Se och synas i mörker?!

Under skolåren gjorde jag det jämt eftersom jag inte hade något väl.
Numer blir det kanske en gång på vecka.

Ok 👍

Det är ju en väldigt stor fördel med en vettig pannlampa att kunna köra på i alla gångarter i kolmörkret samtidigt som man oerhört tydligt syns för ev trafik tycker jag.

En extra fördel med en stark pannlampa i trafik är ju dessutom att man väldigt tydligt kan signalera till ev bilister som ev kör lite si och så genom att helt enkelt ”rikta” pannlampan och/eller slå på helljuset rakt i ögonen på dem 👍
 
Jag tycker är att starka pannlampor kan vara jättebra ur synbarhetsaspekt ute på vägen, men ofta rätt dåligt för att se själv i skogen. Haken är ju att ju starkare lampan är desto bättre ser man precis i ljuskäglan - och desto sämre ser man utanför den.
En molnig natt kan det iofs vara så mörkt att man i praktiken inte kan rida, men väldigt ofta är det ju litet ströljus, eller rent av månsken, och om man bara låter mörkerseendet jobba (åtminstone 10 minuter, gärna en kvart) så tycker jag att man brukar kunna se fint.

Det blir dåligt med en liten pannlampa/smal bredd utifrån det du beskriver.
En vettig pannlampa (som f.ö inte kostar multum relativt sett jmf med andra produkter hästfolk köper) så har du så bred och stadig ljusspann att det som @spinxx tex illustrerade, lyser upp hela vägen obehindrat 👍
 
Ok 👍

Det är ju en väldigt stor fördel med en vettig pannlampa att kunna köra på i alla gångarter i kolmörkret samtidigt som man oerhört tydligt syns för ev trafik tycker jag.

En extra fördel med en stark pannlampa i trafik är ju dessutom att man väldigt tydligt kan signalera till ev bilister som ev kör lite si och så genom att helt enkelt ”rikta” pannlampan och/eller slå på helljuset rakt i ögonen på dem 👍

Det är nog en vanesak.
Har aldrig känt något behov av det, rider i alla gångarter och inga haft problem med synligheten.
 
Det är nog en vanesak.
Har aldrig känt något behov av det, rider i alla gångarter och inga haft problem med synligheten.

Det är ju toppen att det funkar för dig så 👍
Generellt så för folk som ofta rider i mörker och med trafik tycker jag att en riktigt vettig pannlampa verkligen är a och o enligt motiveringen 👍
 
Under skolåren gjorde jag det jämt eftersom jag inte hade något väl.
Numer blir det kanske en gång på vecka.

Samma här. Skaffade först pannlampa mest för att bli sedd på senare år när jag flyttade o red på trafikerade vägar.

Hemma i Halland i skogen var det bara en kort sträcka där det var så hög skog och väg åt "fel" håll så att det kändes för mörkt för att göra annat än skritta de typ 100 metrarna. Resten red vi som vanligt i trav o galopp men vi hade också massor med fina vägar att hålla oss till. Off road tog i dagsljus en annan dag bara.
 
Inte mycket! ;) @Ketrawzc Nä, men absolut tillräckligt för att skritta på små vägar som vi känner väl. Tycker det är otroligt mysigt och rogivande. Hästen älskar det också - han är aldrig så lugn som i mörkret. :)
 
Jag möter väldigt många som promenerar med hundar och även vissa ryttare på morgonen med tidningsbilen, det som gör att folk och djur syns på håll är främst pannlampa och sen att man har reflexer på både ben, armar och djuret så man ser rörelser och att det är en människa/häst/hund och inte bara en reflexväst på en stolpe :/.

Att bara ha en väst gör inte mycket skillnad tyvärr.
Ibland ser man en väst och först när man passerar ser man att det är 3 Pers med varsin hund halvvägs ute på vägen.
(Och då har jag ordentligt helljus och är bered på folk vid vägkanten :( . )
Tack för svar, alltid gott att höra andra perspektivet.
 
Färska reflexer, hellre för många än för få, bra pannlampa.

Har en pannlampa från Mila som är gjord för ryttare och även vattentät. Super!

Förr red jag helst utan pannlampa, funkade också bra. Ville inte se alla ögon i skogen 😁
 
Jag har förutom massa reflexer och pannlampa också en ridlampa på mitt vänstra ben som visar vitt sken framåt och rött sken bakåt. Bra om man måste rida längsmed trafikerad väg någonstans. Vill också påminna om att byta ut reflexer regelbundet. Man kan kolla om en äldre reflex börjar synas sämre genom att lysa på den från fyra meters håll. Jämför gärna med en ny reflex.
 
Jag bygger på mitt tidigare inlägg om reflexvästen med lampor och hur det kan gå om man möter någon med reflexer i mörkret som inte syns eftersom inget lyser på dem.

För några år sedan ledde jag en häst till en hage längst med en mörk väg. Hade inga reflexer till hästen utan var beredd på att trycka ner henne i diket om det kom en bil, men jag hade min väst med lysande lampor. På vägen anar jag efter ett tag att det går någon mot oss i motsatt riktning eftersom västen lyste upp reflexer på avstånd. När vi kom nära varandra visade det sig vara en hel familj med barnvagn och massor av reflexer. Vi insåg båda att utan mina lampor hade vi nästan hunnit springa in i varandra innan vi hade sett varandra. Efter det har jag blivit en stor fan av lampor istället för reflexer.
 
Riktigt bra pannlampa är a och o! Min är på 1000 lumen, laddbar och räcker gott och väl.
Reflexväst eller jacka.
Reflexländtäcke.
Benreflexer.
Kardborrereflexer på ridbyxorna (lite överkurs kanske men tar bara några sekunder att sätta på).
Gärna nån reflex på tränset också, tyglarna är bäst för de syns mest.
 
Jag bygger på mitt tidigare inlägg om reflexvästen med lampor och hur det kan gå om man möter någon med reflexer i mörkret som inte syns eftersom inget lyser på dem.

För några år sedan ledde jag en häst till en hage längst med en mörk väg. Hade inga reflexer till hästen utan var beredd på att trycka ner henne i diket om det kom en bil, men jag hade min väst med lysande lampor. På vägen anar jag efter ett tag att det går någon mot oss i motsatt riktning eftersom västen lyste upp reflexer på avstånd. När vi kom nära varandra visade det sig vara en hel familj med barnvagn och massor av reflexer. Vi insåg båda att utan mina lampor hade vi nästan hunnit springa in i varandra innan vi hade sett varandra. Efter det har jag blivit en stor fan av lampor istället för reflexer.
Jag tror att det kommer att bli mer lampor framöver. Och att reflexerna kommer smälta in snyggare i kläderna, så de inte skriker VARSELJACKA.
Har nyligen köpt en lampa man kan sätta på armen som ska lysa grönt. Den ska jag försöka komma ihåg att ha på mig nästa gång!
 
Jag tror att det kommer att bli mer lampor framöver. Och att reflexerna kommer smälta in snyggare i kläderna, så de inte skriker VARSELJACKA.
Har nyligen köpt en lampa man kan sätta på armen som ska lysa grönt. Den ska jag försöka komma ihåg att ha på mig nästa gång!

Jag har fullt med såna smålampor man kan köpa på ex Clas Ohlsson som föreställer dalahästar, döskallar, bilar o s v. Sätter dem på handväskor och jackdragkedjor etc.
 
Jag bygger på mitt tidigare inlägg om reflexvästen med lampor och hur det kan gå om man möter någon med reflexer i mörkret som inte syns eftersom inget lyser på dem.

För några år sedan ledde jag en häst till en hage längst med en mörk väg. Hade inga reflexer till hästen utan var beredd på att trycka ner henne i diket om det kom en bil, men jag hade min väst med lysande lampor. På vägen anar jag efter ett tag att det går någon mot oss i motsatt riktning eftersom västen lyste upp reflexer på avstånd. När vi kom nära varandra visade det sig vara en hel familj med barnvagn och massor av reflexer. Vi insåg båda att utan mina lampor hade vi nästan hunnit springa in i varandra innan vi hade sett varandra. Efter det har jag blivit en stor fan av lampor istället för reflexer.

Jag och min förra häst höll på att bli påsprungna av en joggare i skogen en gång. :eek: Vi hade också bägge reflexer, men ingen lampa, vi kände vägarna väl och höll oss ifrån småstigarna. Märkte på hästen att nåt var på gång, hon stannade och stirrade, så jag väntade och rätt var det var kom det en människa och höll på att springa rakt in i bogen på henne! (Svart häst). Han upptäckte oss i sista stund och blev nog räddare än oss. :D Och min coola häst stod blickstill kvar. :love:
 
Förresten, om nån har ett tips på reflexridtäcke utan foder får ni gärna berätta! Ibland blir det helt enkelt för varmt med det fleecefodrade.
 
Förresten, om nån har ett tips på reflexridtäcke utan foder får ni gärna berätta! Ibland blir det helt enkelt för varmt med det fleecefodrade.
Jag sydde ett i illgul mesh med en massa reflexer förra året som är toppenbra. Numera finns det att köpa färdiga om du inte vill sy själv :) Googla reflexridtäcke mesh :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
43 927
Senast: Efwa
·
Övr. Hund INFÖR VALPKÖPET Häll ut pölar av kall äpplejuice på golvet och mattorna och gå sedan runt barfota med ljuset släckt Gå till...
Svar
3
· Visningar
1 089
Senast: Cezzan
·
Distans Ibland blir det inte som man tänkt och ibland tänker man inte som man borde. Då kan det bli så här när man ska ut och träna. I...
Svar
15
· Visningar
1 857
Senast: Tummetott
·
Hästvård Jag blir lite förvånad av 'svängningarna' i åsikter som förs fram ang när man ska ge upp och se till att få sin häst utslagen. Så nu...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 115
Senast: LaMaya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp