Hur planerar ni er semester under året?

Jobbar statligt, mitt jobb mer eller mindre dör i juli månad. Finns ingen där typ och det finns ingen vits att vara där, även om vissa ändå är det för att de vill vara lediga senare men de säger själva (och jag vet att det finns inget att göra) att de har noll att göra den tiden.

Så jag kan vara ledig när jag vill, har barn så jag tar ledigt 5-6 veckor.
Det är precis så det är hos oss också. Det finns (framför allt har funnits) kollegor som hävdat att det visst det finns att göra under de perioderna, men det är ren bullshit. Eftersom majoriteten av min grupp har så små barn att de kombinerar fyra-fem veckors semester med två-tre veckor föräldraledighet planeras hela verksamheten utifrån att det typ ska stå stilla juli-första halvan av augusti och runt årsskiftet, så då händer det absolut noll och ingenting. Jag som redan i vanliga fall är ganska effektiv och snabbt blir extremt uttråkad om jag inte hela tiden har fullt upp höll på att klättra på väggarna när jag fick sitta och rulla tummarna i flera veckor.
 
Det är precis så det är hos oss också. Det finns (framför allt har funnits) kollegor som hävdat att det visst det finns att göra under de perioderna, men det är ren bullshit. Eftersom majoriteten av min grupp har så små barn att de kombinerar fyra-fem veckors semester med två-tre veckor föräldraledighet planeras hela verksamheten utifrån att det typ ska stå stilla juli-första halvan av augusti och runt årsskiftet, så då händer det absolut noll och ingenting. Jag som redan i vanliga fall är ganska effektiv och snabbt blir extremt uttråkad om jag inte hela tiden har fullt upp höll på att klättra på väggarna när jag fick sitta och rulla tummarna i flera veckor.
Tycker det är lite märkligt att man tillåts att jobba i juli när ALLA vet att det händer inget då. Visst i teorin skulle man kunna gå över saker i systemen och rätta till osv men det är så tråkigt så det gör ingen. Innan någon blir arg kan jag meddela att det är inte min arbetsuppgift så det är inte så att jag skiter i att göra något jag borde göra.

Förra året hade de få som jobbade i juli roat sig med att göra diverse pranks på folks kontor som vi upptäckte när vi var tillbaka i augusti..

Förstår din känsla! Jag har också jättelätt för att bli understimulerad så tänkte byta tjänst. Intervjuade för en häromdan så får se. Är inom samma myndighet så blir inte så svårt hitta ny tjänst om jag inte får denna.
 
Tycker det är lite märkligt att man tillåts att jobba i juli när ALLA vet att det händer inget då. Visst i teorin skulle man kunna gå över saker i systemen och rätta till osv men det är så tråkigt så det gör ingen. Innan någon blir arg kan jag meddela att det är inte min arbetsuppgift så det är inte så att jag skiter i att göra något jag borde göra.

Förra året hade de få som jobbade i juli roat sig med att göra diverse pranks på folks kontor som vi upptäckte när vi var tillbaka i augusti..

Förstår din känsla! Jag har också jättelätt för att bli understimulerad så tänkte byta tjänst. Intervjuade för en häromdan så får se. Är inom samma myndighet så blir inte så svårt hitta ny tjänst om jag inte får denna.

Vi hade _skitmycket_ under juli. Inte för att det hände så mkt hos klienterna utan de andra myndigheterna vi har mycket kontakt med hade tid att rensa upp i gamla surdegar. 😱
 
Vi hade _skitmycket_ under juli. Inte för att det hände så mkt hos klienterna utan de andra myndigheterna vi har mycket kontakt med hade tid att rensa upp i gamla surdegar. 😱
Haha segt 🙈 men du jobbar som typ socionom va? Då har ni garanterat noll kontakt med ”min” myndighet så det var inte vårt fel iaf ;) 😄
 
Förra året hade de få som jobbade i juli roat sig med att göra diverse pranks på folks kontor som vi upptäckte när vi var tillbaka i augusti..
Precis samma fenomen här. Förekom också flitigt under början på pandemin, när 99 procent av personalen jobbade hemma på heltid men den sista procenten satt kvar på kontoret av olika skäl (innan någon blir upprörd, de skälen kunde vara att man inte kunde utföra sina arbetsuppgifter hemifrån alls eller någon som bodde i en trång etta och inte kunde jobba ergonomiskt godtagbart hemifrån). Eftersom vi andra inte var där kunde det ta ett bra tag innan någon upptäckte och städade bort pranket. Detta var också framför allt i samband med sommaren 2020.
 
En fördel med ferieinanställning, att inte behöva boka semesterveckor... ferien ligger där den är. :)

Men överlag tar jag hellre ett långt sjok semester som är sammanhållande, än en massa små strödagar där jag ändå inte får in någon vikarie i normalfallet utan måste göra all planering och efterarbete ändå, bara en annan dag. Fick jag välja fritt skulle jag vara långledig från jul och hela januari-februari, för att packa ihop djur och familj och åka någonstans där det finns sol.
 
Förra jobbet statligt. 2 veckor slutet på maj, början juni. Fick tack vare schemat ihop 17-18 dagar ledigt. Och sen 3 veckor slutet på augusti, början september. Typ 23 dagar ledigt. Vädermässigt riktigt bra. Passade min lata natur. Sköt inte upp saker, hann slappa också. Jobbet innan det. Semester på lågsäsong, det vill säga högsommar, 5 veckor. Blev oftast inget vettigt gjort alls, bara flum. Hade ju liksom så mycket tid på mig att åka på utflykt, bada, måla fönster osv. Nuvarande jobb på gymnasieinternat. Tar ut några dagar på lov, har lite plustid att fylla ut med också. Vill inte missa något på terminen och sen får det ju bli semester slutet på juni och hela juli. Jag har så bra schema så jag är alltid ledig fre-sön och halva måndagen så jag tycker jag har små semestrar varje helg.
 
Jag har semesterväxlat i år och har nu 30 dagar plus föräldradagar.
Kommer vara ledig en vecka i april (resa till fjällen).
I sommar tänkte jag ta fyra veckor semester + en vecka föräldraledigt i anslutning.
De resterande fem dagarna som är kvar kommer jag plocka mellan jul och nyår.

Mitt arbete mer eller mindre ”stänger” v 27-30 så då är det önskvärt att lägga sin semester.
 
Vad ar skillnaden mellan flextid och overtid?
Flextid har jag jobbat in och styr över själv, och tas ut hos oss som man själv vill 1,5 timme före eller efter arbetstid eller som extra lång lunch. Eller som ledighet del av eller heldag. Ledighet halv eller heldag måste vi säga till om hos chefen men resten behöver vi inte säga till om. Du kan i princip flexa hur mycket och hur du vill.

Övertid meddelas av chefen och är oftast lönegrundande. Alternativt att vi får ut det i extra timmas ledighet. Förekommer väldigt sällan på min enhet, vi lägger nästan alltid flex istället.
 
På mitt jobb var det rätt enkelt. Det stängde ner totalt i 3 veckor varje sommar, så då blev man tvungen att ta ledigt. Resten brukade jag spara till vintern eller ta 4 veckor i rad på sommaren och sedan spara resten till vintern.
 
På min förra anställningsplats (en region) var semestertiden mellan vecka 24-33. Redan innan jul kom semesterkartan upp, då fick en skriva sina önskemål. Därefter kom en ny karta upp där var och en skulle flytta sig så att bemanningen var ok. Sedan slutgiltiga kartan, som schemaansvariga hade full kontroll över, då de skulle se till att det var full bemanning på alla pass. Helt ok, men i alla år jag arbetade där (14 år), hade jag 1 gång de veckor jag önskat. Sista åren tog jag den sk sommarmoroten, dvs 8000- 12000 kr för varje vecka jag flyttade utanför semesterperioden. Numera gör jag mitt eget schema.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 846
Senast: jemeni
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 524
Senast: Enya
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 582
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Jag har varit i valpletartaget i ungefär 9 månader med ett avbrott pga att vi köpte hus och flyttade under senvåren. Jag har under...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 451
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp