Schapendoes och Bearded collie?

Sen har du ju storleken större också. Risenschnauzer.
Tycker att för varje snäpp upp i storleken får man mer hund av allt.
 
Jag har en bearded. Och en allergisk make. Funkar fint för oss. Hade tidigare pudel, det föredrog de lite mer känsliga allergikerna som bara hälsar på.
 
Var kommer din hund ifrån? Jag har iofs inte gått igenom alla kennlar än, men tycker det är svårt att hitta mh beskrivna hundar. Det brukar vara utställda och agilitytävlade hundar. Och det känns för osäkert när man satsar på tjänst med hunden.

Min hund kommer från spruce mountain en Kennel som fanns utanför Vilhelmina.
Efter en tragisk olycka i familjen slutade dom avla, och har nu... Bearded collie... Men avlar vad jag vet inte.
Min hund är inte ett dugg skottberörd, för vanliga skott, eller smällare ( har en skjutgalen granne, så det är tur ) Men hon är rädd för raketer:cry:
Hon hade som ung svårt att läsa andra hundar, och hatade/va rädd för valpar. Men nu när hon är 6 år funkar hon i alla lägen.
I övrigt är hon den mest lättlärda och älskvärda hund man kan tänka sig.

* Jenny *
 
Min hund kommer från spruce mountain en Kennel som fanns utanför Vilhelmina.
Efter en tragisk olycka i familjen slutade dom avla, och har nu... Bearded collie... Men avlar vad jag vet inte.
Min hund är inte ett dugg skottberörd, för vanliga skott, eller smällare ( har en skjutgalen granne, så det är tur ) Men hon är rädd för raketer:cry:
Hon hade som ung svårt att läsa andra hundar, och hatade/va rädd för valpar. Men nu när hon är 6 år funkar hon i alla lägen.
I övrigt är hon den mest lättlärda och älskvärda hund man kan tänka sig.

* Jenny *


Min mamma som är gräsligt allergisk tål henne, men tålde inte vår förra hund, en Bichon Frise.....
 
Lite OT, men när jag var yngre hade min bästa vän en schnauzer, och det var den enda hunden jag reagerade allergiskt på! Jag är egentligen inte ens hundallergiker och sedan dess har jag aldrig haft några reaktioner på någon hund alls. Har inte umgåtts med någon schnauzer sen dess, så vet inte om jag skulle reagera på dem idag.

Sen har jag förstått att det dessutom kan vara så att man reagerar på en individ av en ras, men inte en annan. Så det är nog sjukt individuellt.
 
Då är det bara att handla ;)
Jag har ju Dvärgvarianten och den kommer du inte långt med i tjänst, även om min faktiskt kommer från MH-testade linjer! :D
Om jag inte minns helsnurrigt så föder @Grana upp????

Det finns en Schnauzertråd redan.
Schnauzern ( som mellanstorleken heter i korrekt benämning) finns i svart och peppar/salt (grå) Har en kompis som har svart och upplever hennes som hund med mycket motor. Även hennes förra som dock förolyckades som ung var det mycket motor i. Inga mesproppar. kan höra med henne om Kenneltips om du vill.

Det vore väldigt uppskattat! :)
 
Sen har du ju storleken större också. Risenschnauzer.
Tycker att för varje snäpp upp i storleken får man mer hund av allt.

Riesen tycker jag känns så väldigt stora. Gillar hundar i 15-20 kg klassen (förutom mina pluttar då :D). De känns lite lagom på något vis.
 
Lite OT, men när jag var yngre hade min bästa vän en schnauzer, och det var den enda hunden jag reagerade allergiskt på! Jag är egentligen inte ens hundallergiker och sedan dess har jag aldrig haft några reaktioner på någon hund alls. Har inte umgåtts med någon schnauzer sen dess, så vet inte om jag skulle reagera på dem idag.

Sen har jag förstått att det dessutom kan vara så att man reagerar på en individ av en ras, men inte en annan. Så det är nog sjukt individuellt.

Jag tror ju inte det kommer vara något problem egentligen. Han har blivit mycket mindre känslig och kan till och med vara i stallet korta stunder. Från att jag var tvungen att duscha innan jag kom hem från ridskolan när jag var liten till att kunna ha kläder inne som jag haft i stallet i flera timmar utan att han reagerar :angel:

Men vill ändå att han ska sniffa lite schnauzerpäls så man inte börjar planera för mycket och sen får man planera om ras helt och hållet för att han inte tål dom alls, även om det känns osannolikt.
 
Någon med erfarenhet av raserna, är det svårt att få tag i MH beskrivna och skottfasta hundar?

Efter snart 1,5 år utan schäfern måste jag säga att jag saknar något otroligt a lite mer ordentligt.

Hunden är tänkt att tränas och tävlas i bruks och lydnad och planen är att försöka få hunden godkänd som patrullhund i försvaret. Så skottfasthet och en hyffsad kamplust måste ju finnas där.

Anledningen till att jag tittar åt dessa raser och inte de klassiska bruksraserna är egentligen av två skäl.
Fällandet, jag bryr mig inte mycket men bekanta, vänner och familj har emot det och jag vill kunna ta med hunden så den slipper sitta och uggla hemma, halva nöjet med hund försvinner då känner jag..
Och en hyffsat enkel vardag. Vill ha en hund som gillar att arbeta men som är hyffsat enkel kring andra hundar och i vardagen. Har dock inga problem med viss vaktinstinkt, snarare tycker jag det är ganska skönt. Även storleken är avgörande. Gärna en liten smidig hund, men måste vara minst 45 cm i mkh för att bli patrullhund.

Några tankar på andra raser kanske? Hundar med längre päls som är lättare att få bort från textilier? Det är ju inte håret på golvet som är problemet utan det som fastnar på alla andra ställen och är halvt omöjligt att få bort.

*Så en liten sammanfattning:
*Arbetsglad och lättmotiverad
*Mankhöjd på ca 45-50 cm i mkh
*Gärna ickefällande men måste ha underull. Eventuellt periodfällare med kanske längre päls?
*Hyffsat enkel i vardagen. Behöver inte älska allt och alla men ska inte söka bråk och svara upp på små retningar heller.
*Bra mentalitet, dvs skottfast och socialt säker med bra avreaktioner på sånt den eventuellt upplever som obehagligt.

Jag får huvudvärk av allt tänkande fram och tillbaka :D
En vän till mig föder upp beardisar. Hon tycker själv att det är få som prioriterar arbetande hundar i sin avel. Hon har inte heller alltid lyckats få valpköparna att göra mh på sina hundar trots att de skrivit det och hon anordnat. Men det jag sett av hennes hundar är stabila, positiva och aktiva hundar. Mkt kapabla och häftiga, inte alls den där lufsen som jag trodde från början. Dom släpar på stockar, ränner genom snår, badar vartän dom hittar vatten och hoppar upp på och över alla hinder i sin väg. Drar barnen i cykelkärra, går alltid lösa och är genomsnälla mot både folk o andra hundar. Hon tränar lydnad med sina och tycker att rasen lämpar sig bra till det.

Jag hade garanterat haft den klippt dock. Dom drar in en hel del för iaf hennes hundar är inga såna som struttar fram prydligt på gångvägen. Det är terränghundar. :p

Lång päls sätter sig mindre på textilier enl mig åsikt.
 
Däremot tkr jag att de har ganska nöra till skall vid upphetsning. Precis som collie. Inte hysteriskt men man märker att de har det närmre än tex mina hundar som aldrig skulle få för sig att skälla upphetsning.
 
En vän till mig föder upp beardisar. Hon tycker själv att det är få som prioriterar arbetande hundar i sin avel. Hon har inte heller alltid lyckats få valpköparna att göra mh på sina hundar trots att de skrivit det och hon anordnat. Men det jag sett av hennes hundar är stabila, positiva och aktiva hundar. Mkt kapabla och häftiga, inte alls den där lufsen som jag trodde från början. Dom släpar på stockar, ränner genom snår, badar vartän dom hittar vatten och hoppar upp på och över alla hinder i sin väg. Drar barnen i cykelkärra, går alltid lösa och är genomsnälla mot både folk o andra hundar. Hon tränar lydnad med sina och tycker att rasen lämpar sig bra till det.

Jag hade garanterat haft den klippt dock. Dom drar in en hel del för iaf hennes hundar är inga såna som struttar fram prydligt på gångvägen. Det är terränghundar. :p

Lång päls sätter sig mindre på textilier enl mig åsikt.

Intressant! Är hennes hundar skottfasta? Vill du dela med dig av kennelnamnet? :)
 
Och här kommer jag och snurrar till det ytterliggare ett varv. Irländsk terrier. Tycker de verkar vara väldigt roliga hundar men är lite orolig över terriertemperamentet. Lättretliga mot andra hundar?
De har ju tidigare används till bla försvarsmakt men de kanske inte alls skulle passa till det nu? Inte en aning om hur aveln ser ut idag. Men rasbeskrivningen låter ju bra :D
 
Jag kan ju tillägga att min herre är fantastiskt rolig! Lätt den roligaste hunden jag träffat, saknar ingenting. Han har kamp och jakt så att man kan träna och ha kul, men inte så mycket att han är svår att ha lös på något sätt. Han älskar folk, reagerar inte på skott eller smällare och hänger med på allt. Men kan chilla en dag också. Min är klippt, och efter rena utställningslinjer.
 
Jag kan ju tillägga att min herre är fantastiskt rolig! Lätt den roligaste hunden jag träffat, saknar ingenting. Han har kamp och jakt så att man kan träna och ha kul, men inte så mycket att han är svår att ha lös på något sätt. Han älskar folk, reagerar inte på skott eller smällare och hänger med på allt. Men kan chilla en dag också. Min är klippt, och efter rena utställningslinjer.

Låter väldigt bra! Får åka och kika på alla möjliga raser känner jag :)

Vill du PMa kennel så tas det tacksamt emot!
 
Intressant! Är hennes hundar skottfasta? Vill du dela med dig av kennelnamnet? :)
Ja det är jag ganska säker på att dom är. Nu har hon ingen hane sjäv men tror att hon nog är den sorten som är noga med sånt. Vi bor intill ett skjutfält så det skjuts regelbundet här och jag borde ha kommit ihåg om hon sagt att nån är skottberörd då skottfasthet är en egenskap jag tkr är bland prio 1. Hon har inga kullar på gång just nu, hennes yngsta tik (egen uppf) är två och hon väntar gärna till runt 4 år tror jag hon sagt. Och sen vet man ju inte om hunden är ngt att avla på än heller. Men jag kan kolla vad kenneln heter ändå om du vill.
 
Och här kommer jag och snurrar till det ytterliggare ett varv. Irländsk terrier. Tycker de verkar vara väldigt roliga hundar men är lite orolig över terriertemperamentet. Lättretliga mot andra hundar?
De har ju tidigare används till bla försvarsmakt men de kanske inte alls skulle passa till det nu? Inte en aning om hur aveln ser ut idag. Men rasbeskrivningen låter ju bra :D

Är bekant med en som föder upp irländsk terrier och hennes hundar är inte alls trevliga mot andra hundar. De flesta fungerar i flocken de bor men de tänder väldigt snabbt när något händer.
Det är även den bild jag fått av dom som man haft på kurs, träffat på ute eller på utställningar.
Tyvärr!
 
Är bekant med en som föder upp irländsk terrier och hennes hundar är inte alls trevliga mot andra hundar. De flesta fungerar i flocken de bor men de tänder väldigt snabbt när något händer.
Det är även den bild jag fått av dom som man haft på kurs, träffat på ute eller på utställningar.
Tyvärr!
Då hoppar jag tankarna på dom! Tack för ditt svar :)
 

Liknande trådar

L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
2 825
Senast: NOC14
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 179
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 357
Senast: Roheryn
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 615
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp