Schabrakförvaring m.m.

Alexandra_W

Trådstartare
Jag har som bekant ingen sadelkammare i stallet, och kallstall, vilket innebär att grejerna måste tas in vintertid. har tidigare haft dem i en skrubb i hallen, men det gick ju när det var 2 sadlar, nu börjar det bli aningens mer trångt och har så varit ett par år, dessutom har skrubblösningen aldrig varit riktigt bra.

Så, folk kommer tro jag är galen på riktigt nu, men jag har snott ett hörn precis innanför dörren i 'mitt rum' (vet inte vad man ska kalla det, jag sover där, har datorn där, har skrivbord där, samt en liten sovrumsTV och en liten soffa etc, allt i ett rum-typ).

Och där har jag gjort 'sadelkammare'. Ser rätt udda ut, men bättre än ha träns hänga i hallen och sadlar hänga på hundgrindarna osv. (ja jag lovar ta bilder när det är klart så ni kan få skratta).

Men hur förvarar man enklast och på minst utrymme schbraken? Vi kan ju låtsas det är en pygmeliten sadelkammare jag inreder, det är typ 1 * 1 meter vi talar om, finns två väggar (dvs ett hörn).

Sadlar hänger på rad på höjden på sadelhängare, träns (de som används hyfsat regelbundet) hänger på krokar på andra väggen, benskydden soma nvänds mest ligger i korg under sadlarna, och ovanför tränsen sitter 3 hyllor, för flaskor och sånt, benlindor etc.

Men nu är frågan hur man gör med schabraken? Just nu bor de sen många i år under min säng i sådana där, ja vad säger man, klädförvaringsgrejer. Mjuka kartonger i tyg med hård botten och dragkedja i locket. Och de dör ju inte av att ligga kvar, men håller jag ändå på vore det ju skönt samla så mkt som möjligt på ett och samma ställe. Ovanför sadlarna finns det ju plats på väggen, men lägga schbraken löst på en hylla vill jag inte, så lätt de ljusa blir missförgade av damm, rök (det röks tyvärr inomhus och inget jag kan ändra på) osv. Samtidigt så vet jag inte hur bra schbraken skulle mås av att vikas ihop alltför mycket och läggas i mindre lådor?

Så hur gör ni andra, har de i skåp eller hur har ni?
 
Sv: Schabrakförvaring m.m.

Jag har mina lösa på hylla, funkar fint för mig iaf :)
Inga färgförändringar, dammar minimalt, men jag brukar ha ett schabrak jag inte är rädd om överst :D
Ska du dessutom ha sadel på samma utrymme kanske min lösning tar för mkt plats för dig dock!

blandat370.jpg
 
Sv: Schabrakförvaring m.m.

jag har mina i en hög ganska smal garderob. får vika dom dubbelt, fattas typ 5 cm så det är irriterande, men tycker inte dom har blivit fula av det.
 
Sv: Schabrakförvaring m.m.

Jo på hög på hylla är ju enklast, men som sagt inte ett alt härinne nu (hade jag haft sadelkammare skulle jag absolut haft så, slipper man vika etc, men det röks inte i sadelkammare). Det är just att det röks inomhus (tyvärr, men utom min kontroll) som gör att jag helst inte vill ha de öppet.

Nu tar det ju ett bra tag innan rökningen ger färgförändring t ex, men det räcker med att se hur gardinerna blir om man inte tvättar dem på för länge, och jag vet att jag skulle mörda någon om fina tävlingsschbraket är gulflammigt när det väl ska användas (vardagsschbrak är ju ingen fara med, de tvättas så ofta så det hinner aldrig bli problem).

Men, i värsta fall får de bo kvar under sängen, de stör ju ingen, bara mitt estetiska sinne som vill ha allt på samma plats nu och slippa ha lite här och lite där om jag ändå ska vara den - antagligen första - som kör integrerad sadelkammare i sovrummet.. :crazy:

Är det någon som rullat sina schbrak förresten, och hur blir de då? Nu ligger mina likt Centaurs lite vikta (dressyr), men sålänge de inte ligger i år efter år så har jag iaf inte märkt något negativt. Men tänkte om man kan rulla dem, så tar de väldigt mycket mindre yta?
 
Sv: Schabrakförvaring m.m.

Jag har mina i en stor garderob så man slipper vika dom. Toppen tycker jag! Dammar ej och blir inte fula. :laugh:
 
Sv: Schabrakförvaring m.m.

Jag hade mina i garderob förut och då rullade jag dem :)
Tog som du säger mindre plats och så blev det inga fula veck där man annars var tvungen att vika.


Tänkte på, du skulle inte kunna ha dem i någon plastback eller liknande med lock? Kanske är svårt att hitta med de måtten?
 
Sv: Schabrakförvaring m.m.

Jag har haft samma problem fram till nu när selkammaren är färdig.
Jag hade vår pyttelilla mini tvättstuga som selkammare.
Jobbigt o bära in o ut hela tiden.
Provade att förvara dom nere i vår källare under huset men de var för fuktigt o möss.

Nu har ja bara ett problem kvar. Det är att förvara o torka blöta täcken.
 
Sv: Schabrakförvaring m.m.

btw så vore det väl långsiktigt bättre att bygga en liten sadelkammare inne i ladugården? bara bygga en "låda" helt enkelt. så kan du ju sätta in en fläkt när det är som kallast. :)
låter väldigt bökigt att ha allting inne i huset.
 
Sv: Schabrakförvaring m.m.

btw så vore det väl långsiktigt bättre att bygga en liten sadelkammare inne i ladugården? bara bygga en "låda" helt enkelt. så kan du ju sätta in en fläkt när det är som kallast. :)
låter väldigt bökigt att ha allting inne i huset.


Precis vad jag tänkte skriva! :D
 
Sv: Schabrakförvaring m.m.

Jag har mina schabrak i en gammal kista, funkar över förväntan. Så leta fram någon gammal kista, den kan du även ha som bord om det inte är ett välvt lock. Bara slänga på en duk och ett litet ljust :p
 
Sv: Schabrakförvaring m.m.

du kan hänga upp en såndär täckeshängare, kanske på utsidan?

tar knappt ingen plats!
50042_S.jpg
 
Sv: Schabrakförvaring m.m.

btw så vore det väl långsiktigt bättre att bygga en liten sadelkammare inne i ladugården? bara bygga en "låda" helt enkelt. så kan du ju sätta in en fläkt när det är som kallast. :)
låter väldigt bökigt att ha allting inne i huset.

Absolut. Och det är just den långsiktiga planen.

Men just nu finns inte pengar, för det blir tyvärr inget jättebilligt bygge direkt. Jag har kallstall, och svinhögt i tak. Så men måste bygga sadelkammaren helt isolerad, och dra dit el. Priset jag fått, när snäll bror + kompisar fixar det (snäll bror råkar ha polare som är elektiker med) är 'nånstans kring 6000 kr'. Då är det exkl isolering eftersom det har jag redan en massa rullar, och exkl godkänd dörr (försäkringsmässigt)

Så tyvärr går det inte bygga en 'liten låda' bara, eller går går det men jag är inte hjälpt av det då det blir väldigt svårt att värma den. Är ju inte bara/ffa kylan som är problemet, utan lika mkt att mitt stall har samma luftfuktighet som ute.

Sen när det byggs kommer jag bygga stort dock, blir inte spec mycket dyrare att göra den såpass stor att jag har uppvärmt skötselutrymme också.

Men tills dess får jag stå ut med att ha det inne. Och jo - det är superbökigt och drygt att kånka saker in och ut hela tiden, och man vänjer sig aldrig riktigt.
 
Sv: Schabrakförvaring m.m.

du kan hänga upp en såndär täckeshängare, kanske på utsidan?

tar knappt ingen plats!
50042_S.jpg

Jättesmart lösning (fast någon utsida finns ju inte eg, då är man i hallen, och samma sak med inomhusrökning där), men iden var super, kanske kan man trä över typ sånt klädskydd (om nån vet vad jag menar).. Ska klura.
 
Sv: Schabrakförvaring m.m.

Jag hade mina i garderob förut och då rullade jag dem :)
Tog som du säger mindre plats och så blev det inga fula veck där man annars var tvungen att vika.


Tänkte på, du skulle inte kunna ha dem i någon plastback eller liknande med lock? Kanske är svårt att hitta med de måtten?

Ah, kanonbra att de inte blev knöliga av att rullas. De blev inte 'konstigt böjda' sen när de skulle anv heller?

Plastback tar lite stort utrymme nu om de inte ska bo under sängen.
 
Sv: Schabrakförvaring m.m.

Jag har en blastback med lock under min säng som är ca 1x1 meter och kanske 20cm hög... Den går det nog i schabrak utan problem + 1-2 set benskydd... Men den är ju inte så hög så har du 20 schabrak går det nog inte...


Låter jätteomständigt att ha allt innomhus... Tänker på hår och lukt och grejer... Men förstår att du är rädd om sakerna...

Måste schabraken och benskydden vara innomhus då? Blir dom dåliga om du har dom i stallet?
 
Sv: Schabrakförvaring m.m.

Måste schabraken och benskydden vara innomhus då? Blir dom dåliga om du har dom i stallet?


Luftfuktigheten ställer till det i stallet den här årstiden. De möglar tyvärr. Läder går inte alls vår - höst. Vinter beror på hur den är, är det kallt går det ju bra, men är det sådana här milda som det varit senaste året så. Syntet möglar inte, men blir om det är ludd etc (vilket det är på typ alla skydd) väldigt fuktigt och rått och luktar typ just fuktigt och unket.

Att ha det i stallet är som att ha det utomhus, förutom att det inte regnar/snöar på grejerna då, men luften är densamma som utomhus.

Ang lukt, så just det är inga problem, jag är ganska flitig med tvättmaskinen :devil: Samma sak ang hår. (Täcken etc är det ju värre med, men de ska INTE bo i sovrummet *S*)

Sen, shabraken är ju inga problem egentligen, de kan ju fortsätta bo under sängen, så jobbigt är det inte ta fram lådan, öppna, ta ett rent schbrak, stänga och skjuta in. Är som sagt mest för sakens skull jag vill ha allt på samma ställe om det går.

/Alexandra - som just fick en sadelhängare med tillhörande sadel i huvudet, jag HATAR de här jävla väggarna. Det är hård betong (skorstensmuren) och så puts och sen tapet. Putsen ger sig och skiten trillade ner när jag la på sadeln. Går inte ha fyra på höjden där helt klart, får ha den fjärde på andra väggen, så nu är mitt estetiska sines grinigt..
 
Sv: Schabrakförvaring m.m.

Nej, jag tycker inte de blev böjda. Lite svängda åt det hållet man rullat är de ju såfort man "vecklar ut dem", men det försvinner när man lägger dem på hästen :)
 
Sv: Schabrakförvaring m.m.

Har du ingen källare eller vind?

Ingen källare, torpargrund.

Vind har vi, men då ska jag gå upp för trappen, öppna en dörr, öppna en dörr till, ta ner en stege (sån där som faller ner), klättra upp för stegen, famla i mörkret med en ficklampa, ta det jag ska ha, balansera ner för branta stegen med saker i famnen, passera två dörrar, gå nerför trappen och då är jag i hallen. Så det är inte riktigt görligt för saker man använder mer än en gång per år. (Julgranen däremot bor jättebra på vinden *s*)

Källare, eller snarare pannrum vore ju perfekt, men dessvärre finns inte minsta källare här. Dock finns det oisolerade, ouppvärmda uthus till förbannelse, men de hjälper ju tyvärr inte heller.
 
Sv: Schabrakförvaring m.m.

Det lät lite jobbigt ;)
Men kan du inte isolera ett uthus och sedan köra med fläkt nån/några timmar om dagen? Eller är de gigantiska?
 

Liknande trådar

Hemmet Hej Jag vill göra om ett hörn av min lägenhet till en läshörna, eller reading nook som det också heter. :) Jag känner att jag vill göra...
Svar
17
· Visningar
866
Senast: Bison
·
Övr. Katt Jag studerar till sadelmakare och hästen har musklat om sig i ryggen = en del av dem passar inte för tillfället = nu har jag flera...
2
Svar
26
· Visningar
2 328
Senast: Liten
·
Utrustning Som rubriken säger, hur förvarar ni era tömkörnings- och/eller longeringsgjordar? Hänger ni upp dem? Hur? På en sadelställning? På något...
Svar
7
· Visningar
1 658
Senast: Liten
·
Gnägg Så hoppas vi inom en snar framtid att vi ska äga vår egna gård och då tillkommer ett stallbygge. Stallet ska innehålla 4-6 boxar...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
14 816
Senast: iddiss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp