skafferiet. Finns även i 3dl-förpackningar. Några såna som backup så vet man att man kan göra sås när man behöver.
Alltså pulver går ju också bra så klart!! Men om man nu vill göra en sås som man inte har pulver för och inte har grädde hemma.
Angående smöret hänvisar jag till @Jeffery s tråd.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag hittade en dikt som jag tycker är så klok och så vacker att jag vill dela den med någon. Har även bett min svägerska läsa den på...
Svar
2
· Visningar
697
Senast: Mineur
·
L
  • Artikel
Dagbok Idag var det ett år sen min hund Bella dog 💔 Och jag kommer nästan inte håg det 💔 Förlåt förlåt förlåt älskade Bella för att jag har...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 315
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag skrev dethär igår kväll när jag hade panik och ALLT bara var förmycket i huvudet. Så sa den personalen som var med mig att jag kunde...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 922
Senast: Voeux
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 665
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp