SD-politiker skriver anonymt på hatsajter

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare annan1
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 910
  • Visningar Visningar 42 358
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: SD-politiker skriver anonymt på hatsajter

Det relevanta i jämförelsen är ju inte om de anklagats för ett brott eller inte. Det relevanta var att är att det är märkligt att hänga ut folk som ägnar sig åt mycket mindre allvarliga företeelser än våldtäkt (även om de inte anklagas för något brottslig) och samtidigt skydda identiteten på personer som begår våldtäkter.

Det är uppenbart att det är mindre allvarligt att näthata (lagligt eller ej) än att våldta någon. Om man inte inte hänger ut våldtäktsmän bör man inte heller hänga ut näthatare. Och vad skulle det finnas för positiv effekt av att hänga ut näthatare överhuvudtaget? Den enda anledningen jag kan se är att försöka skrämma folk till tystnad och det är inte värdigt en demokrati.
Som jag skrev i inlägget du svarade så motiverade tidningen det med att man vill belysa vilken typ av människor som kan ligga bakom näthatet, att det inte alltid är den stereotypa missanpassade mannen utan också människor som innehar en viss position i samhället.

Och som jag skrev tidigare så tror jag nog man kunnat få fram det budskapet, söka dem för en kommentar osv, utan att publicera hela deras identitet. Även om jag kanske inte skulle gå så långt som till att påstå att tidningen försöker skrämma folk till tystnad så var det nog inte nödvändigt med just det totala avslöjandet.

Nu ska vi se här ... Textraden du beskärmar dig över lyder alltså:

Och den tycker du är värre än än när politiker med uppdrag i sitt parti skriver t ex:

Så upphovsmannen och ansvarig för framförandet är på samma IQ och empatinivån som de som skapat de andra texterna du citerar?

Ja så kan man ju också tycka:D

Det relevanta i jämförelsen är ju inte om de anklagats för ett brott eller inte. Det relevanta var att är att det är märkligt att hänga ut folk som ägnar sig åt mycket mindre allvarliga företeelser än våldtäkt (även om de inte anklagas för något brottslig) och samtidigt skydda identiteten på personer som begår våldtäkter.
Då blir det lite tydligare vad du menar, även om jag inte uppfattade det som att det var riktigt det du skrev innan. Men vi lämnar det.

När det gäller att "hänga ut", så verkar vi vara någorlunda överens om att det var rätt att hänga ut politikerna, och någorlunda överens om att det var fel att hänga ut de offentliga personerna med deras fulla identitet.

Sedan upplever jag det som att du slätar över de här hatiska kommentarerna, och du upplever det säkert som att jag slätar över något jag med - men jag tror inte diskussionen kommer längre än så här.

Exakt. Nä, rasister är de ju inte. Nån av dem skyller på att han hade lite innanför västen, någon annan på att man kan bli lite taggad när man sitter och skriver på nätet. Och så han som skyllde sina inlägg på sin egen 12-åriga dotter då. HAN står inte för sina vedervärdiga åsikter - det ska HON göra. Det är så att man mår illa.
Ja jisses, han som skyllde på dottern tog ju nästan priset.

Ja, och läraren som önskade livet ur flyktingbarn. Undrar hur hon behandlar elever som kommit hit som flyktingar?

Ja, och läraren som önskade livet ur flyktingbarn. Undrar hur hon behandlar elever som kommit hit som flyktingar?
Det kan man fråga sig, hon känns ju inte så lämplig som lärare alls.

Nej, jag hoppas att hon får sparken. Än så länge är hon avstängd i en månad. Hon kan rimligen inte ställa upp på skolans värdegrund överhuvudtaget.

åtminstone bör hon bli omplacerad, man är knappast lämplig som lärare med tanke på att man med stor sannolikhet kommer att undervisa folk man uttryckt förakt mot och kanske till och med önskat livet av. Hur seriös blir undervisningen då?

Hon bör inte arbeta med elever alls, skulle jag säga. Vilka värderingar skulle hon föra vidare? Hon har önskat livet ur flyktingbarn och försvarat Breivik i hans förvirrade resonemang om islam.

Nej, jag hoppas att hon får sparken. Än så länge är hon avstängd i en månad. Hon kan rimligen inte ställa upp på skolans värdegrund överhuvudtaget.

Jag hade vägrat skicka min son till skolan om han skulle undervisas av en lärare med sådana värderingar. Aldrig i havet att en sådan människa skulle få vara ensam med mitt barn och gud vet vilka idéer och attityder han kunde bli itutad :(

Ja, så reagerar ju de flesta föräldrar. Så inte minst på grund av det skulle det bli ohållbart för henne att jobba kvar.

De här reportagen är mer jämförbara med annan grävande journalistik, politiker som anställt svart arbetskraft, Mc donalds som har underentreprenörer med slavliknade arbetsförhållanden, byggfirmor som ägnar sig ut grovt byggfusk. I alla dessa fall så hamnar blickpunkten på folk som knappast frastår i god dager.

Jag kanske har missat något men jag har då infe sett något massivt ifrågasättande av att byggfällan som hänger ut ansvariga för fuskbyggen eller andra grävande program.

Vill vi ha ett samhälle där vi förbjuder journalister att gräva efter oegentligheter och rapportera det?

Hon bör inte arbeta med elever alls, skulle jag säga. Vilka värderingar skulle hon föra vidare? Hon har önskat livet ur flyktingbarn och försvarat Breivik i hans förvirrade resonemang om islam.

Med omplacering tänkte jag mig till något administrativt jobb utan elevkontakt.

Vill vi ha ett samhälle där vi förbjuder journalister att gräva efter oegentligheter och rapportera det?
Jag håller nog med dig faktiskt.

När det gäller de här offentliga personerna är jag ju väldigt tveksam, men det här som har publicerats är inte vilka åsikter som helst och beroende på vilken ställning de här personerna har så kan de faktiskt göra skada med sitt hat även om de inte är aktiva politiskt. Dvs det kan finnas en nytta i att det här kommer fram även i deras fall.

Politikerna är som sagt solklara avslöjanden, men i vissa fall är det nog bra att näthatare avslöjas även på andra håll i samhället. Se läraren tex, lärare hör till dem som ska ha en viss värdegrund.

Senast ändrad av en moderator:

*kl*

Kollar på Debatt just nu och folk verkar mena att man fortfarande har yttrandefrihet även om man blir uthängd. Med den logiken kan vi ju slå fast att vi nu är ett jämställt samhälle eftersom män och kvinnor har samma formella rättigheter.

Nej, lika villkor för att yttra sina (lagliga) åsikter vad de än må vara måste vi stå upp för även utöver lagstiftningen, precis som med jämställdheten.

Vi har problem i förorter men de beror inte på kultur eller härkomst.
Att "ta den debatten" är att blåsa på elden SD försöker starta.

Värst av allt var nog den unga flickan som blir våldtagen och filmad och där avpixlat lägger ut videon för att visa att förövaren inte är svensk i deras mening. Fan hur blir man så hjärtlös?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
27 579
Senast: alazzi
·
Äldre http://www.expressen.se/nyheter/gavleimam-var-med-i-hemlig-jihadist-grupp/ Det jag länge antagit och gissat mig till har nu även... 15 16 17
Svar
326
· Visningar
18 987
Senast: julgrisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken ras passar mig?
  • Smitare - hur gör ni?
  • Kanin dräktighet