Sv: Se Avsprångspunkten
Det hade lika gärna kunnat vara jag som skrev denna tråden för några år sedan.
Jag har också haft perioder där jag inte sett avstånd alls och sen perioder där det "bara flutit på". Jag hade också mycket lättare för korta anridningar och tävlade helst på små banor därför att hindren kom fort = jag hann inte tänka så mycket mer än på galoppen = jag "fipplade" inte så mycket med avståndet.
Min "medicin" var, förutom att hoppträna för tränare en gång i veckan, galoppbommar i mängder. Jag hade en period på ett halvår ungefär där jag la ut galoppbommar varje ridpass på ridbanan eller i ridhuset. 3,5 m (för stor häst) mellan bommarna och en 4-5-6 stycken på rad. Det gav mig en bra känsla för vilken aktion och hur stor galopp jag behövde sätta upp mellan hindren och det gav mig en rejäl "aha-upplevelse". När jag fick den galoppen blev avståndsbedömningen mycket lättare! Nyckeln här är att se till att ha hästen framför dig!!! Omedelbart du tappar hästen bakom dig i galoppen blir avståndsbedömningen "omöjlig". Känn efter var du har bakbenen i anridningen! Känn efter som att du verkligen har bakbenen under dig!
Ett problem jag hade var också att jag inte litade på min egen känsla utan började tänka för mycket, därav svårigheten att hoppa på stora banor med långa anridningar. De träningarna och tävlingarna jag bara gick på känsla lekte vi runt banor med höjder på 1,20-1,40 (max 1,20 på tävling!). De gånger jag råkade koppla på hjärnan för mycket hade vi stundtals svårt att komma runt 1,10 felfritt. För att inte tala om den sommaren jag fick lägga ner tävlingarna helt en period då vi bara fick stopp på hinder pga att jag var helt ur form mentalt....
Så du är långt ifrån ensam och jag sällar mig till "kören" som tipsar om att jobba med galoppen. Nöta, nöta och åter nöta! Det finns ingen "quick fix" utan det är blod, svett och tårar som gäller.
Måste passa på att ge dig en STOR

för att du inte gör som jag och kliver upp i klasserna innan du känner att det fungerar! Jag tog steget upp på 1,20 alldeles för tidigt!
Lycka till!
//Alice