Selen och andra mineraler (utbrytning från Skadade hästar och konvalescenter II)

Bukefalos 30 år!

Jag funderar hur ni tänker kring extra selen när det inte finns uträknad foderstat som nu när betet kommer. Ger ni extra ändå? (Utöver ”vanlig” mineralblandning). Hur mycket?
Just selen är ju inget som påverkas av grovfoderanalys eftersom det ändå alltid är lågt i både hö, hösilage och gräs. Däremot kan väl intag av e-vitamin till viss del kompensera för selenbrist, men det är väl ändå inte fel att fortsätta med selenet.

Just selen är ju inget som påverkas av grovfoderanalys eftersom det ändå alltid är lågt i både hö, hösilage och gräs. Däremot kan väl intag av e-vitamin till viss del kompensera för selenbrist, men det är väl ändå inte fel att fortsätta med selenet.
Jo men jag tänker just när det finns selen i mineralblandningen.
Hur mycket utöver det man ger isåfall. Jag har alltid räknat varje mineral osv för sig och satt ihop, och fånghästen har egen blandning men inte de andra nu utan de får ”köpemineralblandning (vitafor)”

Hur mycket utöver det man ger isåfall. Jag har alltid räknat varje mineral osv för sig och satt ihop, och fånghästen har egen blandning men inte de andra nu utan de får ”köpemineralblandning (vitafor)”
Av mina (och "mina") hästar som tagit blodprov för selen har alla legat lågt trots alltid fått minst 100 % behov enligt uträknad foderstat från mineraler/kraftfoder. En av mina har haft korsförlamning och får numera 300 % enligt behov och ligger då vid uppföljande blodprov på normala nivåer. Granngårdens mineraler plus har extra selen och på en häst räckte det att byta mineralsort till den. En annan kund ger dyrt selen & E preparat. Jag ger mina rent selen och E-vitamin eftersom det varit billigast. Alla får året runt oavsett.

Om det var lite svar på din fråga 😅

Av mina (och "mina") hästar som tagit blodprov för selen har alla legat lågt trots alltid fått minst 100 % behov enligt uträknad foderstat från mineraler/kraftfoder. En av mina har haft korsförlamning och får numera 300 % enligt behov och ligger då vid uppföljande blodprov på normala nivåer. Granngårdens mineraler plus har extra selen och på en häst räckte det att byta mineralsort till den. En annan kund ger dyrt selen & E preparat. Jag ger mina rent selen och E-vitamin eftersom det varit billigast. Alla får året runt oavsett.

Om det var lite svar på din fråga 😅

Då blir jag nojig. Pål får bara lite drygt 100 % av behovet. Kan det vara klokt att ligga på 200 % för säkerhets skull?

Då min för tillfället inte äter kraftfoder eller några mineralblandningar (utöver mineralsten) och dricker endast vatten ur hink pga vägrar dricka ur vattenkopp, så har jag börjat ge selen (Selevitan, 5 ml, dvs ett teskedsmått, motsvarande 2 mg selen) i vattnet varje dag. Funkar utmärkt!

Man ska inte läsa sånt här, blir ju nojjig direkt 🙈
Va inte läge att analysera höet i år (åt ojämt ur 2 batcher halva vintern) och mina gör nada, så de har gått på strax över minimumdosen på krafft summer miner sista åren (för ca/p kvoten om jag fattat rätt, haft typ 1.2 i höet de år jag kollat), till det 1 mått av trikems hoof å vitamins bara för att putta till nått, och nån näve pellets för gottes skull. Är ju kul å pytsa 🙄 och en skvätt olja, atm linfröolja.

Ena gubben tycker jag varit lite extra spänd i bakdelen på slutet, men med avskoning och fällning så 🤷‍♀️

Men nu när man läser dethär så blir man ju fundersam 🤔
Lutar åt trikems lr gg va den enkla anledningen att de får av deras produkter i nuläget 😅 gg är väl lättast få tag i för å prova 🤔
Alltid mest varit rädd för selen iom att det är varningstexter överallt för överdosering 😬

Vågar man köpa typ gg flytande och ge en period utan att ha närmare koll? Borde inte komma upp i farozonerna va? 🙈

Eftersom jag också varit rädd för förgiftning frågade jag chatgpt om vilka mängder som krävs.

Screenshot_20260406_204743_ChatGPT.webp

Jamen då borde man ju våga prova iaf 😅 Märker man ingen skillnad så är det väl ändå både enklare å billigare än att få tag i vet för att mäta 🙄

Visst är selenöverdosering farligt på folk oxå? Om man typ trycker för många paranötter? 🤔

Samma som på vintern?
Jag missförstår kanske, men det du räknar på är ju selenintaget från eventuella mineralblandningar + ev selentillskott. Huruvida hästen äter hö eller gräs som grovfoder påverkar inte.

Det rimligaste om man är nojig är ju att ta blodprov för selen och e-vitamin just eftersom det är en av få foderrelaterade saker som går att se på blodprov. Har man koll på vad man brukar ge för sort o mängder över året och hästen ligger bra är det ju onödigt att oroa sig. Ligger den lågt får man ändra på något. Man kan provta vår o höst om man gillar att ha koll. Jag provtog en vår (för att få med om e-vitaminnivåerna låg ok innan gräset kom) och hästen låg högt o bra och fortsätter därmed bara som tidigare. Ger selenjäst och vintertid extra naturligt e-vitamin men i pulverform pga enkelt att hantera. Har inte mängderna i huvudet men det viktigaste är ju att veta vad man ger och hur mycket så att man kan utvärdera. Kommer säkert provta någon vår igen längre fram iom att hästen börjar bli till åren och har PPID men känner mig helt lugn såhär. Antar såklart alltid inget selen i svenskt grovfoder.

Då min för tillfället inte äter kraftfoder eller några mineralblandningar (utöver mineralsten) och dricker endast vatten ur hink pga vägrar dricka ur vattenkopp, så har jag börjat ge selen (Selevitan, 5 ml, dvs ett teskedsmått, motsvarande 2 mg selen) i vattnet varje dag. Funkar utmärkt!

Vilken sort är det? Finns det flytande eller du blandar ut bara?

Finns inte flytande, bara granulat. Det löser sig jättefort i vatten 😊
Min godisgris till häst är kräsen med foder och tycker det smakar jätteäckligt med selevitan. Måste ge en fjärdedels mått per dag annars vägrar han äta.
Har dock inte provat i enbart vatten, kanske inte skär sig lila mycket som med blött foder. Bra tips!

Smart!
Nu är jag lyckligt lottad med icke-kräsen häst, men det är ju ett tips att lägga på minnet för framtida eventuella behov :)

Min godisgris till häst är kräsen med foder och tycker det smakar jätteäckligt med selevitan. Måste ge en fjärdedels mått per dag annars vägrar han äta.
Har dock inte provat i enbart vatten, kanske inte skär sig lila mycket som med blött foder. Bra tips!

Min är jättekräsen och också jättekänslig 😵‍💫 Om inte han får enorm rännskita av mineraler (Krafft och GG) så får han klåda av dem (Pavo Vital), och precis allt kraftfoder stiger honom helt åt huvudet oavsett mängd, så har typ inget val 😔

Han äter inte upp alls om det är två skopor Selevitan (dvs funkar inte att ge i större doser) men 5 ml i en hel vattenhink märker Dramamininstern inte av :devil:

Då blir jag nojig. Pål får bara lite drygt 100 % av behovet. Kan det vara klokt att ligga på 200 % för säkerhets skull?
Bästa är ju såklart alltid att ta blodprov. Jag lägger mig inte som "standard" på 300 % men på den med korsförlamning blir det så. Man måste ändå ge "ganska" (allt är ju relativt) mycket för att nå toxiska nivåer.
Vet inte om det nämnts tidigare i tråden men det tar ca 2-3 månader för nivåerna att justeras och man kan ta uppföljande prover, så det dröjer innan man får kvitto på utfodringen.

Bästa är ju såklart alltid att ta blodprov. Jag lägger mig inte som "standard" på 300 % men på den med korsförlamning blir det så. Man måste ändå ge "ganska" (allt är ju relativt) mycket för att nå toxiska nivåer.
Vet inte om det nämnts tidigare i tråden men det tar ca 2-3 månader för nivåerna att justeras och man kan ta uppföljande prover, så det dröjer innan man får kvitto på utfodringen.

Ska se om jag kan ta blodprov när vi ändå kollar tänderna nästa gång. :)

Liknande trådar

• Skadade hästar och konvalescenter

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka