Se och synas i mörker?!

Riktigt bra pannlampa är a och o! Min är på 1000 lumen, laddbar och räcker gott och väl.
Reflexväst eller jacka.
Reflexländtäcke.
Benreflexer.
Kardborrereflexer på ridbyxorna (lite överkurs kanske men tar bara några sekunder att sätta på).
Gärna nån reflex på tränset också, tyglarna är bäst för de syns mest.
Var hittar man bäst den pannlampan? Jag gillar tanken på att den är laddningsbar!
 
När jag rider i mörkret har jag haft en varseljacka på mig. Ett bälte med reflexer samt LED-lampor (de riktar jag bakåt så att de inte stör mitt mörkerseende). Hästen har på sig reflextäcke som syns både framifrån, bakifrån och från båda sidorna samt benreflexer.

I månljus ser man rätt bra utan pannlampa. Men håller mig till vägar jag känner till och undviker stigar där man kan behöva ser marken tydligare.
 
Jag vill också hellre ha ländtäcke insåg jag precis. Bägge mina sadlar har enkelkåpa, och det blir lätt knöligt med täcke mellan skänkel och sadel.
Det var en av orsakerna till att jag sydde själv. Med bomlössadel hade jag ändå behövt modifiera täcket. Mitt gick totalt på 50 kr inklusive frakt i materialkostnad. Tog inte särskilt lång tid att sy heller.
 
Står i ett stall som har belysning på ridbana men annars är det smack bang i skogen. Era bästa tips på hur ni tar er fram under de mörkare perioderna tas tacksamt emot. Skicka dm om ni har specifika produkttips på oslagbara grejer. Känner en begynnande oro inför att inte vara förberedd och vet knappt var jag ska börja kolla runt. Exempel på pannlampa eller lampa som fäst på annan plats är väl på ett ungefär vad jag kommit fram till som första steg 😂


När jag red aktivt och tränade tidga mornar och mörka kvällar hade hästen benreflexer på alla fyra. Reflexer i stigbyglarna och på martingallen. Hade nån reflex i svansen som jag satte dit med gummiband och reflexer på mig själv. I bland en lampa på vänster ben. Sen något täcke ivarse färg med reflexer åt alla håll är bra.

Ögat vänjer sig vid mörkret så man ser även om det är mörkt. Självklart inte som i dagsljus.

Viktigt att synas från alla håll så glöm inte
Benreflexer på hästen, även om hästen har ”varse”täcke så syns de inte alltid så bra i mörkret.
Det finns bra benreflexer med grå reflex från 3M de syns väldigt bra. De gula syns inte riktgt samma i mörkret. Hööks har båda modellerna tror jag. Finns säker på fler häst affärer.

Har gula och grå ben reflexer till mina shettisar. Och reflex grimmor när vi är ute och går i mörkret. Önskar det fanns reflekterande täcken till de små ponnyerna.

Hoppas du finner bra produkter att ha i mörkret😃
 
Förutom reflexer överallt på mig och hästarna har jag köpt lysande hundhalsband. Sådana här https://www.smartasaker.se/sv/artiklar/lysande-hundhalsband.html Jag satte dem i ett litet band på stigbygeln så att de kan slänga lite hit och dit av hästens rörelser. Unghästen var lätt skeptisk första gångerna men de syns enormt bra och på långt avstånd. Toppen även när man rider i dimma då de syns bra även då.


Super det ska jag köpa och ha på mina när vi är ute i mörkret! De minsta borde passa runt benen på shettisarna😃
 
Det var en av orsakerna till att jag sydde själv. Med bomlössadel hade jag ändå behövt modifiera täcket. Mitt gick totalt på 50 kr inklusive frakt i materialkostnad. Tog inte särskilt lång tid att sy heller.

Stor risk att det tar VÄLDIGT lång tid om jag ska göra det själv. :p
 
Super det ska jag köpa och ha på mina när vi är ute i mörkret! De minsta borde passa runt benen på shettisarna😃
Jag är tveksam till om de håller för att sättas runt benen? De är av något slags tunt silikon och det känns inte som att de klarar så jättemycket nötning. Själva spännet är av ganska klen plast så det klarar nog ingen påfrestning så heller om de slår ihop benen eller så av någon anledning. Annars var tanken väldigt smart :) Däremot håller de bra vid normalt slitage. Förra hunden fick ett för 5-6 år sedan som har använts flitigt och min nuvarande hund har fått ärva det för det är fortfarande precis lika bra. Det var tack vare det jag kom på idén att ha dem till hästarna :) Däremot kan man säkerligen fästa dem i svansen och/eller vid bogen på något smart sätt. De bör ju hamna lagom högt för att synas bra på en shettis då :)
 
Skälet till att jag ALDRIG tittar in i skogen med pannlampan på. Får rysningar bara jag tänker på det. Skogen i mörker överlag är ett big nono. :nailbiting: Pannlampa = grusväg och blicken rakt fram.

Jag tyckte också att det var superläskigt när jag hade en sämre pannlampa, då såg jag bara ögon. Numera ser jag vem ögonen sitter på också, inte lika läskigt.
 
En riktigt bra pannlampa är A och O! Förra hösten införskaffade jag en Lumonite Compass och det är den bästa lampa jag någonsin haft! Plötsligt kändes det inte läskigt eller jobbigt att ge sig ut i beckmörkret längre... Funkar perfekt både för ridning och löprundor!
Förstår inte hur man kan ge sig ut utan lampa? De flesta höst och vinterkvällarna här är det så mörkt att man på riktigt inte ser någonting över huvud taget, helt omöjligt och direkt farligt att rida i. Dock bor jag en bit ut på landet där gatlysen inte existerar, skogen är tät och avstånden mellan husen långa.
 
En riktigt bra pannlampa är A och O! Förra hösten införskaffade jag en Lumonite Compass och det är den bästa lampa jag någonsin haft! Plötsligt kändes det inte läskigt eller jobbigt att ge sig ut i beckmörkret längre... Funkar perfekt både för ridning och löprundor!
Förstår inte hur man kan ge sig ut utan lampa? De flesta höst och vinterkvällarna här är det så mörkt att man på riktigt inte ser någonting över huvud taget, helt omöjligt och direkt farligt att rida i. Dock bor jag en bit ut på landet där gatlysen inte existerar, skogen är tät och avstånden mellan husen långa.
Nästan samma här fast inte så långt mellan husen, är ju kolsvart i skogen på vintern, visst om det för ovanlighetens skull är snö så funkar det utan pannlampa men annars nä ser ju inte ens handen framför mig än mindre träden.
 
Vi har det svart i skogen, bor verkligen på landet, men lite ser en ju. Särskilt om man hinner ut innan det blir för mörkt.
Jag red som vanligt, alltså alla gångarter, men red ju på väg. Inte in på stigar. (Oftast iaf 😆)

Ang ögon i mörkret, vi har endel ögon med bredare mellan ögonen sas. Kändes bättre att inte behöva se dom alls 😁
 
Jag är tveksam till om de håller för att sättas runt benen? De är av något slags tunt silikon och det känns inte som att de klarar så jättemycket nötning. Själva spännet är av ganska klen plast så det klarar nog ingen påfrestning så heller om de slår ihop benen eller så av någon anledning. Annars var tanken väldigt smart :) Däremot håller de bra vid normalt slitage. Förra hunden fick ett för 5-6 år sedan som har använts flitigt och min nuvarande hund har fått ärva det för det är fortfarande precis lika bra. Det var tack vare det jag kom på idén att ha dem till hästarna :) Däremot kan man säkerligen fästa dem i svansen och/eller vid bogen på något smart sätt. De bör ju hamna lagom högt för att synas bra på en shettis då :)


Tackar😃ska klura på hur jag skall kunna använda hundhalsbandet.
 
Tackar😃ska klura på hur jag skall kunna använda hundhalsbandet.
Ja gör det :) Jag tänkte mest att det vore synd om du beställde ett flertal och de ändå inte går att använda som du har tänkt sedan, därav min lite mer ingående beskrivning av dem :) De är helt klart jättebra! Min hund syntes som en liten ljusrand när han sprang omkring i mörkret i morse. Utan halsbandet hade jag inte sett honom alls.
 
Ja gör det :) Jag tänkte mest att det vore synd om du beställde ett flertal och de ändå inte går att använda som du har tänkt sedan, därav min lite mer ingående beskrivning av dem :) De är helt klart jättebra! Min hund syntes som en liten ljusrand när han sprang omkring i mörkret i morse. Utan halsbandet hade jag inte sett honom alls.

Tack det är trevligt med omtänksamhet💕
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
43 729
Senast: Efwa
·
Övr. Hund INFÖR VALPKÖPET Häll ut pölar av kall äpplejuice på golvet och mattorna och gå sedan runt barfota med ljuset släckt Gå till...
Svar
3
· Visningar
1 084
Senast: Cezzan
·
Distans Ibland blir det inte som man tänkt och ibland tänker man inte som man borde. Då kan det bli så här när man ska ut och träna. I...
Svar
15
· Visningar
1 844
Senast: Tummetott
·
Hästvård Jag blir lite förvånad av 'svängningarna' i åsikter som förs fram ang när man ska ge upp och se till att få sin häst utslagen. Så nu...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 107
Senast: LaMaya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gårdar förr
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Sommarföräldrar 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp