Selen och andra mineraler (utbrytning från Skadade hästar och konvalescenter II)

Bukefalos 30 år!

Det utgår jag ifrån, för borde vara tämligen bortkastat att bara räkna rent råprotein eftersom det finns så olika smältbarhet på dom. Ska faktiskt kolla med en kompis som är agronom och se om hon har koll.

Ja det är ju fördelen med svenskt räknesätt som tar med smältbarheten i siffrorna för protein och omsättbarheten för energin. Utomlands är det oftast inte så.

Lite snåla? Är ju jätte skillnad mellan 0,66g/kg kroppsvikt och 1,26g/kg kroppsvikt som minimi nivå..
”The National Research Council recommendations (NRC 2007) are developed in the USA and used in many other countries worldwide. The NRC system expresses protein requirements as crude protein.”

PC horse utgår från NRC siffror men omräknat till svenska förhållanden. Dvs NRC-rekommendationen omräknad till smältbart protein.

”The National Research Council recommendations (NRC 2007) are developed in the USA and used in many other countries worldwide. The NRC system expresses protein requirements as crude protein.”

PC horse utgår från NRC siffror men omräknat till svenska förhållanden. Dvs NRC-rekommendationen omräknad till smältbart protein.
Fast om jag räknar om så ligger fortfarande hästsverige extremt lågt. Minimivärdet som NRC anger är 1,26/kg kroppsvikt. Smältbart rp ligger mellan ungefär 0,5-0,7 av råprotein och om minimivärdet är 1,26 g råprotein=0,63g-0,88g smältbart rp/kg kroppsvikt. Vilket då skulle ge 364-511g protein/dag för en häst på 580 kg. Men då pratar vi om absolut minimivärdet, för att hästen ska överleva, bara röra sig minimalt. För arbetande hästar blir det ju mycket högre, mellan 0,8-1,1g smältbart råprotein/kg kroppsvikt och då pratar vi lätt arbete. Vilket innebär för en häst på 580 kg behöver mellan 445-624g smältbart rp vid lätt arbete.
Jag förstår varför många hästar springer runt med dåliga hovar etc här i Sverige..

Jag har förövrigt aldrig pratat om pc horse utan om hästsveriges foderstatsprogram.

Fast om jag räknar om så ligger fortfarande hästsverige extremt lågt. Minimivärdet som NRC anger är 1,26/kg kroppsvikt. Smältbart rp ligger mellan ungefär 0,5-0,7 av råprotein och om minimivärdet är 1,26 g råprotein=0,63g-0,88g smältbart rp/kg kroppsvikt. Vilket då skulle ge 364-511g protein/dag för en häst på 580 kg. Men då pratar vi om absolut minimivärdet, för att hästen ska överleva, bara röra sig minimalt. För arbetande hästar blir det ju mycket högre, mellan 0,8-1,1g smältbart råprotein/kg kroppsvikt och då pratar vi lätt arbete. Vilket innebär för en häst på 580 kg behöver mellan 445-624g smältbart rp vid lätt arbete.
Jag förstår varför många hästar springer runt med dåliga hovar etc här i Sverige..
Jag har noll koll på vad hästsverige säger tyvärr. Jag räknar själv i excel och använder ingen av de färdiga foderstatsprogrammen eller sidorna. Men som sagt det är inte så stor skillnad mellan NRC och svenska generella rekommendationer avseende underhållsbehov.

Sen ligger jag aldrig på underhållsbehovet utan alltid över, men svaret var just bara kring ev skillnad i rekommendationerna. Jag räknar själv på 1 gram srp/kg för glad hobbyhäst.

Sen är det väldigt trist tycker jag att alltför många fortfarande räknar proteinbehov från MJ (dvs det klassiska 6 gr srp per MJ). Det blir ju bara bra för någon slags exemplarisk normhäst och helt galet för väldigt svår- eller lättfödda.

Jag har noll koll på vad hästsverige säger tyvärr. Jag räknar själv i excel och använder ingen av de färdiga foderstatsprogrammen eller sidorna. Men som sagt det är inte så stor skillnad mellan NRC och svenska generella rekommendationer avseende underhållsbehov.

Sen ligger jag aldrig på underhållsbehovet utan alltid över, men svaret var just bara kring ev skillnad i rekommendationerna. Jag räknar själv på 1 gram srp/kg för glad hobbyhäst.

Sen är det väldigt trist tycker jag att alltför många fortfarande räknar proteinbehov från MJ (dvs det klassiska 6 gr srp per MJ). Det blir ju bara bra för någon slags exemplarisk normhäst och helt galet för väldigt svår- eller lättfödda.
Det blir ju helt galet om Hästsveriges foderprogram säger till alla att 0,66g smältbart råprotein/kg kroppsvikt är tillräckligt för en hobby häst. Jag håller mig till ca 1,2g smbrp/kg kroppsvikt, upplever att min är som finaste då, går jag under på grovfodret så får han direkt kohöfter och ser allmänt ful ut. Han tar sig heller inte på proteinkoncentrat utan måste ha ett bra grovfoder med hög kvot.

Ja folk verkar ha snöat in fullständigt på denna kvot 6. Jag tar gärna kvoter på runt 10 eftersom min är lättfödd så om jag skulle köra kvot 6 så skulle han antingen få proteinbrist eller bli extremt fet.. Han får äta halm för tuggbehovet.
Retar mig oxå på folk som tror en låg kvot är lika med låga värden..😩 Nä nu har jag spamat tråden tillräckligt tror jag..🫣

Det blir ju helt galet om Hästsveriges foderprogram säger till alla att 0,66g smältbart råprotein/kg kroppsvikt är tillräckligt för en hobby häst. Jag håller mig till ca 1,2g smbrp/kg kroppsvikt, upplever att min är som finaste då, går jag under på grovfodret så får han direkt kohöfter och ser allmänt ful ut. Han tar sig heller inte på proteinkoncentrat utan måste ha ett bra grovfoder med hög kvot.

Ja folk verkar ha snöat in fullständigt på denna kvot 6. Jag tar gärna kvoter på runt 10 eftersom min är lättfödd så om jag skulle köra kvot 6 så skulle han antingen få proteinbrist eller bli extremt fet.. Han får äta halm för tuggbehovet.
Retar mig oxå på folk som tror en låg kvot är lika med låga värden..😩 Nä nu har jag spamat tråden tillräckligt tror jag..🫣
Jag älskar kvot 9-10! Samma här med min fånghäst, aldrig varit så fin när hon hade så hög kvot! Då hade jag typ 5-6 MJ och hon kunde äta ”riktigt” med hö.

Efter den här tråden checkade jag lite noggrannare mineralerna som står längst ner på Hästsveriges foderstatsberäkning. De som det inte kommer någon varning om de är för lågt/högt. Insåg då att både koppar och zink låg lågt och i princip alla hästar i stallet har haft mer eller mindre problem med hålväggar så jag har börjat lägga till det utöver en mineralblandning som täcker det andra. Men hur gör ni med mineraler på bete? Ger ni samma för att ni räknar att det är ungefär lika på det eller på något annat sätt?

Efter den här tråden checkade jag lite noggrannare mineralerna som står längst ner på Hästsveriges foderstatsberäkning. De som det inte kommer någon varning om de är för lågt/högt. Insåg då att både koppar och zink låg lågt och i princip alla hästar i stallet har haft mer eller mindre problem med hålväggar så jag har börjat lägga till det utöver en mineralblandning som täcker det andra. Men hur gör ni med mineraler på bete? Ger ni samma för att ni räknar att det är ungefär lika på det eller på något annat sätt?
Nu har jag ju inte på bete längre. Men ja jag gav mineraler som på vintern. Däremot såg jag till att ge mineraler utan tillsatta vitaminer under betet

Eftersom tråden börjat handla om fler mineraler än selen så ändrade jag rubriken på den. Det skulle bli svårt att bryta ut inlägg till en egen tråd eftersom selen flera gånger nämns ihop med andra mineraler.

/mod.

När ska man sluta ge selo-e? Så fort gräset börjat komma upp i hagarna nu / nu när jag betar för hand utanför hagen i 30min eller när vi släpper på riktigt bete sista helgen i maj? Tänker på E-vitamin då alltså eftersom selen även behövs på sommaren 😅

Jag har ögnat igenom tråden lite snabbt men inte satt mig in för mycket. Vilket selen blir mest prisvärt när man har flera hästar?:confused: Enligt beräkningar får dom i sig tillräckligt men jag vet att den nya enbart fått hö sista året och inget annat och där finns vissa tecken som skulle kunna vara brist på selen.:cautious:
Det får inte heller innehålla lucern på nåt vis tex som bindningsmedel då ena hästen är allergisk :angel:

För måånga år sedan (typ 95) tog då Ambulanstoriska veterinären från Ultuna, ett blodprov på min dåvarande pålla, ett litet engelskt fbl, när hon hade akut fång
Hen sa då att pållan hade järnbrist, och skrev ut ett recept på Järn (minns inte sort) förutom Buttan
Jag minns inte riktigt varför de tog blodprov? Brukar man göra det vid akut/ kronisk fång på den tiden?
Tyvärr så blev inte pållan helt frisk. Fick ett nytt fånganfall hösten 96, och togs bort då

För måånga år sedan (typ 95) tog då Ambulanstoriska veterinären från Ultuna, ett blodprov på min dåvarande pålla, ett litet engelskt fbl, när hon hade akut fång
Hen sa då att pållan hade järnbrist, och skrev ut ett recept på Järn (minns inte sort) förutom Buttan
Jag minns inte riktigt varför de tog blodprov? Brukar man göra det vid akut/ kronisk fång på den tiden?
Tyvärr så blev inte pållan helt frisk. Fick ett nytt fånganfall hösten 96, och togs bort då
Nej inte standard då att ta blodprov. Men veterinären kan ju misstänkt något

Kanske
Jag minns inte riktigt. Det var ju drygt 30 år sedan nu
Minns att jag fick ge nån slags av droppar eller pulver?
Sedan kunde jag köpa järn på Granngården. Tror att det var i pellets
Det sjuka är att den hade sannolikt inte järnbrist utan kopparbrist. Men vet har ofta dålig koll på sådant.

Spaderäss beskriver bättre än jag kan:
"Det är väldigt ovanligt med låga värden på serumjärn (S-Fe). S-Fe säger dessutom ingenting om hästens järnstatus. Järn lagras i kroppen i form av S-ferritin. När järnhalten i blodet av någon anledning blir lågt frigörs järn från S-ferritin och återställer balansen. För att bestämma en hästs järnstatus behöver man tre olika värden; S-Fe, S-ferritin och S-transferrin.

Tyvärr har många veterinärer ingen aning om hur man kollar hästens järnstatus. Man tror att anemi beror på järnbrist men i själva verket är orsaken nästan alltid kopparbrist."

Det är denna feldiagnos som vissa veterinärer tyvärr gör och som kan leda till allvarliga men för hästen. Med “dåliga blodvärden” menas att antalet röda blodkroppar är lågt. Detta kallas för anemi eller blodbrist.

Det finns inget försvar för dessa veterinärer som inte håller sig uppdaterade i veterinärmedicinska frågor. En enkel sökning på internet ger hur många träffar som helst på anemi och häst. T.o.m. en välkänd foderproducent som har järntillskott i sitt sortiment varnar för denna feldiagnos:

http://www.krafft.nu/kunskapsbank/krafft_abc/foderstaten/mineraler/jarnbrist_ovanlig/

“Då och då får våra foderrådgivare ute på fältet frågor om järnbrist hos hästar. Ibland vill man veta hur man skall förebygga denna brist, ibland vill man ha råd som gäller utfodringen av en häst där ”blodbrist” konstaterats.

Järnbrist hos hästar är mycket ovanligt. Då den förekommer har hästen oftast varit utsatt för en kraftig parasitinfektion eller en omfattande blödning. Hos en häst som står på en normal foderstat är det mycket osannolikt att ”blodbrist” skulle ha orsakats av brist på järn i fodret. En vanligare orsak till detta tillstånd (anemi) är brist på koppar. På vissa håll har grovfodret låg halt av detta ämne. Kopparbrist förebyggs bäst genom att man använder ett välbalanserat färdigfoder där detta ämne ingår eller ger ett tillskott där koppar är en av komponenterna.

Det är viktigt att de tillskott som används för att säkra intaget av koppar är väl balanserade. Hästens förmåga att ta upp koppar ur fodret är ganska dålig, och den kan försämras ytterligare om fodret innehåller överskott av vissa andra ämnen.”

“Vissa andra ämnen” är främst järn, mangan, zink och molybden. Ger man järntillskott till en häst som har kopparbrist förvärrar man bara problemen.

Senast ändrad:
Det sjuka är att den hade sannolikt inte järnbrist utan kopparbrist. Men vet har ofta dålig koll på sådant.

Spaderäss beskriver bättre än jag kan.
"Det är väldigt ovanligt med låga värden på serumjärn (S-Fe). S-Fe säger dessutom ingenting om hästens järnstatus. Järn lagras i kroppen i form av S-ferritin. När järnhalten i blodet av någon anledning blir lågt frigörs järn från S-ferritin och återställer balansen. För att bestämma en hästs järnstatus behöver man tre olika värden; S-Fe, S-ferritin och S-transferrin.

http://hypotyreos.info/behandling/viktigt-om-jaern

Tyvärr har många veterinärer ingen aning om hur man kollar hästens järnstatus. Man tror att anemi beror på järnbrist men i själva verket är orsaken nästan alltid kopparbrist.

http://news.silobreaker.se/har-din-hst-blodbristdliga-blodvrden-5_2266107694358200320"
Än mindre för 30 år sedan

Liknande trådar

• Skadade hästar och konvalescenter

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka