Schampo/balsam - vad har ni i håret?

Jag häller i äppelcidervinäger då och då när jag tvättat. Kanske varannan eller var tredje gång (rent teoretiskt sett ska man ju ha det varje gång man tvättar med ngt basiskt, men har inte tyckt det behövs). Det gör håret lent och glansigt och lättborstat, rejält mycket effektivare än balsam för mig (men så har jag inte provat jättemånga balsam, eftersom de kliar, ja jag vet att man inte ska ha dem i hårbotten men :).)

Så tar en skvätt ur en flaska jag köpt på ICA, just nu Kung markatta, men jag tar vilken som helst. En skvätt är väl kanske en matsked eller två. Häller skvätten i en bunke och när jag tvättat håret häller jag i det i hela. Och blundar intensivt för det svider något förfärligt i ögonen. Sedan duschar jag ansiktet för säkerhets skull :rofl:. Och hänger i duschen ett litet tag, varefter jag sköljer ur det.

Nässlor har jag bara provat en gång, vi har inte nässlor hemma suck och tänker inte plantera :rofl:. Gjorde te helt enkelt, som med teblad och lät svalna och hällde i.

(Antar om man ska vara ärlig när man svarar hur ofta, är hur ofta man tvättar håret... och det är ju inte jätteofta. Kanske varannan vecka, eller ibland mer sällan :o beror på årstid. Det har glidit isär, gångerna, det blir liksom inte smutsigt och så glömmer man. Blött blir det flera gånger i veckan däremot.)

Jag tvättar var 3/4:e dag nu, men har inga problem med att göra det mer sällan om det skulle hjälpa. Sköljer jag det nu, blir det ännu fetare så det gör jag inte. För tillfället. Så du doppar hela håret i bunken? Ända till hårbotten? Dvs inte bara i längderna?
 
Hm nu ser jag att de säljer surskölj också. För ganska mycket pengar. Om min farmor skulle berättat om de olika varianterna av örter de har där så skulle hon säga att nässlor är för att göra håret mörkare (och hon skulle plockat nässlorna bakom knuten) medan citron/kamomill och sedan inte skölja ur utan gå ut i solen gör håret ljusare (och hon skulle använt en citron :)). Hon och hennes syster körde den ena på nässlor och den andra på citron.

Jag har tyckt mig märka att äppelcidervinäger, på sommaren, även ursköljt, bleker lite, så jag har inte det i på sommaren helst. (eller har en buff över ett tag)
Jösses. Eftersom man inte ska dricka äppelcidervinägern så behöver det ju inte ens vara kvalitet på den. Huvudsaken är att den sänker pH, det är den funktionen som får fjällen på hårstråna att vika ner sig så de blir slätare och därmed mer följsamma.
Men som allt annat på mataffären har den också stigit i pris, numera 17 kronor för en liter på Willys. Som hårvårdsprodukt räknat får man ändå säga att det är prisvärt, speciellt som det är det bästa jag någonsin haft.
Nässlor har vi till förbannelse hemma, så det vore kul att kunna fixa själv. Hur gör du med vinägern i håret och hur ofta? Jag har midjelångt hår med massor av tunna hårstrån, behöver ha nått som gör att det inte trasslar.
Jag använder en tom sirapsflaska, tycker den gör det väldigt smidigt att få in det överallt och reglera mängden med hur hårt man trycker. Använder efter varje tvätt istället för balsam. Har du långt hår kan man fånga upp det lite med handen under så det inte rinner iväg utan att allt hår hinner "bada" i det. Typ en del vinäger på 4-5 delar vatten eller något sådant.
 
Jag tvättar var 3/4:e dag nu, men har inga problem med att göra det mer sällan om det skulle hjälpa. Sköljer jag det nu, blir det ännu fetare så det gör jag inte. För tillfället. Så du doppar hela håret i bunken? Ända till hårbotten? Dvs inte bara i längderna?
Jag är alltid noga med att få det i hela hårbotten, kan tom gnugga in det lite där. Häller liksom i hårbotten och låter det rinna ut i resten av håret.
För mig så skjuter det tiden till nästa tvätt framåt. Har hänt att jag bara vinägersköljt för att fräscha upp håret då jag tyckt det inte behöver tvättas ännu.
Brukar oftast inte skölja ur, men det blir lite som det blir beroende på övriga duschningen.
 
Jösses. Eftersom man inte ska dricka äppelcidervinägern så behöver det ju inte ens vara kvalitet på den. Huvudsaken är att den sänker pH, det är den funktionen som får fjällen på hårstråna att vika ner sig så de blir slätare och därmed mer följsamma.
Men som allt annat på mataffären har den också stigit i pris, numera 17 kronor för en liter på Willys. Som hårvårdsprodukt räknat får man ändå säga att det är prisvärt, speciellt som det är det bästa jag någonsin haft.

Jag använder en tom sirapsflaska, tycker den gör det väldigt smidigt att få in det överallt och reglera mängden med hur hårt man trycker. Använder efter varje tvätt istället för balsam. Har du långt hår kan man fånga upp det lite med handen under så det inte rinner iväg utan att allt hår hinner "bada" i det. Typ en del vinäger på 4-5 delar vatten eller något sådant.

Toppen, tack! Jag är så nyfiken, men pga ångestproblematik blir allt så komplicerat om jag ska komma på saker själv 🙈 Därav dumma frågor 😳
 
Jag har börjat använda schmpookaka och balsamkaka från Happy Soaps. Känns bra än så länge.

Några jag känner som har problem med kliande hårbotten har blivit hjälpta av Neccin schampoo. De ska ha nåt just för känslig hårbotten.
Tack! Jag använder Maria Nilas healprodukter men känner ett behov att testa något annat för min hårbotten, är det så här nu lär det bli värre i vinter. Ska definitivt testa Neccin.
 
Jag tvättar var 3/4:e dag nu, men har inga problem med att göra det mer sällan om det skulle hjälpa. Sköljer jag det nu, blir det ännu fetare så det gör jag inte. För tillfället. Så du doppar hela håret i bunken? Ända till hårbotten? Dvs inte bara i längderna?
Jag doppar inte utan häller hela äppelcidervinägersköljen över huvudet. Min hårbotten mår bra av äppelcidervinäger tycker jag.
 
Jösses. Eftersom man inte ska dricka äppelcidervinägern så behöver det ju inte ens vara kvalitet på den. Huvudsaken är att den sänker pH, det är den funktionen som får fjällen på hårstråna att vika ner sig så de blir slätare och därmed mer följsamma.
Men som allt annat på mataffären har den också stigit i pris, numera 17 kronor för en liter på Willys. Som hårvårdsprodukt räknat får man ändå säga att det är prisvärt, speciellt som det är det bästa jag någonsin haft.

Jag använder en tom sirapsflaska, tycker den gör det väldigt smidigt att få in det överallt och reglera mängden med hur hårt man trycker. Använder efter varje tvätt istället för balsam. Har du långt hår kan man fånga upp det lite med handen under så det inte rinner iväg utan att allt hår hinner "bada" i det. Typ en del vinäger på 4-5 delar vatten eller något sådant.
Ja precis, ICA eller stugknuten för surskölj tycker jag blir jättebra! :D att jag köper Kung markatta som är typ 5 kr dyrare ibland är för att jag faktiskt också dricker den ibland om jag är sådär tränat i varmt väder men vill inte se åt ett glas vatten utan mår lite illa vid tanken. (men kron som i kronätticka är ju svenskt och allt så kanske bättre)

Shenet har säkert info om alla de där örterna och vad de eventuellt gör. Och så kanske hitta i trädgården eller ica.
 
Senast ändrad:
Jösses. Eftersom man inte ska dricka äppelcidervinägern så behöver det ju inte ens vara kvalitet på den. Huvudsaken är att den sänker pH, det är den funktionen som får fjällen på hårstråna att vika ner sig så de blir slätare och därmed mer följsamma.
Men som allt annat på mataffären har den också stigit i pris, numera 17 kronor för en liter på Willys. Som hårvårdsprodukt räknat får man ändå säga att det är prisvärt, speciellt som det är det bästa jag någonsin haft.

Jag använder en tom sirapsflaska, tycker den gör det väldigt smidigt att få in det överallt och reglera mängden med hur hårt man trycker. Använder efter varje tvätt istället för balsam. Har du långt hår kan man fånga upp det lite med handen under så det inte rinner iväg utan att allt hår hinner "bada" i det. Typ en del vinäger på 4-5 delar vatten eller något sådant.
Man späder alltså, inte använder koncentrat
 
Man späder alltså, inte använder koncentrat
Jag inser när jag tänker efter nu att jag nog späder mer än jag sa, en del på 5-10 delar vatten? Mäter inte längre utan går på känn. Kan nog variera lite vilken blandning folk trivs bäst med?

För tydlighetens skull ska jag också tillägga till det jag skrev tidigare om att jag ersatt användningen av balsam. Det är alltså ÄCV (i allt inkl. hårbotten) plus arganolja i toppar/längder (efter lätt handukstorkning) som jag använder då. @MissFideli
 
Jag har ungefär en matsked ÄCV i en halvliters PET-flaska som surskölj, räcker ungefär tre tvättar. Jag har en duschkork med stril på flaskan som gör det lätt att fördela i håret.
 
Jag använder Bruns produkter. Ekologiska, närproducerade och väldigt dryga. Gillar att det inte är silikoner i dem och har gått från att tvätta håret minst varannan dag till att tvätta ca var 4:e dag trots att jag tränar en hel del. Fantastiskt 🤩
 
Här kommer jag med ett budget tid, head and sholders, både shampo och balsam. Finns i lite olika för fett hår, torrt hår osv.

Får alltid kliande hårbotten med mjäll om jag använder annat med med H&S är hårbotten jättefin! Håret blir också fint! Har långt hår med tunna men många strån som lätt blir frissigt!
 
Jösses. Eftersom man inte ska dricka äppelcidervinägern så behöver det ju inte ens vara kvalitet på den. Huvudsaken är att den sänker pH, det är den funktionen som får fjällen på hårstråna att vika ner sig så de blir slätare och därmed mer följsamma.
Är inte funktionen främst att se till att man får bort allt schampo ur håret även om man har hårt vatten? Eftersom tvål gärna binder mot kalk. Fjällen trodde jag hade mer med vattentemperaturen att göra, kallt är bra. Det är väl därför man tvättar ylle på låga temperaturer?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp