Schäfrar och cancer?

Mia_R

Trådstartare
Hur vanligt är det? Nu har grannens "nya" schäfer fått cancer och det går antagligen inte att göra något åt det, hunden är sex år gammal ... Förra dog vid nio års ålder i cancer och de skaffade då den här omplaceringen för 2.5 år sedan och nu är även hon sjuk. Inte samma typ men så förbaskat tragiskt och sorgligt.

Vi bytte klinik då vi inte var nöjda med första kliniken där hon undersöktes. Efter UL, röntgen och tre(!) urinprover fick vi rätt antibiotika för en UVI, trodde vi. Jag hade misstankar ändå att det måste vara något mer som är fel då hon hade problem med avföringen, men enligt vet så var det bara infektionen.

Istället för att lämna ett fjärde urinprov åkte vi till annan klinik med ett färskt prov och en ny utredning av henne och tyvärr så bekräftades mina misstankar. Tumörerna sitter så till att det är svårt att operera och första beskedet bekräftade bara att hon har tumörer och blod i urinen, vi väntar på besked om typen av cancer men vet att de oftast är malingt. :(

Idag har jag berättat för matte, en gammal dam och kär granne hur det är ställt med hunden. Jag fick veta före helgen men på sonens önskan så för att inte förstöra en planerad resa de gjorde igår över dagen så har jag varit tyst till idag. Det har inte varit lätt att förklara för henne att den glada och kärleksfulla hunden antagligen måste sluta sina dagar snart innan hon får mer problem.

Jag hoppas matte överlever sorgen, men jag blir lite betänksam och undrar om det är vanligt med cancer på schäfer? Jag har känt två yngre hundar och så deras 9-åring som dog i mina ögon allt för tidigt. Den yngsta avlivades vid 4 år, den här överlever nog inte sommaren. :cry:
 
Sv: Schäfrar och cancer?

Jag skulle snarare säga att det är vanligt på hundar i dag... Jag fick ta bort våran förra när han var 8 år, hans kullsyster blev 7 år och båda hade cancer men de var Eng springer spaniel. Kompisen har fått tagit bort båda sina boxrar pga cancer osv... Det är nog helt enkelt vanligare, varför är ju en större fråga.
 
Sv: Schäfrar och cancer?

Jag skulle snarare säga att det är vanligt på hundar i dag... Jag fick ta bort våran förra när han var 8 år, hans kullsyster blev 7 år och båda hade cancer men de var Eng springer spaniel. Kompisen har fått tagit bort båda sina boxrar pga cancer osv... Det är nog helt enkelt vanligare, varför är ju en större fråga.

Precis vad jag tänkte skriva. Tycker alla säger att deras hundar dött i cancer. Verkar nästan lika vanligt som på människa?
 
Sv: Schäfrar och cancer?

Precis vad jag tänkte skriva. Tycker alla säger att deras hundar dött i cancer. Verkar nästan lika vanligt som på människa?

Japp. Cancer är den vanligaste orsaken till hundars död. Arv och miljö handlar det om - men hur mycket av det ena och av det andra? Absolut foderrelaterat. Det finns en massa råvaror i torrfoder som är cancerframkallande.
 
Sv: Schäfrar och cancer?

På människa spekulerar man väl en del kring att vi lever längre och att det var därför vi inte fick cancer i samma utsträckning som förr. Men gäller det även hundarna? Hundar blev väl äldre även förr?
 
Sv: Schäfrar och cancer?

På människa spekulerar man väl en del kring att vi lever längre och att det var därför vi inte fick cancer i samma utsträckning som förr. Men gäller det även hundarna? Hundar blev väl äldre även förr?

Fast när det gäller människor så stämmer det ju inte? Det drabbar ju många unga och även allt fler barn skrämmande nog. Så att titta på hur vi lever och äter är nog det enda riktiga, men jag tror att en stor del är sånt som vi inte kan påverka som individer utan det måste ske på en betydligt högre nivå.
När det gäller hundar så upplever jag snarare att hundar dör tidigare och tidigare, det är sällan någon som avlivas pga ålderdom utan det är andra sjukdomar som hinner före. Fast kompisens schäfertik är väl undantaget, hon blev 14 år och det tycker jag är rätt hög ålder för en sån stor hund.
 
Sv: Schäfrar och cancer?

Fast så pass unga som 4 och 6 år? Den yngre fick skelettcancer, 6-åringen har tumörer vid urinblåsan, 9-åringen hade en stor tumör på bröstkorgen. :(
 
Sv: Schäfrar och cancer?

Ja jag sa inte att det var det enda men jag har iallafall hört det som en av flera potentiella anledningar. Och då självklart bland äldre.
 
Många cancerframkallande råvaror i hundfoder

Kyckling och annan fågel är nog de vanligaste råvarorna i torrfoder. Arsenik i kyckling och i ris kan vara cancerframkallande. I USA ges arsenik till kycklingar för att de ska hållas fria från skadedjur, för att de ska växa bättre och för att köttet ska få fin färg. Det är förbjudet i Kanada och i Europa och i någon delstat i USA.

Ris har varit/är mycket vanligt i torrfoder. Förr var det vete, men sen kom ris. Sen larmet om arsenik i ris har flera fodertillverkare bytt ut riset mot havre, potatis och sötpotatis, men fortfarande finns många risfoder kvar. Ris kan innehålla så skadligt höga nivåer av arsenik att barn inte ska äta det för ofta. Nyligen har forskarna sett att ris också kan ge genetiska skador.

Majs är ofta delvis mögelsmittat utan att vi vet om det. Aflatoxin är ett starkt mögelgift som det ofta larmas om i hundfoder. Omkring 2006 -2007 dog 2000 hundar eller fler av aflatoxinsmittat hundfoder.

Sammantaget kan det bli många cancerframkallande ingredienser i ett torrfoder. Lägg till etoxikin som används som konserveringsmedel i många torrfoder med fiskråvaror. BHA, BHT finns också i många foder.

http://www.foodsafetynews.com/2013/05/arsenic-levels-in-chicken-prompt-disputes/#.Ugkl5axx54F
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 819
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 558
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 873
Senast: Rie
·
Hundhälsa En bekant har en 6-årig boxertik. Jag tror hon fått det hon behöver i livet, vettig mat och mycket kärlek. Igår fick jag höra att hon...
Svar
4
· Visningar
1 513
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023

Omröstningar

Tillbaka
Upp