Selen och andra mineraler (utbrytning från Skadade hästar och konvalescenter II)

Bukefalos 30 år!

Snälla nån hjälp mig, om jag ger selevitan och vill ge varje eller varannan dag-hur mycket i milliLITER ska jag då ge? Beställde fel och fick hem flera kg e-vitamin istället för SeloE. Så det blir lättast att komplettera med Selevitan🙄.

Snälla nån hjälp mig, om jag ger selevitan och vill ge varje eller varannan dag-hur mycket i milliLITER ska jag då ge? Beställde fel och fick hem flera kg e-vitamin istället för SeloE. Så det blir lättast att komplettera med Selevitan🙄.
5 ml (dvs ett teskedsmått) ger en dos på 2 mg selen.
Alternativt, om du vill ge en gång i veckan så ger du bara en skopa (37 ml) en dag i veckan. Jag ger 5 ml varje dag i vattnet.

5 ml (dvs ett teskedsmått) ger en dos på 2 mg selen.
Alternativt, om du vill ge en gång i veckan så ger du bara en skopa (37 ml) en dag i veckan. Jag ger 5 ml varje dag i vattnet.
Tack🙏! Jag har snöat in på att dagsdos är bättre än att ge stötdos. Med Katt som väger 450 kg och ska ha dubbel dos, blir det 4mg då🙈?

Tack🙏! Jag har snöat in på att dagsdos är bättre än att ge stötdos. Med Katt som väger 450 kg och ska ha dubbel dos, blir det 4mg då🙈?

En 450 kg häst har väl minimidos på 0.9 mg selen, så dubbla mängden blir ju 1.8 mg, vilket ju borde täckas av 5 ml Selevitan. Selo-E 22 mg (dvs ett dosmått) gav väl 2 mg selen, och gav du dubbelt av den då måste det ju ha blivit 4 mg då (två dosmått Selo-E dvs 44 g). Jag vet dock inte riktigt hur man ska tänka kring att Selevitan ju är natriumselenit och Selo-E är selenjäst. Jag hade nog faktiskt rådfrågat vet eftersom du dessutom har en häst som de facto har selenbrist så extra viktigt att det blir rätt!

Nu köpte jag istället ForagePlus Selenjäst.

Sen tycker jag kunnigheten här på buke faktiskt är bättre än hos min veterinär🙈. Hen så bara Selevitan, ingen koll på skillnaden i upptag mellan olika selen eller huruvida stötdos/dagsdos är att föredra...

Det beror ju egentligen på huruvida selen lagras eller ej, och i vilken utsträckning. E vitamin gör ju det, så har hästen gått på bete och ätit färskt grönt gräs då räcker ju vit. E depåerna typ åtminstone halva året. Min spontana tanke är ju att selen lagras i viss mån i kroppen och utsöndras ej, annars hade man ju inte kunnat ge stötdoser av Selevitan (eller Tokosel som var vanligt innan). Måste läsa på, återkommer 😊

Nu köpte jag istället ForagePlus Selenjäst.

Sen tycker jag kunnigheten här på buke faktiskt är bättre än hos min veterinär🙈. Hen så bara Selevitan, ingen koll på skillnaden i upptag mellan olika selen eller huruvida stötdos/dagsdos är att föredra...

Det tycker jag är riktigt jobbigt faktiskt! Är liknande med både foder och hovar för mig och jag som person tar så oerhört illa vid mig (helt galet såklart men npf-hjärna eller "duktig flicka" inte vet jag) när jag tar mod till mig och frågar om råd. För att direkt inse att det jag trodde var allmänn kunskap inte fanns hos den jag frågade och jag får börja om med att leta efter någon professionell med svar. Med foder vet jag inte ens riktigt vad som är en tydlig väg att gå i Sverige? Många andra länder har ju olika typer av utbildningar för "nutritionist" o allt vad det heter även om de såklart också som vi har märkesbundna foderrådgivare. Det jobbigaste svaret jag fick av en veterinär ang min hästs hovar var "de ser ju ut så, du får tycka om honom som han är." Fy fan vad knäckt jag kände mig efter att tom ha rådfrågat noga på mail ang min hästs historik innan besöken.

Ang FP förresten, nu vill du ju ge dagligen men det är ju väldigt koncentrerat. Jag anpassar antalet dagar i veckan med 2 ml-måttet. Lilla får 2 dagar, stora får 6 dagar. De äter mineraler också men lägre dos så kompletterar lite.

Ang FP förresten, nu vill du ju ge dagligen men det är ju väldigt koncentrerat. Jag anpassar antalet dagar i veckan med 2 ml-måttet. Lilla får 2 dagar, stora får 6 dagar. De äter mineraler också men lägre dos så kompletterar lite.
Hur mycket ger du Tiger i mängd? Tänker att Katt och han är ungefär samma storlek och så kan jag dubbla på henne.

Tror definitivt att du har mycket större kunskap om mineraler osv än 95% av alla veterinärer!

Hur mycket ger du Tiger i mängd? Tänker att Katt och han är ungefär samma storlek och så kan jag dubbla på henne.

Tror definitivt att du har mycket större kunskap om mineraler osv än 95% av alla veterinärer!
Nu skrev du ju inte till mig men blev nyfiken och friskade upp minnet lite. Hittade bla detta:
  • Most 500 kg horses need about 1–3 mg of selenium per day (slightly more in hard work), and the upper tolerable intake is approximately 20 mg/day, so the safety margin is narrow.
  • Organic selenium from selenium-enriched yeast (e.g., Sel-Plex) is better utilized and safer than inorganic selenite/selenate, and it is often paired with vitamin E to strengthen antioxidant defenses.
Källa:
https://madbarn.com/selenium-benefi...qNyna6s7YyvjbKjj4xI-EdM4siPgUVk8FhIgmxtmKwjYd

Dom vill ju sälja sina grejer men brukar ha forskningsbaserade trovärdiga artiklar upplever jag.

Var tvungen att kolla mina mineraler jag ger, Vitafor strong och det är ganska mycket selen i dom, 30 mg/kg, vet att hästsveriges sida varnade mig för förgiftning men sedan när jag läste på (ganska länge sedan så bestämde jag mig för att strunta i varningen då det inte var så farligt högt ändå) Mysen får och har fått i många år 4,5 mg/dag bara genom mineralerna. Han väger ju drygt 600 kg.

Senast ändrad:
Nu skrev du ju inte till mig men blev nyfiken och friskade upp minnet lite. Hittade bla detta:
  • Most 500 kg horses need about 1–3 mg of selenium per day (slightly more in hard work), and the upper tolerable intake is approximately 20 mg/day, so the safety margin is narrow.
  • Organic selenium from selenium-enriched yeast (e.g., Sel-Plex) is better utilized and safer than inorganic selenite/selenate, and it is often paired with vitamin E to strengthen antioxidant defenses.
Källa:
https://madbarn.com/selenium-benefi...qNyna6s7YyvjbKjj4xI-EdM4siPgUVk8FhIgmxtmKwjYd

Dom vill ju sälja sina grejer men brukar ha forskningsbaserade trovärdiga artiklar upplever jag.

Var tvungen att kolla mina mineraler jag ger, Vitafor strong och det är ganska mycket selen i dom, 30 mg/kg, vet att hästsveriges sida varnade mig för förgiftning men sedan när jag läste på (ganska länge sedan så bestämde jag mig för att strunta i varningen då det inte var så farligt högt ändå) Mysen får och har fått i många år 4,5 mg/dag bara genom mineralerna. Han väger ju drygt 600 kg.
Ja allt i mg hittar jag, men just dosering i milliliter hittar jag dåligt🙈. Har en liten brevvåg men litar inte riktigt på den..

1000008087.webp

Gällande FP:

1 ml skopa ger 1.5 mg selen. Så beroende på hur många mg selen du vill ge är det ju bara att dela den mängden med 1.5 så får du veta hur många ml det motsvarar.

Tex: Du vill ge 4 mg selen. 4 delat med 1.5 är ungefär 2.67 ml.

Oknytt har visat bra men annars så är deras egen hemsida under varje rubrik väldigt informativ. Hur länge förpackningarna räcker vid angiven giva o så också. Även deras artiklar är väldigt läsvärda tycker jag, generellt ett ställe med underbyggda produkter baserade på känd forskning. Kan se mycket ut kanske men det kommer inte flera nyheter varje år som "ska lösa alla problem". Det gillar jag :)

Och @Alexandra_W jag var alldeles för trött igår när jag svarade dig privat 😅

+ @Fiorano Tiger äter typ 1.5 ml (jag gör 1 mlskopan väldigt dryg sedan PPID för flera år sedan nu och den) FP selenjäst 6 dagar i veckan och sedan drygt 30 g FP Hoof and Skin Summer (typ 4 månader) eller Winter (bara att det är tillsatt E-vitamin, typ 8 månader). 100 g är rekommenderad giva men jag har låga nivåer av järn och mangan i grovfodret så ger 30 g för det täcker koppar o zinkbehovet, behöver ju inte balansera något järn. Så typ 1.5+0.3=1.8 mg Se/dag skulle jag gissa (han äter lite slarvigt ibland osv, matglädje är viktigare än exakta siffror liksom). Sedan äter han en påse av deras naturliga e-vitamin i pulverform över 3 månader på vintern men ska nog dryga ut den till 4 istället.

I motsats till vad nog många tror efter alla gamla foderdiskussioner på buke är jag faktiskt ganska pragmatisk. Jag vill liksom verkligen förstå anledningen till varenda siffra och vad den "borde" vara exakt, men också felmarginalerna bakom siffrorna och utfallet. Så när jag blev nojig över E-vitaminet med åldrande PPID-häst såg jag över behoven och tilldelningen och tyckte det kändes rimligt att lägga till ungefär den mängden enheter av naturligt e-vitamin som en påse gav. E-vitamin äter han alltså ca 666+2000=2666 iu. Skulle gissa att de 666 i balancern inte är naturligt eftersom syntetiskt tydligen är vanligare i blandningar pga stabilare. Han hade ätit det extra e-vitaminet någon vinter innan jag provtog och han lågt högt och bra på både selen och e-vitamin.

Jag har blivit så nojig av denna tråd så jag har börjat ge selo-e i halv dos 2-3 ggr i veckan. Ovanpå vanliga mineralerna mm som mer än täcker selen-behovet. Behöver dock räkna lite på e-vitaminet då jag förutom vitaminer i mineralerna även ger linfröolja med tillsatt e-vit.

Och fick idag veta att en hästägare i stallet inte ger något kraftfoder eller mineral eller något alls. Personen tycker inte hästen behöver mer än grovfoder då den är glad, pigg och fin i hullet.

Liknande trådar

• Skadade hästar och konvalescenter

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka