Hur planerar ni er semester under året?

Jag har som du statligt jobb och tar fem eller sex veckor på sommaren, mellan slutet på juli, hela augusti. Fyller år då o vill va ledig på min födelsedag, brukar alltid hitta på något speciellt då.
Ser alltid till att jag är ledig från 23 december till trettondagen.
Tar utöver det strödagar när jag känner att jag behöver pga trötthet eller att hästarna behöver extra passning, och/eller i samband med klämdagar. Några år har jag tagit hela veckor extra där det är klämdagar.
Skönt att vara ledig fredag och måndag ibland med och få en långhelg!

Får man fråga vilken myndighet du jobbat i som tillåtit hemarbete? Min arbetsgivare har inte tillåtit mycket hemarbete (försvaret).
 
Jag har som du statligt jobb och tar fem eller sex veckor på sommaren, mellan slutet på juli, hela augusti. Fyller år då o vill va ledig på min födelsedag, brukar alltid hitta på något speciellt då.
Ser alltid till att jag är ledig från 23 december till trettondagen.
Tar utöver det strödagar när jag känner att jag behöver pga trötthet eller att hästarna behöver extra passning, och/eller i samband med klämdagar. Några år har jag tagit hela veckor extra där det är klämdagar.
Skönt att vara ledig fredag och måndag ibland med och få en långhelg!

Får man fråga vilken myndighet du jobbat i som tillåtit hemarbete? Min arbetsgivare har inte tillåtit mycket hemarbete (försvaret).

Hur många semesterdagar har du på ett år egentligen? Så att du kan vara ledig så mycket?
 
Jag har som du statligt jobb och tar fem eller sex veckor på sommaren, mellan slutet på juli, hela augusti. Fyller år då o vill va ledig på min födelsedag, brukar alltid hitta på något speciellt då.
Ser alltid till att jag är ledig från 23 december till trettondagen.
Tar utöver det strödagar när jag känner att jag behöver pga trötthet eller att hästarna behöver extra passning, och/eller i samband med klämdagar. Några år har jag tagit hela veckor extra där det är klämdagar.
Skönt att vara ledig fredag och måndag ibland med och få en långhelg!

Får man fråga vilken myndighet du jobbat i som tillåtit hemarbete? Min arbetsgivare har inte tillåtit mycket hemarbete (försvaret).
Kan pm:a. Vår myndighet hade möjlighet till enskilda överenskommelser om hemarbete på halvtid med sin närmaste chef redan innan pandemin, men det var inte många som nyttjade det. Verksamheten var heller inte rustad för det med mycket pappersakter fortfarande. Men pandemin har medfört att många tänkt om, och nästan hela min grupp ska jobba hemma upp till 50 procent nu.
 
Är på en daglig verksamhet så anpassar mig efter deras stängning. Är inga problem med att vara ledig i övrigt bara man säger till. Är ju frivilligt att vara där så om man inte orkar någon dag så är det okej med det med. Är 4 veckors ledighet på sommaren.
 
Jag vill börja med att säga att jag inte alls är ute efter pajkastning mellan småbarnsföräldrar och barnlösa, som dessa trådar oftast har en tendens att bli. Utan jag är genuint nyfiken på hur ni gör när ni planerar era semesterperioder, när ni tar semester helt enkelt (kanske ännu mer intressant hur ni tar semester som inte är på sommaren). Kanske framför allt ni som inte har barn i barnomsorgsålder eftersom jag förstår att skollov, studiedagar och stängda förskolor spelar in där på ett annat sätt än för oss som inte har barn eller har stora barn.

Jag jobbar statligt vilket gör att jag har en ganska generös semesterpott, 31 dagar/år. Jag har inga barn som kräver ledighet under skollov, jag har inget som helst intresse av utlandssemestrar och generösa arbetstagarjular både 2018 och 2019 i kombination med hemarbete under 2020 och 2021 har gjort att jag har slagit i taket på min semesterpott. Jag kommer behöva ta ut cirkus tio dagar extra utöver en vanlig sommarsemester på fyra veckor i år, och kommer ändå ha full pott kvar sparad sen.

Jag pratade med min chef om detta häromdagen och han bad mig fundera på hur jag vill göra för att det ska passa både mig och verksamheten. Och det är väl helt enkelt det jag gör nu, ni brukar ha väldigt kloka inputs så jag tänkte höra hur ni brukar göra? (Stora delar av min arbetsgrupp har små barn i barnomsorgsålder så de tar ut semesterdagar under exempelvis skollov på ett helt annat sätt.)

Rent konkret kommer jag inte ha möjlighet att ta någon extra semester i vår/innan sommarsemestern på grund av att det helt enkelt inte passar verksamheten, så alla tio dagar kommer behöva tas ut andra halvåret. Hur brukar ni göra och resonera?

Har inga barn. Har ett arbete som genererar ganska mycket komptimmar, blir nog runt 400-500 timmar per år. Har således inte bara semester att ta ut utan också komp.

Jag gillar sen semester, som de flesta andra. Brukar önska semester i juli/augusti och beroende på verksamheten tar jag den semesterperiod jag får. Sen brukar jag försöka ta ut en dag varannan vecka i komptid och någon långhelg här och var. Försöker vara ledig en vecka till jul också, tar ut antingen semester eller komp. Önskar den ledighet jag vill ha och behöver, oftast går det att ordna på jobbet jag har nu.
 
31, men har snart 35 per år. :) Mixar in flextid också där det saknas timmar.

Ok, det blir mycket flextid eftersom 6 veckor på sommaren blir 30 dagar. LÄgg till jul och nyårsledighet och spontana ledigheter under året och det blir många flextimmar som måste till. Plus tillstånd att ta ut flex i heldagar. Men härligt att det funkar! Låter jätteskönt!
 
Jag vill börja med att säga att jag inte alls är ute efter pajkastning mellan småbarnsföräldrar och barnlösa, som dessa trådar oftast har en tendens att bli. Utan jag är genuint nyfiken på hur ni gör när ni planerar era semesterperioder, när ni tar semester helt enkelt (kanske ännu mer intressant hur ni tar semester som inte är på sommaren). Kanske framför allt ni som inte har barn i barnomsorgsålder eftersom jag förstår att skollov, studiedagar och stängda förskolor spelar in där på ett annat sätt än för oss som inte har barn eller har stora barn.

Jag jobbar statligt vilket gör att jag har en ganska generös semesterpott, 31 dagar/år. Jag har inga barn som kräver ledighet under skollov, jag har inget som helst intresse av utlandssemestrar och generösa arbetstagarjular både 2018 och 2019 i kombination med hemarbete under 2020 och 2021 har gjort att jag har slagit i taket på min semesterpott. Jag kommer behöva ta ut cirkus tio dagar extra utöver en vanlig sommarsemester på fyra veckor i år, och kommer ändå ha full pott kvar sparad sen.

Jag pratade med min chef om detta häromdagen och han bad mig fundera på hur jag vill göra för att det ska passa både mig och verksamheten. Och det är väl helt enkelt det jag gör nu, ni brukar ha väldigt kloka inputs så jag tänkte höra hur ni brukar göra? (Stora delar av min arbetsgrupp har små barn i barnomsorgsålder så de tar ut semesterdagar under exempelvis skollov på ett helt annat sätt.)

Rent konkret kommer jag inte ha möjlighet att ta någon extra semester i vår/innan sommarsemestern på grund av att det helt enkelt inte passar verksamheten, så alla tio dagar kommer behöva tas ut andra halvåret. Hur brukar ni göra och resonera?

Jag försöker komma iväg på hösten, oktober/november. Men då främst för att jag vill förlänga sommaren med lite torka och värme söderöver (bilar gärna ner). Annars tycker jag hösten är vacker härhemma också, så det går kanske att åka iväg i Sverige och t ex vandra eller vad en nu känner för.
 
Jag är ensam på min arbetsplats med mina uppgifter så jag styr helt själv. Nu är det några år sedan jag tog sammanhängande semester, och det är nog mer än 6 år sen det var mer än tre veckor i ett svep. Men jag brukar istället vara ledig lite när det passar. Säger bara till chefen att imorgon eller den och den dagen är jag ledig, och så är jag det.
Detta året tänkte jag dock ta några dagar på sommaren, i och med att förskolan stänger. Men vi får se :)
 
Ok, det blir mycket flextid eftersom 6 veckor på sommaren blir 30 dagar. LÄgg till jul och nyårsledighet och spontana ledigheter under året och det blir många flextimmar som måste till. Plus tillstånd att ta ut flex i heldagar. Men härligt att det funkar! Låter jätteskönt!
Ja det blir det, men det är inga konstigheter att ta ut flex heldag här, det görs jämt och ständigt. Nrä det är en 4h dag brukar jag alltid lägga ut flextid t.ex och få en heldag. Sen när vi jobbar kvällar, händer 2-4 gånger per år, får vi ett par dagar extra heldag flex att ta ut ledigt. Så visst är de tmycket flex men det är ingen som räknar på timmarna, det får dataprogrammet sköta. :)
 
Ok, det blir mycket flextid eftersom 6 veckor på sommaren blir 30 dagar. LÄgg till jul och nyårsledighet och spontana ledigheter under året och det blir många flextimmar som måste till. Plus tillstånd att ta ut flex i heldagar. Men härligt att det funkar! Låter jätteskönt!

Ja det blir det, men det är inga konstigheter att ta ut flex heldag här, det görs jämt och ständigt. Nrä det är en 4h dag brukar jag alltid lägga ut flextid t.ex och få en heldag. Sen när vi jobbar kvällar, händer 2-4 gånger per år, får vi ett par dagar extra heldag flex att ta ut ledigt. Så visst är de tmycket flex men det är ingen som räknar på timmarna, det får dataprogrammet sköta. :)
Min pappa, också anställd inom försvaret, har det precis likadant. Han har oftast möjlighet att ta 7 veckors sommarsemester PLUS flera ströveckor under resten av året. Jag vill minnas att han ett år tog 6 veckors sommarsemester i enbart komp/flextid. Lyxigt, men så jobbar han lite för mycket under resten av tiden också!
 
Ok, det blir mycket flextid eftersom 6 veckor på sommaren blir 30 dagar. LÄgg till jul och nyårsledighet och spontana ledigheter under året och det blir många flextimmar som måste till. Plus tillstånd att ta ut flex i heldagar. Men härligt att det funkar! Låter jätteskönt!
Kan ju också förtydliga att jag inte VARJE år har tagit allt det jag specifierade. Nu när det varit arbetsgivarens år så har jag inte kunnat ta hela veckor vår och höst till exempel. Men när julafton är en tisdag eller onsdag behöver man ju bara ta ut några få dagar för att få va ledig hela julen t.ex.
Jag kollade i dataprogrammet nu och senaste räkningen är att jag har flexat nästan 60 timmar. Vet inte under hur lång tid det är räknat men det blir ju iaf en hel vecka ledigt till.
 
Min pappa, också anställd inom försvaret, har det precis likadant. Han har oftast möjlighet att ta 7 veckors sommarsemester PLUS flera ströveckor under resten av året. Jag vill minnas att han ett år tog 6 veckors sommarsemester i enbart komp/flextid. Lyxigt, men så jobbar han lite för mycket under resten av tiden också!

Precis. Men då måste det väl till att man tar ut en hel del övertid i tid också och inte bara flextid? Vi får iaf inte ta ut en heldag som flex vad jag vet.
 
Min pappa, också anställd inom försvaret, har det precis likadant. Han har oftast möjlighet att ta 7 veckors sommarsemester PLUS flera ströveckor under resten av året. Jag vill minnas att han ett år tog 6 veckors sommarsemester i enbart komp/flextid. Lyxigt, men så jobbar han lite för mycket under resten av tiden också!
Exakt, det känner jag igen! ;)
 
Precis. Men då måste det väl till att man tar ut en hel del övertid i tid också och inte bara flextid? Vi får iaf inte ta ut en heldag som flex vad jag vet.
Nej aldrig övertid, bara hela flexdagar. Och övertiden ges som mer flex eller komptid , inte som betald övertid t.ex. Jag vet min mor har som du berättar, de får heller inte ta hel flexdag. Så är nog mest olika hos olika AG :)
 
Precis. Men då måste det väl till att man tar ut en hel del övertid i tid också och inte bara flextid? Vi får iaf inte ta ut en heldag som flex vad jag vet.
Det är nog lite olika från arbetsplats till arbetsplats. Vi får ta ut flex i heldagar efter överenskommelse med chefen. I perioder har vi extremt mycket att göra, så att flexen stiger oroväckande. Men det allra vanligaste är att folk tar flex fyra timmar när vi har halvdagar (typ skärtorsdagen, valborg, trettonafton) för att kunna vara ledig en hel dag utan att ta semester. Men jag har kollegor som har tagit heldagarsflex också, men då ofta i samband med vanlig semester/föräldraledighet.
 
Jag vill börja med att säga att jag inte alls är ute efter pajkastning mellan småbarnsföräldrar och barnlösa, som dessa trådar oftast har en tendens att bli. Utan jag är genuint nyfiken på hur ni gör när ni planerar era semesterperioder, när ni tar semester helt enkelt (kanske ännu mer intressant hur ni tar semester som inte är på sommaren). Kanske framför allt ni som inte har barn i barnomsorgsålder eftersom jag förstår att skollov, studiedagar och stängda förskolor spelar in där på ett annat sätt än för oss som inte har barn eller har stora barn.

Jag jobbar statligt vilket gör att jag har en ganska generös semesterpott, 31 dagar/år. Jag har inga barn som kräver ledighet under skollov, jag har inget som helst intresse av utlandssemestrar och generösa arbetstagarjular både 2018 och 2019 i kombination med hemarbete under 2020 och 2021 har gjort att jag har slagit i taket på min semesterpott. Jag kommer behöva ta ut cirkus tio dagar extra utöver en vanlig sommarsemester på fyra veckor i år, och kommer ändå ha full pott kvar sparad sen.

Jag pratade med min chef om detta häromdagen och han bad mig fundera på hur jag vill göra för att det ska passa både mig och verksamheten. Och det är väl helt enkelt det jag gör nu, ni brukar ha väldigt kloka inputs så jag tänkte höra hur ni brukar göra? (Stora delar av min arbetsgrupp har små barn i barnomsorgsålder så de tar ut semesterdagar under exempelvis skollov på ett helt annat sätt.)

Rent konkret kommer jag inte ha möjlighet att ta någon extra semester i vår/innan sommarsemestern på grund av att det helt enkelt inte passar verksamheten, så alla tio dagar kommer behöva tas ut andra halvåret. Hur brukar ni göra och resonera?

Ledighet blir mer och mer värt för mig för varje år som går!
Jobbar statligt, har 35 dagars semester + möjlighet att ta 5 heldagar flexledig om jag har timmarna och det fungerar med verksamheten + att vi får ta flexledigt halvdagar utan att det räknas till heldagsflexen. Problemet är att det är svårt att ta ut mer än 4 veckor på sommaren, det går sällan mer än 1 vecka till jul + att jag alltid tar en vecka i mars.

Funderar på om jag ska testa att dela upp semestern lite i sommar, då kanske det är lättare att få ut fler dagar. Men samtidigt så uppskattar jag verkligen att vara riktigt ledig en längre period så hade hellre velat kunna ta 5 eller 6 veckor i sträck. Vi får se när semesterplaneringen ska spikas, vi är delvis en ny grupp i år så det kan bli annorlunda än tidigare år :)
 
Precis. Men då måste det väl till att man tar ut en hel del övertid i tid också och inte bara flextid? Vi får iaf inte ta ut en heldag som flex vad jag vet.
Jag är nog inte helt på det klara med skillnaden mellan flextid och övertid, inget av det existerar där jag bor & jobbar, så jag skickar över eventuella vidare frågor till @chiiliacanth :o
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 845
Senast: jemeni
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 523
Senast: Enya
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 581
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Jag har varit i valpletartaget i ungefär 9 månader med ett avbrott pga att vi köpte hus och flyttade under senvåren. Jag har under...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 450
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp