Selen och andra mineraler (utbrytning från Skadade hästar och konvalescenter II)

Bukefalos 30 år!

Har fått hem selenjästen och även nya hästen i stallet som tydligen inte gillar tillskott (och får därmed inte nåt) godkände det direkt! Känns väldigt prisvärt! Kompletterar iofs med Muskel E från Biofarmab.

1000015758.webp

Dök ner i foderstatsprogrammet igen och gör mig själv osäker 🙄

Höet är ju det från 2023, senaste jag tog analys på.
Va lite mer järn i det året innan, men inte nå mycke, annars ganska likt.

Men, som det där ser ut så hamnar selen lite högt, eller hamnar det ganska lagom enligt 'nya' rönen?

Blev ju lite småtaggad på ett rent selen å köra e-vitamin separat (eftersom betet ska räcka?) och började då titta på GG mineral Plus, och man kanske skulle komma ganska långt på att ge det istället för summer miner + vitamins + hoof + alldela?

Skulle ju inte klaga på komma ner i pris, även om det är kul att pytsa ur massa burkar 😅🙈

Inser även att det bör tas analys nästa år, hoppas bara det blir lämpligt med balar å tid.. men betet går ju inte (eller jo, men nej) analysera så 😗

Visa bifogad fil 184042
Dök ner i foderstatsprogrammet igen och gör mig själv osäker 🙄

Höet är ju det från 2023, senaste jag tog analys på.
Va lite mer järn i det året innan, men inte nå mycke, annars ganska likt.

Men, som det där ser ut så hamnar selen lite högt, eller hamnar det ganska lagom enligt 'nya' rönen?

Blev ju lite småtaggad på ett rent selen å köra e-vitamin separat (eftersom betet ska räcka?) och började då titta på GG mineral Plus, och man kanske skulle komma ganska långt på att ge det istället för summer miner + vitamins + hoof + alldela?

Skulle ju inte klaga på komma ner i pris, även om det är kul att pytsa ur massa burkar 😅🙈

Inser även att det bör tas analys nästa år, hoppas bara det blir lämpligt med balar å tid.. men betet går ju inte (eller jo, men nej) analysera så 😗

Vet du hur mycket e-vitamin du ger?

Då landar jag på 3,2mg selen. Yikes. Och mer än det dubbla på det mesta med hälften på kobolt.. ugh.. varför är det här både kul och hemskt...

1000015759.webp

Jadu. Med 100g av gg mineral plus så verkar det ju va väldigt lugnt då 🫠 lite mycke järn kanske.

Men selenet skulle kunna boostas lite till då som jag förstått det?

Kommer väl fortsätta ge som jag gjort tills byttorna är slut, men gg plus och se om man hittar nått i fosforväg som inte kostar apa kanske skulle netta billigare? 🤔 fast hans tassar käääns det som skulle behöva hoof iaf 🙈

(Och ja, sitter på workshop på jobbet och behöver tänka på mer än det för att hålla mig vaken 😗)

Du menar du har inte lagt in alla värden för dina tillskott i programmet så det var mer selen än du trodde?
Mer att jag inte hittar nånstanns att knappa in vitaminerna, och utgick från att vitaminerna inte skulle ha mineraler i sig.

Som sagt, inte det aktuella höet som jag ger, men ändå.

Men blir att justera lite framöver iaf.
Men ca/p kvoten som stör mig..att allt är så högt. Gett gräspellets ist för lucern och kvoten där är ju 4, som typ alla basic mineraler. Blir betmash igen till sommarn :P

Ger ju inga mängder egentligen av nått, men kan ju alltid göra mer rätt.

Mer att jag inte hittar nånstanns att knappa in vitaminerna, och utgick från att vitaminerna inte skulle ha mineraler i sig.

Som sagt, inte det aktuella höet som jag ger, men ändå.

Men blir att justera lite framöver iaf.
Men ca/p kvoten som stör mig..att allt är så högt. Gett gräspellets ist för lucern och kvoten där är ju 4, som typ alla basic mineraler. Blir betmash igen till sommarn :P

Ger ju inga mängder egentligen av nått, men kan ju alltid göra mer rätt.

Förstår jag rätt att du har oanalyserat grovfoder där du utgår från historiska siffror från ett annat grovfoder men räknat exakt på alla tillskott?

Wiromins fosfortillskott är det billigaste jag hittat

Förstår jag rätt att du har oanalyserat grovfoder där du utgår från historiska siffror från ett annat grovfoder men räknat exakt på alla tillskott?

Wiromins fosfortillskott är det billigaste jag hittat
Precis! Gjorde analys '22 å '23, efter det har det inte blivit av. De analyserna va ganska lika. Hö från samma bonde å samma by (min by) och han brukar försöka välja sånt som blir lämpligt till häst, i den mån det går. Fördelen med blodingar istf kallisar är ju att de är mindre känsligt med höet 😅 man är ju rädd för att stå utan 🙈

Jämfört ca/p med andra här norröver.

Har ju alltid bara gett typ halvdos/lägsta på grejjorna (förrutom saltet å magnesiumet), för att de ska få lite iaf. Så jag gör på migsjälv 😅

Visa bifogad fil 184044
Jadu. Med 100g av gg mineral plus så verkar det ju va väldigt lugnt då 🫠 lite mycke järn kanske.

Men selenet skulle kunna boostas lite till då som jag förstått det?

Kommer väl fortsätta ge som jag gjort tills byttorna är slut, men gg plus och se om man hittar nått i fosforväg som inte kostar apa kanske skulle netta billigare? 🤔 fast hans tassar käääns det som skulle behöva hoof iaf 🙈

(Och ja, sitter på workshop på jobbet och behöver tänka på mer än det för att hålla mig vaken 😗)
Det jag reagerar på här är faktiskt att hästsverige foderstatsprogram anser att 372 g smältbart råprotein är fullt tillräckligt för en häst på 20 år som väger 580 kg! Det stämmer ju inte alls med gällande rek från experter såsom Dr Kellon och MadBarn.

De Kellon:
According to the NRC recommendations, that horse needs 1.536 grams of protein per kg of body weight so 768 grams/day.
Källa:
https://drkhorsesense.wordpress.com/2022/05/27/understanding-protein-needs/

MadBarn:

Hästar som bara skrotar i hage:
Horses at maintenance are mature adults that are not involved in any structured exercise or breeding activities. Their primary energy and protein needs are focused on supporting basic bodily functions, maintaining body weight, and voluntary activity, such as free movement during turnout.
According to the NRC, these horses require an average of 1.26 grams of protein per kg body weight per day. [2] For a typical 500 kg (1,100 lb) horse at maintenance, this is equivalent to 630 grams per day.
However, actual protein needs of mature idle horses are influenced by their voluntary activity level, which reflects the natural movement they engage in when allowed to roam freely.
For this reason, the NRC recognizes three different levels of maintenance protein requirements, depending on the horse’s voluntary activity level: [2]

• Minimum: 540 grams per day
  • Average: 630 grams per day
  • Elevated: 720 grams per day
Horses with minimal movement, such as those stalled or on layup, are classified as having “minimum” protein needs. In contrast, horses that are turned out to pasture and frequently run or play may require an “elevated” level of protein to support their increased activity.

Hästar som motioneras:
Exercising horses require additional protein to build, maintain, and repair muscle, and to support latherin synthesis, a protein lost in sweat. [2] Meeting the protein requirements of working horses is important to support muscle health, maintain efficient thermoregulation, and optimize athletic performance.

Here is an overview of protein requirements for a 500 kg (1,100 lb) mature adult horse at various exercise workloads:
  • Maintenance (no exercise): 630 grams per day
  • Light Exercise: 699 grams per day
  • Moderate Exercise: 768 grams per day
  • Heavy Exercise: 862 grams per day
  • Very Heavy Exercise: 1004 grams per day
Källa:
https://madbarn.ca/protein-for-hors...x_ZoDMOF5huGmNT-CGToo4CQ5rFcsFkBx8Rg6ydWUVzuL

Det jag reagerar på här är faktiskt att hästsverige foderstatsprogram anser att 372 g smältbart råprotein är fullt tillräckligt för en häst på 20 år som väger 580 kg! Det stämmer ju inte alls med gällande rek från experter såsom Dr Kellon och MadBarn.

De Kellon:
According to the NRC recommendations, that horse needs 1.536 grams of protein per kg of body weight so 768 grams/day.
Källa:
https://drkhorsesense.wordpress.com/2022/05/27/understanding-protein-needs/

MadBarn:

Hästar som bara skrotar i hage:
Horses at maintenance are mature adults that are not involved in any structured exercise or breeding activities. Their primary energy and protein needs are focused on supporting basic bodily functions, maintaining body weight, and voluntary activity, such as free movement during turnout.
According to the NRC, these horses require an average of 1.26 grams of protein per kg body weight per day. [2] For a typical 500 kg (1,100 lb) horse at maintenance, this is equivalent to 630 grams per day.
However, actual protein needs of mature idle horses are influenced by their voluntary activity level, which reflects the natural movement they engage in when allowed to roam freely.
For this reason, the NRC recognizes three different levels of maintenance protein requirements, depending on the horse’s voluntary activity level: [2]

• Minimum: 540 grams per day
  • Average: 630 grams per day
  • Elevated: 720 grams per day
Horses with minimal movement, such as those stalled or on layup, are classified as having “minimum” protein needs. In contrast, horses that are turned out to pasture and frequently run or play may require an “elevated” level of protein to support their increased activity.
Hästar som motioneras:
Exercising horses require additional protein to build, maintain, and repair muscle, and to support latherin synthesis, a protein lost in sweat. [2] Meeting the protein requirements of working horses is important to support muscle health, maintain efficient thermoregulation, and optimize athletic performance.

Here is an overview of protein requirements for a 500 kg (1,100 lb) mature adult horse at various exercise workloads:

• Maintenance (no exercise): 630 grams per day
  • Light Exercise: 699 grams per day
  • Moderate Exercise: 768 grams per day
  • Heavy Exercise: 862 grams per day
  • Very Heavy Exercise: 1004 grams per day
Källa:
https://madbarn.ca/protein-for-hors...x_ZoDMOF5huGmNT-CGToo4CQ5rFcsFkBx8Rg6ydWUVzuL

Men är det smältbart råprotein då?

Precis som @the_connemara så tycker jag det borde var råprotein/crude protein i de utländska siffrorna @super
Sverige är ett av få länder som räknar med smältbart protein. Och nog för att Sveriges proteinrekommendationer är lite snåla jmf med t ex NRC så är det inga jätteskillnader omräknat till smältbart protein.

Så jag tror du råkar jämföra äpplen och päron

Precis som @the_connemara så tycker jag det borde var råprotein/crude protein i de utländska siffrorna @super
Sverige är ett av få länder som räknar med smältbart protein. Och nog för att Sveriges proteinrekommendationer är lite snåla jmf med t ex NRC så är det inga jätteskillnader omräknat till smältbart protein.

Så jag tror du råkar jämföra äpplen och päron
Lite snåla? Är ju jätte skillnad mellan 0,66g/kg kroppsvikt och 1,26g/kg kroppsvikt som minimi nivå..

Det utgår jag ifrån, för borde vara tämligen bortkastat att bara räkna rent råprotein eftersom det finns så olika smältbarhet på dom. Ska faktiskt kolla med en kompis som är agronom och se om hon har koll.
Utomlands räknar de med råprotein. NRC anger i råprotein osv. Sverige är som sagt rätt ensamt räkna på smältbart.

Och ja det är helt obegripligt hur de kan räkna på råprotein, men..

Liknande trådar

• Skadade hästar och konvalescenter

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka