Schampo/balsam - vad har ni i håret?

Är inte funktionen främst att se till att man får bort allt schampo ur håret även om man har hårt vatten? Eftersom tvål gärna binder mot kalk. Fjällen trodde jag hade mer med vattentemperaturen att göra, kallt är bra. Det är väl därför man tvättar ylle på låga temperaturer?
Har noll erfarenhet av hårt vatten. Det kan vara fler funktioner än jag vet om. (ev. skulle effekten kunna vara nervikta fjäll=lättare att skölja ur kalktvålen)

Kanske värmen påverkar fjällen också, det minns jag inte säkert. Men pH är i alla fall den klart största faktorn för det.
Det är därför man har såpa (som är basisk) när man tovar, för att allt ska haka i varandra effektivt när man gnuggar, istället för att glida runt. Och viktigt att skölja surt efteråt för att balansera bort effekten av all såpan, annars fortsätter tovningen senare av rörelser när plagget används.

Tvättemperaturen vill jag minnas har främst att göra med innehåll av animaliskt protein. Framför allt är det snabb förändring av temperaturen som ger krympning och formförändringar, det är möjligt att tvätta varmare ifall man ökar vattentemperaturen mycket sakta medan plagget ligger i. Det går att pressa veck i ylletyg som i princip sitter i till nästa gång materialet värms.
 
Okej nu kommer jag med en jätte dum fråga här….
Om man sköljer med äppelcider vinäger, ska man skölja ut det sedan eller ska det vara kvar i håret? Nyfiken på att prova!!!!
 
Förut så använde jag typ AXE eller något annat som råkade finnas till hands.
Ibland Yes handdisk.
nu använder jag det som särbon tycker funkar för mig.
Evital något liknade, ljusblått är den med balsam av samma märke.
Tycker det funkar bra. doften är helt ok om än lite väl blommig.
 
Förut så använde jag typ AXE eller något annat som råkade finnas till hands.
Ibland Yes handdisk.
nu använder jag det som särbon tycker funkar för mig.
Evital något liknade, ljusblått är den med balsam av samma märke.
Tycker det funkar bra. doften är helt ok om än lite väl blommig.
Det tog mig en minut innan jag kom på att Axe har mer än body sprays.

Mitt ansikte = :eek::eek:😬😬😬😬😬😬😬
 
Idag ska jag hämta ut min beställda aleppotvål. Ska bli väldigt intressant att testa!!
Läser att den kan vara lite svår att skölja ur, känner man när den är borta? Bör man även med den, tvätta 2 ggr?
 
Nu har jag testat aleppotvål och surskölj. Gud vad konstigt håret kändes efter tvålen, jättesträvt!! Mycket bättre efter sursköljen.
Men jag skulle behöva lägga mig snart, bör jag blåsa håret torrt eller kan jag lägga mig med blöt fläta?
 
Idag ska jag hämta ut min beställda aleppotvål. Ska bli väldigt intressant att testa!!
Läser att den kan vara lite svår att skölja ur, känner man när den är borta? Bör man även med den, tvätta 2 ggr?
Rekommenderar surskölj efter. Jag kör med äppelcidervinäger. Och sen avsluta med att skölja håret i kallt vatten
 
Nu har jag testat aleppotvål och surskölj. Gud vad konstigt håret kändes efter tvålen, jättesträvt!! Mycket bättre efter sursköljen.
Men jag skulle behöva lägga mig snart, bör jag blåsa håret torrt eller kan jag lägga mig med blöt fläta?
Inte svar på din fråga men jag tyckte att det behövdes ungefär två veckors övergångsperiod från flaskschampo till fast schampo innan håret blev som bäst. Kanske tar det tid att få bort alla gamla rester. Sen tycker jag att håret kan kännas lite strävt efter schamponering även nu, och det blir ju inte samma hala känsla med surskölj som med balsam. Men när det är torrt är mitt fina nordiska hår förvånansvärt lättborstat.
 
Nu har jag testat aleppotvål och surskölj. Gud vad konstigt håret kändes efter tvålen, jättesträvt!! Mycket bättre efter sursköljen.
Men jag skulle behöva lägga mig snart, bör jag blåsa håret torrt eller kan jag lägga mig med blöt fläta?
Det finns schampo som kallas för cleansing/clearing/detox (kärt barn..) som är tänkt att få ur rester ur håret som silikon etc som kan vara bra att börja med innan man använder "naturliga" produkter.
Tycker man kan få som en konstig hinna/textur på håret annars.
 
Det finns schampo som kallas för cleansing/clearing/detox (kärt barn..) som är tänkt att få ur rester ur håret som silikon etc som kan vara bra att börja med innan man använder "naturliga" produkter.
Tycker man kan få som en konstig hinna/textur på håret annars.

Får se, kände ingen hinna när håret torkat lite i alla fall.
 
Det finns schampo som kallas för cleansing/clearing/detox (kärt barn..) som är tänkt att få ur rester ur håret som silikon etc som kan vara bra att börja med innan man använder "naturliga" produkter.
Tycker man kan få som en konstig hinna/textur på håret annars.

Nu tycker jag det känns lite konstigt på håret. Men måste jag köpa ett schampoo för 150 spänn för några enstaka tvättar, eller finns det billigare? Har för mig jag läst om nått på Coop eller så?
 
Nu tycker jag det känns lite konstigt på håret. Men måste jag köpa ett schampoo för 150 spänn för några enstaka tvättar, eller finns det billigare? Har för mig jag läst om nått på Coop eller så?
Änglamark var ett av de som rekommenderades för ca 10 år sedan. Reservation för om de kan ha ändrat innehåll sedan dess, det har jag inte kollat.
 
Då avvaktar jag lite. Det är mest i längderna, blir så med schampo med ibland när jag lägger mig med blött hår.
Ska definitivt skölja håret efter sursköljen nästa gång, det luktar fortfarande lite för mycket vinäger för min smak. Men kallt vatten i hårbotten känns inte lockande.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp