Schampo/balsam - vad har ni i håret?

Jag använder nästan uteslutande produkter från Olaplex; köper dem hos frisören. Små flaskor som räcker jättelänge eftersom det är så drygt. Jag tycker håret håller sig rent länge, jag tvättar det 1-2 gånger i veckan, aldrig mer.
 
Jag köpte hem Maria Nilas Cleansing Powder men den gör mig alldeles vit i hårbotten. Vad gör jag för fel? Den verkar toppen annars!

Jag försöker undvika att ha den direkt i hårbotten. Och sen måste man massera in det ordentligt. Men det ger mig två extra dagar då håret ser fint och rent ut!
 
Har dreads, använder företrädesvis Soak n Float eller Seanik från Lush. Men även annat fungerar om det kniper. Bara mer eller mindre dåligt.
 
Använde bara dove förut, det enda som blev bra i mitt hår.
Testade de flesta 'som skulle vara så bra' för mej' dyrt var det också..,

Nu använder jag bara shampokaka från Dalarnas Ekobutik och kan inte vara mer nöjd!

Mitt hår är tunt, jättetunt. Med fel schampo blir det flygigt och eller frissigt, det trasslar sej och blir bara tråkigt.
 
Har helt gått över till aleppotvål och surskölj (äppelcidervinäger+vatten). Håret blir så mjukt och lättskött, och alla problem hårbotten är borta

Nu har jag kollat lite och det var ju en hel vetenskap. Massa olika priser, procent och annat. Helt bortkollrad.
Har du koll på vad man ska ha om man har fet, ibland kliande hårbotten men torrt hår?
 
Nu har jag kollat lite och det var ju en hel vetenskap. Massa olika priser, procent och annat. Helt bortkollrad.
Har du koll på vad man ska ha om man har fet, ibland kliande hårbotten men torrt hår?
Oj, nej ingen koll. Jag bara köpte en aleppotvål och blandar äcv+vatten i lite varierande mängd. Typ 1 del äcv och tre-fyra delar vatten.
 
Har sedan flera år tillbaka endast använt mig av Kevin Murphy. Favoriten är Young again serien, fantastiska produkter 🤩
 
Jag har börjat använda märket Hjärtligt, deras detox schampoo. Jättebra! kliande hårbotten är borta för min del. Dom har olika sorters schampo och balsam plus även torrschamp som ska vara bra! Obs! Ej testat ännu torrschampot!
 
Har kort, tjockt hår.
De senaste åren har jag använt Label M som jag köpt hos frisören och Sachajuan som jag köpt på nätet.

Tidigare använde jag Redken.
Alla dessa kan rekommenderas.

Enligt min frisör ska man framför allt välja schampo utgående från hårbottnens behov, så om hårbotten är fet, välj ett schampo som är inriktat på fett hår. Eller torr hårbotten osv.

Ett tips är att många använder för mycket schampo, det behövs faktiskt inte speciellt mycket (och längderna behöver inte schampo). Hårbotten behöver i sin tur inte balsam.

Min frisör rekommenderar att skölja håret med kallvatten, det tycker jag är läbbigt så självdisciplinen räcker inte riktigt till.
 
Golden rose schampo och balsam från Grön lycka. Det som funkar allra bäst på mitt nordiska, tjocka rufs med torr hårbotten och med kalkrikt vatten.
 
Jag har ganska känslig hårbotten, och får eksem/nån form av utslag av allt den inte gillar! Använder oftast REF. Illuminate Colour, ibland Coop Xtra, Lidls tjärschampo eller Barnängen mjällschampo men min hårfärg är inte så förtjust i det . Använder Olaplex no 3 några gånger i månaden, håret älskar det, hårbotten not so much...
 
Får kanske testa mig fram då.
Jag gör detsamma som @sthu och tar den aleppotvål jag hittar (vanligen på ngt museum eller en butik för grejs) och äppelcidervinäger från mataffären.

(en skvätt, blandat med vatten, och jag sköljer ur det sedan.)

Procenten på aleppotvålen är bara hur mycket lagerbärsolja som är i och tror inte det spelar någon större roll. Brukar köpa den med mer som brukar vara runt 25% snarare än den med mindre, om det råkar finnas båda, men jag tror folk trasslar och håller på med exakta versioner av allt för att de tycker det är roligt att ägna tid och energi åt vård av hud och hår eller vad de nu är intresserade av.

Jag varierar med en schampotvålkaka från Lush, med massa SLS, för att jag vill.
 
Tittade lite på sidan kemikalieklok.nu, och där fanns det på tok för mycket att välja emellan 😄
Hm nu ser jag att de säljer surskölj också. För ganska mycket pengar. Om min farmor skulle berättat om de olika varianterna av örter de har där så skulle hon säga att nässlor är för att göra håret mörkare (och hon skulle plockat nässlorna bakom knuten) medan citron/kamomill och sedan inte skölja ur utan gå ut i solen gör håret ljusare (och hon skulle använt en citron :)). Hon och hennes syster körde den ena på nässlor och den andra på citron.

Jag har tyckt mig märka att äppelcidervinäger, på sommaren, även ursköljt, bleker lite, så jag har inte det i på sommaren helst. (eller har en buff över ett tag)
 
Hm nu ser jag att de säljer surskölj också. För ganska mycket pengar. Om min farmor skulle berättat om de olika varianterna av örter de har där så skulle hon säga att nässlor är för att göra håret mörkare (och hon skulle plockat nässlorna bakom knuten) medan citron/kamomill och sedan inte skölja ur utan gå ut i solen gör håret ljusare (och hon skulle använt en citron :)). Hon och hennes syster körde den ena på nässlor och den andra på citron.

Nässlor har vi till förbannelse hemma, så det vore kul att kunna fixa själv. Hur gör du med vinägern i håret och hur ofta? Jag har midjelångt hår med massor av tunna hårstrån, behöver ha nått som gör att det inte trasslar.
 
Nässlor har vi till förbannelse hemma, så det vore kul att kunna fixa själv. Hur gör du med vinägern i håret och hur ofta? Jag har midjelångt hår med massor av tunna hårstrån, behöver ha nått som gör att det inte trasslar.
Jag häller i äppelcidervinäger då och då när jag tvättat. Kanske varannan eller var tredje gång (rent teoretiskt sett ska man ju ha det varje gång man tvättar med ngt basiskt, men har inte tyckt det behövs). Det gör håret lent och glansigt och lättborstat, rejält mycket effektivare än balsam för mig (men så har jag inte provat jättemånga balsam, eftersom de kliar, ja jag vet att man inte ska ha dem i hårbotten men :).)

Så tar en skvätt ur en flaska jag köpt på ICA, just nu Kung markatta, men jag tar vilken som helst. En skvätt är väl kanske en matsked eller två. Häller skvätten i en bunke och när jag tvättat håret häller jag i det i hela. Och blundar intensivt för det svider något förfärligt i ögonen. Sedan duschar jag ansiktet för säkerhets skull :rofl:. Och hänger i duschen ett litet tag, varefter jag sköljer ur det.

Nässlor har jag bara provat en gång, vi har inte nässlor hemma suck och tänker inte plantera :rofl:. Gjorde te helt enkelt, som med teblad och lät svalna och hällde i.

(Antar om man ska vara ärlig när man svarar hur ofta, är hur ofta man tvättar håret... och det är ju inte jätteofta. Kanske varannan vecka, eller ibland mer sällan :o beror på årstid. Det har glidit isär, gångerna, det blir liksom inte smutsigt och så glömmer man. Blött blir det flera gånger i veckan däremot.)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp