Hur planerar ni er semester under året?

Jag är nog inte helt på det klara med skillnaden mellan flextid och övertid, inget av det existerar där jag bor & jobbar, så jag skickar över eventuella vidare frågor till @chiiliacanth :o

För mig är flextid den tid jag jobbar över då jag egentligen inte behöver jobba över men väljer att göra det för att kunna vara lite ledig en annan dag. Medan övertid är den tiden jag behöver jobba över för att något måste göras nu direkt och inte kan vänta lite.
 
Men sen är det också så att en del har förhandlat bort övertidsersättningen och får istället fler semesterdagar/högre lön. De förväntas då jobba över utan specifik övertidsersättning eftersom denna är inbakad in lön/semesterdagar. Flex är att man kan jobba 10 timmar ena dagen och 6 timmar nästa dag.
 
Jag är nog inte helt på det klara med skillnaden mellan flextid och övertid, inget av det existerar där jag bor & jobbar, så jag skickar över eventuella vidare frågor till @chiiliacanth :o
Hos oss fungerar det så att flex kan vi välja själva om vi vill börja typ en timme tidigare eller sluta en timme senare om vi har mycket att göra, och vi kan också välja själva när vi vill ta flexen så länge vi gör det inom flextidsramarna. Annars måste vi kolla med chefen så att det är okej, men det brukar det oftast vara.

Övertid är hos oss mer beordrat av chefen, typ du måste gå in och jobba fyra timmar extra på lördag (har typ aldrig hänt). Det får man vad jag förstår också betalt för i samband med lönen, medan flex är något man får kompensera/ta ut vid ett annat tillfälle i tid istället?
 
Flex är i allmänhet 1:1 (dvs 1 timme intjänat tas ut som 1 timme) medan övertid är 1:1,5 eller 1:2 (dvs 1,5/2h ledigt för varje arbetad timme).

Flextid är frivilligt inarbetad tid medan övertid är AG som säger "nu stannar du kvar 2h så vi får det här gjort, i kompensation får du övertidsersättning"
 
Jag har inga semesterrutiner som är skrivna i sten, har haft för oregelbundet liv sista tio åren eller så. Maxad sommarsemester är härligt tycker jag!

Mitt absoluta semesterlife-hack är att starta sommarsemestern på en torsdag och avsluta en onsdag. Gillar alltså det flera redan nämnt men i båda ändar av min 4-5-6(-10)veckorssemester. Då blir veckorna kring semestern väldigt lättsamma och ledigheten känns lång. En till bra grej med det är att jag inte lika troligt kör in i kaklet och får tillbringa första semesterveckan med att försöka skrapa ihop bitarna av mig själv. Jag försöker se till att i stort sett vara klar med våren sista hela veckan, så blir det ett lugnare avslut där de sista dagarna mest kan ägnas att kalla in besök till uppstartsveckorna. Då blir det också lugnare och samtidigt mer effektiv uppstart för allt är bättre organiserat. Jag organiserar mitt arbete själv och ingen annan är beroende av vad jag gör/att jag är där.

Vi får flexa hela dagar så strödagar har jag alltid flexat snarare än tagit semester, gärna några långhelger på hösten. (Nu är jag deltidssjukskriven och då får jag inte flexa, vilket är förståeligt men semestertekniskt synd!)
 
Mitt sätt att välja sommarsemester är att ta när resten i gruppen sagt sitt.... Orkar inte riktigt med att tjafsa om vem som ska få sin vilja igenom om semester när så jag viker mig och väljer när de andra redan krigat om sitt. I år blir det vecka 24, 25, 26. År 2020 blev det vecka 29-32 och DET är ju då alla vill ha, så förra året valde jag samma som nu fast en vecka längre, men jobbade slutligen ändå två av mina fyra veckor så hade två veckors semester istället. Så i år ska jag testa tre och se om jag kan landa i om det är ok längd för mig. Fyra är alldeles för länge att gå hemma, jag tycker om att jobba och ser ingen mening med att inte jobba, men behöver samtidigt semestern för att orka.
 
Brukar bli 4 veckor i juli/augusti (läggs delvis lite beroende på vad verksamheten tillåter och lite personliga planer) och gärna några dagar runt jul, förhoppningsvis går dom att lägga så det passar in med alla helgdagar så det blir lite extra ledigt. Sedan nån strödag om jag åker på meeting med hästen och behöver ledigt en fredag. Och kanske nån måndag om jag reser bort en helg.

Har dock inte uppnått en ålder/arbetsplats som ger fler än 25 dagar, så det blir "semester" med komptimmar nån dag där det lönar sig mer. (Så all övertid pga pandemirestriktioner har ju fört med sig nåt bra😅)

I år verkar det bli risk för "tvångssemester" under X antal veckor på sommaren pga sparande av pengar om jag fattat rätt. Men om jag får bestämma själv så försöker jag främst styra efter tävlingar med hästen då det ofta blir något meeting jag vill åka på under sommaren. Sen är det ju klart kul om det passar med kompisar, men vi brukar åtminstone lyckas överlappa varandra med en eller två veckor som är gemensamt lediga.
 
Tusan, kanske skulle börja titta på statliga jobb i alla fall...

Jag har jobbat statligt i ganska många år tidigare och vill bara flagga för att kolla upp villkoren och inte anta att det är samma överallt inom staten 😉

Där jag jobbade senast hade vi visserligen 30 dagars semester (om man är 30+) men inga klämdagar, halvdagar eller arbetstidsförkortning. Ville man vara ledig en klämdag eller en dag som andra jobbar 4 eller 6 timmar så var det en semesterdag man fick ta ut. När jag jämförde med vänner som jobbade inom industrin med 25 dagar semester (och de var djupt avundsjuka på mina 30) så visade det sig att deras halvdagar, klämdagar, förhandlad arvetstidsförkortning att ta ut i timmar gjorde att på ett år hade de mer ledighet än jag och var friare i att ta ut den (de kunde t ex flexa heldagar).
 
Jag har jobbat statligt i ganska många år tidigare och vill bara flagga för att kolla upp villkoren och inte anta att det är samma överallt inom staten 😉

Där jag jobbade senast hade vi visserligen 30 dagars semester (om man är 30+) men inga klämdagar, halvdagar eller arbetstidsförkortning. Ville man vara ledig en klämdag eller en dag som andra jobbar 4 eller 6 timmar så var det en semesterdag man fick ta ut. När jag jämförde med vänner som jobbade inom industrin med 25 dagar semester (och de var djupt avundsjuka på mina 30) så visade det sig att deras halvdagar, klämdagar, förhandlad arvetstidsförkortning att ta ut i timmar gjorde att på ett år hade de mer ledighet än jag och var friare i att ta ut den (de kunde t ex flexa heldagar).
Snälla du, jag jobbar inom region. Vad tusan är såna där klämdagar eller halvdagar du pratar om?! :confused::D Jag förväntas arbeta 8 timmar på valborgsmässoafton och fredagen dagen efter Kristi Himmel för att ta några exempel.
 
Snälla du, jag jobbar inom region. Vad tusan är såna där klämdagar eller halvdagar du pratar om?! :confused::D Jag förväntas arbeta 8 timmar på valborgsmässoafton och fredagen dagen efter Kristi Himmel för att ta några exempel.
Jag också som privatanställd tjänsteman
 
Vad ar skillnaden mellan flextid och overtid?

Flextid är att kunna justera sina arbetstider något och/eller kunna jobba in tid för att jobba mindre en annan dag. Arbetstagaren kan själv välja att jobba tiden och när (olika arbetsgivare har olika bestämmelser för hur en ska stämma av med chefen etc, men poängen från min sida är att det inte är beordrad tid). Hur upplägget med flex ser ut varierar rätt stort - på en del arbetsplatser innebär flex att en får börja/sluta en timme senare/tidigare, på en del arbetsplatser att en kan jobba in tiden och sen vara ledig en dag tex. Injobbad tid kan tas ut i pengar, men arbetsgivaren är normalt inte skyldig att betala ut flex i pengar (så det beror på vad som är rutin/bestämt på arbetsplatsen).

Övertid är tid som en jobbar utöver en heltidstjänst (jobbar en deltid så är det "mertid" när en jobbar mer, upp till en heltid - därefter övertid). Övertid regleras i lag och en får inte jobba hur många övertidstimmar som helst. Därför är övertid något som arbetsgivaren bestämmer när arbetstagaren ska göra (går att "komma undan" om en har synnerliga skäl för det tillfället. Men poängen är att övertid är timmar som jobbas extra, som arbetsgivaren bestämt/beordrat). Övertid får heller inte schemaläggas som annan arbetstid, utan är till för att kunna hantera oväntade händelser etc i verksamheten. Övertidsersättning (om inte annat är avtalat - det går att avtala bort rätten till extra ersättning...) har en rätt att välja att få ut i tid eller pengar.

Så har jag fått lära mig.
 
Jag har 25 semesterdagar och 58 timmar arbetstidsförkortning per år. Semesterdagarna kan nyttjas april-mars (vår brytpunkt för semesterdagar är i månadsskiftet mars/april) medan arbetstidsförkortning följer kalenderåret. Arbetstidsförkortning får inte sparas till kommande år.
Utöver det har vi en väldigt generös flexpolicy på jobbet, vilket innebär att jag kan jobba in timmar och sen ta ut som lediga dagar (eller timmar). Så länge det funkar (/jag ser till att det funkar) med arbetet så är det i princip aldrig något problem att få vara ledig nån dag.

Jag har inga barn. Däremot sambo och katter.

Jag har inte riktigt hittat hur jag vill ha min semester för att det ska kännas optimalt för mig. I år är mitt tredje år med betald semester (fyra år på nuvarande jobb. Innan har jag jobbat på timme etc och inte haft ledighet på det sättet.). Första två åren på jobbet hade jag häst och då ville jag anpassa efter det, men just nu är jag utan sen förra fick tas bort.. Det jag vet är att jag inte vill plocka ut alla dagar under sommaren, eftersom det då blir väldigt långt kvar tills dagarna fylls på. Det brukar bli några dagar att plocka ut efter årsskiftet, vilket är skönt!

Officiellt har vi en bestämd semesterperiod på sommaren (industri). Men på den avdelning där jag jobbar är det inte skrivet i sten. Vi får jobba då och lägga vår semester andra veckor, så länge vi är minst två på plats samtidigt (vi får inte jobba ensamma).
 
Jag brukar ha semester fyra veckor på sommaren i anslutning till de sista veckorna av barnens sommarlov. Vi tycker det känns bra att starta igång vardagen tillsammans efter ledigheten. Sen brukar jag ha alldeles för mycket flextid inarbetad som jag tar under lov tillsammans med barnen oftast i kombination med någon semesterdag.

Nu ska jag byta jobb (:nailbiting:), men gillar inställningen hos mina nya kollegor som samma dag som jag erbjöds tjänsten började fråga när jag ville ha semester i sommar. Vi får se hur vi kan lösa det. :)
 
Företaget lägger in våra semestrar. Skulle alla få göra det själv hade vi fått stänga i juli (inte möjligt). Det finns nån sorts löst schema som kan rubbas lite hit eller dit, och det kan hända att man får byta sinsemellan (har bara jobbat ett halvår på detta jobb)

Men överlag har vi aldrig fått lääa jn semester själv. Man får önska, men det blir hur det blir.
 
Snälla du, jag jobbar inom region. Vad tusan är såna där klämdagar eller halvdagar du pratar om?! :confused::D Jag förväntas arbeta 8 timmar på valborgsmässoafton och fredagen dagen efter Kristi Himmel för att ta några exempel.
Hos oss är det väldigt generöst med klämdagar och halvdagar. Vi har halvdag trettonafton, skärtorsdagen (den blir det ju alltid eftersom det alltid är en torsdag), valborg och fredagen före allhelgona. Samt 23 december om det infaller på en fredag, som det kommer göra i år. Är det inte en fredag är 23 december full dag och det är lite surt, så många brukar försöka ta semester då. Fredagen efter Kristi flygare har vi alltid ledigt, inarbetad klämdag. Resten av såna dagar varierar med almanackan, i år hade vi det 7 januari som var klämd mellan torsdagen 6 januari som var röd och en lördag. Har vi halvdag slutar vi 12.

Min bror som jobbar i kommunen slutar först halv två vid halvdagar och de har inte samma med klämdagar som vi. Däremot har de kompenserad annandag pingst, vilket innebär att om 6 juni (som ersatte just annandag pingst som röd dag och alltid var en måndag) infaller på helgen så får de ta ut en valfri ledig dag under året med full betalning. Vet att en kollega som tidigare jobbat på en annan statlig myndighet hade likadant på sitt förra jobb.

Å andra sidan måste alltid någon vara på plats alla ”svarta”, vanliga dagar hos oss, även under mellandagarna och industrisemestern när det till 99,9 procents säkerhet inte händer ett skit. Det var döden före pandemin när det innebar åtta timmars dötid på kontoret, utan något att göra. Däremot har hemarbetet bidragit till att det är lättare att hjälpas åt och pussla ihop det nu eftersom det mest handlar om att passa telefonen och det är betydligt trevligare hemifrån. När jag jobbade inom privat sektor förut stängde verksamheten under industrisemestern och då hade alla semester då, vilket också var de veckorna förskolan hade stängt (båda mina kollegor på den arbetsplatsen hade barn i barnomsorgen).
 
Vi hade halvdagar (skärtorsdag osv) och arbetstidsförkortningstimmar. Sen ville företaget få bort dem så de ersattes med högre lön och 2 extra semesterdagar. Personligen tycker jag att den höjda lönen var otroligt korkat utformad då den var procentuella vilket gör att en som tjänar mer får mer pengar som ersättning för förlorad ledig tid. Som att hens lediga tid är mer värd än en persons som tjänar mindre. Jag hade föredragit att få fler semesterdagar istället.
 
Jag är anställd inom kommun med uppgifter som bara jag har hand om, dvs eget verksamhetsområde. Är jag inte där blir jobbet inte gjort.
Jag är dålig på att ta semester, vi får ha max 30 sparade och inte ta ut i det i pengar. Vi har heller inga halvdagar inför röda dagar osv.
Jag tar sällan ut många veckor på sommaren då det är då jag hinner ifatt (dvs få möten) men oftast 1-2 veckor i augusti. Jag vet liksom inte riktigt vad man gör när man är ledig och bli stressad av det. Nu i höstas tog jag ut semester 1 dag i veckan i 1.5 månad vilket var väldigt trevligt.
Nu i år ska jag få ett föl så då tar jag ut semester när det närmar sig (maj). Sen är det ju val i år så då hinner jag inte ta ut så mycket mer innan dess.
 
Jobbar statligt, mitt jobb mer eller mindre dör i juli månad. Finns ingen där typ och det finns ingen vits att vara där, även om vissa ändå är det för att de vill vara lediga senare men de säger själva (och jag vet att det finns inget att göra) att de har noll att göra den tiden.

Så jag kan vara ledig när jag vill, har barn så jag tar ledigt 5-6 veckor.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 801
Senast: jemeni
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 508
Senast: Enya
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 571
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Jag har varit i valpletartaget i ungefär 9 månader med ett avbrott pga att vi köpte hus och flyttade under senvåren. Jag har under...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 441
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp