Schabrackavtryck på passande sadlar *bilder!*

Sv: Schabrackavtryck på passande sadlar *bilder!*

Tack för förklaring. :bow:

Det är en svängd gjord där inuti... Måste tyvärr ha tunneln för att kunna rida öht. :cool:

dom uppstår där det är extra hårt tryck. förmodligen svettas det mindre där pga mindre cirkulation.

Precis vad jag misstänker med. Och det kan ju bara inte vara bra?! Men som jag skrev så har alla mina hästar fått ungefär likadana tryck, dvs med torra fläckar långt fram. Gemon alla år med både möjliga och omöjliga sadlar.

Hur ser dina ut när du ridit? Får du aldrig torra fläckar?

Precis vad jag misstänker med. Och det kan ju bara inte vara bra?! Men som jag skrev så har alla mina hästar fått ungefär likadana tryck, dvs med torra fläckar långt fram. Gemon alla år med både möjliga och omöjliga sadlar.

Hur ser dina ut när du ridit? Får du aldrig torra fläckar?

Min ponny får aldrig torra fläckar med sin "nya" sadel, svettas jämnt och fint över hela anläggningsytan, min förra sadel gav torra fläckar på samma ställe när den var för smal.

Jag har ju läst in mig endel på bomlöst eftersom det är vad jag ridit i senaste året.

Där pratas det ibland om torra fläckar på samma ställe som stigläderfästena sitter. Det brukar betyda att man har en dålig padd eller dålig sadel, som ger punkttryck och hindrar blodcirkulationen. Alternativt att man har för stor vikt i stigbyglarna och borde rida mer med avlastningssits.

Nu glömde jag såklart att lägga in bilden men den påminner om eyz bild, fast utan torra märken. :) När jag har haft bomsadlar så har jag aldrig varit med om torra fläckar från en sadel som suttit bra, hästarna har haft jämna svettmärken (fast jag kollar alltid på hästen istället för schabraket).

nej det gör jag inte.:) iofs skulle det vara riktigt illa om han fick tryck med en sadel till 30' som dessutom har extremt mjuka bossor. då skulle jag klagat!:p

men kan inte minnas att han fått det med tidigare sadlar heller. även om vissa varit trånga på slutet sas. har dock aldrig varit mkt för smala utan bara lite för smala. han är så känslig så det märks direkt om inte sadeln ligger 100% bra.

Dina bilder visar att sadeln definitivt är för smal, och möjligtvis också för rak.
Prova 1-2 bomvidder bredare järn och se om det blir bättre, annars byt sadel ,för så ska det inte se ut....

*kl*

Har samma problem, fast tantens mage är MYCKET större och bredare :angel:
Fast det har nog mer med rasen att göra.... Lipizzanare som fått flera föl...

Jaghar provat flera olika svängda gjordar, men ingen har fungerat...
Alla har gett tryck enbart i framkantens söm, och därmed fula skav...

Så nu använder vi vanlig rak mjuk gjord med resår på bägge sidorna...
Plus fårskinnsöverdrag förståss....

Det spelar ingen roll om det är en sadel med långa eller korta sadelgjordsstroppar....

Någon som har något tips :confused:

Ååå kan inte du slänga in ett schabrakavtryck så man får lite att jämföra med?:bow:

Jag tillhör dem som gärna vänder på schabraket vid sadelprovning. Om inte annat så ser man ganska tydligt när man konstant har hoppat upp från vänstersidan och bommen blivit förskjuten.

Nu ska jag bara komma ihåg kameran.....

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
706
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 221
Senast: super
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag... 2 3
Svar
49
· Visningar
7 888
Senast: IngelaH
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 346
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Panik vid dusch
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur