Bukefalos 28 år!

Schäfer tik med jobbiga löp

sofiaspel

Trådstartare
Nu känns det som något måste göras. Finns det något man kan göra för att underlätta för en löp tik med besvär? Eller är det kastrering som gäller?

Hon blir 7 år i Jan. Har långa löp. Har svårt att gå in i löpet och ur det. Har lite våtexem/klåda till och från oftast sammanband med löpet . Blir extremt jobbig, vill inte äta, vill inte ligga här eller där, ser spöken, bitvis stressad, allmänt muppig, man märker skillnaden om man säger så.

Det som tar emot för kastrering är givetvis kostnaden och riskerna för inkontinens ..med vår tur känns det som att det kommer inte vara över så lätt.

Någon som har/haft liknande situationer som kan ge oss råd?
 
Om jag hade haft en tik med så jobbiga löp så hade jag kastrerat henne. Ring runt o kolla priset, det kan skilja mycket. Hur stor risken för inkontinens är vet jag inte.

Vissa försäkringsbolag lämnar rabatt när tiken är kastrerad, så kolla det med ditt bolag.
 
Jag hade kastrerat i det läget, visserligen finns en del risker, men hon är så pass gammal så hon kan gått få leva de sista åren utan dessa besvär. Man räknar med att ca 20 % blir inkontinenta, men oftast hjälper medicin + att försäkringspremien sjunker + att hon inte kan få livmoderinflammation, vilket drabbar var 4:e tik.
 
Om jag hade haft en tik med så jobbiga löp så hade jag kastrerat henne. Ring runt o kolla priset, det kan skilja mycket. Hur stor risken för inkontinens är vet jag inte.

Vissa försäkringsbolag lämnar rabatt när tiken är kastrerad, så kolla det med ditt bolag.

Här verkar alla kliniker ta mellan 5000 till 8000 kr beroende på storlek på hund, vilket då betyder att vi får räkna med 6000-7000 kr.

Hon har ingen försäkring.
 
Har hon alltid haft långa löp och svårt att gå in och ur löpet? om inte skulle jag kastrera snarast innan det blir livmoderinflammation av det hela. Ovanstående kan vara tecken och det kan komma smygande under flera löpperioder, det gjorde det på min ena tik som hade normala löp som unghund, sen började hon dra ut på löpet (det tog längre tid innan hon kom i löp) mer och mer och löpte i längre och längre perioder tills hon vid 7 års ålder fick akut livmoderinflammation.
 
Har hon alltid haft långa löp och svårt att gå in och ur löpet? om inte skulle jag kastrera snarast innan det blir livmoderinflammation av det hela. Ovanstående kan vara tecken och det kan komma smygande under flera löpperioder, det gjorde det på min ena tik som hade normala löp som unghund, sen började hon dra ut på löpet (det tog längre tid innan hon kom i löp) mer och mer och löpte i längre och längre perioder tills hon vid 7 års ålder fick akut livmoderinflammation.
Hon har inte bott hemma hos oss på 4 år så det är lite oklart men hon har alltid haft långa löp vad vi förstår.

Hur upptäcks livmoderinflamation?
 
Hur upptäcks livmoderinflamation?

När min tik fick det och jag berättade om hennes löp, att hon börjat dra ut på det och sen ha långa löp osv. sa veterinären att det kan vara ett tecken på att livmoderinflammation är på G.
Tecken på livmoderinflammation kan variera men i det akuta stadiet fick min hund svårt att sitta ner och göra nr2 (jag trodde hon var förstoppad men troligtvis gjorde det väl ont att krysta/trycka på), sen slutade hon äta (hon är annars väldigt matglad) och fick runt 40 grader i feber. Fick akuttid hos veterinären och där fick hon ligga med dropp någon timme innan hon var såpass stabil att de kunde operera henne. Hon är en ganska liten hund, ca.6 kg, och kostnaden landade på strax över 12.000:- dock tog försäkringen det så jag behövde bara betala självrisken. En vanlig kastration på henne hade kostat någonstans mellan 5-6000:- så det är ganska stor skillnad.
 
Det finns veterinärer som endast tar cirka 3000 för en tikkastrering. Då kan man åka en bra bit. Kanske finns det någon mer i din närhet som har samma funderingar och då skulle ni kunna samåka.
 
Med tanke på att det för en akut livmoderinflammation inte sällan hamnar runt 20-30.000 kr skulle jag absolut lägga de 5-7000 kr som en kastrering kostar.
Hon verkar ju ha det jobbigt som det är nu, oavsett vad som kan eller inte kan hända senare måste du tänka på hur hon mår idag, och idag låter det som att hon lider innan/under/efter löp,
 
Med tanke på att det för en akut livmoderinflammation inte sällan hamnar runt 20-30.000 kr skulle jag absolut lägga de 5-7000 kr som en kastrering kostar.
Hon verkar ju ha det jobbigt som det är nu, oavsett vad som kan eller inte kan hända senare måste du tänka på hur hon mår idag, och idag låter det som att hon lider innan/under/efter löp,
Lider är lite att ta i men visst blir hon påverkad. Har fått nys på en lokal liten veterinär klinik här. Ska kontakta dom på måndag för råd.
 
Det finns veterinärer som endast tar cirka 3000 för en tikkastrering. Då kan man åka en bra bit. Kanske finns det någon mer i din närhet som har samma funderingar och då skulle ni kunna samåka.

Du får jätte gärna pma mig dom ställena. Har tyvärr ingen bekant med hund som funderar på samma sak så då åker vi själva.
 
Fast en hund som inte vill äta, kliar sig, inte kommer till ro och är stressad lider! Jättebra att du hittat en veterinär :)
Ja gör en hund allt det på en gång så håller jag med om att den lider men nu gör hon inte det utan alla saker händer i olika perioder. Djurplågare som låter hunden lida är det sista vi är.

Nu har det iallafall äntligen vänt för henne och nu verkar hon ha gått in i höglöp på riktigt så vi hoppas att det slutar sen och inte "börjar om"
 
Ja gör en hund allt det på en gång så håller jag med om att den lider men nu gör hon inte det utan alla saker händer i olika perioder. Djurplågare som låter hunden lida är det sista vi är.

Nu har det iallafall äntligen vänt för henne och nu verkar hon ha gått in i höglöp på riktigt så vi hoppas att det slutar sen och inte "börjar om"

Jag har aldrig sagt att ni är djurplågare! Jag ser det bara ut ett djurskyddsperspektiv och på din beskrivning låter det som att hon har det mycket jobbigt under sina löp och för mig är det i alla fall en god anledning till att kastrera.
 
Många (bland annat jag) upplever att hundarna inte får riktigt lika jobbiga löp när de äter färskfoder eller barfas, dessutom brukar problem med huden minska rejält. Har ni inte testat att ge färskfoder så kan det alltså vara en bra idé. Absolut inte säkert att problemen försvinner eller ens blir nämnvärt bättre, men ja, det skadar ju inte att testa.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Söker lite tankar och input kring situationen som uppstått här hemma. Min syster och man (och i praktiken även jag eftersom jag bor...
Svar
6
· Visningar
1 267
Senast: Dandylinn
·
Hundhälsa Hej! Tar all feedback jag kan få för/emot kastrering av en knappt 3 år gammal hane, spec i samband med allergi; tankar, erfarenheter...
Svar
8
· Visningar
2 516
Senast: Alexandra_W
·
Skola & Jobb Jag velar och behöver Bukes kloka råd och syn på saken och ber om ursäkt för ett lång och förmodat rörigt inlägg. Ett jobberbjudande...
Svar
9
· Visningar
1 919
Senast: Ajda
·
Övr. Hund Nu när det är mindre än ett år till min planerade hund känns det mer verkligt och fler frågor dyker upp. Jag har hela tiden tänkt mig en...
Svar
17
· Visningar
2 503

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Färsk/frystorkat foder
  • Annonsera mera hundar 2
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp