Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
5 ml (dvs ett teskedsmått) ger en dos på 2 mg selen.Snälla nån hjälp mig, om jag ger selevitan och vill ge varje eller varannan dag-hur mycket i milliLITER ska jag då ge? Beställde fel och fick hem flera kg e-vitamin istället för SeloE. Så det blir lättast att komplettera med Selevitan.
Tack5 ml (dvs ett teskedsmått) ger en dos på 2 mg selen.
Alternativt, om du vill ge en gång i veckan så ger du bara en skopa (37 ml) en dag i veckan. Jag ger 5 ml varje dag i vattnet.
Tack! Jag har snöat in på att dagsdos är bättre än att ge stötdos. Med Katt som väger 450 kg och ska ha dubbel dos, blir det 4mg då
?
Nu köpte jag istället ForagePlus Selenjäst.
Sen tycker jag kunnigheten här på buke faktiskt är bättre än hos min veterinär. Hen så bara Selevitan, ingen koll på skillnaden i upptag mellan olika selen eller huruvida stötdos/dagsdos är att föredra...
Nu köpte jag istället ForagePlus Selenjäst.
Sen tycker jag kunnigheten här på buke faktiskt är bättre än hos min veterinär. Hen så bara Selevitan, ingen koll på skillnaden i upptag mellan olika selen eller huruvida stötdos/dagsdos är att föredra...
Hur mycket ger du Tiger i mängd? Tänker att Katt och han är ungefär samma storlek och så kan jag dubbla på henne.Ang FP förresten, nu vill du ju ge dagligen men det är ju väldigt koncentrerat. Jag anpassar antalet dagar i veckan med 2 ml-måttet. Lilla får 2 dagar, stora får 6 dagar. De äter mineraler också men lägre dos så kompletterar lite.
Nu skrev du ju inte till mig men blev nyfiken och friskade upp minnet lite. Hittade bla detta:Hur mycket ger du Tiger i mängd? Tänker att Katt och han är ungefär samma storlek och så kan jag dubbla på henne.
Tror definitivt att du har mycket större kunskap om mineraler osv än 95% av alla veterinärer!
Ja allt i mg hittar jag, men just dosering i milliliter hittar jag dåligtNu skrev du ju inte till mig men blev nyfiken och friskade upp minnet lite. Hittade bla detta:
Källa:
- Most 500 kg horses need about 1–3 mg of selenium per day (slightly more in hard work), and the upper tolerable intake is approximately 20 mg/day, so the safety margin is narrow.
- Organic selenium from selenium-enriched yeast (e.g., Sel-Plex) is better utilized and safer than inorganic selenite/selenate, and it is often paired with vitamin E to strengthen antioxidant defenses.
https://madbarn.com/selenium-benefi...qNyna6s7YyvjbKjj4xI-EdM4siPgUVk8FhIgmxtmKwjYd
Dom vill ju sälja sina grejer men brukar ha forskningsbaserade trovärdiga artiklar upplever jag.
Var tvungen att kolla mina mineraler jag ger, Vitafor strong och det är ganska mycket selen i dom, 30 mg/kg, vet att hästsveriges sida varnade mig för förgiftning men sedan när jag läste på (ganska länge sedan så bestämde jag mig för att strunta i varningen då det inte var så farligt högt ändå) Mysen får och har fått i många år 4,5 mg/dag bara genom mineralerna. Han väger ju drygt 600 kg.
Men du har väl innehållet i mg/ml och kan räkna ut? Eller missförstår jag frågan?Ja allt i mg hittar jag, men just dosering i milliliter hittar jag dåligt. Har en liten brevvåg men litar inte riktigt på den..
Jag kan inte ens tänka att räkna ut mg till ml, därför jag vill ha hjälp med detMen du har väl innehållet i mg/ml och kan räkna ut? Eller missförstår jag frågan?
Jag kan inte ens tänka att räkna ut mg till ml, därför jag vill ha hjälp med det. Hjärnan låser sig fullständigt..
Yes!Vad gäller det? FP?
Jag menade att du har väl seleninnehållet angivet i mg per ml.Jag kan inte ens tänka att räkna ut mg till ml, därför jag vill ha hjälp med det. Hjärnan låser sig fullständigt..