Semester / föräldraledighet på sommaren

Hade du ändrat dina veckor semester/föräldraledighet om förskolan hade varit öppen?

  • Ja, jag hade varit mer öppen för andra lediga veckor under sommaren

    Röster: 50 66,7%
  • Nej, jag vill ha eller har alltid ledigt under industrisemestern oavsett

    Röster: 16 21,3%
  • Jag arbetar även om ordinarie förskola stänger

    Röster: 12 16,0%

  • Antal omröstningsdeltagare
    75

Lickety

Trådstartare
Föräldrar till förskolebarn: Många förskolor stänger v. 28-31. Om förskolan inte hade haft stängt - hade du planerat dina ledighet annorlunda?
 
Visste inte att industrisemestern låg då men jag har alltid tagit 29-32 även innan barn så det har ingenting att göra med förskolans sammanslagningar. Oftast har mina alltså gått en vecka på annan förskola varje sommar
 
Alla jobb jag haft innan det jag har nu har haft semesterperioder. Så antingen 25-28 eller 29-32, icke valbart utan man har haft vartannat år. Min man och jag har gått omlott för att slippa ha barnet/barnen på annan fsk när det är stängt. I år är första året vi kommer ha 4 veckor tillsammans v 28-31 när fsk/fritids är stängt. Ska bli helt underbart! Hade jag fått välja semester helt själv hade jag nog tagit samma veckor pga att flest i bekantskapskretsen är lediga då och det är ju på semestern man har tid att umgås.
 
Jag röstade ja. Nu är mitt barn inte i den åldern längre men jag minns det som en stor stress de år det var sammanslagning på annan förskola. Nåt år hade vi tur och det var på hennes förskola. Dessutom så hade jag mycket små möjligheter att vara ledig just under industrisemestern eftersom då hade jag högsäsong på jobbet. Så det var ett stressmoment.

Man matas konstant med budskapet att på sommaren ska man vara ledig. Speciellt barnen och ska resa och göra roliga saker hela tiden. Det är mycket prestationsångest inblandat i sommarsemestern ihop med en stark drivkraft att göra det som är bäst för sitt barn! Den drivkraften är nog svår att verkligen förstå om man inte har barn.
 
Jag röstade ja eftersom mitt minsta barn varken gillar vikarier eller personal med slöja/hijab. Det är tillräckligt tufft för henne på hennes förskola, att ha henne på en okänd förskola med okänd personal skulle inte bli bra alls.
 
Senast ändrad:
Jag röstade på ja. Har aldrig jobbat på ett jobb som stängt ner på sommaren utan verksamheten har rullat på som vanligt i princip. Min sambo är egenföretagare med en verksamhet som också rullar på. Det är alltid en stress att få ihop dom där veckorna när förskolan stänger. Dels vill jag inte ens ha semester dom veckorna, utan jag vill ha senare men också att få ihop alla scheman.

Iår vetefan hur vi ska få ihop det. Jag har precis börjat jobba efter plugg så jag har bara sporadiskt ledigt. Sambon får väl ta slut på alla föräldradagar vi har kvar.
 
Jag svarade ja.
Mitt barn kan vara lite känslig och jag vill inte behöva strula med honom.

Nu brukar jag och min man gå lite omlott, vi kan också (oftast) få lite hjälp av farmor/mormor så vi pusslar ihop det. I år ville inte så många andra på mitt jobb vara lediga då men annars försöker jag alltid hoppa in någon vecka för att vara schysst mot kollegorna.
 
Nu stänger mitt jobb också v29-31 och då med kombon att fsk slår samman 28-31 så är valmöjligheterna inte så värst stora. Det är ok, men jag hade hellre sett att det var smidigare att omlotta mer med sambon. Han kommer vara ledig och sen gå in och jobba en vecka mitt i semestern för att få ihop det.
 
Jag vill ha tidig semester, innan barn tog jag ut semester från andra veckan i juni. Gärna uppdelat. Mina önskemål har varit en tillgång i semesterplaneringen.

Nu med förskolebarn är det ett "slöseri" eftersom förskolan bedriver vanlig verksamhet fram till ca midsommar, sen börjar barn ta ledigt och likaså personal. Och så är det ju helt stängt de där "bästa veckorna".

Hade förskolan haft vanlig verksamhet hela sommaren skulle jag nog vilja ha semester detta år:

Vecka 25-27 och 33-34, har 30 semesterdagar årligen. Då har jag tid att dra igång potatisland och måla första perioden och sen städa inför hösten, ta upp potatisen och sånt under andra perioden. Lite skadat tänk kanske efter tiden med häst, hinna bygga upp sommarhagar och hinna ta bort, hämta och lämna på bete 🙂 Jag är inte så brydd om att ha maxa ledigheten när vädret är som bäst/ger mest sommar. Jag har liksom inte ledigt egentligen.
 
Jag vill gärna ha sen semester och lite kvar till vintern. Innan barn hade jag oft v 32-34 och sen några veckor i februari-mars. Nu har jag inte lika stora valmöjligheter. Men har alltid haft möjlighet att ta enstaka dagar utöver och nu sedan några år möjlighet att jobba hemifrån/från landet så länge jag inte är utomlands.
 
När vi haft sammanslagningen på "vår" förskola har jag inte brytt mig jättemycket, mest försökt ta hänsyn till det för personalens skull och inte för dotterns. Har det varit någon annan stans har vi varit lediga då, mest för att det blir mycket krångligare med logistiken för oss vuxna. Hade inte både jag och maken haft jobb där vi kunnat välja semester helt fritt utan att det går ut över någon annan hade jag nog i större utsträckning anpassat mig efter kollegor och lämnat på annan förskola någon vecka ändå om det behövts. Vi har också prioriterat att vara lediga tillsammans snarare än att gå om lott för att barnet ska få vara hemma så länge som möjligt.

Sen har jag hellre tagit ledigt en dag i veckan över en längre period än att klämma in fem veckor på raken, utan kanske nöjt mig med tre-fyra veckor och sedan har jag exempelvis haft en månad till under sommaren med lediga onsdagar att hitta på grejer på. Har hittills varit såpass få att jag dessutom brukar ta ett par halvdagar jobb mitt i semestern för att kolla av läget och hantera akuta grejer, så då finns ofta semesterdagar kvar att ta av.

Nu är ci hemma med bebis och jobbar bara halvtid bägge två så då blir det väl lite annat upplägg i sommar
 
Intressant med svaren. Jag har en subjektiv upplevelse om att stängningen av förskolorna styr uttaget av mångas föräldrars ledighet.
Motargumentet är att alla ändå skulle vara lediga samma tid på sommaren och det skulle inte finnas några barn i barnomsorgen under industrisemestern, även om förskolan var öppen då.
Nu bevisar förstås en omröstning på ett forum inte så mycket, men ändå intressant att se.
 
Jag är personligen väldigt flexibel, så röstade ja av den anledningen. Det är inte viktigt med specifika veckor för mig. Röstade dock på alternativ två också, då nuvarande vill att man tar ut den främsta ledigheten då för att det är lugnare/kunderna till stor del är lediga då också. Så i dagsläget skulle jag ta semester då oavsett, men pga arbetsgivarens önskemål, inte för att jag prompt vill ha semester då.
 
Föräldrar till förskolebarn: Många förskolor stänger v. 28-31. Om förskolan inte hade haft stängt - hade du planerat dina ledighet annorlunda?
Jag är lärare, så ledig oavsett. Kunde inte rösta på något, tyckte inte något alternativ passade direkt. Min sambo tar semester när jag säger att han ska vara ledig, eller typ i alla fall, lite beroende på arbetskompisar 😅
 
Jag är lärare, så ledig oavsett. Kunde inte rösta på något, tyckte inte något alternativ passade direkt. Min sambo tar semester när jag säger att han ska vara ledig, eller typ i alla fall, lite beroende på arbetskompisar 😅
Ja, men då kan du väl rösta på alternativet där man alltid är ledig på industrisemestern, oavsett. Så var det alternativet menat i alla fall.
 
Ja.

Mina barns förskola stänger fyra veckor på sommaren. Sommarförskolan är på en helt annan förskola 25 minuters bilresa enkel väg åt fel håll. Jobbet ligger 25 min åt andra hållet som skulle bli 75 min enkel resa till jobbet totalt. Kollektivt skulle ta ännu längre tid och vi har en bil så en av oss åker kollektivt när båda ska till jobbet.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Efter en vecka på storstadssemester är det uppenbart att mitt barn just nu trivs som allra bäst när det händer saker, helst precis hela...
2
Svar
24
· Visningar
2 271
Senast: Anna
·
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 574
Senast: Roheryn
·
Skola & Jobb Jag vill börja med att säga att jag inte alls är ute efter pajkastning mellan småbarnsföräldrar och barnlösa, som dessa trådar oftast...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
6 583
Senast: Alandia
·
Skola & Jobb Alltså jag behöver hjälp! Jag arbetar 80% för tillfället. Min partner är föräldraledig på 100%. I sommar vill vi båda vara lediga så...
2
Svar
24
· Visningar
5 642
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp