Se Avsprångspunkten

• Hoppning
  • Trådstartare Trådstartare Anyo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 4 085

Anyo

Trådstartare
Ja vill ha maaassa tips på hur ja tränar upp min "syn" fram till hindret. Jag ser bara avståndet ibland. Eller... Det kommer i Perioder som jag bedömmer bra och sen ser ja inte alls och hoppas på att hästen ist ser. Vilket hon oftast då gör men hon ska ju inte behöva göra det jobbet. Jag har provat Bommar framför hinder men det hjälper ju bara då. Sen när dom tas bort så är det lika. Ser inte. Därför känner jag att ja inte kan starta så mkt högre än 110 och ja vill ju verkligen bli bättre. Så nått annat tips än Bommar framför ? Felet som jag gör när ja inte ser är att ja håller ist tillbaka min häst så vi kommer oftast alldeles för nära. Eftersom det är ganska låga höjder jag tränar/tävlar går det ju bra. Men så här kan det bara inte fortsätta. Helt me dear Buke :)

Sv: Se Avsprångspunkten

Att ha en bra galopp hjälper ofta, en galopp där hästen får fart på bakbensaktionen och arbetar framåt får det lättare att se ett avstånd. Benen om är alltid viktigt även om du tar en förhållning glöm inte att möta upp med benen. Kommer man ur sväng på ett hinder är det lätt att bara "åka" igenom den och sen när hindret kommer finns de ingen soppa kvar.
Att rida ur svängar och mot hindren gör det lättare. När du inte ser va lugn, va kall, vänta på att de kommer, avståndet kommer till dig även hindret så glöm inte att ha benen om hela tiden då blir det lättare.
Om du rider distanser måste du räkna galoppsprången, ska de va fyra, räkna i huvudet då märker du fort va du måste göra rida fram, ligga kvar eller ta tillbaka...

Jag fick tipset av min tränare att alltid ha bommar ute på ridbanan även när jag tränar dressyr för att få in avståndsbedömningen. Då kan du både skritta, trava och galoppera över dem och försöka få in rytmen. Oftast la jag ut dem ungefär som en bana och red banan ett par gånger efter att jag värmt upp. Jag tycker det har hjälpt mig en hel del, men nu på senare tid har jag varit lite för lat för att släpa fram bommar när jag ska rida i paddocken :angel:

Annars tycker jag att det mest handlar om att hitta rätt rytm i galoppen för då spelar det ingen jättestor roll om hästen kommer lite nära eller lite långt ifrån.

Lycka till! :)

Okej. Precis så säger min tränare också. Ja kanske inte väntar ? Det är lättare för mig på kortare distanser än längre.

Jag fick tipset av min tränare att alltid ha bommar ute på ridbanan även när jag tränar dressyr för att få in avståndsbedömningen. Då kan du både skritta, trava och galoppera över dem och försöka få in rytmen. Oftast la jag ut dem ungefär som en bana och red banan ett par gånger efter att jag värmt upp. Jag tycker det har hjälpt mig en hel del, men nu på senare tid har jag varit lite för lat för att släpa fram bommar när jag ska rida i paddocken :angel:

Annars tycker jag att det mest handlar om att hitta rätt rytm i galoppen för då spelar det ingen jättestor roll om hästen kommer lite nära eller lite långt ifrån.

Lycka till! :)

Ok =) Min tränare har sagt också att bommarna skall fram ävev vid dressyren. Ja ska nöta nöta nöta :) Tusen tack båda två för bra svar :)

Träna på att rida i stor galopp även i markarbetet/dressyren, tänk stora galoppsprång men inte så mycket högre tempo, träna på att känna skillnaden på större och kortare galopp. Rid ett par steg fram, med aktion bakifrån, kläm fram galoppen, med stöd i handen, inte " jaga" genom att släppa stödet och driva.
Jättebra att rida på bommar! Även där känna skillnad på galoppsprången och hur de påverkar din avståndsbedömning.

Kontrollera galoppen träning. 2 bommar 19 m mellan rida på allt mellan 4-9 språng.
:laugh:

Hej!
Det som hjälpt mig är att räkna galopp sprången, men oxå att alltid ta ett beslut: öka, ligg kvar aktivt i galoppen eller korta! Dessa två tycker jag är bäst, när man handlar & inte bara åker runt. /Lycka till

Hej!
Det som hjälpt mig är att räkna galopp sprången, men oxå att alltid ta ett beslut: öka, ligg kvar aktivt i galoppen eller korta! Dessa två tycker jag är bäst, när man handlar & inte bara åker runt. /Lycka till

Ok. Jag räknar ALLA språng oavsett distans just för att ja ska kunna matcha in mig mot hindret. Men jag tar oftsast aldrig beslutet eftersom jag inte vet om jag ska korta eller länga . :confused: Min tränare har sagt så här. Du måste ta ett beslut innan det är för sent. Du kan inte bara rida på och hoppas på gudselov :crazy: . Jag tror att det är jag som är lite "dum" :bow:

Ofta när man inte känner eller ser avståndet så behöver man få en starkare galopp, prova att hålla benen om hela tiden även när du inte ser... Då har du lite att gå på för hösten galopperar, den kan inte sköta allt själv men ger du den stöd så kommer du själv se vad du behöver göra

Det hade lika gärna kunnat vara jag som skrev denna tråden för några år sedan.
Jag har också haft perioder där jag inte sett avstånd alls och sen perioder där det "bara flutit på". Jag hade också mycket lättare för korta anridningar och tävlade helst på små banor därför att hindren kom fort = jag hann inte tänka så mycket mer än på galoppen = jag "fipplade" inte så mycket med avståndet.
Min "medicin" var, förutom att hoppträna för tränare en gång i veckan, galoppbommar i mängder. Jag hade en period på ett halvår ungefär där jag la ut galoppbommar varje ridpass på ridbanan eller i ridhuset. 3,5 m (för stor häst) mellan bommarna och en 4-5-6 stycken på rad. Det gav mig en bra känsla för vilken aktion och hur stor galopp jag behövde sätta upp mellan hindren och det gav mig en rejäl "aha-upplevelse". När jag fick den galoppen blev avståndsbedömningen mycket lättare! Nyckeln här är att se till att ha hästen framför dig!!! Omedelbart du tappar hästen bakom dig i galoppen blir avståndsbedömningen "omöjlig". Känn efter var du har bakbenen i anridningen! Känn efter som att du verkligen har bakbenen under dig!

Ett problem jag hade var också att jag inte litade på min egen känsla utan började tänka för mycket, därav svårigheten att hoppa på stora banor med långa anridningar. De träningarna och tävlingarna jag bara gick på känsla lekte vi runt banor med höjder på 1,20-1,40 (max 1,20 på tävling!). De gånger jag råkade koppla på hjärnan för mycket hade vi stundtals svårt att komma runt 1,10 felfritt. För att inte tala om den sommaren jag fick lägga ner tävlingarna helt en period då vi bara fick stopp på hinder pga att jag var helt ur form mentalt....

Så du är långt ifrån ensam och jag sällar mig till "kören" som tipsar om att jobba med galoppen. Nöta, nöta och åter nöta! Det finns ingen "quick fix" utan det är blod, svett och tårar som gäller.
Måste passa på att ge dig en STOR :bow: för att du inte gör som jag och kliver upp i klasserna innan du känner att det fungerar! Jag tog steget upp på 1,20 alldeles för tidigt!

Lycka till!

//Alice

Jag vet inte om de här hjälper för någon annan än mig. Jag har alltid ridit på känsla, men nån stans i huvudet brukar jag räkna 3-2-1-"hopp". Alltså galoppsprång. Då tror jag att man får något hum om vart man ligger och ungefär hur långt tre galoppsprång innan hindret är klart. Det funkar ju kanske inte om man kör någon omhoppning och ska svänga och hoppa samtidigt, men på träning :)

Jag vet inte om de här hjälper för någon annan än mig. Jag har alltid ridit på känsla, men nån stans i huvudet brukar jag räkna 3-2-1-"hopp". Alltså galoppsprång. Då tror jag att man får något hum om vart man ligger och ungefär hur långt tre galoppsprång innan hindret är klart. Det funkar ju kanske inte om man kör någon omhoppning och ska svänga och hoppa samtidigt, men på träning :)

Det där är ett jättebra tips, ffa för oss som gärna tänker lite för mycket och då tappar känslan. Jag rabblade ofta rytmen hela tiden när jag red en bana; "bam-bam-bam-bam" Det gjorde att jag tog lite fokus från hindret och kopplade på känslan. I början hade jag det som mantra på varje tävling och träning, men ju säkrare jag blev, ju mer kunde jag hoppa över rabblandet. Blev jag osäker på något hinder eller övning började jag rabbla mitt mantra och då gick det oftast mycket bättre. Sen vad man säger tror jag spelar mindre roll!

//Alice

Herregud vi är ju nästan exakt lika :O
Tusen tack för dina tips de ska ja prova direkt damen är igång.
jag vågar ju inte prova högre. ja menar kommer vi fel på ett 110 hinder
klarar hon det utan problem. Men om det blir på högre så kan det ju gå lite hur som helst så jag vill ju inte riskera varken hästen eller mig själv. ja tkr heller inte att höjden har någon betydelse. Jag kanske ska tilläga att på små hinder så går det jätte bra med avståndet:confused: Min tränare säger då till mig att RID precis likadant på ett 110 hinder som på ett 50 hinder. Men när det blir högre så blir ja mera att nu jävlar måste vi komma rätt och då ballar det helt ur för mig. Jag har ju tur att min häst räddar mig i så många situationer trors att hon är ganska ung. Men detta var nog det mest givande svaret :) TUSEN TACK

Åhå kanske ska räkna ner istället då. För inför hinder har ja börjat 1.2.3 osv. Kanske är där problemet ligger. Jag kanske ska börja räkna Ner istället då. Ska prova med Bommar hemma på din teknik:)

Åhå kanske ska räkna ner istället då. För inför hinder har ja börjat 1.2.3 osv. Kanske är där problemet ligger. Jag kanske ska börja räkna Ner istället då. Ska prova med Bommar hemma på din teknik:)

Jag har haft jättesvårt för det där med att räkna galoppsprång, hur jag än gjorde så lyckades jag trassla till det :angel:

Sen kom jag på att börja med noll :idea:
Så jag börjar räkna direkt i landningen: 0-1-2-3... :)

Jag har haft jättesvårt för det där med att räkna galoppsprång, hur jag än gjorde så lyckades jag trassla till det :angel:

Sen kom jag på att börja med noll :idea:
Så jag börjar räkna direkt i landningen: 0-1-2-3... :)

Att räkna sprången är inga problem. Det är distansen till hindret som spökar för mig :) Ex ja kan inte avgöra om jag har 3 eller 4 kvar fram till hindret :)

Jag har blivit så skadad så när jag är ute och går så kan jag tänka att nu kommer jag komma "fel" mot den där vattenpölen..
Och när jag kör bil och har väldigt tråkigt så är jag så störd att jag tänker att bilen galopperar och försöker tänka in rytmen för att den ska komma rätt förbi stolpar och sånt som står vid vägen ;)

Hur stört det än låter, så tror jag att det är lite nyttigt att tänka på det när man inte sitter på hästryggen också. För med vattenpölarna eller stenar eller vad jag nu ser på marken framför mig så försöker jag känna in och länga/korta stegen så jag kommer rätt.. Och det funkar faktiskt :P

Liknande trådar

Kropp & Själ Pga mediciner (tidigare och inte nu längre) och från början tunt hår och att man inte direkt blir yngre så är mitt hår ... ja hemskt...
Svar
19
· Visningar
882
Senast: Raderad medlem 142658
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 435
Senast: zarmino
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
1 069
Senast: Nova123
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem... 2
Svar
21
· Visningar
2 893

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippmaskin till tjock päls
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka