Schabrackavtryck på passande sadlar *bilder!*

the_connemara

Trådstartare
Jag blir så less, hur jag än lägger sadlarna så blir avtrycken i princip alltid de samma. oavsett hästar, sadlar och schabrak, utprovade eller inte, nöjda som missnöjda hästar, oavsett ridning och resultat av dagens pass.

Så nu vill jag se era fotade avtryck på sadlar som ligger i det närmaste perfekt. För jag har så svårt att tro att det finns sådana avtryck :o

Sv: Schabrackavtryck på passande sadlar *bilder!*

jag anser att smutsavtryck på schabraket är ett mkt dåligt sätt att avgöra om en sadel passar! så mitt råd är, skit i det och kolla och känn hur sadeln ligger och lyssna på vad hästen säger.

Håller med Centaur här!

Sedan är det alltid olika bud om avtrycken, en del påstår att där det är mycket smuts rör sig sadeln, andra påstår att där är det för mycket tryck osv osv.

Är det sant? Jag som orat mig så i alla dessa år :confused:

Om det är punkter som inte blir svettiga då? Har det inte heller så stor betydelse?

lyssna på hästen.
Jag har en hoppsadel som ligger efter komstens alla regler, lämnar jämna abtryck, har ett jämt tryck o lkigger an ordenylig. Flash går bra med den. Sen har jag en dressyrsadel som jag skäms att lägga på hästen. Den ser ut att ligga som en planka lämnar inte alls lika fina avtryck o skulle jag lägga ut en bild på den här skulle jag bli lynchad. Men Flash älskar den, han har aldrig varit så mjuk o avspänd som med den sadeln, så eftersom han verkligen trivs med den får han allt behålla den.

Lyssna på hästen, sadlarna som min häst gillar lämnar inte perfekta avtryck... Men han säger klart och tydligt ifrån om sadlarna inte gillas (trots att de ser ut att ligga bra), då vägrar han gå.

Delvis *KL*

Håller med de andra om att avtrycken inte känns så tillförlitliga... man får prova sig fram.

Däremot blir jag lite nyfiken när t ex Feel skriver om perfekta avtryck.
Vad är ett perfekt avtryck?
Vill inte bara ha ett svar att det är jämna avtryck, jag vill ha bildbevis :D Har nog inte sett ett endaste schabrak som man i min värld kan kalla "helt jämna avtryck". ;)

Vad jag antar är ett perfekt avtryck är helt jämt under hela sadeln, men har inte heller sett det någon gång :p

Det här var ju riktigt intressant, är det någon som har ett sådant avtryck att visa?

Vad är ett perfekt avtryck?
Vill inte bara ha ett svar att det är jämna avtryck, jag vill ha bildbevis :D Har nog inte sett ett endaste schabrak som man i min värld kan kalla "helt jämna avtryck". ;)

Jag med, jag med!

Du har ingen bild från dem så man kan jämföra bra vs dåligt fastän hästen gillar båda?

Man kan inte jämföra avtryck som uppkommit efter ett ridpass där schabraket knappt har blivit smutsigt. Skulle du däremot rida en del ordentliga svettiga pass så schabraket är rejält smutsigt så ser man en del fel som kan vara avgörande.
Samma sak gäller för hur avtrycket blir på hästen efteråt.

Hur man ska tolka avtrycken beror på helheten. En alldeles för vid sadel kan lämna snarlika avtryck som en alldeles för smal/svängd sadel osv.

Blir det torra fläckar så visar ju det var sadeln trycker för mkt eller inte ligger an tillräckligt. Och är det enstaka punkter så är det absolut något man bör åtgärda med en omstoppning/byte av sadel.

Har bara bild på svettmärken på hästen, fast efter ridning med bomlös sadel. Men är det av intresse kan jag fixa in bilderna ikväll...

Annars tycker jag som övriga, lyssna på hästen och var uppmärksam på torra punkter när resten har jämna märken.

Blir det torra fläckar så visar ju det var sadeln trycker för mkt eller inte ligger an tillräckligt. Och är det enstaka punkter så är det absolut något man bör åtgärda med en omstoppning/byte av sadel.

Ingen schabrakbild men väl en ryggbild. Vet inte hur vinkeln är, tog bilden för att fråga lite om sadeln är för smal, någon som har någon tanke kring det?

Men när torra fläckar dök upp så kan jag ju passa på att fråga om det, är dessa fläckar för stora? Sadeln paddas upp lite bak men hamnar lite i bakvikt ändå.
IMG065.jpg

Kloka ord och tankar mottages tacksamt.

Jätteintressant! Visa gärna bild!

Samtliga hästar får torra fläckar som sammanfallar med "rena" fläckar på schabraket så som eys bild.

På min nuvarande häst kan jag ofta se (om han blivit mycket svettig) vilken sida han krävt mer jobb i för dagen - den sidan sitter jag lite mer på och får arbeta mer får att få in den sidans bog. Då kan man ibland se en större torrare fläck, dvs fläcken sträcker sig lite med bakåt under mitt sittben på den sidan. Fläckarna är annars framför mina sittben, som jag fått det till iaf.

Anledningen till att jag sitter mer på den "svåra" sidan är att han puttar över mig på den för dagen "lätta" (där han böjer sig lätt och inte skjuter ut bogen) sidan, känns direkt när man suttit upp. Han är väldigt tydlig men skiftar sida ofta som attan och tränarna ser inte var hans egentliga svagheter sitter så han är väldigt jämn trots detta, det låter ju som att hästen är sned som ett halvbyggt tak :o

Är kortet taget rakt ovanifrån? Annars ser det ju väldigt snett ut om inte annat?

det där skulle jag tolka som att sadeln är för trång ja... alternativt väldigt mkt för vid.

tänk på att du aldrig får höja en för trång sadel i bakkant. det ger bara ännu mer tryck framtill.

Men hur kommer det sig att dessa torra fläckar uppstår? Jag lovar - hade jag tagit en bild från sidan hade man sett precis hur schabraket legat, han blir svettig under hela schabraket, inte bara under sadeln. :confused:

Ok, som jag misstänkte då. Får ringa om ett vidare järn imorgon.

Om jag inte lyfter den bak blir det för mycket... Här har jag förvisso ridit och sadeln har åkt fram en aning. *host* kolla magen. :angel:

plsk.jpg

:grin:

dom uppstår där det är extra hårt tryck. förmodligen svettas det mindre där pga mindre cirkulation.

och du, kanske vore bra med en svängd gjord för lilla magen.;)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
706
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 221
Senast: super
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag... 2 3
Svar
49
· Visningar
7 888
Senast: IngelaH
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 346
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Oseriös avel 2023