Seg häst, varför och vad kan jag göra åt det?

lillaP

Trådstartare
Hej. Min vanligtvis mycket pigga häst har på senaste tiden inte haft samma framåtbjudning som vanligt. Detta märks mest i hoppningen då hon inte drar mot hindrena längre... kanske låter som om det är en bra sak men hon känns faktiskt inte som hon brukar. Och dessutom vill jag att hon ska vara nästintill het. Det är inte förrän i slutet av passen hon kommer igång..

Å andra sidan har hon just börjat fälla, så kan detta vara anledningen? Isf vad kan jag göra för att påskynda/underlätta detta? Kan det bero på något annat? Tips på vad jag kan göra? B-vitamin?

Vi har höjt havregivan men det gjorde föga skillnad. I nuläget får hon ca 9-10kg hö/dag, 1liter krafft, 2/3 liter havre.. Är 167 cm/mkh och rids 6dagar/veckan omväxlande hoppning, dressyr och skogsridning. Hon är fin i hullet och har ganska bra kondition, detta har inte varit ngt problem tidigare.

I psyket är hon som vanligt. Hon är dock ngt gallig på båda bakbenen, det kommer och går. När hon har gått relativt hårt några dagar brukar de minska. Några tips på hur jag kan få ner dem? (Lindar ibland nattetid och detta hjälper lite.)
 
Sv: Seg häst, varför och vad kan jag göra åt det?

Jag kan säga så här, när min mycket pigga dam blev så seg att jag funderade på om hon skulle bli en familjehäst då visade det sig att hon hade fått ehrlichia. Små gallig i bakbenen var hon också, startade precis i samband med fällningen.
 
Sv: Seg häst, varför och vad kan jag göra åt det?

Kan du berätta lite om det för jag vet inte vad det är för något? Hur kollar man upp det?

Hon har varit gallig till och från sedan förra sommaren då betet var för proteinrikt. (Hade betat in henne en längre period men fick ändå ett bakslag.)
 
Sv: Seg häst, varför och vad kan jag göra åt det?

Fästingburen åkomma som kan lokaliseras med ett blodprov.
 
Sv: Seg häst, varför och vad kan jag göra åt det?

Min Prins är mycket tröttare nu än vanligt och det kom precis nu när han började fälla, så det kan mkt väl vara så även med din... Man kan ju prova b-vitamin om man vill, verka hjälpa vissa hästar...
 
Sv: Seg häst, varför och vad kan jag göra åt det?

Min häst blev lite trött och segare än vanligt (är normalt väldigt självgående och glad) och hon har blivit förkyld.
 
Sv: Seg häst, varför och vad kan jag göra åt det?

Låter som läge för blodprovstagning och allmän veterinärgenomgång.
 
Sv: Seg häst, varför och vad kan jag göra åt det?

Svarar alla i samma

Boj: Okej.. är det botbart? Jag har läst att hästar brukar få feber om de har det, men alla kanske inte får det?

cerrox: Ja, jag funderade också över om det hade att göra med pälsfällning.. Ska ge henne b-vitamin men jag tror inte hon blev så här förra året.

Mitrolle: Var din häst snorig och så eller var det bara trötthet? För min häst är inte snorig men trött som sagt..

saila: Ja, börjar kännas lite så faktiskt. Ska prata med pappa, men han tycker inte att hon har blivit lika seg som jag upplever det. Jag kanske kan ringa vet. i alla fall.
 
Sv: Seg häst, varför och vad kan jag göra åt det?

Vissa får väldigt hög feber och blir även starkt allmänpåverkad, min häst hade en febertopp över något dygn sedan var den borta. Jag hade med all säkerhet missat den, om jag inte börjat tempa hästen när jag märkte segheten i henne.
Därefter ökade galligheten och längre in i sjukdomsfasen fick hon otroligt ont i muskler och leder.
 
Sv: Seg häst, varför och vad kan jag göra åt det?

Idag var hon piggare! Hoppas det håller i sig, det skulle vara skönt för då kanske det inte är något... Har börjat ge b-vitamin. Ska ev ge lite ryskrot också.
 
Sv: Seg häst, varför och vad kan jag göra åt det?

Min häst var också väldigt seg en period. Jag tror det berodde på dels för mycket träning, dels pga pälsfällningen.

Började ge Bvitamin och det blev mycket bättre, men nu har det kommit tillbaka litegrann, så efter tävlingen i helgen ska jag ta det lite lugnare och se om det bara är att jag arbetat henne för mycket.

Skulle ju kunna vara så att din häst bara "har en dålig period".
 
Sv: Seg häst, varför och vad kan jag göra åt det?

Hm.. vi har faktiskt börjat öka på träningen lite. Det kanske tar ett tag för henne att vänja sig.. jag vet inte riktigt... Kan ju vara så. Men hon vilar typ en gång i veckan, ibland oftare (inte helt kanske, brukar skritta ut el. dyl)

Hur vet man om hästen klarar av träningen eg? Och om man måste öka på träningen för att komma någon vart, ska man då ta att hästen är lite trött ett tag?
 

Liknande trådar

Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 848
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
14 925
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp