Schampo/balsam - vad har ni i håret?

Jag har lite bekymmer med att hitta ”rätt” produkter. Schampo (sista månaden ElVital, Barnängen, Ida Warg och Fructis) ett par gånger sedan börjar hårbotten klia och håret känns otvättat.

Vi har supermycket kalk i vattnet, håret är typiskt nordiskt fluff (många men tunna hårstrån). Använde Biolage tidigare år och har provat Björn Axén.

Tips?!

Det enda min hårbotten mår bra av är Daxxin från apoteket. Jag får annars kliande hårbotten och sårskorpor.
 
Jag använder Matrix, tycker det är toppenbra för mitt hår. Varierar lite bland olika schampo/balsam beroende på vad håret verkar behöva, men High Amplify har fungerat bäst på mitt hår. Det ger bl.a. volym och känns rent länge. Har testat andra schampo tidigare, som ovan; Barnängel, ElVital, Fructis (:nailbiting:), de har alla lämnat en del att önska, men Fructis var klart värst. Håret kändes mer otvättat efter än före tvätt ffs.

Nu har jag problem med frissigt och strävt hår, så har gått över till Matrix Mega Sleek istället, och använder emellanåt Waterclouds hårmask för att reparera och återfukta håret, samt Morrocanoil för att mjukgöra ytterligare. Har hjälpt en del.
 
Min hårbotten blir fort fet och det som funkat bäst på mig, är Lactacyd i hårbotten, Neiural schampoo och så använder jag Bruns balsam i längderna. Det sista funderar jag på att byta bort, dock. Hittar ingen bra ersättare bara.
Jag har gått från att bli fet i hårbotten inom 24 h till att kunna gå 48 h utan att bli fet. Jag har riktat in mig på parfymfritt dock.
Har testat Maria Nila och diverse dyrare schampoo, men det håller bara typ 2-3 månader innan det börjar klia och inget av de jag testat har funkat lika bra på hårbotten som Lactacyd. Inte ens Neutral kan jag ha i hårbotten.
 
Min hårbotten blir fort fet och det som funkat bäst på mig, är Lactacyd i hårbotten, Neiural schampoo och så använder jag Bruns balsam i längderna. Det sista funderar jag på att byta bort, dock. Hittar ingen bra ersättare bara.
Jag har gått från att bli fet i hårbotten inom 24 h till att kunna gå 48 h utan att bli fet. Jag har riktat in mig på parfymfritt dock.
Har testat Maria Nila och diverse dyrare schampoo, men det håller bara typ 2-3 månader innan det börjar klia och inget av de jag testat har funkat lika bra på hårbotten som Lactacyd. Inte ens Neutral kan jag ha i hårbotten.

Jag har nyligen provat Maria Nilas Cleansing Powder. Riktigt riktigt bra! Mycket bättre än något torrschampoo i sprayform jag någonsin provat! Mitt hår blir också snabbt fett. Jag tvättade det i söndags (schampookaka och balsamkaka) och i tisdags morse såg det fett ut så jag tog i Maria Nilas Cleansing Powder och håret såg rent ut!! Igår såg det fortfarande rent ut. Det kändes inte rent (så jag tvättade det på kvällen) men det såg rent ut. Vanligtvis ger torrschampoo mig en dag extra. Den kan jag verkligen rekommendera om man har fett hår!
 
Jag är lite nyfiken på detta. Men jag har så torrt hår, trots fet hårbotten. Kan det funka ändå, tro?
Ja, jag hade eksem i hårbotten och torrt risigt hår innan. Nu är det visserligen fortfarande frissigt emellanåt, men mycket finare!

Jag tänker att en flaska äcv är inte så dyrt, värt ett försök?
Jag var sjukt skeptisk i början men efter några sköljar blev det kanonbra!
 
Jag har nyligen provat Maria Nilas Cleansing Powder. Riktigt riktigt bra! Mycket bättre än något torrschampoo i sprayform jag någonsin provat! Mitt hår blir också snabbt fett. Jag tvättade det i söndags (schampookaka och balsamkaka) och i tisdags morse såg det fett ut så jag tog i Maria Nilas Cleansing Powder och håret såg rent ut!! Igår såg det fortfarande rent ut. Det kändes inte rent (så jag tvättade det på kvällen) men det såg rent ut. Vanligtvis ger torrschampoo mig en dag extra. Den kan jag verkligen rekommendera om man har fett hår!
Åh, gud vilket säljande inlägg! Blev svårt sugen på att testa NU! :D
 
Jag har nyligen provat Maria Nilas Cleansing Powder. Riktigt riktigt bra! Mycket bättre än något torrschampoo i sprayform jag någonsin provat! Mitt hår blir också snabbt fett. Jag tvättade det i söndags (schampookaka och balsamkaka) och i tisdags morse såg det fett ut så jag tog i Maria Nilas Cleansing Powder och håret såg rent ut!! Igår såg det fortfarande rent ut. Det kändes inte rent (så jag tvättade det på kvällen) men det såg rent ut. Vanligtvis ger torrschampoo mig en dag extra. Den kan jag verkligen rekommendera om man har fett hår!

Jag har testat schampoo och balsam därifrån, det gjorde absolut ingen skillnad alls. Får kolla torrschampot, det kanske är bättre. Använder Batiste nu, men det är bara ett av deras som funkar.
 
Jag har lite bekymmer med att hitta ”rätt” produkter. Schampo (sista månaden ElVital, Barnängen, Ida Warg och Fructis) ett par gånger sedan börjar hårbotten klia och håret känns otvättat.

Vi har supermycket kalk i vattnet, håret är typiskt nordiskt fluff (många men tunna hårstrån). Använde Biolage tidigare år och har provat Björn Axén.

Tips?!
Vi har väldigt hårt vatten. Mitt hår brukar jag kunna misshandla rejält utan att det blir några större problem. Men efter jag bott här typ ett år eller så började mitt hår kännas väldigt torrt och risigt. Blev liksom inte bra vad jag än hade för schampo, balsam, inpackning, hårolja etc. Sen började det också kännas klibbigt och otvättat typ efter tvätt med.
Det gick av och jag fick klippa av en massa hår iom det.
Sen testade jag Malibu C-kitet för hårt vatten. Och mitt hår är SÅ mycket bättre nu när jag kört det ngt år och den förstörda håret klippts bort . Kliar inte i hårbotten heller på samma torra sätt. Det tvättar bort beläggningar av det hårda vattnet och de påsarna med inpackning eller vad det är ger mjukt, fint hår.

Jag använder också squaline-olja i håret efter tvätt. Har sån i ansiktet och googlade och testade sen den i håret. Tycker den funkar så mycket bättre än typ Kerastase och liknande märken. Jag kör The Ordinarys Squaline. Billig och bra!
 
Jag använder Kérastase Specifiqué Bain Divalent Shampoo, det enda som funkar för min flottiga hårbotten och torra längder. Älskar det! Ville egentligen ha parfymfritt men doften är i alla fall mild. Drygt och räcker länge. Balsam köper jag olika varje gång, men tar det aldrig i hårbotten. Har någon inpackning från Maria Nila ibland också. Använder deras cleansing powder ibland också som nämns ovan. Jag avskyr oftast torrschampo för att det nästan alltid ska ge volym och känns kladdigt, men cleansing powder gör inte det så det är toppen.
 
Jag köpte hem Maria Nilas Cleansing Powder men den gör mig alldeles vit i hårbotten. Vad gör jag för fel? Den verkar toppen annars!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp