O

oasen

Jag håller nu på lära mig våran nya scanner, och jag har lyckats scanna in ett foto, men det blir inte som jag vill ha det, jag vill ju ha det i normal storlek (och ja, jag har valt den största storleken)
Men kortet hamnar som, i mitten, och så är det en massa vitt runt om, som att kortet skulle vara minimalt... Det ser ut såhär:
http://photo.starblvd.net/~annat/4-1-4.jpg?i=1066004319

Nån som vet vad jag kan göra för fel? :D
 
Sen undrar jag varför det tar sån fruktansvärd lång tid att få upp bilden när den är 2400 dpi?
 
Jag har bara erfarenhet av ett scannerprogram till en specifik scanner, där fick man en förhandsvisning av bilden och kunde själv välja precis vad som skulle scannas.

Däremot behövde man ändå oftast editera ljussättning, storlek, format med mer i något annat program efteråt, t.ex. Photoshop.

Vad menar du med att "få upp" bilden?
 
Med att "få upp" bilden menar jag att det den tar lååång tid på sig att ladda upp sig på min bildsida på internet, den har hållt på att ladda upp snart en halvtimma.

Jag har så att jag kan förhandsgranska bilden, och nu har jag lyckas med att få de i den storlek jag vill ha, men då är det det andra problemet: att de tar väldigt lång tid på sig att ladda upp. Samma sak om jag ska skicka bilden till någon över msn.
 
Okej, konstigt.
Den där bilden du länkade till är ju bara 32k, så jag förstår inte varför den tar tid att ladda upp eller skicka.

Jag antar att ditt val av största storlek gör att hela scanytan (alltså hela området som skulle få plats i scannern) blir största möjliga. (dvs fotot + det vita runt omkring), så om du på något sätt kunde välja innan scanningen startar vilken del du vill ha så skulle det bli större.
 
Den i länken gick relativt snabbt att ladda upp, nu är det den andra, som jag fortfarande försöker med, som tar längre tid. (Den är även större än den i länken)

Hoppas mina inlägg inte är alltför förvirrande. Jag har ingen större koll på vad jag sysslar med.
 
Men hur ser programmet ut, får du upp någon preview-bild innan du klickar på någon flashig SCAN!-knapp?
 
Inget flashigt här inte.
När jag har valt inställningar och så, så står det bara nästa/nästa/ och så scannar den.

(det är en hp psc 2110 all-in-one jag har.)
 
Nix. Inte vad jag kan hitta. De enda inställningarna är vilken storlek man vill ha, samt vilken bildtyp.
Hur menar du förresten med vilken del jag vill scanna?
 
Jo 2400 dpi är massor! En skärm visar 72 dpi. Scanna i t.ex. 300 dpi. Eller 600 om det skall vara för tryck.
 
Nu har jag fixat det! Jag fick ta ner det till 75 dpi, och då blev resultaten jättebra!

Tack för era svar!
 
Om du scannar i högre upplösning så måste du redigera bilden i ett bildbehandlingprogram (t.ex. Photo Shop)för att få ned storleken. Scannar du i 75 så blir det ungefär samma storlek på bilen som på originalet.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
1 951
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
33 587
Senast: Hedinn
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
3 890
Senast: Fiorano
·
  • Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 137
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp